Norsk
Nyeste
Atrás

Off Topic

Her kan alt mellom himmel og jord diskuteres

Grammatikktråden


Denne tråden dedikeres til diskusjon av grammatikk eller språkrens. På verdensveven finnes det utrolig mange mennesker som ikke klarer å skrive. Er det generell latskap, eller er det mangel på kunnskap? Uansett vitner dårlig grammatikk, ordvalg og setningsoppbygning blant eksemplene om en person med lavere intelligensnivå. I hvertfall på det verbale plan.

Mennesker kan generelt ikke bruke sitattegn riktig. Feil bruk av «og/å» forekommer særdeles ofte. Feil aksenter, apostroffeil, ubrukelig tegnsetting, semikolon; jeg kan liste opp en hel del vanlige feil. Dersom du lurer på noe grammatisk kan du ta det opp i denne tråden. Dersom du trenger språkrens kan du også ta det i denne tråden.

Her er det fritt å være grammatikknazist, jeg vil se så få skrivefeil som mulig!

Forøvrig synes jeg smiletegn er utrolig lite estetisk for teksten, derfor bruker jeg det selv i svært få tilfeller. Jeg mener man bør klare å uttrykke følelser gjennom tekstlige virkemidler, fremfor å bruke billigløsningen.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Er regelen om at "han" i objektsform blir "ham" endret? Tror læreren vår nevnte noe om det, men er ikke sikker.
  • 0
hehe bra tråd xD

Neida, er nok en god del jeg kunne blitt bedre på.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Siterer Duckislate:
Er regelen om at "han" i objektsform blir "ham" endret? Tror læreren vår nevnte noe om det, men er ikke sikker.


Når det er snakk om et subjekt skal man bare bruke «han». Eks. «Han (subjektet) slo henne.» Når det er snakk om objekt er det valgfritt. Eks. «Kåre slo han/ham (objekt).»

Disse reglene står for øyeblikket. Det er forøvrig anbefalt å bruke « og » som anførselstegn, og ikke " og ".
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
  • Missing Avatar
  • Vado
tror jeg har tics på ^^ xD og høhø osv
  • 0
Dette er jo en interessant tråd, og ganske nyttig. Har alltid prøvd å holde grammatikken på et dugelig nivå, men forbedringer er alltid velkommen.
Evoking fear is, in itself, an art form - and nothing in the entire history of storytelling has explored it better than video games.
  • 0
Siterer The Heretic:
Citerer Duckislate:Er regelen om at "han" i objektsform blir "ham" endret? Tror læreren vår nevnte noe om det, men er ikke sikker.

Når det er snakk om et subjekt skal man bare bruke «han». Eks. «Han (subjektet) slo henne.» Når det er snakk om objekt er det valgfritt. Eks. «Kåre slo han/ham (objekt).»

Disse reglene står for øyeblikket. Det er forøvrig anbefalt å bruke « og » som anførselstegn, og ikke " og ".


Ok, takk. Men hvor finner jeg de anførselstegnene på tastaturet?
  • 0
Siterer Duckislate:
Ok, takk. Men hvor finner jeg de anførselstegnene på tastaturet?


På OS X er det alt+v og alt+b. På Windows er det alt+0171 for « og alt+0187 for ».
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Denne siden burde vært nevnt i førsteposten: http://www.korrekturavdelingen.no. Siden har vært veldig nyttig for min del, i hvert fall.

Jeg er veldig enig i at grammatikk er en forutsetning for god integritet. Det verste jeg ser, er folk som blir sinte og oppgitt av at andre kommenterer dårlig grammatikk. På anonyme forum skal man ikke ta dette som en fornærmelse, heller som hjelp. Ofte har mange dysleksi, men det er ingen unnskyldning for å lese over hva man skriver som de fleste andre gjør. Jeg vet om mange med dysleksi som skriver ypperlig.

Man kan dog ikke komme utenom en dårlig formulering i ny og ne, eller et ufrivillig kreativt ordtak e.l. Dessuten er det så mange regler at det kan være vanskelig å holde styr på alle, men et klart språk burde alle strebe etter. Jeg liker å vise nåde for slurvefeil, men det skal ikke mange til før i alle fall jeg koker litt over.

Når vi er innpå grammatikk, (komma) blir jeg veldig irritert over folk som ikke kan komma ved leddsetning. Det er mange som ikke kan dette! Jeg lærte meg det selv, og oppdaget at ingen av mine norsklærere noensinne kommenterte det. Jeg tror heller ikke de kunne det.

Den andre tingen er semikolon. Folk tror det er kolon, men det er en krysning mellom punktum og komma. Semikolon er totalt unødvendig, egentlig. Derfor blir jeg ekstremt irritert over de som bruker det feil. Faktisk blir jeg overrasket når noen bruker det riktig, og det gjelder hvor som helst og hvem som helst.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer The Heretic:
Citerer Duckislate k, takk. Men hvor finner jeg de anførselstegnene på tastaturet?

På OS X er det alt+v og alt+b. På Windows er det alt+0171 for « og alt+0187 for ».


Fikk det ikke helt til jeg.

Siterer remote:
Når vi er innpå grammatikk, (komma) blir jeg veldig irritert over folk som ikke kan komma ved leddsetning. Det er mange som ikke kan dette! Jeg lærte meg det selv, og oppdaget at ingen av mine norsklærere noensinne kommenterte det. Jeg tror heller ikke de kunne det.


Ikke at jeg er fullstendig fri for kommafeil selv, men synes det er litt merkelig at så mange setter komma på helt ulogiske plasser i setningene sine. For eksempel:

"Jeg skal spise, middag."

