Gamereactor Norge. Gamereactor er Nordens største gaming site. Vi står altid klar med de seneste nyheder og anmeldelser af de nyeste spil. Blogs og brugeranmeldelser er også en stor del af siden, og så har vi nturligvis Danmarks bedste gaming forum. Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Nyeste
Atrás

Off Topic

Her kan alt mellom himmel og jord diskuteres

Diskusjonstråd - Moral

Jeg mener ikke at det er moralsk forkastelig å bruke penger på russefeiringa.
Desverre, gidder jeg ikke å ramse opp hvorfor jeg synes det, fordi jeg er lat. Men ettersom min og Suppeelskers tankegang er ganske lik, kan dere bare se på hans kommentarer, så har dere basicly det jeg selv synes. Han er litt mindre lat enn meg når det kommer til skriving.
Girl, I want to treat you like my favorite Pokemon: put you in a confined space until I need you, and send you to the hospital when necessary.
  • 0
Siterer Suppeelsker:
Nei.

Hvis det er forkastelig å feire russetid bør det også være forkastelig å kjøpe en bil med elektriske vinduer eller flere hestekrefter enn det som er nødvendig for å kjøre fra A til B.

Dessuten bruker jeg bare ca. 2000 kr, og ingen ville sagt noe hvis jeg brukte dette på for eksempel CD-er. Det er bare fordi det er satt i system og at det derfor er enklere å kritisere.

Jeg mener at å bruke masse penger på russefeiring er kanskje ikke moralsk forkastlig, samtidig som jeg ikke hadde gjort det selv med 100% god samvittighet. Det er riktig at det er enklere å kritisere 2000 kr på russ enn 2000 på cder, men så var det kanskje ikke akkuratt ditt eksempel jeg tenkte på. For det finnes folk som bruker 30 000-100 000kr på russ. Det hadde ikke jeg klart å gjøre med god samvittighet.

Men det handler selvfølgelig om perspektiv. For alle har muligheten til å hjelpe, men alle velger det bort eller hjelper mye mindre enn det de kunne ha gjort. Samtidig kan man si at en person som gir 200kr til kirkens nødhjelp på fasteaksjonsdagen gir prosentvis mye mer enn den gjennomsnittlige normann og er jo da egentlig en ganske gavmild person. Vi kan ikke handicappe oss selv og dedikere hele livet til å spare penger for å gi dem bort. Men vi kan hjelpe mye og fortsatt leve et godt liv.

Eksempel : Hvis det hadde kommet en mann bort til deg nå og sagt "Hvis du gir meg den pcen du har der så skal jeg sikre fremtiden og overlevelsen til et sultende barn i Afrika". Hadde du gitt ham pcen?
Nobody ever went broke underestimating the intelligence of the American public.
  • 0
Siterer GrimgoreSup:
Hvis det hadde kommet en mann bort til deg nå og sagt "Hvis du gir meg den pcen du har der så skal jeg sikre fremtiden og overlevelsen til et sultende barn i Afrika". Hadde du gitt ham pcen?

Nei, for det er min PC. Alle mennesker prøver først og fremst å forbedre tilstanden til sin egen flokk, og dermed også seg selv. Vi kan prate så mye vi vil om moral, men vi er fremdeles mennesker.

Min/din tilstand er rett og slett viktigere enn tilstanden til et fattig barn i Afrika. Erkjenn fakta.

Min tilstand er forresten avhengig av russetiden. Så PARTY ON!
"Damn, sucker. I just got some. Look at me, Brad, I'm a man now, just like you. Except, I don't look like a faggot and talk all educated."
  • 0
Svaret er da åpenbart ja? Jeg mener når det står stilt opp på denne måten skulle det vel ikke være noe tvil? Hvis du åpenlyst bruker penger på deg selv i en slik hensynløs og unødvendig måte, samtidig som andre mennesker ikke har engang nok til levebrød, da sier det seg selv at det blir feil. Men nok kverulering.

Andre har skrevet at man kan stille spørsmål om hva som er moralsk rett eller ikke angående veldig mye i vårt samfunn til sammenligning med andre - og når man ser kontraster mellom. Vi som bor i Norge er ekstremt heldige, og vi tar allting for gitt.

