Norsk
Nyeste
Atrás

Off Topic

Her kan alt mellom himmel og jord diskuteres

Svineinfluensaen is back!


Siterer Zechez:
Dersom svineinfuelsaen kommer til Norge

Svineinfluensaen er i veldig stor grad allerede kommet til Norge. Det er et par personer som er svært alvorlig syke, og mange som er rammet, men ikke livstruende.

Siterer Zechez:
Så jeg lurer på, kan vi stole på Norges helsevesen dersom sykdommen treffer Norge? Jeg har personlig kun gode opplevelser med sykehus og behandling, jeg har da kommet i live ut døren hver gang jeg har tatt en tur innom. Men det betyr ikke at andre her har opplevd sykehusene og helsevesenet på samme måte. Så jeg er spent på hva andre tror om den saken?
Vi kan stole på helsepersonellet. Men vi har minst to problemer. Det første er at vi ikke selv i Norge lager medisiner og vaksine. Jeg gikk nærmere inn på det på forrige side. Det andre er byråkratiet i helsevesenet. Alle kutt i helsevesenet de siste årene har gått på å kvitte seg med helsepersonell. Kontorarbeiderne og byråkratene ved Norske sykehus har derimot blitt stående urørt, og tvert imot eset ut til alle kanter. Istedenfor at disse tar over de byråkratiske oppgavene fra legene forårsaker alle disse kontorrottene at legene må bruke stadig mer tid på å skrive rapporter og dokumentasjon slik at kontorrottene skal ha noe å lese og liksom "kontrollere" legenes handlinger. Enda kontorrottene ikke skjønner bæret av hva legene skriver.

Om ikke de byråkratiske oppgavene blir kuttet for at legene skal kunne konsentrere seg om å helbrede svineinfluensasmittede vil de fleste smittede bli skuffet over behandlingen på sykehusene. De vil gjerne føle at det er legene som har sviktet dem, mens det hele egentlig skyldes at legene må bruke lengre tid på å dokumentere behovet for dyr behandling enn den tiden de bruker med pasienten. Dette er svakheten ved det norske helsevesenet idag.

Siterer Zechez:
Er det bevist at denne vaksinen fungerer?
Den vaksinen vi har kjøpt er ikke laget enda. Den er ikke ferdigtestet og ikke begynt å produseres. Vi kjøpte den før de engang hadde en anelse om hvordan svineinfluensaen kunne bekjempes. Likevel ser det nå ut til at vaksinen vil fungere og kunne leveres iløpet av høsten.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Siterer LuXe:
Nja, jeg vil heller hevde at befolkningens potensiale til å bli hypokondriske og paranoide vil være et produkt av infrastrukturen og ikke motsatt - slik at forutsetningene for videre spredning styrkes, og allerede ligger der slik at en eventuell "opphausing" ikke påviker spredningens økning merkbart.

Helheten påvirkes av delene som igjen påvirker helheten. Alt jeg ville få frem er at overdrevet dystre prognoser og annet som planter irrasjonell frykt i befolkningen ikke er en fordel i noe som kan være en vanskelig situasjon allerede. Ikke at det vil øke spredningen.
Free to those that can afford it, very expensive to those that can't.
  • 0
Siterer Strategist:
Et av de store sjokkene ved denne influensapandemien har vært at de døde hittil i overraskende mange av tilfellene har vært tilsynelatende unge og friske mennesker uten øvrige komplikasjoner som normalt ville øke risikoen betraktelig for å dø av influensa.


Tror vi skal legge veldig vekt på "tilsynelatende friske" her. Litt på samme måten som alle de jentene og guttene som faller om på fotballbaner og lignende pga. hjertestans er tilsynelatende friske helt til de faller om. Har liten tro på at unge voksne har større sjangser for å dø enn alle andre.
This is great banter, it really is.
  • 0
Vel. Det er helt klart det kan være andre bakenforliggende og medvirkende årsaker. Men her er det også slik at kvalifiserte leger ikke har klart å finne andre sykdommer inne i bildet.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Hvis jeg har fådd litt vondt i halsen i det siste, (Fikk det i går, Men har det bare på kvelden , Ikke på dagene) har jeg kanskje svineinfluensa da ? Let's for me
Everyday I'm Hustlin'
  • 0
Svineinfluensaen har en lavere doedlighet enn vanlig influensa. Sier ikke mer..
Naturkreftene fikk kreftene av meg
  • 0
Skal bli morsomt å se hvordan det kommer til å påvirke skolehverdagen når den begynner på igjen på Onsdag.
Are you my mommy? // Je Vois Tout
  • 0
Svineinfluensaen er oppskrytt!
Media i Norge skriver og gjør sånn at alle pisser i buksa av redsel for å få det, folk dør av vanlig influensa også.

