LIVE
HQ
logo hd live | Pepper Grinder
See in hd icon

Chat

X
      😁 😂 😃 😄 😅 😆 😇 😈 😉 😊 😋 😌 😍 😏 😐 😑 😒 😓 😔 😕 😖 😗 😘 😙 😚 😛 😜 😝 😞 😟 😠 😡 😢 😣 😤 😥 😦 😧 😨 😩 😪 😫 😬 😭 😮 😯 😰 😱 😲 😳 😴 😵 😶 😷 😸 😹 😺 😻 😼 😽 😾 😿 🙀 🙁 🙂 🙃 🙄
      Norsk
      Nyeste
      Atrás

      Off Topic

      Her kan alt mellom himmel og jord diskuteres

      Ground Zero Moské


      Denne saken er nok kjent for de de fleste.
      Planer om å bygge en moské på Manhattan på en tomt der det nå er et senter med blant annet bønnerom for muslimer, kort vei fra plassen der de to tårnene som ble rammet av angrep fra den radikale islamistiske gruppen Al-Qaeda for ni år og en dag siden engang stod, har vekket massiv motstand i USA. Det er daglig demonstranter utenfor tomten og det er flusst med billige slagord.

      Byggeplanene for Moskéen er alt vedtatt godkjent i et enstemmig vedtak i bystyret. Men planene har likevel møtt sta motstand fra mange vanlige amerikanere, godt hjulpet av pågang fra Tea Party-bevegelsen. Det planlagte senteret omtales som en hån mot offrene for angrepene 11. september og som en intrusjon av radikal islam på det mange amerikanere regner som hellig grunn.



      Hva mener du? Er dette et symptom på amerikansk islamofobi som noen sier, eller er det en sunn og rettferdig skepsis mot et potensielt pilegrimsmål for radikale islamister?
                                                       ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
      • 0
      Litt idiotisk å dømme en hel religion ut fra handlingene til en ekstrem liten folkegruppe som tilhører religionen. Amerikanerne må skjerpe seg, muslimer har like stor rett til å bygge en moske der som kristne har til å bygge en kirke, men ingen hadde klaget om det var en kirke som skulle blitt bygd der.
      • 0
      Alle muslimer er terrorister
      [19:38] <Taxta> laserpistol og homofile bjørner som snakker rart
      • 0
      • KlM
      • KlM
      De fleste har ikke fått med seg at det faktisk skal være et kristen og jødisk kapell inne i moskèen, så det er ikke en fullstendig moskè.
      Jeg er nå ganske dum nå jeg da
      • 0
      Siterer Zyrocz:
      Litt idiotisk å dømme en hel religion ut fra handlingene til en ekstrem liten folkegruppe som tilhører religionen. Amerikanerne må skjerpe seg, muslimer har like stor rett til å bygge en moske der som kristne har til å bygge en kirke, men ingen hadde klaget om det var en kirke som skulle blitt bygd der.


      Sant nok. Men likevel tilhørte/stammet de terroristene fra islam.
      Og du kan jo si at det er ikke det samme, men gå og prøv å forklare det til alle familiene til alle de 2,977 menneskene som døde den dagen.
      De har rett til å bygge moské der, men jeg synes de kan la være, både av respekt for de som døde der og for familiene deres.

      Siterer KlM:
      De fleste har ikke fått med seg at det faktisk skal være et kristen og jødisk kapell inne i moskèen, så det er ikke en fullstendig moskè.

      Det er fortsatt en moské.
      Girl, I want to treat you like my favorite Pokemon: put you in a confined space until I need you, and send you to the hospital when necessary.
      • 0
      De har da som alle andre religioner/livssyn/bedrifter/privatpersoner rett til å bygge moskéer hvor de vil. Om det er respektløst er en annen sak.
      "You were born free, you got fucked out of half of it and you wave a flag celebrating it." - Doug Stanhope
      • 0
      Skal kristne slutte å bygge kirker der det finnes jøder? Med tanke på all den nedslaktningen de har blitt utsatt for.

