Norsk
Nyeste
Atrás

Off Topic

Her kan alt mellom himmel og jord diskuteres

Terrorangrepet i Oslo og Utøya


Siterer Strategist:
Politiet sier han trolig var ute etter å angripe det norske etablerte sosialistiske systemet, og at det ikke var internasjonal terrorisme. De har snakket med ham i mange timer nå, så de burde ha litt peiling.


Det kjem informasjon i aust og vest. Mykje er usikkert. Noko stemmer, noko stemmer ikkje. Eg seier ikkje at dei/han nødvendigvis er muslimar, berre at det er litt tidleg å påstå sånn informasjon.
There's a reason it isn't called Grand Theft Public Transport.
  • 0
fra mobilen

Må si at dette er så forferdelig


Blei skikkelig lei meg da jeg hørte om dette.
  • 0
@Skreifiskaren - Slettes ikke umulig, og da må jeg bare forholde meg til ham på en profesjonell måte, og behandle ham som alle andre drapsmenn, pedofile og voldtektsforbrytere... Driver også og går igjennom hodet for å tenke ut hvilke kandidater som jeg allerede har erfaring med som det kan være. Jeg har tre på lista mi så langt :/

@Strategist Han er etnisk norsk, men som de sier - det er lite de vet (eller vil ut med) enda. Eksperten som akkurat var på tv sa igrunn det samme som meg... Han kan være alt mulig rart - han kan operere alene. Var målet å vekke oppmerksomhet, og å spare mennesker så er både dag, tidspunkt og sted helt riktig, men da henger det ikke på greip med skytinga. Det er noe som skurrer her. Jeg tror vel kanskje han bare var litt sent ute og uheldig med været på bombinga. En time tidligere og strålende solskinn, så hadde bildet vært annerledes.
@chubbyviking
  • 0
Jamen de er jo ikke nordmenn? De har kommet med landet vårt og tatt med seg den pesten av en religion de har og prøver og innføre alt de har der nede.
Im not pro, but i know how to play.
  • 0
Siterer torleif:
Det kjem informasjon i aust og vest. Mykje er usikkert. Noko stemmer, noko stemmer ikkje. Eg seier ikkje at dei/han nødvendigvis er muslimar, berre at det er litt tidleg å påstå sånn informasjon.
Dette har politiet gjenntatt og bekreftet til NTB og en rekke andre kanaler, det kan ikke kalles løse rykter. Jeg sier ikke nødvendigvis jeg heller, men sannsynligvis. Jeg baserer min dom på sannsynlighet. Du baserer din på fordommer.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Det er bare begynnelsen? Hvis Al-Queda roter i fler land vil vi alle gå etter dem med blodhevn. Faens pakk som ikke burde eksistere på denne jord, håper de blir knust hardt en dag eller sent til Guantanamo for litt kos.

Og han som skjøt ned ungdommene på AUF-leiren, vil være i fengsel i tre år og så slippes ut. Hvis ikke, blir han sendt i fengsel og blir rundjult av andre insatte, fortjent
"Homosexuality appears in over 4000 species, homophobia appears in one"
  • 0
Dette er helt urvirkelig.
jeg bor på majorstua ca 5 min unna nasjonalteateret. jeg kjente trykket. er ikke sikker på om jeg hørte smellet, jeg burde det siden alle de andre i oslo hørte det, men jeg satt å så på en action film.. Jeg håper virkelig folk fra utøya kommer i sikkerhet. krysser fingerne for alle dere andre som også kjenner noen som er savnet eller ikke vet hvor er. og kondolerer veldig til alle dere som kjenner noen som ble drept under denne hendelsen. Dette er som et mareritt, skjønner ikke hvordan dette kunne skje med oss i lille Norge.
You either die as a real gamer, or you live long enough to see yourself becoming a fanboy.
  • 0
@Dump Truck - jeg er glad i jobben min, så jeg skal behandle ham pent, men det er jo ikke sikkert han har noe lyst til å gjøre noe annet enn å sitte i isolat, og isolat i 21 år - DET kødder du ikke med ;)

@Strategist Ute etter å angripe det etablerte norske sosialistiske systemet? Jeg har vært inne på tanken selv, og den virker veldig plausibel med den kjennskapen jeg har til forstyrrede kriminelle hoders tankegang. Er forsåvidt enig i at systemet trenger en oppryddning, men å drepe folk er vel et par skritt lenger enn jeg er villig til å gå ;)
@chubbyviking
  • 0
Siterer toiletgamerduck:
Jamen de er jo ikke nordmenn? De har kommet med landet vårt og tatt med seg den pesten av en religion de har og prøver og innføre alt de har der nede.


Du gjør meg kvalm.
fargen på denne teksten matcher bildet mitt
  • 0
Siterer Strategist:
Citerer torleif:
Det kjem informasjon i aust og vest. Mykje er usikkert. Noko stemmer, noko stemmer ikkje. Eg seier ikkje at dei/han nødvendigvis er muslimar, berre at det er litt tidleg å påstå sånn informasjon.
Dette har politiet gjenntatt og bekreftet til NTB og en rekke andre kanaler, det kan ikke kalles løse rykter. Jeg sier ikke nødvendigvis jeg heller, men sannsynligvis. Jeg baserer min dom på sannsynlighet. Du baserer din på fordommer.
¨

Eg har ikkje påstått noko som helst. Eg seier berre at alt er uklart.

