Gamereactor internasjonalt Norsk / Dansk / Svenska / Suomi / English / Deutsch / Italiano / Español / Português / Français / Nederlands
Gamereactor
Medlemsinnlogging

Glemt passordet?
Jeg er ikke medlem, men jeg vil registere meg

Eller logg inn med min Facebook-konto
Nyeste
Atrás

Off Topic

Her kan alt mellom himmel og jord diskuteres

Posten,Politikerne og den 200 kr-regelen

Animorpher
Animorpher
Sitter her og irriterer meg over at jeg må betale 191.kr ekstra for og få ut en pakke fra Posten,125.kr for Utleggsprovisjon og 66.kr for Utlagt MVA.
Vanligvis er det Fortolling og Avgifter som jeg må betale når Posten Norge får kloa i en av mine pakker som koster over 200.kr...
Hadde faktisk bestilt 2 pakker og den 1 slapp unna pengekravet så jeg føler at det er 50/50 sjanse for om jeg må betale for en pakke eller ikke og sjansen for og slippe unna øker hvis pakken er merket som "Gift".

Noen andre som har det samme problemet med Posten her i landet og hva er deres mening om 200.kr grensa?
Selv synes jeg den er utdatert og burde økes til ihvertfal 1000.kr!

(La til Poltikerne i Tittelen her da som folk skriver,det er de som bestemmer.)

"Living My Life In A Japanese Garden of Dreams"
The Cookiemonster
The Cookiemonster
Det er da ikke Posten sin skyld. Det er en lov bestemt av staten som ble satt i 1975. Det morsomme er hvordan all unntatt de rødgrønne ønsker å heise grensen. Venstre, FRP og Høyre vil øke tollgrensen til 1000 kr mens KrF vil øke grensen til 400 kr.

• Veni, Vidi, Cessi •
Music og Gameiac
Det er ikke alltid jeg må betale, men er irriterende ja :/

You tell me to get a life?Well I have an answer for you: I'm a gamer, I don't need to get one, I have many lives:D
remote
Moderator
remote
Dette hørtes rart ut. Grensa er da 200 kr!

I vareverdi har grensa sunket ved at den ikke har blitt hevet.

«Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
Animorpher
Animorpher
Siterer The Cookiemonster:
Det er da ikke Posten sin skyld. Det er en lov bestemt av staten som ble satt i 1975. Det morsomme er hvordan all unntatt de rødgrønne ønsker å heise grensen. Venstre, FRP og Høyre vil øke tollgrensen til 1000 kr mens KrF vil øke grensen til 400 kr.

http://www.dinside.no/903689/disse-partiene-vil-oke-200-kronersg
rensen

Mmm,men når jeg har kommentert det nede på Posten sier de at det er de som setter prisene og bestemmer hvor mye de forskjellige avgiftene kommer på og i kjent Posten-stil så øker de prisene hvert år.

ElGamer
ElGamer
Tollgrensa i Norge må heves! Men hvor mye skal vi heve den er vel spørsmålet?

You can't spell "slaughter" without "laughter."
bent_a
bent_a
Pokker ta!!
Jeg trodde grensa var 100 kr.. Jeg har bestilt lavbudsjetsspill i en år- rekke for å holde meg under de gjeldende tollsatser.
Dette var gode nyheter. Nå skal det bli andre boller!

-Kill -Loot -Return.
RockFuzzEleven
RockFuzzEleven
Det er en lov bestemt av staten som ble satt i 1975.

Siterer bent_a:
Dette var gode nyheter.

Velkommen etter. 200 kroner er fortsatt for lavt.

"I used to stop it, but then I took something miserable to the knee." - fantomena til LesMis, Desember 2011
gnyg
gnyg
Eneste grunnen til at staten som sitter i regjering er i mot å heve grensa er fordi da vil dem ikke tjene noen ekstra kroner til pensjonen sin.

Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
The Cookiemonster
The Cookiemonster
Problemet er vel i bunn og grunn at ikke at tollgrensa har blitt senket, men at vareverdien har økt drastisk. 200 kr var mye mer i 1975, og da var også import mye vanskeligere og mer kronglete å gjennomføre for den vanlige personen på gata. Jeg er derimot enig i at tollgrensa bør økes, for som sagt, man får mye mindre for 200 kr nå enn for 38 år siden!

Lagt til 2013-01-09 22:17:
Siterer Animorpher:
Mmm,men når jeg har kommentert det nede på Posten sier de at det er de som setter prisene og bestemmer hvor mye de forskjellige avgiftene kommer på og i kjent Posten-stil så øker de prisene hvert år.