Dette med alkoholforbruk sier bare hvor lite vi verdsetter oss selv *Kreterne ble forbløffet over den anglosaksiske trangen til å drikke seg full* Soldater gikk vanglende rundt "Got krassied up" (å bli full). Litt fra boka "Kreta - Okkupasjon og motstand"

Svært interessant standpunkt. Veldig flott at du tok initiativet i å opprette denne tråden GrimgoreSup. Det er en særegen tradisjon vi har i norge. Alkohol bringer som regel med seg bare negativitet, ja, det spørs nok om denne tradisjonen ikke går for langt noen ganger
"The human race has one really effective weapon, and that is laughter." Mark Twain
  • 0
Siterer peterernoob:
Min/din tilstand er rett og slett viktigere enn tilstanden til et fattig barn i Afrika. Erkjenn fakta.

Så en pc som du(mest sannsynlig) kunne erstatte i løpet av en måned er viktigere enn livet og fremtiden til et annet menneske? Er verdien til et menneske virkelig forskjellig basert på hvor de lever i verden? Er en Nordmann mer verdt enn en afrikaner?
  • 0
Her er jo ikke spørsmålet om en nordmann er mer verd enn en afrikaner, men om en nordmann er mer verdt for deg enn en afrikaner. Det er en vesentlig forskjell.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Russefeiring: Å bruke penger på russefeiring er helt ok, det. Man er ferdig med mange års tung* skolegang, og har spart/tjent for å kunne ha det skikkelig moro en stund. Ingenting galt med det, forhåpentligvis lærer man også å jobbe for noe man har lyst på. Å bruke flere hundre tusen på en buss som man uansett bare kvitter seg med om to-tre uker, derimot, er noe helt annet. Kanskje ikke moralsk forkastelig, men ufattelig dumt er det. Jeg skal ikke gå nærmere inn på fattig/rik/nødhjelpsdebatten, men du skal være bra trangsynt for å ikke innse at det er forferdelig mye penger som strengt tatt burde blitt brukt på noe annet. Husker en sak fra avisene for en stund siden, der noen russ hadde brukt nærmere 500 000, altså en halv million på buss, sjåfør, utstyr og lignende. Selv hadde jeg og mine kompiser en gammel Hiace som vi hadde pusset opp, og byttet på å kjøre, og jeg nekter på noen som helst måte å tro på at disse gutta hadde det mer morro enn oss på sitt budsjett.

Så var det drapsdelen, da. Nei, aldri, ikke under noen omstendigheter. Som selvforsvar finnes alternativer der liv ikke trenger å gå tapt. En soldat som nekter å drepe i krig er i mine øyne den største helten. ALT kan løses uten vold, og om alle hadde innsett det, ville det vært betydelig færre problemer i verden.

*Dette med skolen er selvsagt relativt. Etter å ha begynt på universitet, lengter jeg stadig oftere tilbake til videregåendes tilrettelagte sløvhet.
  • 0
Bra innlegg Samuraikanin

Jeg nevnte ikke noe om drapsdelen, men gjør det nå:

Nei vi har vel ikke det. Men det er vanskelig å tolere et menneske som f.eks. har drept hele familien din. Blir vel ikke akkuratt kompisen med den pesonen med det første for å si det sånn
"The human race has one really effective weapon, and that is laughter." Mark Twain
  • 0
Siterer Samuraikanin:
Husker en sak fra avisene for en stund siden, der noen russ hadde brukt nærmere 500 000, altså en halv million på buss, sjåfør, utstyr og lignende.

Jeg hørte noen folk skryte av at de hadde klart å holde seg under en million.

Siterer Samuraikanin:
Så var det drapsdelen, da. Nei, aldri, ikke under noen omstendigheter. Som selvforsvar finnes alternativer der liv ikke trenger å gå tapt. En soldat som nekter å drepe i krig er i mine øyne den største helten. ALT kan løses uten vold, og om alle hadde innsett det, ville det vært betydelig færre problemer i verden.

Helt enig! Vold avler vold. Man kan ikke få folk til å stoppe å skyte, ved å skyte på dem. Da skyter de bare tilbake.
  • 0
<quote author="GrimgoreSup">ALT kan løses uten vold, og om alle hadde innsett det, ville det vært betydelig færre problemer i verden.</quote

I teorien kan alt løses uten vold, men faktum er at det er folk som ikke ser det på denne måten, og mange av situasjonene som disse personene avler fram tvinger oss da til å bruke vold. Sånn er det bare. Vold har alltid vært i menneskets natur og man ikke fjerne det.
Jeg sparker rompe
  • 0
Å bruke masse penger på seg selv i løpet av russetida ser ikke jeg på som forkastelig, men det er et meget interessant spørsmål fordi det viser den urettferdige fordelingen av ressurser som vi har i dag. Noen ganger (med trykk på noen) kan det være sunt å tenke på det før man syter for mye over materielle mangler Men jeg mener ikke vi skal gå rundt med dårlig samvittighet og klandre oss selv - disse forskjellene har historiske årsaker, og det er ikke vi som generasjon som har skylda for dette. Men å vise medfølelse og bidra når muligheten byr seg (eller aktivt oppsøke muligheten) har aldri skadet noen I tillegg vil vi før eller siden måtte redusere levestandarden vår fra "ulta-høy" til bare "høy" før eller siden, noe jeg håper vi klarer å godta fint

