Norsk
Nyeste
Atrás

Off Topic

Her kan alt mellom himmel og jord diskuteres

EU-medlemskap


Den Europeiske Union er et økonomisk og politisk sammarbeid mellom 27 europeiske stater. I tillegg er tre stater tilknyttet EU gjennom EØS-avtalen, pluss Sveits. Gjennom EØS kommer Norges deltakelse inn sammen med Liechtenstein og Island.

Norge har hatt folkeavstemning to ganger om EU-medlemskap, men svaret ble nei begge gangene. Nå som Island er i forhandlinger med EU om medlemskap, er noen er redd dette vil svekke EØS-avtalen.

Både politikerne og innbyggerne i Norge er svært splittet i synet på EU og spørsmålet om EU-medlemskap skaper opphetede debatter, noe som har ført til at vår nåværende regjering har sett seg nødt til å utsette EU-spørsmålet fordi de er så splittet i det. Hvis det skulle dukke opp igjen, vil regjeringen trolig oppløse seg selv.

Hva mener du? Bør Norge være med i EU-samarbeidet?
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Strategisk sett så kan det vel kanskje være lurt å bli medlem i EU.
Via EØS avtalen så må vi bare godta det EU bestemmer uten å ha noe vi skulla ha sagt. Det er en utvikling jeg ikke liker. Men så liker jeg heller ikke tanken på at vi skal sitte i en organisasjon bestående av land som har sine egne agendaer som skal være med å bestemme hvordan vi skal ha det i vårt eget land.
Are you my mommy? // Je Vois Tout
  • 0
Aldri satt meg noe særlig inn i dette, noen som kunne brydd seg meg å forklare hva EØS avtalen er, og hva som ville være det bra og dårlige for Norge med å gå inn i EU?
What is best in life? To crush your enemies, see them driven before you, and hear the lamentations of their women. That is good.
  • 0
EØS-avtalen går basically ut på at vi får tilgang til EUs indre marked, mot at vi adopterer nesten alle lovendringene som gjennomføres sentralt i EU, uten at vi får være med på å stemme over lovforslagene. Samtidig tillater dette oss la være å adoptere enkelte lover og ordninger som vi ikke liker. For eksempel har vi droppet ut av noen regler som ville ha hindret oss i å subsidiere meieriprodukter. Det er derfor norsk melk er over dobbelt så dyrt som melk fra EU. Det er også derfor den norske kysten ikke er invadert av spanske og irske fiskere og vi er i stand til å regulere fisket ved norskekysten selv. Vi beskytter altså en god del distriktsnæringer ved å la være å delta i EU, men får samtidig den viktige adgangen til det indre markedet i EU fordi vi er med i EØS og betaler kontingent til EU.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Visst vi blir med i EU, må vi da ikke godta alle lover de sender mot oss? Jeg tenker at visst vi blir med i EU må vi godta enda flere lover, og siden vi er et så lite land får vi heller ikke så mye å si i mot dem. Dette er hovedgrunnen til at jeg er i mot EU medlemskap.
"Jeg har fått Xenoblade til wii, som jeg vil anbefale på det varmeste. Spillet er så bra at det er flaut at det ikke er mer kjent." - Royality Indeed.
  • 0
Takk for innføringen, Strategist
Får lese litt mer om dette senere.
What is best in life? To crush your enemies, see them driven before you, and hear the lamentations of their women. That is good.
  • 0
Jeg er for et friere marked, men både EU og EØS er for proteksjonistiske. Subsidiering av landbruket er jeg helt i mot, så dette argumentet mot EU funker ikke for meg. EU svekker også maktdesentraliseringen, jeg har ikke lyst til at Storbritannia og Frankrike osv. skal ta beslutninger som burde bli tatt i Norge. De fleste internasjonale avtaler er noe piss, bortsett fra NATO som er nødvendig.
"You were born free, you got fucked out of half of it and you wave a flag celebrating it." - Doug Stanhope
  • 0
Siterer Kronoz:
ia EØS avtalen så må vi bare godta det EU bestemmer uten å ha noe vi skulla ha sagt. Det er en utvikling jeg ikke liker.


