Norsk
Nyeste
Atrás

Off Topic

Her kan alt mellom himmel og jord diskuteres

Religion og Gud og sånt


Nrk har rettigheter til en Dawkins-dokumentar for en liten stund fremover:

http://tv.nrk.no/serie/sex-doed-og-meningen-med-livet/koid22004
412/sesong-1/episode-3


Ikke noe nytt, men det er morsomt å se det likevel.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Hmm, har faktisk gått glipp av den dokumentaren. Tusen takk remote!
  • 0
Nrk er alt vi trenger.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Relativt stille tråd dette. Ingen som har noen meninger om temaet?
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Siterer The Cookiemonster:
Relativt stille tråd dette. Ingen som har noen meninger om temaet?


Det er bare at alle er enige. Vi må få inn noen som tror på gud. Er det noen her?
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Jeg tar rollen.

Dere sier at gud ikke eksisterer, men bibelen sier klart og tydelig at gud faktisk eksisterer. Siden bibelen er ca. guds ord, må det bety at gud faktisk eksisterer. Sjakkmatt ateister, dere kommer alle til å brenne i helvete.

Neida, det er veldig sjeldent jeg ser noen religiøse bruke slik sirkulær argumentasjon.
  • 0
Bibelen er bare urgammelt oppspinn med modifikasjoner opp gjennom årene.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
  • gnyg
  • gnyg
Siterer The Cookiemonster:
Relativt stille tråd dette. Ingen som har noen meninger om temaet?


Jeg blir rimelig forbannet når folk skal verve meg til jehovas vitner eller jesus kristus. Å måtte overleve preikinga mens jeg jobber. Snakket om poser med en kunde, som er sånn typisk ting man diskutererer med kunden. Plutselig begynte han å bable om jesus og hvor snill han var.. Jeg har naturligvis ikke lov til å si at han tar feil, så en må jatte med. Æsj.
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
  • 0
Siterer remote:
Er det noen her?


Ja, meg! Jeg er kristen. Det jeg har fått inntrykk av, gjennom å ha lest litt i denne tråden, er at det virker som dere har så sykt lyst til å diskutere Guds eksistens, noe jeg føler blir meningsløst. Ingen kan bevise eller motbevise Guds eksistens. Ingen kristen kan bevise at Gud finnes, og ingen vitenskapsmann kan bevise at Gud ikke finnes. Det er jo nettopp dette religion handler om, å tro. Dere kan komme med så mange saklige og gode argumenter for at Gud ikke finnes, men ikke noe av det kommer til påvirke min tro. På samme måte så kan ikke jeg komme med argumenter som får dere til å tro. Hvis vi skal diskutere religion og Gud og sånt, så er det bedre å ta en diskusjon om... si, religionens rolle i samfunnet. Jeg kommer ikke til å prøve meg på å overtale dere om at dere skal bli religiøse, og det er heller ingen vits for dere å prøve å overtale meg om at Gud ikke finnes.
  • 0
Tall fra 2012 viser at stadig færre døper barna sine i kirken, at det er færre som konfirmerer seg i kirken, og at det er færre mennesker per gudstjeneste enn det var i 2008. Tallene sier svart på hvitt at det er stadig færre som anser som seg som kristne, og enda færre av de er praktiserende kristne som går i kirken o.l.

Nå som statskirken er oppløst er Norge også uten en statsreligion, etter alle disse årene.

Hva mener du om oppløsningen av statskirken da, Mexis?
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Siterer The Cookiemonster:
Hva mener du om oppløsningen av statskirken da, Mexis?


Nå er jeg medlem av pinsebevegelsen, altså ikke Den Norske Kirke, så jeg har egentlig ikke gjort meg opp så mye meninger om oppløsningen av Statskirken. Men jeg mener at er feil å «tvinge» på en religion på folk, noe som kan skje når man har en statsreligion.

Siterer The Cookiemonster:
Tall fra 2012 viser at stadig færre døper barna sine i kirken, at det er færre som konfirmerer seg i kirken, og at det er færre mennesker per gudstjeneste enn det var i 2008. Tallene sier svart på hvitt at det er stadig færre som anser som seg som kristne, og enda færre av de er praktiserende kristne som går i kirken o.l.


Men samtidig, fra en kristens standpunkt er jo alt det du sier her dumt, og selvom både dåp/konfirmasjon/brullyp i kirken er en kristen tradisjon, så mener jeg at det er en stor del av vår kultur og tradisjon, og derfor dumt at trenden går den veien den gjør.
  • 0
Siterer Mexis:
Det er jo nettopp dette religion handler om, å tro.


Nei. Man trenger ikke være religiøs for å tro på Gud.

Siterer Mexis:
Det jeg har fått inntrykk av, gjennom å ha lest litt i denne tråden, er at det virker som dere har så sykt lyst til å diskutere Guds eksistens, noe jeg føler blir meningsløst. Ingen kan bevise eller motbevise Guds eksistens. Ingen kristen kan bevise at Gud finnes, og ingen vitenskapsmann kan bevise at Gud ikke finnes.