Når det gjelder moralsk rett til å drepe avhenger det veldig av hvem man spør, for definisjonen av drap varierer. Slik jeg ser det har man aldri en moralsk rett til å drepe, i seg selv er handlingen gal, men i noen tilfeller kan det være nødvendig. Da tenker jeg ikke på hevn, men først og fremst selvforsvar hvor en selv eller andre er i direkte og overhengende livsfare. Dette prinsippet er nedfelt i straffeloven (nødverge), der graden av nødverge ikke må overskride trusselen, altså at man ikke kan skyte personer på epleslang.

Så har man også de vanskeligere dilemmaene, som abort og dødshjelp, hvor tilhengere mener at det tatt omstendighetene i betraktning bør være lov å gjøre slutt på et liv. Disse to etiske dilemmaene har jeg store problemer med å finne ut av hva jeg mener om, så kanskje vi kan ta en diskusjon på det?
"People who count their chickens before they are hatched act very wisely because chickens run about so absurdly that it's impossible to count them accurately."
  • 0
Abort skulle være mitt neste tema så vi kan godt begynne på det temaet nå og la de andre ligge. Spørsmålet er: Er det umoralsk å ta abort?
  • 0
Jeg er for abort før sånn celletesting (eller hva det enn heter, fleste av dere skjønner nok hva jeg sikter til), men jeg er sterkt i mot abort etter en sånn test.
Jeg sparker rompe
  • 0
Du mener at så lenge fosteret ikke kjenner noe, så har det ikke noe å si? For det er jo det det står om. Før så så mange uker så er ikke nervesystemet ferdigutviklet. derfor vil ikke fosteret kjenne noe som helst.
  • 0
Nei, jeg mener at det er feil med abort etter at man har testet om barnet kommer til å utvikle diverse sykdommer og syndromer. Det heter vel gentesting kanskje.
Jeg sparker rompe
  • 0
Siterer GrimgoreSup:
Citerer peterernoob:Min/din tilstand er rett og slett viktigere enn tilstanden til et fattig barn i Afrika. Erkjenn fakta.

Så en pc som du(mest sannsynlig) kunne erstatte i løpet av en måned er viktigere enn livet og fremtiden til et annet menneske? Er verdien til et menneske virkelig forskjellig basert på hvor de lever i verden? Er en Nordmann mer verdt enn en afrikaner?

Det er utrolig mange som klarer å si, "ja, jeg ville gitt bort pc'en". Men når det kommer til stykket er de fleste mennesker dobbeltmoralske.

"Er en Nordmann mer verdt enn en afrikaner?"
For oss ja, pga. geografisk beliggenhet, vi identifiserer oss (selfølgelig) bedre med en nordmann enn en afrikaner. I Afrika dør mennesker hver dag og jeg gir det ikke en tanke i dagliglivet mitt. Hadde 100 personer dødd i Norge hver dag ville jeg sannsynelig tenkt på det hele dagen.

Siterer GrimgoreSup:
Er det umoralsk å ta abort?

Jeg blir lei meg når jeg hører folk som bruker abort som en form for prevansjon, men abortspørsmålet kommer litt ann på hva hensikten med aborten er. Sånn i utgangspunktet er jeg ikke så veldig for abort, men kan du nekte en voldtatt kvinne om å ta abort?
jeg liker sjøpølsa
  • 0
Siterer tarkan:
Jeg blir lei meg når jeg hører folk som bruker abort som en form for prevansjon, men abortspørsmålet kommer litt ann på hva hensikten med aborten er. Sånn i utgangspunktet er jeg ikke så veldig for abort, men kan du nekte en voldtatt kvinne om å ta abort?

Min tankegang er slik. Et foster, er et menneske liv. Den skal ha en mulighet til å leve den og. Har man ikke lyst til å få barn, bruk prevangsjon. Hvis ikke er det risken du tar. Man får tross alt ikke barn uten videre.

Når det kommer til voldtekt har jeg sympati og all medfølelse for den kjipe situasjonen. Jeg dømmer ingen som da tar abort, men hyller de som faktisk oppdrar barnet. Det er det faktisk noen som gjør.