Kjenner 10 stk som har hatt svineinfluensa(H1N1). De var på fotballcup i Manchester, halve laget kom hjem med influensaen. De hadde vel influensaen i 3-5 dager også var det over.
  • 0
Dere kjenner til 4H leieren på Breim i år? der var det et utbrudd av svineinfluensa og 30-40 personer ble isolert til sammen for smitte. Hvor mange av de har dødd? Ingen. som Julekake sier så er den alt for mye oppskrytt. Smittesjansen er mellom 1:1000 og 1:5000. i min kommune da vil altså sjansen være så liten som at kanskje 10 personer vil bli smittet og ingen av de vill dø, Garantert...
-Jørn Hammerø-
  • 0
Bare i området her jeg bor er det jo rundt 15-20 som er smittet ingen som har dødd. Noen i klassen min har også svineinfluensa, håper jeg slipper å gå på skolen
  • 0
Er ikke denne svineinfluensaen kraftig oppskrytt. Hørt at den er like farlig som vanlige influensaen.
  • 0
er du syk fra før av kan den være litt farlig men ellers ingenting å kave seg opp over
Go ahead, make my day
  • 0
Er det noe vi kan bry oss mindre om en svineinfluensa?
  • 0
haha, nå så jeg nettopp reklame som sa vi måtte hoste i lommetørkle, vaske hendene nøye og holde oss hjemme hvis vi ble sjuke
"Man trenger ikke to når man har Truls"
  • 0
Siterer svænni:
Er ikke denne svineinfluensaen kraftig oppskrytt. Hørt at den er like farlig som vanlige influensaen.



6000 dør av vanlig influensa hvert år bare i England. Svineinfluensaen er langt mindre dødlig, men spres fort. "Bare" 1000 personer (+/-) har dødd på verdensbasis av svineinfluensaen, så når 6 ganger så mange personer dør i ett land på drøye 50 millioner innbyggere kontra verdens 6 milliarder innbyggere, sier det litt om dødligheten.

Klart er den farlig, men det meste er mediaoppskryt. Jeg kjenner noen som dro til Mexico i sommer, men ingen i Mexico hadde svineinfluensa som ett tema. Går du rundt og er redd for vanlig influensa 24/7? Neppe.
En Fuego!
  • 0
Siterer tguls:
haha, nå så jeg nettopp reklame som sa vi måtte hoste i lommetørkle, vaske hendene nøye og holde oss hjemme hvis vi ble sjuke


Den så jeg og Det er bare snakk om tid før folk lar seg fryse seg i hjel på kveldene og si at de har svineinfluensa slik at de får 7 dager fri. Tror det var 7 dager.
  • 0
Jepp, om du hadde influensa symptomer, eller noe slikt, så skulle du være hjemme fra jobb/skole i syv dager xD
  • 0
Er mye som den vanlige influensaen ja. Den store trusselen er at det er en ny type influensa som resulterer i at folk ikke er immun mot sykdommen enda, det vil si du blir syk.
Bla bla bla...
  • 0
Det er nok værst for de som allerede har kroniske sykdommer som gjør immunforsvaret svakt osv.
  • 0
Farmoren min ville ikke klemme meg her forleden. Hvorfor? Hun bor alene å leser aviser så og si 24/7, så ja, Svineinfluensaen er kraftig oppskrytt i mediene. Så da måtte jeg dra uten å få klem.
"Fuck you all" - Machine Head
  • 0
Mediene trenger svineinfluensa, avisene o.l lever av dette. Dette betyr at enhver situasjon som et nytt virus blir sterkt overdrevet.
Bla bla bla...
  • 0
Hvorfor akkurat svineinfluensa? Nå skal jeg skaffe meg fugleinfluensa på reint trass!
  • 0
Siterer tradetown:
Hvorfor akkurat svineinfluensa? Nå skal jeg skaffe meg fugleinfluensa på reint trass!


Tror ikke H5N1 smitter fra menneske til menneske Så med mindre du bor på en hønsefarm...
En Fuego!
  • 0
Siterer Gamer123:
Tror ikke H5N1 smitter fra menneske til menneske
Jo.
Siterer Zyrocz:
Det er nok værst for de som allerede har kroniske sykdommer som gjør immunforsvaret svakt osv.
Igjen: Det spesielle som gjorde mange i alarmberedskap i startfasen var at mange av de døde var unge, friske personer der legene ikke fant noen tegn til andre sykdommer eller svekkelser.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Nå er det vel 8(?) her i Norge som har dødd hittil, ikke så ille som forventa... Uansett så syntes jeg at det er nødvendig å bruke så mye penger på vaksiner i og med at 5 av de åtte som er døde, var helt friske da de ble smitta.

Så til dere som tror dere er trygge; det er dere ikke! Neida, men litt forsiktig bør man være.
No guts, no glory.. Suck on my carrot, end of story..
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!