Siterer Strategist:
Du baserer din på fordommer.


Low shot. Totalt unødvendigt å komme med slikt.
There's a reason it isn't called Grand Theft Public Transport.
  • 0
Siterer bendik920:
Citerer toiletgamerduck:Jamen de er jo ikke nordmenn? De har kommet med landet vårt og tatt med seg den pesten av en religion de har og prøver og innføre alt de har der nede.

Du gjør meg kvalm.


Second that
Kept you waiting, huh?
  • 0
På hvilken måte?
Im not pro, but i know how to play.
  • 0
bare fordi han er norsk betyr ikke at han ikke har relasjoner til terrorgrupper eller at han er muslim
  • 0
  • gnyg
  • gnyg
Siterer emilan1212:
bare fordi han er norsk betyr ikke at han ikke har relasjoner til terrorgrupper eller at han er muslim


Nei. Men det er mange muligheter. Så det eneste vi kan gjøre er jo å vente å se på hva dem sier. Gleder meg til å høre hva hans motiver er.
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
  • 0
Siterer torleif:
Citerer Strategist:
Du baserer din på fordommer.


Low shot. Totalt unødvendigt å komme med slikt.
Du skrev at han "ikke nødvendigvis" var muslim, i en setting som jeg fant det lett å tolke som du mente han trolig var muslim, dermed kan jeg ikke se noen annen basis for oppfatningen.

Seriøs kilde til de senere fakta og sannsynligheter i saken: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4180925.ece
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Siterer Strategist:
Det har jeg ikke sagt eller ment.


Nei, men du har insinuert det. Du ba meg om å sjekke fakta. Det hadde jeg ikke gjort og bommet derfor litt, men kjernen i utsagnet mitt var at dersom en terrorhandling skulle finne sted i Norge, ville den blitt begått av islamister. Du sa at tre av 249 terrorangrep var begått av ikke-muslimer, noe som egentlig er helt irrelevant i denne saken. Det er altfor overfladisk. Det blir som å si at sjansen for å dø av matmangel, AIDS, tuberkolose eller malaria er stor i Norge bare fordi den er stor i verden.

De separatistene jeg nevnte, er hovedsakelig franske og spanske. Ingen er norske.

Det hadde forresten vært fint om du kunne gi meg kilden til den siste påstanden din.
Jeg glemmer aldri et ansikt, men i Deres tilfelle er jeg villig til å gjøre et unntak.
  • 0
  • Los
  • Los
Det er svært svært tragisk. Og en av Norges tristeste dager etter krigen, vil jeg tro.

Jeg sa i sted at jeg trodde det var ekstremistiske muslimer bak, og det har jeg ikke trukket tilbake enda. En etnisk nordmann kan være muslim. Men det ser ut som at det kan være noe annet. Det virker sterkt politisk motivert, men jeg vet ikke hvorfor. Det kan være noen som prøver å skremme landet inn i handling, men vet ikke helt hva de røver å vinne frem med. Det kan også være religiøst, men det er vanskelig å si nå. Jeg venter på at vi får vite hva dette er.

Om bomben selv ikke var feig nok så tror jeg angrepet på AUF er det feigeste og mest grusomme jeg kan tenke meg. En så rolig og avslappet situasjon som ungdommer på en sommerleir...det er utenkelig det som skjedde.

Mine tanker går ut til de som har mistet noen, og de som fortsatt trenger hjelp, savner noen eller er skadet.

Personlig må jeg si at jeg vil vite hvorfor dette skjedde. Landet jeg bor i og verden som jeg lever i er blir beveget av dette, og selv om jeg ikke er direkte rammet så venter jeg spent på å finne ut mer om hvorfor og hvordan noe slikt kan skje. Verden ble, for meg, en mye mørkere plass i dag.

Hvordan kan man stoppe slike handlinger? Hvordan fjerne faren? Verden blir aldri den samme når man har krysset denne grensen, og jeg er redd for at jeg i min leve tid aldri vil se terror og angrep av denne måten stoppet. Hvordan skal det eventuelt skje?
Vis vinden løye går e rett på tryne
  • 0
  • gnyg
  • gnyg
Så lenge alle tenker forskjellig og tror på forskjellige ting så vil det alltid være krig og annen faenskap i verden. War, war never changes.
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
  • 0
Etter å ha sett en del poster her føles det skammelig å være Norsk, maken til rasisme skal man lete lenge etter.
http://markusgamesdesign.weebly.com/
  • 0
  • Los
  • Los
Siterer gnyg:
War, war never changes.


Men det er nettopp det den har gjort.

Før, tidligere, har det vært klare forløp av krig. Under andre verdenskrig tok de allierte ned Hitler, når Hitler døde overga tyskerne seg, betalte kriggodtgjørelese og de ble erklært fred. Litt politisk uro, ja, men ikke noe svære greier.