Btw. så kan man gi barnet til barnehjem istedet for å ta abort.
  • 0
Tenk på hvor mange aborter som utføres hvert år. Hvis alle disse hadde vokst opp, og dette høres kanskje litt kynisk ut, så hadde verden gått enda fortere mot overbefolkning, i tillegg til at de færreste faktisk hadde fått en god oppvekst. Tenk på alle barna i U-landene som aldri får et skikkelig liv. Skal vi bare lesse på med enda flere ulykkelige sjeler bare fordi man syns det?

Og så lenge et barn bare er et foster, så ser ihvertfall ikke jeg på det som et menneske, av den enkle grunn at det ikke er det.
Og å ha den tankegangen at å hindre noe som ikke er et menneske i å bli det er umoralsk, er bare tull. Tenk på alle barna som ikke får vokse opp fordi noen aldri hadde sex med hverandre. Eller fordi noen hadde sex med kondom, og eggcellen aldri ble befruktet. Skal det også liksom være slemt?

Selvfølgelig skal ikke abort brukes som prevensjon, men dersom uhellet skulle være ute, så er det en 100% god ting at man kan ta abort.

Jeg syns ihvertfall ikke besserwissere skal sitte hjemme og diktere hva andre skal gjøre med kroppen sin.

Jeg er ihvertfall for abort.
  • 0
Siterer The-gamer:
Tenk på hvor mange aborter som utføres hvert år. Hvis alle disse hadde vokst opp, og dette høres kanskje litt kynisk ut, så hadde verden gått enda fortere mot overbefolkning, i tillegg til at de færreste faktisk hadde fått en god oppvekst. Tenk på alle barna i U-landene som aldri får et skikkelig liv. Skal vi bare lesse på med enda flere ulykkelige sjeler bare fordi man syns det?

Og så lenge et barn bare er et foster, så ser ihvertfall ikke jeg på det som et menneske, av den enkle grunn at det ikke er det.

Og å ha den tankegangen at å hindre noe som ikke er et menneske i å bli det er umoralsk, er bare tull. Tenk på alle barna som ikke får vokse opp fordi noen aldri hadde sex med hverandre. Eller fordi noen hadde sex med kondom, og eggcellen aldri ble befruktet. Skal det også liksom være slemt?

Selvfølgelig skal ikke abort brukes som prevensjon, men dersom uhellet skulle være ute, så er det en 100% god ting at man kan ta abort.

Jeg syns ihvertfall ikke besserwissere skal sitte hjemme og diktere hva andre skal gjøre med kroppen sin.

Jeg er ihvertfall for abort.

Det er ikke sædcellen alene som utgjør fosteret, det er først når sædcellen går inn i en eggcelle. At mange millioner sædceller ikke slipper til er bare en del av naturen. Fra det sekundet har man startet et liv. Livet må utvilsomt være det beste som finnes. Bare tenk på alle opplevelser og minner du har, også skal vi frata et foster den muligheten bare fordi man ville kose seg litt ekstra forrige kvelden.
Med mindre det er voldtekt eller man er stupfull er alle vel vitende om hva utfallet av ubeskyttet sex er. Og nå snakker jeg om Norge. Folk bør ta mer ansvar.
jeg liker sjøpølsa
  • 0
Derfor mener jeg at abort ikke skal brukes som prevensjon, men det er ikke noen vits i å gå folk i sømmene før de tar en abort. Jeg tror det er et moralsk valg som er opp til hver enkelt, og ikke noe massene skal bestemme.
  • 0
Siterer The-gamer:

Da kan vi jo takke Mao for at han sultet ihjel 70 millioner kinesere. Det var et godt bidrag mot overbefolkning. Det er ikke sant at verden går mot overbefolkning. Norge, med alle innvandrerne, har bare en befolknings vekst på under 2. Det betyr at vi blir færre med årene som kommer. Og i værste fall har naturen en egen måte å hindre det på via sykdommer. Man kan ikke drepe et foster på grunnlag av at personen ikke ville hatt et bra liv uansett.

Siterer The-gamer:

Nei det er ikke slemt å bruke prevangsjon. Da hindrer du livet i å skapes, men du dreper det ikke. Det er som å la være å så et frø. Men når du først sår frøet er det blitt et liv. Hjetet til barnet begynner å banke etthvert, det sparker. Det er levende. Jeg mener er at hvis man har sex så er det en risiko ved å få barn. Hvis man ikke under noen omstendighet er klar for et barn, så bør man da revurdere og heller la vær.