Rart, for dette er noe som blir bestemt i statsbudsjettet, ikke posten.

• Veni, Vidi, Cessi •
Archana
Archana
http://www.posten.no/produkter-og-tjenester/fortolling/fortolling-pr
ivat#prod-info

Det er dette de skal ta hensyn til, i tillegg til eventuell mva og toll på frakt og/eller produkt, da...Har aldri hørt om andre rare gebyrer. UTLEGGSPROVISJON?

Har lest tidligere at flere partier er imot å heve tollgrensen, da de frykter netthandel vil ha stor innvirkning på norske butikkers økonomi. Pardon my french, men kjøss meg bak. Satser på at tollgrensen blir hevet innen få år. Er helt latterlig å ha en sum som stammer fra 70tallet..

PS: Det er ikke Posten som sjekker pakkene, det er Tollvesenet
Bruk f.eks toll.no eller dinsides tollkalkulator for å dobbeltsjekke hva du må betale. (tror ikke de har posten sine gebyrer med dog..)
Minner om at når pakken ankommer landet er det valutakursen på dette tidspunkt som gjelder, ikke da du bestilte og betalte produktet

PPS: En del kan man spare på å handle fra eBay, selv om det er over tollgrensen. Som oftes er avsender privatperson, og hvis man ber om 1. "Gift" og 2. Ingen ordredetaljer i pakken, så har ikke Tollvesenet "noe bevis" for at det ikke er en gave
Dette gjør også noen ytterst få nettbutikker ellers, men sjansene er da tilstede at Tollvesenet sjekker pakken din og nekter å utlevere den før de får tilsendt ordrebekreftelsen som bekrefter verdi.

"Real badasses eat chocolate chip cookies, I'ma gonna get that tattooed across my back in Old English font."
Animorpher
Animorpher
Siterer Archana:
http://www.posten.no/produkter-og-tjenester/fortolling/fortolling-pr
ivat#prod-info

Det er dette de skal ta hensyn til, i tillegg til eventuell mva og toll på frakt og/eller produkt, da...Har aldri hørt om andre rare gebyrer. UTLEGGSPROVISJON?

Har lest tidligere at flere partier er imot å heve tollgrensen, da de frykter netthandel vil ha stor innvirkning på norske butikkers økonomi. Pardon my french, men kjøss meg bak. Satser på at tollgrensen blir hevet innen få år. Er helt latterlig å ha en sum som stammer fra 70tallet..

PS: Det er ikke Posten som sjekker pakkene, det er Tollvesenet
Bruk f.eks toll.no eller dinsides tollkalkulator for å dobbeltsjekke hva du må betale. (tror ikke de har posten sine gebyrer med dog..)
Minner om at når pakken ankommer landet er det valutakursen på dette tidspunkt som gjelder, ikke da du bestilte og betalte produktet

PPS: En del kan man spare på å handle fra eBay, selv om det er over tollgrensen. Som oftes er avsender privatperson, og hvis man ber om 1. "Gift" og 2. Ingen ordredetaljer i pakken, så har ikke Tollvesenet "noe bevis" for at det ikke er en gave
Dette gjør også noen ytterst få nettbutikker ellers, men sjansene er da tilstede at Tollvesenet sjekker pakken din og nekter å utlevere den før de får tilsendt ordrebekreftelsen som bekrefter verdi.

Du og meg begge Archana,er også min første gang jeg hører om Utleggsprovisjon og første gang jeg betaler det...
200.Kr summen er latterlig ja og unnskyldningen deres er er utdatert med flere år!

Sjekker alltid hvor mye ting koster med en valutakalkulator før jeg kjøper det men er klar over at jeg risikerer og betale ekstra når pakken ankommer landet så har alltid penger ståendes klar på konto hvis jeg er så uheldig.

Ebay brukes flittig ja,jeg handler der månedlig og selgerne der er ofte behjelplige med og merke pakken som Gift,det er slik jeg sniker unna flere av mine dyrere kjøp fra de,he,he.
Det har skjedd 2/3 ganger at jeg har fått brev fra Tollvesenet om at jeg må sende dokumentasjon på hva pakken var verdt/hva det er før de utleverer pakken men det er flere år siden nå heldigvis.Det er ekstra kjedelig når du vet hvor pakken din befinner seg men kan ikke få den fordi den er blitt satt i husarrest av Tollen...

fantomena
Skulle ønske de rødgrønne kunne øke grensa mer. Men ikke nok til at jeg stemmer på Høyresida.