Men den krigføringen som føres nå er umulig å kjempe mot. Det finnes ingen leder, eller klar figur. Ingen hær å slå tilbake. Alle er potensielle terrorister, det skal bare en mann med en bombe til. Som det alt for godt er bevist i dag. Og det kan skjer hvor som helst, når som helst og det hjelper ikke å ha militære tropper eller beredskaper. For når det smeller er det alt for sent.
Vis vinden løye går e rett på tryne
  • 0
Siterer Strategist:
Du skrev at han "ikke nødvendigvis" var muslim, i en setting som jeg fant det lett å tolke som du mente han trolig var muslim, dermed kan jeg ikke se noen annen basis for oppfatningen.


No kjem du med løgner. Eg har ikkje på noko måte antyda at mannen er muslim anna enn setningen "eg høyrde nettopp at gjerningsmannen er etnisk norsk". Det høyrde eg forresten igjen av Sponheim for 1,5 min sidan (samme opptak).

Siterer Strategist:
Seriøs kilde til de senere fakta og sannsynligheter i saken: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4180925.ece


Dei seier vel berre det som dei fleste andre nyheitssider seier. Noko som ikkje er stort mykje.
There's a reason it isn't called Grand Theft Public Transport.
  • 0
  • gnyg
  • gnyg
Siterer Los:
Citerer gnyg:War, war never changes.

Men det er nettopp det den har gjort.

Før, tidligere, har det vært klare forløp av krig. Under andre verdenskrig tok de allierte ned Hitler, når Hitler døde overga tyskerne seg, betalte kriggodtgjørelese og de ble erklært fred. Litt politisk uro, ja, men ikke noe svære greier.

Men den krigføringen som føres nå er umulig å kjempe mot. Det finnes ingen leder, eller klar figur. Ingen hær å slå tilbake. Alle er potensielle terrorister, det skal bare en mann med en bombe til. Som det alt for godt er bevist i dag. Og det kan skjer hvor som helst, når som helst og det hjelper ikke å ha militære tropper eller beredskaper. For når det smeller er det alt for sent.


Sant nok. Jeg ville bruke den linjen fra Fallout minst en gang i livet i en ordentlig debatt. Den dreit jeg meg ut på alikavel.
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
  • 0
  • Los
  • Los
Siterer gnyg:
Sant nok. Jeg ville bruke den linjen fra Fallout minst en gang i livet i en ordentlig debatt. Den dreit jeg meg ut på alikavel.


Du før et halvt poeng. Krig gir fortsatt tap av liv, frykt og elendighet. Det er ofte rotet i ideologiske forskjeller. På denne måten endre ikke krig seg. Krigens natur er den samme, men det er metoden som er endret.
Vis vinden løye går e rett på tryne
  • 0
  • Ine
  • Ine
Siterer Los:
Jeg sa i sted at jeg trodde det var ekstremistiske muslimer bak, og det har jeg ikke trukket tilbake enda. En etnisk nordmann kan være muslim.


Si meg, hva gjør at en muslim - eller en islamistisk terroristorginisasjon - vil angripe AUF og Ap? Ingenting. Hvis islamistiske grupper hadde stått bak, ville de sannsynligvis ha angrepet Norge som nasjon (altså hadde jeg kjøpt at de hadde stått bak angrepet på Regjeringskvartalet hadde det ikke vært for massakren på Utøya), og ikke gått til angrep på Arbeiderpartiet - og i hvertfall ikke AUF. Slike orginisasjoner ville ikke fått en etnisk norsk mann til å se ungdom i øynene og drepe dem én etter én. De ville gjort det greit og enkelt - sendt en klar politisk melding - ved å sprenge en bombe.

Jeg kan aldri tenke meg at dette er utført en muslim. En høyreekstremist, en ny-nazist, som har fått nok av den rødgrønne regjering - eller nærmere bestemt Ap. Jeg tror at Utøya var hovedmålet, hvis ikke ville han ha armert bomben for et par måneder siden på et "bedre" tidspunkt. Han sparer litt tid ved at ressurser blir brukt i sentrum, mens han rett og slett gjør seg klar for en massakre.

Jeg tror dette må være en gal, høyreekstremist, med et sterkt, kanskje til og med et personlig, hat mot Arbeiderpartiet. Så klart er dette bare det jeg personlig tror for øyeblikket.
Riddle me this
  • 0
  • gnyg
  • gnyg
Siterer Ine:
Jeg kan aldri tenke meg at dette er utført en muslim. En høyreekstremist, en ny-nazist, som har fått nok av den rødgrønne regjering - eller nærmere bestemt Ap. Jeg tror at Utøya var hovedmålet, hvis ikke ville han ha armert bomben for et par måneder siden på et "bedre" tidspunkt. Han sparer litt tid ved at ressurser blir brukt i sentrum, mens han rett og slett gjør seg klar for en massakre.


Veldig godt poeng. Har ikke tenkt på den muligheten før nå. Hvor lang tid kan det ta før vi får vite hva morderen sier?
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!