      Mye den samme problemstillingen, egentlig.
      Are you my mommy? // Je Vois Tout
      • 0
      Det skal sies at mange av familiene til offre for angrepene 11. september har gitt sin støtte til Senteret.
      Og som KlM sier er det ikke snakk om noe rent muslimsk etablisement. Personen som står bak planene, og som eier tomten er arabisk, men anser seg selv som ikke-religiøs.
      Det er faktisk ikke snakk om å bygge en moské som motstanderne hevder, men å utvide det muslimske senteret. Hele konseptet er antakelig så interreligiøst og samarbeidsorientert at radikale muslimer vil sky det som pesten.

      Også ligger den heller ikke på 'Ground Zero'. Cordoba House ligger to kvartaler unna. Man kan ikke se Ground Zero fra stedet der bygget skal ligge. Det er rett og slett direkte missvisende å omtale den både som "moské" og som beliggende på "Ground Zero".

      P.S. Det ligger opptil flere strippeklubber nærmere Ground Zero enn Cordoba House.
                                                       ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
      • 0
      Og som vi alle vet er strippestenger en referanse til tårnene som danserne jevnlig skjender. UMORAL!!!
      Nei men da så
      • 0
      Siterer Strategist:
      Hva mener du? Er dette et symptom på amerikansk islamofobi som noen sier, eller er det en sunn og rettferdig skepsis mot et potensielt pilegrimsmål for radikale islamister


      Måten du framstiller saken på med denne slutten virker for meg lite objektiv (det eg refererer til er den siste setningen, som ikkje gir noko særleg meining, men heller fungerer som eit slags hån mot amerikanarane. Det kan nesten virke som eit retorisk triks, noko som ikkje bør vere tilstades i ein objektiv førstepost).

      Eg syns ein bør kunne sjå det litt meir frå amerikanarane sitt perspektiv (det er tross alt dei som bur der). Ground Zero er eit sårt punkt for dei. Å heise opp ein moske der kan provosere mange. Nesten som å putte eit sigersflag i bakken.
      Det er mange måtar å sjå saken på dog... Men hypotetisk sett bør det kunne gå an å flytte moskeen til ein plass i nærleiken, noko muslimane nok ikkje har noko imot (Kvifor skulle dei det?)
      There's a reason it isn't called Grand Theft Public Transport.
      • 0
      Objektive førsteposter? Jeg syntes jeg var alt for lite provoserende og subjektiv da jeg skrev førsteposten. Det var ment som et 'retorisk triks' om du vil.

      Problemet med å se det fra 'amerikanernes' (i dette tilfellet Tea Party-bevegelsens) ståsted er at jeg ikke klarer å glemme/overse alle de uomtvistelige fakta i saken slik som Sarah Palin og Christine O'Donnell ( http://youtu.be/2qxf6BOzNNY ) klarer.
      Fakta er at Cordoba House ikke er en moské, og at tomten ikke ligger på 'Ground Zero'. Den ligger ikke engang rett vis á vis Ground Zero, men to kvartaler unna; flere minutters gange.

      Det er også her snakk om et viktig prinsipiellt spørsmål om eiendomsrett slik New Yorks borgermester Michael Bloomberg har fremhevet:
      Siterer Michael Bloomberg:
      The simple fact is, this building is private property, and the owners have a right to use the building as a house of worship, and the government has no right whatsoever to deny that right. And if it were tried, the courts would almost certainly strike it down as a violation of the U.S. Constitution.

      NY Daily News

      Dette er en privat eid tomt. I henhold til de verdiene og lovene som amerikanerne trykker så tett til sitt bryst (blant annet når det gjelder skytevåpen) så har eierne av Cordoba House all rett i verden til å bygge en Moské - eller eventuelt et muslimsk senter som er hva de faktisk planlegger - på tomten.