Joda, men etter det eg har forstått så får me ikkje særleg å seie uansett. Dette blir avgjort etter kor mange innbyggjarar landet ditt har. Altså me får heller lite å seie.
There's a reason it isn't called Grand Theft Public Transport.
  • 0
Jeg er mot EU pga. fire spesielle ting: 1. Det er det samme som å bæsje i demokratiet og folkestyre, også med tanke på forbedring. 2. Konkurransetvangen mellom landene er ødeleggende. 3. Det blir en katastrofe for miljøpolitikken. 4. EU gir få rom til at landene kan bestemme individuelt. Jeg er også mot EØS der vi bare tar imot regler. Etter hvert begynner de sikkert å rote seg inn i skattepolitikken også. Vi burde gjøre slik som Sveits og lage en avtale som ikke tvinger oss til å innføre latterlige direktiver, men opprettholde handelen.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Vi står svært svakt om vi skal lage oss en avtale på egenhånd. Sveits står i en særstilling grunnet mange ting de har som de kan forhandle med i samtaler med EU. Dessuten har de en geografisk lokasjon som gjør at man knapt kan stenge dem ute fra omverdenen. Norge derimot har ingen særlige pressmidler. Vi ville ikke kunnet fremforhandlet en avtale med EU som var bedre enn den avtalen vi nå har gjennom EØS. Vi ville fått en vesentlig dårligere deal alene. Norge er dessuten absolutt avhengige av å komme til på det Europeiske indre markedet. Vi går rett og slett ikke rundt økonomisk uten dette på sikt. Vår største handelspartner er Tyskland og vi selger mesteparten av våre produkter til EU-land.

Nok en grunn til at en egen avtale lik Sveits sin avtale er umulig er det faktum at Sveits nå selv er i ferd med å innse at de ikke lenger kan holde på en slik avtale. EU har påført press, og Sveits må godta stadig flere av EUs direktiver mot sin vilje.

Slik jeg ser det er det et tidsspørsmål før Sveits og Island begge formelt blir med i EU. Begge disse hendelsene vil hver for seg svekke EØS-avtalen betraktelig. Uten Island vil Liechtenstein også finne avtalen ugunstig og for svak og vil tvinges inn i EU. Da står bare Norge igjen, og senest ved reforhandlingen om noen få år vil Norge måtte gi tapt. Vi vil enten få en EØS-avtale som gir oss ingen merkbare unntak overhodet (annet enn at vi ikke har stemmerett), eller vi vil være nødt til å bli med i EU. Jeg anser det siste som mest sannsynlig da vi er bedre tjent med å ha stemmerett.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Jeg er rimelig sikker på at vi kan få til en avtale utenfor EØS, og jeg tror heller ikke vi trenger noe spesielt med pressmidler for å få det til. Hvorfor skulle vi trenge det? Det er også kun et spørsmål om politisk vilje. SP og SV er imot EU og EØS, men AP er tvilende til førstnevnte og har ikke så veldig mye mot sistnevnte. Derfor kan det ta tid. Vi har også en avtale stående igjen fra 1972 som ikke er sagt opp... Vikardirektivet for eksempel strider mot arbeidsmiljøloven, og dette er eksempler på flere regler vi må ta over grunnloven om vi går inn i EU (Riktignok kan dette komme gjennom EØS med mindre vi nedlegger veto). Vi utgjør 0,9 prosent av parlamentets stemmer, så vi har allikevel ikke så mye å si. Veto har vi uansett. Og verre blir det om vi også må ha euro, men jeg håper vi pent takker nei til dette, om vi kan.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Norge har aldri brukt veto-retten som er innbakt i EØS. Det ville kraftig surnet forholde til EU. EU vil gjerne ha oss med, fordi vi har mange ressurser enkelte av landene gjerne vil ha tilgang på. Deriblant fisket. Vi er sterkt avhengige økonomisk av EU, og derfor har EU alle kortene på hånden. De er interessert i å gi oss en så svak EØS-avtale eller lignende, som mulig, fordi det gjør det vanskeligere for oss å forsvare å holde oss utenfor EU og gå glipp av retten til å stemme og å påvirke politikken innad i EU.

Som jeg alt har sagt er Sveits særavtale i ferd med å rakne fordi EU har fått for stor innflytelse og makt til at avtalen er gunstig for Sveits og de vurderer derfor nå å gå inn i EU. De må uansett nå snart reforhandle avtalen (pga utløpt) og denne avtalen vil garantert bli svakere og mindre gunstig for Sveits. Det samme vil skje når EØS-avtalen også snarlig må reforhandles.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Er jeg den eneste som føler at EU er en Britisk/Fransk/Tysk kontrollert organisasjon som bare tenker på seg selv? Jeg vet jeg er veldig bombastisk, men..... ?