Det bør jo være ganske lett å merke at det ikke er noen pause der.
  • 0
Siterer Duckislate:
Fikk det ikke helt til jeg.


Man må gjøre det på det numeriske tastaturet og med num lock på, tror jeg.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Siterer The Heretic:
Man må gjøre det på det numeriske tastaturet og med num lock på, tror jeg.


Der ja, fikk det til nå.
  • 0
Denne tråden har eg verkeleg sansen for. Noko av det som irriterer meg mest på internettet er folk som skriv lange avsnitt, fullstendig utan komma og punktum.
Men det som likevel er det mest tragiske er mangelen på folkeskikk. Eg er fullt klar over at dette ikkje går under gramatikk. Men ein kan bli forundra over kor mykje dårleg gramatikk heng saman med dårleg folkeskikk. Spesielt i kommentarfeltene under diverse nyheitsartiklar finn ein mykje ymse. Det er ikkje merkeleg folk ikkje kan bli einige, når dei er meir opptatt av å kalle motparten for "idiot" e.l enn å kome med eit velformulert argument.
There's a reason it isn't called Grand Theft Public Transport.
  • 0
Siterer torleif:
"idiot" e.l


For å korrigere:
«idiot» e.l.

Selv om sammenhengen mellom dårlig grammatikk og maturitet forekommer slående ofte, er jeg likevel overrasket over hvor dårlig godt voksne mennesker skriver. Folk som er advokater, som driver firmaer, som er sjefer og innehar mer eller mindre større roller i samfunnet. Mange av de kan virkelig ikke skrive, og det er synd for de burde ha en relativt god innsikt i norsk grammatikk om de skal fremstå som profesjonelle. En annen gruppe mennesker som virkelig ikke kan norsk språk er annonsører på finn.no.

De verste menneskene som finnes Er Likevel De Som Skriver Sånn Her. Jeg opplever det ofte fra mennesker som har en grobunn dypt ned i kristendommen, uten at jeg egentlig vet hvorfor denne sammenhengen tilkommer.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
De som ikke bryr seg om grammatikk er gjerne veldig nøye og møysommelig med hva de driver med. Jeg vil i hvert fall kategorisere meg selv slik. Ser jeg noen som har mye skrivefeil, tenker jeg ofte at vedkommende sluntrer unna med det meste. Jeg overser enkeltfeil, men blir det for mange, er det ikke bare dårlig tid som har skylda. Er de høyt oppe i et eller annet system, tyder det på at vedkommende har andre kvaliteter enn det å skrive. Men likevel er det litt betenkelig. En annen årsak kan være at vedkommende er stolt og selvsikker, og dermed fremstår som en person med mer kunnskap enn hva som er realiteten. Det finnes flere veier til toppstillinger, men noen av veiene er sikkert ikke helt heldige.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer The Heretic:
annonsører på finn.no.


Annonsørene på finn.no fungerer som en god kilde for latter. Noen av de får selv meg til å virke om en god skribent, noe som er fjernt fra sannheten.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Snakker om grammatikk! Har et spørsmål! Er det sant at fra 0 til 11 skal du skrive tallene i bokstaver, og fra 12+ skal du bare skrive tall i tall? Kan husker at det var en regel.
"Et kult sitat jeg ikke har funnet på selv" - Et fancy navn
  • 0
Siterer simidude:
Er det sant at fra 0 til 11 skal du skrive tallene i bokstaver, og fra 12+ skal du bare skrive tall i tall?


Det kommer helt an på konteksten det er i, men i regulære sammenhenger skal tall fra en til tolv (ikke elleve) skrives i bokstaver. Et eksempel vil være at man ikke skal skrive «hun hadde 3 barn», eller «det er 8 kjeks i bollen». Forøvrig kan man bruke tall når man skal omtale noe i en sammenheng der tallet er i fokus, eks. i kokebøker.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Siterer The Heretic:
På OS X er det alt+v og alt+b. På Windows er det alt+0171 for « og alt+0187 for ».
Når jeg gjør det på min Macbook Pro blir det ‹slik› eller ‹‹slik››.

Forøvrig et flott initiativ med en boltreplass for oss som er glade i grammatikk.

Lagt til 2012-11-02 09:50:
Hah! alt+shift+v og alt+shift+b fikset «det».

Tungvint dog.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Siterer Strategist:
Hah! alt+shift+v og alt+shift+b fikset «det».

Tungvint dog.


Ja, det var forhastet. Jeg bruker selvfølgelig alt+shift+v/b i mitt tilfelle også. Jeg synes derimot det ikke er spesielt tungt; når man vender seg til fingerkoordinasjonen, så blir alt+shift som å trykke på én knapp.

Et annet generelt tips til folket er at når dere skal bruke en ellipse (...), ikke trykk punktum tre ganger, trykk alt+punktum (dette gjelder på Mac). Det er både færre trykk og tegnet får korrekt utseende (.../...). Det ser derimot ikke så veldig annerledes ut i forumets' semiotikk.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Godt tips som jeg heller ikke var klar over.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
klarer dere full pott på denne kommatesten?: http://www.sprakrad.no/upload/torget/leik/komma1.htm

Selv klarte jeg heldigvis alle. Jeg er best.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Dårlig quiz da. Ingen lurespørsmål. Men kanskje det var dét som var lurespørsmålet?
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Savnet et spørsmål som hørtes ut som en leddsetning, men som ikke var det. Vedder på at mange ville gått på den.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
De kunne hatt dobbelt så mange spørsmål og hatt to spørsmål om hver regel.

Jeg sliter forøvrig med regelen om «-» som binder setningsdeler. Det føles unaturlig å ikke ha et mellomrom på hver side, så jeg ender stadig med å ha det.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!