      Og som har blitt sagt så mange ganger før meg: "Hvor langt fra Ground Zero er langt nok?"
                                                       ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
      • 0
      Siterer Strategist:
      Fakta er at Cordoba House ikke er en moské, og at tomten ikke ligger på 'Ground Zero'. Den ligger ikke engang rett vis á vis Ground Zero, men to kvartaler unna; flere minutters gange


      Okei...Eg trudde omtrent dei ville byggje moskeen oppå Ground Zero. Eg argumenterte i forhold til korleis eg såg saken, men sånn eg oppfatter det nå, kan det virke som om det er amerikanarane som er litt hårsåre.

      Men viss det ikkje er ein moske, kva er det?

      Lagt til 2010-09-16 20:57:
      Eg skjøner ikkje at dei vil byggje der. Det må omtrent vere på prinsipielt nivå, viss dei ikkje gjev opp med all denne motstanden...
      There's a reason it isn't called Grand Theft Public Transport.
      • 0
      Siterer torleif:
      Men viss det ikkje er ein moske, kva er det?
      Et muslimsk senter, slik det er nå bare større. Det er litt for nyansert til at jeg kan stå helt bastant på at det ikke er en moské, men det er ikke en moské i tradisjonell forstand med kuppler og minareter. Cordoba House skal romme et bønnerom, slik huset allerede gjør, men et bedre egnet et. Jeg vet ikke nok om hvordan muslimer selv definerer sine bønnelokaler.
      Som KlM nevner vil senteret også romme et jødisk og et kristent kapell etter ombyggingen, og det vil sitte like mange kristne, jøder og muslimer i senterets styre.

      Siterer torleif:
      Eg skjøner ikkje at dei vil byggje der. Det må omtrent vere på prinsipielt nivå, viss dei ikkje gjev opp med all denne motstanden...
      De eier en bygning der muslimer allerede kommer for å be daglig. Bygget er i privat eie. Og det er ikke som om det er flusst med andre ledige tomter på Manhattan å velge mellom, eller hva? Ville det blitt tatt bedre imot om det lå i Central Park. Dessuten ønsker muslimer å ha et nærliggende bønnehus akkurat som kristne og jøder. De ønsker ikke å reise over halve Manhattan for å kunne be. Forståelig når de ber fem(?) ganger daglig.
      Og det er ingen grunn til at de skal være nødt til det heller. Det er religionsfrihet og privat eiendomsrett.

      Ett kvartal unna, mellom Cordoba House og 'Ground Zero' ligger New Yorks eldste kirke. Les talen til borgermester Bloomberg som jeg linket til - det anbefales.
                                                       ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
      • 0
      Var en kort tut innom Ground Zero området i forrige uke da jeg var i NYC. Så ikke hvor det var tenkt å ha denne moskeen (tror ikke jeg så så mange strippeklubber heller), uansett så er jeg vel enig med Strategist om at det er religionsfrihet og privat einedomsrett som burde gjelde absolutt ALLE. F.eks burde en nynazist fint kunne sette opp et eller annet nazistisk samligssted ved siden av huset til Anne Frank om han er i besittelse av en slik eiendom eller om noen er villig til å leie ut til ham.
      "You were born free, you got fucked out of half of it and you wave a flag celebrating it." - Doug Stanhope
      • 0
      For å gå litt off topic, dra ned til et sterkt muslimsk land og prøv å bygge en kirke. Hvor lang tid tar det før den er brent ned?
      What is best in life? To crush your enemies, see them driven before you, and hear the lamentations of their women. That is good.
      • 0
      Gjør som andre som du vil at andre skal gjøre mot deg?

      Dessuten. Det finnes mange kirker i sterkt muslimske land.

      Islamabad:
      http://goo.gl/maps/dH3B

      Istanbul:
      http://goo.gl/maps/3I5L

      Baghdad:
      http://goo.gl/maps/wMHk

      Damaskus:
      http://goo.gl/maps/eh0D

      Tilogmed Tehran:
      http://goo.gl/maps/3sUj
                                                       ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
      • 0
      Da beklager jeg det, gjorde vel litt dårlig granskning der.
      What is best in life? To crush your enemies, see them driven before you, and hear the lamentations of their women. That is good.
      • 0

      For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!