Hvis man ikke har noen bevis for Guds eksistens, kan man heller ikke vite hvordan han åpenbarer seg/oppfører seg. Hvordan kan du da rettferdiggjøre at de kristne dogmene som er i bibelen er korrekt ut fra hva Gud forventer? Eller: hva gjør din religion til den riktige hvis man, som du sier, ikke har noen bevis for hvordan Gud oppfører seg? Hva er det med bibelens moral som gjør den korrekt i forhold til andre religioners?
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Siterer The Heretic:
Hvordan kan du da rettferdiggjøre at de kristne dogmene som er i bibelen er korrekt ut fra hva Gud forventer?


Sliter litt med å forstå hva du prøver å si her.

Siterer The Heretic:
hva gjør din religion til den riktige hvis man, som du sier, ikke har noen bevis for hvordan Gud oppfører seg?


Altså, for meg, som en troende, så er jo Bibelen mitt bevis. Jeg tror at Bibelen er Guds ord, og jeg kan bevise (for meg selv) Guds oppførsel gjennom Bibelen, men jeg skjønner jo at det ikke er noe bevis for en som ikke tror. Jeg kan ikke slå Bibelen i bordet og si til en ikke-troende: «Her er beviset, begynn å tro!» Jeg kan forstå hvis det virker som om jeg motsier meg selv, men jeg klarer ikke å forklare alle aspekter ved verken religion eller Gud. Jeg tror at Gud er såpass stor at vi aldri vil kunne forstå absolutt alt.

Siterer The Heretic:
Hva er det med bibelens moral som gjør den korrekt i forhold til andre religioners?


På akkurat det har jeg ikke noe godt svar, men jeg tror på Gud og Bibelen, og derfor er dens moral den korrekte for meg.
  • 0
Huff, The Heretic slår knallhardt til når du minst venter det. Nådeløst og hurtig, som en gepard.
  • 0
Siterer Mexis:
Sliter litt med å forstå hva du prøver å si her.


Hvordan kan du vite at du følger guds ord i bibelen, når du ikke kan bevise at gud eksisterer? Hvordan vet du at bibelen følger det gud angivelig mener?

Siterer Mexis:
På akkurat det har jeg ikke noe godt svar, men jeg tror på Gud og Bibelen, og derfor er dens moral den korrekte for meg.


Men følger du moralen som står i bibelen i det hele tatt? Hvis du følger den bokstavelig, gjør den deg til en morder. Moralen kristne, og andre religiøse følger nå, er ingen universiell moral som mange mener, men er like konstruert som hvilken som helst annen. Den følger ikke bibelen.

Siterer Mexis:
Ingen kristen kan bevise at Gud finnes, og ingen vitenskapsmann kan bevise at Gud ikke finnes.


Men i bibelen opptrer gud som en inngripende makt, noe som det ikke finnes et fnugg av bevis for. Om det finnes en deistisk gud som startet «klokka» og lot den være, er en slik gud ikke forenelig med noen religion. Hvis guds eksistens er irrelevant for oss mennesker, hvorfor bry seg om hen da? Dessuten har ingen forklaringer innenfor fysikken eller andre slike vitenskapelige felter med en «gud» i sitt regnestykke.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer Mexis:
På akkurat det har jeg ikke noe godt svar, men jeg tror på Gud og Bibelen, og derfor er dens moral den korrekte for meg.


Hvorfor velger du å leve livet ditt ut i fra noe så usikkert og irrasjonelt som religion? I en rettssal krever folk ubestridelig bevis, men alt som trengs for at folk skal fullstendig innrette livet sitt etter et bestemt sett med regler er en eldgammel bok og medfølgende tradisjoner. Jeg finner det ganske fascinerende.
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Wow så uhøflige vi er i dag da folkens? Ikke bare én, men hele tre moderatorer hopper på muligheten til å vise retoriske muskler. Og stakkars Mexis som må forsvare seg selv og sin tro alene.
  • 0
Siterer Jeppzki:
Ikke bare én, men hele tre moderatorer hopper på muligheten til å vise retoriske muskler.


Enig, det er for dårlig. Hvor blir det av Strategist?
                                • Community Manager og hardware-skribent @ Gamereactor.no •
  • 0
Siterer Ole-Christian:
Enig, det er for dårlig. Hvor blir det av Strategist?


Jeg kunne blitt med på leken jeg og, men fire mot en er litt slemt.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Siterer The Cookiemonster:
Jeg kunne blitt med på leken jeg og, men fire mot en er litt slemt.


Men du har da ingen retoriske muskler å vise frem.
  • 0
La oss holde oss til temaet framover.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
La oss holde oss til temaet framover.


Okei, sjef.