Jeg føler at EU ikke lenger er firvillig, på den måten at de indirekte tvinger oss med. Jeg er selv imot EU. Vi kommer bare dårlig ut av det, spesielt nå med land i europa som så å si er bankerott.

Nei sier jeg. Ja, vi er avhengig av EUs indre handel, men pokker også. EU må sjerpe seg.


Selv har jeg ikke så mye innsikt i fordeler og ulemper med EU, jeg vet bare en del av historien bak....
Rise and Rise Again, Until Lambs Become Lions.
  • 0
Siterer The xbox 360 guy:
Er jeg den eneste som føler at EU er en Britisk/Fransk/Tysk kontrollert organisasjon som bare tenker på seg selv? Jeg vet jeg er veldig bombastisk, men..... ?


Nei er helt enig og syns det er noe drit att vi nå trolig blir tvunget til å bli med...
  • 0
Siterer Strategist:
Norge har aldri brukt veto-retten som er innbakt i EØS. Det ville kraftig surnet forholde til EU.


Å bruke veto-retten vil helt sikkert skape misnøye, men når direktivet bryter med våre gode ordninger som vil berøre alle arbeidere, ser jeg ikke noen grunn til å bruke retten bare fordi det surner et forhold som vi ikke vil delta i. EU burde visst at det blir bråk når de forverrer tilstanden til et land.

Siterer Strategist:
EU vil gjerne ha oss med, fordi vi har mange ressurser enkelte av landene gjerne vil ha tilgang på.


Men vårt standpunkt er det som teller. Jeg tviler på at EU vil økonomisk presse oss ut, i så fall har vi våre egne pressmidler. "Siden jeg er større og sterkere enn deg, så har du ikke annet valg enn å gjøre som jeg sier" er en feil tankegang som ikke fungerer i politikken, med mindre det er snakk om krig, noe det ikke er.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Citerer Strategist:
Norge har aldri brukt veto-retten som er innbakt i EØS. Det ville kraftig surnet forholde til EU.


Å bruke veto-retten vil helt sikkert skape misnøye, men når direktivet bryter med våre gode ordninger som vil berøre alle arbeidere, ser jeg ikke noen grunn til å bruke retten bare fordi det surner et forhold som vi ikke vil delta i. EU burde visst at det blir bråk når de forverrer tilstanden til et land.
For å si det litt sterkere. Vetoretten er ikke blitt brukt av noe land i EØS. Heller ikke av Sveits i deres avtale. Vetoretten er ikke ment for å brukes. Dessuten tar du feil. Norge vil delta i forholdet. Norge er avhengig av EU.

Siterer remote:
Citerer Strategist:
EU vil gjerne ha oss med, fordi vi har mange ressurser enkelte av landene gjerne vil ha tilgang på.


Men vårt standpunkt er det som teller. Jeg tviler på at EU vil økonomisk presse oss ut, i så fall har vi våre egne pressmidler. "Siden jeg er større og sterkere enn deg, så har du ikke annet valg enn å gjøre som jeg sier" er en feil tankegang som ikke fungerer i politikken, med mindre det er snakk om krig, noe det ikke er.
"Vi er større og sterkere enn deg" vil funke bedre. Men det er ikke poenget.
"Du er avhengig av oss. Hvis vi kutter deg ut går du under." funker utmerket godt som argument når det er sant.
Uten EU går halvparten av norske bedrifter under pga umulige eksportvilkår. Uten EU vil innvandringen spinne fra ute av kontroll til ute av oversikt. Uten EU må vi leve på oljefondet og det varer bare så lenge.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Siterer Strategist:
For å si det litt sterkere. Vetoretten er ikke blitt brukt av noe land i EØS. Heller ikke av Sveits i deres avtale. Vetoretten er ikke ment for å brukes.


Vetoretten er skumle saker, men det var også atombomben. Likevel ble den brukt, så ingenting er umulig her.

Siterer Strategist:
Dessuten tar du feil. Norge vil delta i forholdet.


Det kommer helt an på hvem du spør, men mange næringsdrivende ville gladelig sagt ja. Mannen i gata vil sannsynligvis si nei. Til og med Høyre-velgerne er splittet i EU-spørsmålet.

Siterer Strategist:
Norge er avhengig av EU.


Vi er vel først og fremst avhengig av handelen med EU-landene, men storpolitikken de prakker på oss er vi ikke akkurat avhengig av.

