Norsk
Nyeste
Atrás

Blogger

Her kan du kommentere alle brukernes blogger

Hva i helvete er det som foregår?

I går ettermiddag like før klokken tre var jeg glad. Jeg var nettopp ferdig på jobb og ble plukket opp av dama. Vi hadde frihelg og dro for å overnatte på et hotell langt pokkers unna alt og alle. Dama kjørte mens jeg tok en pils eller fem. Full? Neida. Var godt likevel. Vi kjøpte burger på Shell. Vi lo og hadde det topp. Ga faen i alt som heter sosiale medier. Kom frem til hotellet som var kjempefint og litt spesielt, på en god måte. Vi slang oss ned på sengen mens Beat For Beat jamret på TV. Jeg fikk en følelse av å virkelig slappe av. Gledestårer fyllte mine øyne. Dama lå i armkroken og jeg hvilte øynene. Deretter dro vi ned i baren. Hun drakk en Smurf og jeg fyrte ned en Tequilla. Vi stoppet der for hverken hun eller jeg ønsket å bli fulle. Vi dro på rommet og spiste Smash mens vi spilte kort. Deretter begynte det å nærme seg midnatt, vi var begge trøtte og sovnet raskt. Vi sov godt.

Nå er det morgen. Det regner og blåser ute. Jeg gløtter på VG og ser at ved tretiden i går ettermiddag, da jeg hadde det som plommen i egget, ble Sverige utsatt for et terrorangrep. En lastebil meiet ned flere folk ned en gate før den krasjet i et kjøpesenter. Fire drept og flere hardt skadet? Hva faen? Sverige er jo ikke så langt unna. Vårt naboland. Jeg sender mine kondolanser til Sverige, selv hvor klisje det måtte høres ut. Ja, for det er faktisk sjelden jeg gidder å bry meg. For å være ærlig så gir jeg faen når jeg hører om terrorangrep nede i fjerne land av den grunn at det skjer nesten daglig. Men når det begynner å ramme land som ligger tett innpå, ja, da begynner jeg å våkne. Det føles som om helvete bryter løs like utenfor dørstokken. I kjempefin GTA-stil kjørte en trailer ned gatene i mål om å treffe så mange som mulig. Det er rett og slett sykt!
Jeg kan ikke la være å tenke at spill kan ha innflytelse på folk, men samtidig må jo slike folk være godt sprengt i nøtta fra før av. Jeg dundrer gjerne ned gatene i Liberty City i GTA IV og tar livet av mange. Men ikke faen om jeg ville engang tenke på å utføre noe slikt i virkeligheten. Jeg tror det er bra å kunne skille mellom spill og virkelighet, men det finnes kanskje også de som ikke greier det, selv om det er få av de. Nå mener ikke jeg at hverken spill eller GTA har noe med gårsdagens angrep å gjøre, men tankene begynner å svirre rundt temaet spill kontra virkelighet. Og jeg vet om barn i 7års-alderen som spiller GTA. Det er en grunn til at spill blir satt aldersgrense på. Nå mener jeg heller ikke at det ikke er så farlig om du er 15 og spiller et 18års-grenset spill, så lenge du greier å sette grensen mellom spill og virkelighet. Jeg spilte selv GTA før jeg var 18 og jeg har ingen voldelige hensikter i min virkelige verden.
Samtidig tror jeg både spill og film har innflytelse på dagens voldelige virkelighet. Bare ta Utøya-tragedien hvor terrormannen som til og med var norsk, brukte Call Of Duty for å trene sin erfaring med våpenbruk. Spill og film er rett og slett blitt såpass realistisk at skille mellom det og virkelighet for mange ikke trenger å være så langt et steg, og det er det nok ikke heller. Hva vil fremtiden bringe.
Igjen vil jeg repetere meg selv og si at spill og film ikke skal ha noen hovedsaklig skyld, men at det kan ha innflytelse, ja, det tror jeg nok. Samme med musikk. Hvor mange skolemassakre har ikke Marilyn Manson fått skylden for? Er selv fan av Marilyn, og tørr ikke forestille meg skyldfølelsen han må ha. Samtidig ber han om det med det budskapet han enkelte ganger gir fra seg. Samme gjelder spill. Hva er egentlig budskapet bak å lage et så realistisk spill som GTA V? Budskapet er vel ikke å øke terrorstatistikken som fra før av er skyhøy, men ting kan faktisk virke inn på enkelte med feil virkemål.

Det var dagens lille budskap. Fortsatt kondolerer jeg til svenskene som i går ble utsatt for et angrep. Kanskje flere der ute har tanker rundt spill, film, musikk kontra virkelighet? Fyr løs.

Selv skal jeg nå vekke dama så vi får med oss frokosten på hotellet. Dere får ha en fin helg, og tenke over hvor heldige dere er som ikke har vært utsatt for vold og terrorangrep. Ja, for det kan tydeligvis skje hvem som helst, når som helst og hvor som helst. Verden er et farlig sted.

Peace out...
  • 0
Siterer Solmyr Raven:
Igjen vil jeg repetere meg selv og si at spill og film ikke skal ha noen hovedsaklig skyld, men at det kan ha innflytelse, ja, det tror jeg nok.


Det kan det nok, men samtidig er det vel slik at de som blir negativt påvirket av diverse medier, mest sannsynlig har et eller annet som skurrer fra før. Så om man absolutt skal legge skylden på noe, så er det vel folks psykiske helse.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!