Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Ah, så var vi her igjen. Det føles så lenge siden sist, men når jeg tenker meg om så er det ikke mer en halvannet år siden. Nok en gang har jeg forelsket meg i en TV serie som så alt for få ser på, at den nå står i fare for å bli kansellert.

Forrige gang var det Hannibal, som på nære nippet ble kansellert før den fikk grønt lys for sesong 2. (og for en sesong det ble!) Nå er det Constantine's tur. Serien hvis pilot episode jeg skrev en rosende anmeldelse om tidlig høst/sensommeren.

Standard praksis i TV bransjen er at man lager en pilot episode. Basert på hvordan den episoden gjør det i test gruppene bestemmes det hvorvidt det skal lages flere episoder. Så kommer det først en bestilling på omtrent 13 episoder, med opsjon på 9 til hvis tv selskapet som eier nettverket har tro på serien eller den har gode seertall.

Constantine har hatt sine start problemer. Så langt har jeg digget hvert sekund, men jeg ser hvordan andre seere kan ha falt litt av lasset, spesielt de som ikke har lest Hellblazer tegneserien. Det er nå blitt bestemt at NBC ikke bestiller flere episoder for denne sesongen. Men det er ikke med det sagt at serien er dømt til å bli kansellert, for den har fortsatt et håp om å bli fornyet, hvis seertallene blir bedre i løpet av de neste 8 episodene.

Men det er her min klagesang kommer til rette. Jeg føler meg så maktesløs som en norsk seer av en amerikansk tv serie. Jeg kan anbefale serien til alle jeg kjenner, men det er ytterst få av de som faktisk tar meg på ordet ang. serien som vil ha noen slags innvirkning på om serien får leve eller ikke. At vi her i lille Norge ser episodene, uavhengig av hvordan vi får tak i den, gjenspeiles ikke i seertallene de som styrer showet sitter med.

Constantine kan f.eks sees på Hulu.com, men for at vi nordmenn skal ha tilgang til det må vi ty til "mindre en lovlige" midler som VPN adresser osv, og følgelig ser det ikke ut til at NBC bestemmer skjebnen til en serie basert på Hulu seertall.

Dette er skyggesiden av en gammel måte å gjøre ting på. NBC håper å tjene penger på å selge lisensen til å vise seriene sine til en tredjepart som igjen selger det til norske kanaler som viser dem, som oftest, på et mye senere tidspunkt.

Men det trenger ikke være sånn

Serier som Orange is the New Black og House of Cards kunne teoretisk sett ha overlevd med lavt seertall hos det amerikanske publikum fordi Netflix selv er utgiver, og bestemmer selv hvilke regioner som skal se det, og tjener seg dermed høyere seertall ved å lansere dem mer eller mindre globalt. Disney/Marvel har nylig inngått et partnerskap med Netflix hvor det skal produseres 5 series satt i Marvel Universet, og med dette kan de nå frem til fansen uansett hvor de måtte befinne seg, løs fra alle slags regionsperrer som har plaget tv seere her til lands helt siden Twin Peaks på 90 tallet.

Hadde Netflix eksistert for oss som ikke bor i Amerika tidligere så hadde kanskje serier som Dollhouse, Moonlight, Firefly eller Terminator: The Sarah Connor Chronicles fått en lengre levetid og en mer verdig avslutting.

Men nei, "Den gamle måten er best" sier tv selskapene, mens nok en serie står i fare for å bli kansellert før sin tid.

Har du fulgt med på noen serier som har blitt kansellert før sin tid? Tror du den hadde hatt et bedre liv på Netflix?
Sic Parvis Magna - Greatness from small beginnings
  • 0
Det finnes ingenting som er dummere når gode serier blir kansellert. Jeg husker for lenge siden en serie på TV Norge som handlet om mystiske skapninger som havnet i vannet etter en storm. Den ble kansellert i USA før siste episode, så jeg hadde sett alle episodene unntatt den siste. Man kunne riktignok kjøpe serien, men ingen gidder jo det. Det er på den andre siden mange serier som burde blitt ferdige/kansellert for lenge siden. Seernes dom er noen ganger nådeløse. Det får man muligens til å tenke litt på sin egen smak også, når serien blir kansellert.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Firefly. Jeg hadde gitt begge nyrene mine om Netflix hadde reboota den serien slik de gjorde med Arrested Development, som forøvrig også er en kanon serie.

Jeg vet ikke hvordan tv-selskapene skal gå fram for å få informasjon om seertall fra rundt om i verden. Hvordan går det overens med personvern osv...? Hvor kommer egentlig tallene fra? Er det ikke bare noen få som har en sånn boks som registrerer hva man ser på? Jeg har litt vanskelig for å tro det kan gi representative tall. Men... jeg har ikke peil.