Enro
Enro
Jeg synes grensen er helt ok. Folk som mener at den er utdatert glemmer å regne med at det er hundre ganger lettere å importere ting i vår internett-tidsalder enn for 40 år siden. Hvis grensen hadde blitt hevet betydelig ville det bare ført til at alle nettbutikkene ville plassert lagerne sine i Sverige slik at de kunne selge skattefritt.

Det kreves mye mot for å innrømme at man er feig
The Cookiemonster
The Cookiemonster
Siterer fantomena:
Skulle ønske de rødgrønne kunne øke grensa mer. Men ikke nok til at jeg stemmer på Høyresida.

Absolutt ingen har sagt at du må stemme på høyresiden. Finnes partier i midten og, som Venstre og KrF.

• Veni, Vidi, Cessi •
Jack the Lack of Crack
Jack the Lack of Crack
Absolutt ingen har sagt at du må stemme på høyresiden. Finnes partier i midten og, som Venstre og KrF.

Nå ser det ut til at å stemme sentrum betyr å stemme på høyresiden. Selv er jeg helt enig i at tollsatsen bør heves, og 1000,- virker for meg som helt rimelig.

"I'm gonna go have a smoke right now. You want a smoke? You don't smoke, do ya, right? What are ya, one of those fitness freaks, huh? Go fuck yourself."
The Cookiemonster
The Cookiemonster
Siterer Jack the Lack of Crack:
Citerer The Cookiemonster:Absolutt ingen har sagt at du må stemme på høyresiden. Finnes partier i midten og, som Venstre og KrF.

Nå ser det ut til at å stemme sentrum betyr å stemme på høyresiden. Selv er jeg helt enig i at tollsatsen bør heves, og 1000,- virker for meg som helt rimelig.

Virker iallefall som at befolkningen oppfatter det slik.

• Veni, Vidi, Cessi •
fantomena
Citerer Jack the Lack of Crack:Citerer The Cookiemonster:Absolutt ingen har sagt at du må stemme på høyresiden. Finnes partier i midten og, som Venstre og KrF.

Virker iallefall som at befolkningen oppfatter det slik.

KrF, Høyre, FrP og Venstre bruker Høyre orientert politikk (Vesntre er likevel den mest Venstrevridde her).

fanzypanzy
fanzypanzy
Generelt er det egentlig greit med en lav grense for og ikke kvele markedet helt her hjemme.

Nå er det heller ikke betalingen av mva. som er den store synderen, men diverse servicegebyrer som en må betale hvis en ikke selv står for fortollingen.

Ideelt sett burde det og være et system som gjorde at varer som det er umulig å få tak i i norske butikker, og som også i liten heller ingen grad finnes i det norske brukmarkedet, ble fritatt mva. og toll.
F.eks. sjeldne spill som har gått ut av produksjon for lenge siden, eller CD-er fra obskure utenlandske band, eller obskure utenlandske filmer.

Toll og mva. er greit for å få folk til å handle i norske butikker, men når det ikke finnes noe marked for varen i Norge, og særlig hvis en i tillegg handler med privatpersoner i utlandet, synes jeg det er smålig å tvinge på slike avgifter.

Men jeg ser såklart at dette bare er ønsketenkning, og neppe noe som er mulig å gjennomføre i praksis. Heldigvis er det relativt enkelt å unngå avgifter hvis en handler over Ebay o.l. Ihvertfall så lenge det bare er snakk om spill, film og slikt.

Siterer Animorpher:
Du og meg begge Archana,er også min første gang jeg hører om Utleggsprovisjon og første gang jeg betaler det...
200.Kr summen er latterlig ja og unnskyldningen deres er er utdatert med flere år!

Aldri hørt om utleggsprovisjon, men at en må betale et gebyr til posten har da alltid vært vanlig, med mindre en gjønnomfører hele tollprosessen selv.

This is great banter, it really is.
Archana
Archana
Det går forresten av å fortolle varen selv, så lenge varens verdi er under 1000 kroner. Slik slipper man postens mas Men tror det må avtales på forhånd med selger? Usikker, står vel forklart på toll.no.

Jeg forstår at det KAN være en risiko å heve tollgrensen, men er da virkelig ikke snakk om mange lappene som utgjør en ålreit forskjell

"Real badasses eat chocolate chip cookies, I'ma gonna get that tattooed across my back in Old English font."

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!