Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Det er ikke fryktelig lenge siden GTA V så dagens lys. 17 September 2013, for å være eksakt. Allikevel føles det som om det er like lenge siden jeg spilte det, som det gjør med GTA: San Andreas.

Jeg kjøpte opprinnelig GTA V på lanseringsdatoen i 2013. De som leste min Årets Spill liste samme år, la kanskje merke til at spillet havne helt nede på en 10. plass. Merkverdig lavt for et spill som GTA, vil nok noen si. På sett og vis må jeg nok nå si meg enig i det. Grunnlaget for den lave plasseringen, lå nemlig i at jeg aldri fikk fullført spillet. På første gjennomspilling, kom jeg ca. halveis, før min PS3 bestemte seg for å male skjermen rød og forlate verden. Det tok lang tid før jeg fikk tilsendt en ny og en ny konsoll medførte naturlig nok at alt av filer forsvant. Når jeg langt om lenge og lengre enn langt, fikk tilsendt en helt ny konsoll, fristet det lite å gjøre alt jeg hadde gjort i spillet på nytt og det ble derfor liggende.

Tilbake i nåtiden, lider verden av en stor spilltørke. Dette er selvfølgelig en overdrivelse, men undertegnede har bestemt seg for å kutte litt ned på spillkjøpene i år 2015. Men noe må man jo slå i hjel tiden med og siden det ikke er så veldig lenge siden spillet ble relansert på PS4, så gikk jeg til innkjøp av nyversjonen.

Hvorfor kjøpe spillet på nytt til PS4, når man allerede eier det på PS3, undrer kanskje noen seg over. Nå kan vi vel alle si oss enige i at PS4 overgår PS3 på de aller fleste områder. Dette gjør jo først og fremst at PS4 versjonen er bedre rent teknisk. Nå har jeg tidligere slått fast at grafikk f.eks. er noe som havner langt ned på listen når jeg skal vurdere et spill. Samtidig må jeg innrømme at "virkelighetsbaserte" spill som GTA, føles bedre å spille jo penere de ser ut. Du har også flere oppdrag, kjøretøy, våpen og annet tilleggsstoff. Sist men ikke minst har du muligheten til å skifte til førstepersonsvinkel. For min egen del, foretrekker jeg GTA i tredjeperson og har derfor brukt denne modusen relativt lite. Dog er det et artig tilskudd om du skulle føle for å slå sammen Skyrim og Los Santos.

Selve spillet er i grunn også bedre enn jeg husker det. Om dette er på grunn av tanken over at lagringsfilen (forhåpentligvis) ikke vil gå til dundass nok en gang, eller at det er den oppgraderte PS4-versjonen jeg spiller, er vanskelig å si. Men at GTA V er en av tidenes dyreste spillproduksjoner, er ikke vanskelig å se. Historien er spennende, karakterene er interessante, verdenen er enorm, oppdragene blir aldri kjedelige og stemningen er like god som den alltid har vært. Skulle du før eller siden gå tom for ting å gjøre i historiedelen, kan du bevege deg over i onlinedelen. Jeg rakk aldri å prøve den stort på PS3 og har enda ikke fått gjort det på PS4. Dog vet jeg at det ligger timesvis med underholdning og venter på meg der også, blant annet å kunne gjennomføre Heist-oppdrag med venner.

PS4-versjonen er helt klart verdt et kjøp, men når alt kommer til alt, er det heller ikke den ultimate versjonen. For nøyaktig 2 uker siden, ble nemlig GTA V relansert igjen. Denne gang på PC. PS4-versjonen er meget god og jeg føler egentlig liten grunn til å måtte oppgradere spillet enda en gang. Men er det noe jeg virkelig misunner PC-spillerne, er det en eksklusiv modus kalt "Self Radio". Dette er en helt egen radiostasjon du skaper selv, ved å importere din egen musikk inn i spillet. Radiokanalene i GTA er alltid noe jeg har vært opptatt av, for noe av essensen med hele spillet er jo å kunne cruise rundt med god musikk i bakgrunnen. Nå er musikkutvalget relativt bra som det er, men allikevel å kunne kjøre rundt med hvilken som helst låt du måtte klare å rote frem, gir meg vann i munnen. Jeg irriterer meg egentlig grønn over at en slik modus ikke finnes og mest sannsynlig heller aldri vil dukke opp i konsollversjonene. Derfor, når PC-versjonen en eller annen vakker dag synker i pris, skal du ikke se bort ifra at jeg kommer til å kjøpe spillet nok en gang, bare for å oppleve dette.