Siterer Strategist:
"Vi er større og sterkere enn deg" vil funke bedre. Men det er ikke poenget.
"Du er avhengig av oss. Hvis vi kutter deg ut går du under." funker utmerket godt som argument når det er sant.
Uten EU går halvparten av norske bedrifter under pga umulige eksportvilkår. Uten EU vil innvandringen spinne fra ute av kontroll til ute av oversikt. Uten EU må vi leve på oljefondet og det varer bare så lenge.


Vel, de har flere kort på hånden og kan bestemme alt hvis de vil, men til hvilken pris? De kan tvinge oss med, men da vil misnøyen reise over landet. Hvis de skal få økt tillit, må de i hvert fall få bukt med sine finansielle problemer som Norge har en bedre modell for å gjøre.

Men denne debatten kommer ingen veier så lenge det meste av det vi omtaler er basert på spekulasjoner som kan bikke alle veier.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Citerer Strategist:
Dessuten tar du feil. Norge vil delta i forholdet.


Det kommer helt an på hvem du spør, men mange næringsdrivende ville gladelig sagt ja. Mannen i gata vil sannsynligvis si nei. Til og med Høyre-velgerne er splittet i EU-spørsmålet.
Det er svært bred oppsluttning om det forholdet forholdet til EU. Såvidt jeg kan huske har målinger vist svært stort oppbud om EØS-avtalen. Folk flest er derimot negative til fullt EU-medlemskap fremdeles etter hva jeg har inntrykk av. Jeg er også negativ til det, men anser at vi kan bli nødt til å bite i det sure eplet.
Jeg ønsker absolutt ingen ny union nå etter kun 105 år. Man kan knapt konkludere med noe annet enn at selvstendighet har vært uhyre vellykket.

Siterer remote:
Citerer Strategist:
For å si det litt sterkere. Vetoretten er ikke blitt brukt av noe land i EØS. Heller ikke av Sveits i deres avtale. Vetoretten er ikke ment for å brukes.


Vetoretten er skumle saker, men det var også atombomben. Likevel ble den brukt, så ingenting er umulig her.
Digresjon: Jeg spør erkesosialisten; var det riktig å bruke atombomben.
Atombomben og vetoretten er uten sammenligning forøvrig.

Siterer remote:
Citerer Strategist:
Norge er avhengig av EU.


Vi er vel først og fremst avhengig av handelen med EU-landene, men storpolitikken de prakker på oss er vi ikke akkurat avhengig av.
Har ikke hevdet noe annet. Problemet er at EU ikke lar oss velge det ene og skrote det andre.
EU har i det siste vist liten vilje til kompromier med Norge og de øvrige EØS-landene. Ta flysikkerhetssaken som konkret eksempel. Norge ber om en ørliten modifikasjon på prinsippielt grunnlag. Norge har vist vilje til å komme med forslag som skal gjøre at denne endringen ikke innvirker på effektiviteten i flysikkerhetslovverket her i Norge i forhold til Europa. EU har likevel presset på og sålangt nektet oss å gjøre modifikasjoner på regelverket overhodet.
Dette er en ny linje som EU har lagt seg på.


Siterer remote:
Vel, de har flere kort på hånden og kan bestemme alt hvis de vil, men til hvilken pris? De kan tvinge oss med, men da vil misnøyen reise over landet. Hvis de skal få økt tillit, må de i hvert fall få bukt med sine finansielle problemer som Norge har en bedre modell for å gjøre.
Det er mye missnøye med EU innad, i land som Irland og tildels Spania. Det er verdt å merke seg at dette er kystnasjoner i utkanten av Europa...


Siterer remote:
Men denne debatten kommer ingen veier så lenge det meste av det vi omtaler er basert på spekulasjoner som kan bikke alle veier.
Jeg føler at jeg baserer mine spekulasjoner i overveiende grad på fakta.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Siterer Strategist:
Problemet er at EU ikke lar oss velge det ene og skrote det andre.


Eksempelet viser bare til at vi ikke har noe å si når det gjelder å forandre regelverket innenfor EØS, men det sier ingenting om å kunne forhandle oss ut av den. Her har vi kun ord mot ord, uten noen overveiende fakta å vise til. SP- og SV-topper mener det er mulig, og de har mer peiling på politikk enn meg, men det er fremdeles ord mot ord.

Siterer Strategist:
men anser at vi kan bli nødt til å bite i det sure eplet.