Siterer Mexis:
Altså, for meg, som en troende, så er jo Bibelen mitt bevis. Jeg tror at Bibelen er Guds ord, og jeg kan bevise (for meg selv) Guds oppførsel gjennom Bibelen, men jeg skjønner jo at det ikke er noe bevis for en som ikke tror. Jeg kan ikke slå Bibelen i bordet og si til en ikke-troende: «Her er beviset, begynn å tro!» Jeg kan forstå hvis det virker som om jeg motsier meg selv, men jeg klarer ikke å forklare alle aspekter ved verken religion eller Gud. Jeg tror at Gud er såpass stor at vi aldri vil kunne forstå absolutt alt.


Bibelen er ditt bevis? En samling av gamle tekster fra ukjente og kjente forfattere? Selv ikke den katolske kirken hevder at bibelen er guds ord, fordi den er full av feil og motstrider seg selv veldig ofte. Et annet problem oppstår også når man leser bibelen. Tolkning. Hvordan skal boka tolkes, og hvem har autoritet? Det finnes like mange tolkninger av bibelen som det finnes mennesker som har lest den. Derfor er det mindre lurt å basere sin tro på bibelen.
  • 0
  • Los
  • Los
Jeg leste en sak på Dagbladet for en stund siden om at ateister som ville motbevise religion ikke "forsto spillet". Det kommentaren i Dagbladet brukte som bilde på det var at ateistene sto ved sidelinjen og trodde de scorte mål uten å delta i spillet. Og når jeg leste saken så lo jeg litt av det, fordi jeg fant det litt tåpelig. Men det er faktisk sant.

Mange bruker den samme trøtte og meningsløse runddansen hver gang, uten å kunne innvolvere seg i den motsatte siden av saken fordi de ikke "tror". Det skal selvfølgelig nevnes at motsatt side ofte svarer med samme mynt, men to siden som begge sier "Det er sånn fordi" er jo ikke akuratt meningsfylt det heller. Det er som å løpe inn i en alternativhelse sjappe og rope "Den helbredenede teen funker ikke!" Å tro at det alene skal omvende alle som er der inne og motbevise alle aspekter av alternativhelse, men det ensete som skjer er at de rister på hode og drikker teen sin mens de snakker om hvor idiot den karen som kom inn var.

Så du kan slå hull på bibelen? Si Gud ikke eksisterer fordi du ikke kan bevise han? Velkommen etter, det har ikke stoppet kristene fra å tro før og det kommer ikke til å gjøre det nå. Det meste det er godt for er underholdning for ateister som kan le med når man hiver ut halvsarkastiske spørsmål og "bevis", men det bringer oss ingen plass. Det er morsomt når Ricky Gervais, men mest fordi det er en komedisk kommentar som vi hummrer til, det blir ikke en seriøs debatt eller noen meningsfylt diskusjon av det..

Men så, etter så mye sirkelsnakk skal jeg innrømme at jeg ikke vet hvordan man kan komme unna det.. Og jeg vet i hvertfall ikke hvordan man skal kunne utvilke denne debatten på en meningsfylt måte.. Fordi begge parter peker på uforklarige ting hos hverandre og seg selv og sier "Se, det her må du jo se og skjønne vel?" Men glemmer at det er nettopp fordi vi ikke ser det den andre ser at vi er i diskusjonen. Må kanskje en dypere forståelse av de ulike måtene å tro på til? For det hjelper ikke å slå små hull på noe som noen tror på, det blir det bare konfrontasjon av.
Vis vinden løye går e rett på tryne
  • 0
Siterer remote:
Moralen kristne, og andre religiøse følger nå, er ingen universiell moral som mange mener, men er like konstruert som hvilken som helst annen. Den følger ikke bibelen.


Da er det vel denne moralen jeg også følger. Som du sier, hvis man skal følge alle Bibelens (les: det gamle testamentets) moraler så ville man blitt en morder. Men det finnes også mye bra som står i Bibelen, og det er her jeg finner min bevis og sannheter. Ja, jeg innrømmer at kristne er flinke til å velge ut skriftsteder fra Bibelen som støtter en selv, og som gjerne motsier andre bibelvers.

Siterer Ole-Christian:
men alt som trengs for at folk skal fullstendig innrette livet sitt etter et bestemt sett med regler er en eldgammel bok og medfølgende tradisjoner. Jeg finner det ganske fascinerende.


Siterer Jeppzki:
Bibelen er ditt bevis?


Jeg begynte aldri å tro på Gud fordi jeg leste Bibelen. Jeg valgte å tro på Gud etter flere personlige opplevelser med Gud, det er derfor jeg sier at jeg ikke vil kunne overbevise noen om å tro på Gud, fordi jeg tror man er nødt til å oppleve det selv. Samme hvor søkt det måtte høres ut.

Som jeg skrev i min første post, så føler jeg det blir meninsløst at vi diskuterer hvorvidt Gud eksisterer eller om Bibelen virkelig er Guds ord, fordi jeg kommer ikke til å tvile på min tro på grunn av debatter her på forumet.
  • 0
Siterer Mexis:
Jeg valgte å tro på Gud etter flere personlige opplevelser med Gud


Som for eksempel?
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!