Alt i alt er GTA V et spill som helt klart er verdt å oppleve på nytt, spesielt etter den noe kinkige erfaringen jeg sitter med fra sist. Det er vanskelig å nekte for at det er et av de beste spillene som er produsert noen gang og om du skulle lure på om det er verdt å oppgradere til nyere versjoner, så er svaret ja. Om du fremdeles ikke har spilt spillet og undrer deg over om det er verdt å prøve, så er svaret i hvertfall ja.

<bild>

Det er verdt et gjensyn med denne gjengen. Spesielt skrullingen Trevor.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Strålende spill, rett og slett. Som nevnt tidligere, så er det resultatet når man tar seg tid i utviklingsprosessen, og sørger for å slippe spillet når det er ferdig.

Angående self-radio så kan det fint løses ved hjelp av Spotify, som nå er på PS4. Så kan du bare sette på en av favorittspillelistene dine, kanskje på shuffle hvis du vil ha den mer uforutsigbar.

Og ja, for de som ikke har det til PC, PS4 eller Xbox One, kjøp det, det er verdt det.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Siterer The Cookiemonster:
Angående self-radio så kan det fint løses ved hjelp av Spotify, som nå er på PS4. Så kan du bare sette på en av favorittspillelistene dine, kanskje på shuffle hvis du vil ha den mer uforutsigbar.


Det er selvfølgelig en mulighet. Tenkte jeg egentlig ikke over en gang.

Dog er det vel relativt mye av det jeg hører på som ikke finnes på Spotify, så helt det samme vil det nok ikke bli uansett.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Totalt enig med deg. Jeg spilte såvidt Xbox 360-versjonen, men bestemte meg for å vente på PC-versjonen som jeg selvsagt ikke angret på. For et herlig spill og for en variasjon
Bernt Erik Sandnes/Spill er sunt - Intel i7 4960X, Gigabyte X79-UP4 hovedkort, Gigabyte HD7970 2GB GDDR5, 32GB Kingston Hyper X Beast, Kingston HyperX 240GB SSD, BenQ XL2720Z LED Skjerm, Philips amBX, Cooler Master Cosmos SE kabinett.
  • 0
Siterer Bernt Erik:
Totalt enig med deg. Jeg spilte såvidt Xbox 360-versjonen, men bestemte meg for å vente på PC-versjonen som jeg selvsagt ikke angret på. For et herlig spill og for en variasjon


Det tviler jeg ikke på. Skjermbildene fra PC-versjonen ser ihvertfall sykehus ut.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Velkommen etter!
  • 0
Siterer SirGalahad:
Velkommen etter!


PS4 > PS3.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Har faktisk prøvd GTA V littegranne (blant annet stjelt jagerfly), men da på PS3, tror jeg. Hvis jeg hadde eid spillet selv, tror jeg ikke at jeg hadde oppgradert for å spille samme spill så nær den første utgivelsen.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Hvis jeg hadde eid spillet selv, tror jeg ikke at jeg hadde oppgradert for å spille samme spill så nær den første utgivelsen.


Nei det føltes mye mer enn halvannet år siden for min del. I tillegg er nok GTA V en av de bedre gjenutgivelsene som er kommet. PS4/X1 versjonene overgår PS3/Xbox 360 på alle mulige måter.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Self Radio er ganske kjekt. Jeg har lagt inn et hundretalls musikkstykker via shortcuts som linker til musikkbiblioteket mitt på hjemmeserveren.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Siterer Strategist:
Self Radio er ganske kjekt. Jeg har lagt inn et hundretalls musikkstykker via shortcuts som linker til musikkbiblioteket mitt på hjemmeserveren.


Luksus. Spotify er en ok erstatning på konsoll, men det er fremdeles noe tungvint å måtte gå ut og inn av spillet for å bytte mellom spillelister.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!