Siterer The-gamer:
Derfor mener jeg at abort ikke skal brukes som prevensjon, men det er ikke noen vits i å gå folk i sømmene før de tar en abort. Jeg tror det er et moralsk valg som er opp til hver enkelt, og ikke noe massene skal bestemme.

Man kan si at det er et valg som hver enkelt bør ta, men det er jo ikke slik på alle andre ting. Hvis jeg syntes det er moralsk rett å drepe mannen som drepte kona mi, så får jo ikke jeg lov til det. Jeg blir fortsatt straffet. På samme måte syntes jeg at det burde være en lov for abort, og den bør da etter min mening kun tillate det under spessielle tilfeller.
  • 0
Men nå er ikke et foster det samme som et menneske. Det er fortsatt en del av kroppen til kvinnen, og da syns jeg det er opp til henne å ta den avgjørelsen angående sin egen kropp.
  • 0
  • Missing Avatar
  • vegz
Siterer GrimgoreSup:
Citerer Samuraikanin:

Helt enig! Vold avler vold. Man kan ikke få folk til å stoppe å skyte, ved å skyte på dem. Da skyter de bare tilbake.

En soldat som nekter å drepe i krig burde aldri ha blitt soldat. Det er jo nettopp krig som er absolutt siste utvei, når ikke noe annet funker.

Hvis noen skyter på deg, da er vel nettopp eneste måte å få de til å slutte på å skyte tilbake da..

Dersom eneste utvei er å drepe for å redde ditt eget liv, da mener jeg det er ok å drepe. La oss si at en jævel som er stein på khat kommer løpende mot deg med en machete mens fråden står og øya hans ruller i skolten. Hva gjør du da? Skyter.
  • 0
Man dør ikke nødvendighvis av å bli skutt... har du ikke sett filmene? (Døøh )

Men jeg ser på militært som en uting. Hvis ingen hadde hatt det, hadde det aldri blitt krig. Våpen er noe drit.

Eksempel:
Det er ingen tvil om at USA er et våpen vennlig land, hele økonomien til USA er grunnlagt på våpenindustri. Det er flere lover der som jeg syntes er idiotiske. En er at alle har lov til å ha våpen hjemme. Ikke bare øker dette selvmordsstatestikkene, og antall vådeskudd, men det gir barn og kriminelle lettere tilgang på våpen. Resultatet er at det er null stress å skaffe våpen i USA. Det som har skjedd er faktisk litt utrolig, det er nesten som om det er en krig mellom poletiet og de kriminelle. I en krig er vinneren som regel den som skaffer seg det teknologiske overtaket. Det samme har skjedd i USA. Kriminelle har fått pistoler; poletiet får rifler. Kriminelle får rifler; poletiet får større rifler.

Dette kan skje i verden og. Et land gidder ikke å bruke penger på et forsvar som ikke trengs. Derfor mener jeg at flere bør velge militæret vekk. Jeg er kanskje ikke som folk flest, men jeg hadde ikke klart å drepe i krig; ergo, jeg skal ikke bli soldat.
  • 0
Siterer GrimgoreSup:
Det er ikke sant at verden går mot overbefolkning. Norge, med alle innvandrerne, har bare en befolknings vekst på under 2. Det betyr at vi blir færre med årene som kommer. Og i værste fall har naturen en egen måte å hindre det på via sykdommer.

Om verden ikke går mot overbefolkning, hvordan forklarer du da at verdens befolkningtall stiger da? Du kan ikke ta Norge som et eksempel og dømme hvorvidt hele verden har en liten befolkningsvekst. Det er u-landene som er "synderne" her. Manglende prevansjon og sikker sex, i tillegg til voldtekter og helt andre forhold enn her i i-landene har gjort at en global befolkningsvekst utgjør en trussel. I India er det hele nærmest ute av kontroll, og selv om Kina prøver å få kontroll over befolkningsveksten sin, så er det likevel for mange mennesker som blir født der også. Det er stort sett i-landene som blir færre innbyggere for hvert år, men U-landene er mange flere, og befolkningsveksten der stiger til tross for sykdommer og naturkatastrofer - enda u-landene blir rammet oftest av disse katastrofene.

På den måten er det bra at det finnes katastrofer, muligheten til å ta abort og slik, for det hindrer verden i å bli overbefolket, og dermed unngår vi mangel på ressurser for kommende generasjoner. Ikke missforstå meg helt nå. Jeg er ikke fullstendig for abort i alle tilfeller. Det finnes tilfeller der abort bør unngås i sterk grad fordi det er så moralskt forkastelig, for eksempel om man tar fosterprøve og finner ut at man får en gutt og tar abort på grunn av kjønnet barnet får.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!