Ellers, håper serier blir behandlet mer rettferdig fremover, og som Remote sier: Noen kunne med hell vært tatt av lufta til fordel for andre serier. Tenker først og fremst på serier typ iCarly. Tenk å kunne bruke ressursene her på andre serier, mindre hjernedøde serier.... Som f.eks. Hannibal eller Firefly. Eller helt nye serier. Det er nok en del kameramenn, klippere, penger osv. som blir sløst vekk her.

Neida, kidsa må vel ha sin porsjon med LSD-rus-kulisser, frustrerte dørvakter og paier i fjeset. Viktig det.

Spoiler:Tips til neste blogg gå over og rett opp i orddelingfeilene dine. Drøyt, mann
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
Hehe, Sliter med de orddelingsfeile ja, eller er det Ord delings feil?

Takk for at dere tok dere tid til å lese. Jeg er helt enig i alt dere sier. Hvordan "Nielsen ratings" blir hanket inn nå til dags aner jeg ikke, men jeg tror ikke det er representativt nei. De må i det minste se på hvilken nisje de er i. Constantine, Firefly og Hannbail er ikke for alle
Sic Parvis Magna - Greatness from small beginnings
  • 0
Synes nesten det kan være et større problem hvordan norske kanaler behandler amerikanske serier. TvNorge begynner å gå rette veien nå med Big Bang Theory, men blir gang på gang frustrert over norske kanaler som sender episodene i feil rekkefølge eller bestemmer selv sesonglengdene så vi risikerer månedslange pauser midt i en sesong, gjerne midt i en spennende dobbeltepisode. Jeg ser knapt tv-serier på norske kanaler lenger. Med sterk konkurranse fra streaming og ulovlig nedlasting trenger tv-kanalene en kraftig skjerping på det punktet skal de greie å holde på seerne.
Det finnes 10 typer mennesker. De som kan binærkode og de som ikke kan.
  • 0
terra nova ble kansellert pa grunna av for lite seere.
  • 0
Siterer arnii98:
terra nova ble kansellert pa grunna av for lite seere.


Finnes det noen særlig andre grunner til at det skjer?
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Eneste serien jeg kan huske å ha sett på, som ble kansellert, er Surface. Den serien om sjøuhyrer. Litt synd, for den var litt interessant. Ihvertfall i begynnelsen.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer remote:
Siterer arnii98:terra nova ble kansellert pa grunna av for lite seere.

Finnes det noen særlig andre grunner til at det skjer?


Det kan være eksterne faktorer som leder til at en serie kanselleres, men de går sm oftest hånd i hånd med lave seertall. Hvis nettverket har liten tiltro til konseptet eller hvis de får vite at skuespilleren som trekker mest seere til serien skal forsvinne så kan de ta sorgene på forskudd å avvikle serien tidligere enn planlagt.
Sic Parvis Magna - Greatness from small beginnings
  • 0
Dead Wood. Verdens beste TV-serie pr dags dato..
The gavel corrupts
  • 0
Det er på høy tid at den tradisjonelle TV-modellen fornyes. Den begynner å bli håpløst bakstreversk, og fortjener å dø fremfor seriene i seg selv. Noe som imidlertid er nesten like ødeleggende er regionlåsingen på streamingtjenestene. Blant andre Netflix har begynt å gå aggressivt etter de som benytter for eksempel VPN-løsninger. Bortsett fra den amerikanske versjonen av disse tjenestene er det ikke mange lands tilbud som forsvarer et abonnement.

At en serie man har fulgt kanselleres er i hvert fall ekstremt kjedelig. Har nettopp fullført første sesong av Deadwood, og vissheten om at den led en for tidlig død henger over hele serien. Samme gjaldt Rome i sin tid. Nå visste jeg at dette var tilfellet før jeg begynte på dem, så det er nok enda noen hakk verre om man har fulgt serien siden begynnelsen.

Siterer remote:
Jeg husker for lenge siden en serie på TV Norge som handlet om mystiske skapninger som havnet i vannet etter en storm. Den ble kansellert i USA før siste episode, så jeg hadde sett alle episodene unntatt den siste.


Snakker du om Surface? Den var vel i så fall ikke noe voldsomt tap.

Siterer Marlboro Red:
Dead Wood. Verdens beste TV-serie pr dags dato..


Den er i hvert fall ikke langt unna. Sannsynligvis tidenes beste dialog i en TV-serie.

Lagt til 2015-02-26 09:19:
Siterer AndyLonn:
Hvordan "Nielsen ratings" blir hanket inn nå til dags aner jeg ikke, men jeg tror ikke det er representativt nei.


Det er alltid mye oppstyr rundt Nielsen-ratingene, og særlig i det siste. Såvidt jeg vet så arbeides det med et nytt system, så forhåpentligvis blir det litt bedre snart.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!