EØS er bedre enn EU. Jeg mener vi allerede biter i det sure eple. EU-medlemskap betyr økte kostnader (minst 13 mrd.), samt at de får kontroll over landbruk, fiskeri, felles valuta (muligens også ikke), utenrikspolitikk, bistandspolitikk og justispolitikk. EØS er på langt nær et "allerede med i EU".

Siterer Strategist:
Atombomben og vetoretten er uten sammenligning forøvrig.


Så da finner vi forskjellen mellom dem! Jeg tror vetoretten er til for å brukes. Den er dessuten mer til hjelp enn skade.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Nei til EU, nei til EØS. Hele greia er spør du meg udemokratisk, og et regelrett spytt i ansiktet til land som ikke er med. Dessuten er jeg sterkt imot den sentraliseringen EU står for. Beslutninger som omhandler Norge skal tas i Norge.
Signaturen min var så kul at den ble fjernet av en mod.
  • 0
Siterer remote:
Eksempelet viser bare til at vi ikke har noe å si når det gjelder å forandre regelverket innenfor EØS, men det sier ingenting om å kunne forhandle oss ut av den. Her har vi kun ord mot ord, uten noen overveiende fakta å vise til. SP- og SV-topper mener det er mulig, og de har mer peiling på politikk enn meg, men det er fremdeles ord mot ord.
Uten det nye direktivet for flytrafikk får ikke norske flyselskaper tillatelse til å lande på flyplasser i EU-land... Det er uaktuelt. Se hvor mye staten har spyttet inn for å redde tusenvis av norske arbeidsplasser i SAS. Det er milliarder. Om vi forhandlet oss ut av direktivet ville SAS og Norwegian kollapse. Tusenvis ville blitt arbeidsledige.

Siterer remote:
EØS er bedre enn EU. Jeg mener vi allerede biter i det sure eple. EU-medlemskap betyr økte kostnader (minst 13 mrd.), samt at de får kontroll over landbruk, fiskeri, felles valuta (muligens også ikke), utenrikspolitikk, bistandspolitikk og justispolitikk. EØS er på langt nær et "allerede med i EU".
Det har du rett i. Spørsmålet er, som jeg har sagt tidligere, om EØS har livets rett slik det er nå, eller om EU vil skrote EØS for å tvinge oss inn i EU.

Siterer remote:
Så da finner vi forskjellen mellom dem! Jeg tror vetoretten er til for å brukes. Den er dessuten mer til hjelp enn skade.
Om vetoretten velter EØS-avtalen og sender oss ut av samarbeidet med EU, og dermed ut av handel med EU, så er det mer til skade enn til hjelp.

For øyeblikket har vi sterkere kort på hånden dog. EU er i en dyp krise i og med at Spania er i ferd med å kollapse økonomisk. De kan vanskelig presse oss for mye på det nåværende tidspunkt. Spanias eventuelle økonomiske kollaps er av en slik karakter at det kan velte hele EU-samarbeidet, eller gjøre unionen om til en eneste løs avtale mer lik det EØS er i dag. Men politikk foregår i sanntid og vi kan ikke forhandle eller planlegge utifra slike vage eventualiteter. For øyeblikket må Norge handle utifra den nåværende ståa i EU og EØS.

Lagt til 2010-12-12 01:16:
Siterer Spillpwnern:
Nei til EU, nei til EØS. Hele greia er spør du meg udemokratisk, og et regelrett spytt i ansiktet til land som ikke er med. Dessuten er jeg sterkt imot den sentraliseringen EU står for. Beslutninger som omhandler Norge skal tas i Norge.
Forsåvidt ganske enig. Men igjen. Vi trenger handelen med EU. Norge er ikke selvforsynt. Vi er nødt til å importere blant annet korn, og vi produserer såpass begrenset med råvarer at vi også trenger andre importvarer. Vi er også avhengige av å få solgt våre produkter og råvarer ut av landet. Norge trenger EU som handelspartner, enten vi selv er med i EU eller ikke.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Vi kan selvfølgelig også velge å handle mer med u-land i fremtiden, men foreløbig er vi ganske fastlåst i handelen med EU ja
Signaturen min var så kul at den ble fjernet av en mod.
  • 0
Siterer Spillpwnern:
Vi kan selvfølgelig også velge å handle mer med u-land i fremtiden, men foreløbig er vi ganske fastlåst i handelen med EU ja
Problemet er jo også at det er mye mer lønnsomt, og mye billigere, å handle med EU som tross alt er vår rike nabo, enn med U-land som hverken har all verdens med penger, og som ligger på andre siden av kontinentet/havet.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!