Norsk
Nyeste
Atrás

Off Topic

Her kan alt mellom himmel og jord diskuteres

Politikk- og valgtråden


Siterer Crazy Kraken:
Joda, det er sant det du sier. Men da er vel folk fornøyde med H FRP regjeringen? De mistet noen mandater men ikke nok til å snu valget. Enig med deg at det var gøy at SV gikk fram. Selv ønsker jeg med flere små partier over sperregrensen.


Hvis mange av Rødt-velgerne og MdG-velgerne hadde stemt f.eks. SV, ville det blitt flertall for regjeringsskifte. Du har sikkert fått med deg at venstresiden fikk flere stemmer, men siden to av partiene var under sperregrensa, fikk de ikke noen stor uttelling i mandater. Valget kunne også blitt helt annerledes om f.eks. Venstre hadde kommet under sperregrensen, så den sperregrensa avgjorde valget på mange måter. Kanskje grensa burde blitt satt på 2 %.

Uansett ble jeg overrasket over hvor bra H og FrP gjorde det. Men de har kanskje vært dyktige i å gjøre unna de mest upopulære sakene i starten av perioden og ta det litt mer med ro før valget. Jeg tror også flyktningestrømmen var til deres fordel. Det samme kan man si om finanskrisa for den rødgrønne regjeringa ved valget i 2009.

I det minste sitter regjeringa mer utrygt nå enn før, og KrF som er på vippen kan bestemme mye mer enn før. Håper de bruker posisjonen sin.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Hvis mange av Rødt-velgerne og MdG-velgerne hadde stemt f.eks. SV, ville det blitt flertall for regjeringsskifte.


Taktisk stemming, med andre ord? Personlig syns jeg det er utrolig teit men...

Siterer remote:
Du har sikkert fått med deg at venstresiden fikk flere stemmer, men siden to av partiene var under sperregrensa, fikk de ikke noen stor uttelling i mandater. Valget kunne også blitt helt annerledes om f.eks. Venstre hadde kommet under sperregrensen, så den sperregrensa avgjorde valget på mange måter. Kanskje grensa burde blitt satt på 2 %.


Hørte om det ja. En 2% regel hadde kanskje gitt mer mening, men da hadde ihvertfall ikke Venstre og KRF vippet under så jeg vet ikke hva slags effekt det ville hatt til slutt. AP virket ikke veldig interessert i å jobbe med MDG og Rødt uansett??

Siterer remote:
KrF som er på vippen kan bestemme mye mer enn før. Håper de bruker posisjonen sin.


Det er lov til å håpe, men har vi noen garanti for at de kommer til å gjøre noe fornuftig denne gangen istedenfor å dytte en K inn i RLE og tulle med abort reglene?
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Siterer Crazy Kraken:
Hørte om det ja. En 2% regel hadde kanskje gitt mer mening, men da hadde ihvertfall ikke Venstre og KRF vippet under så jeg vet ikke hva slags effekt det ville hatt til slutt. AP virket ikke veldig interessert i å jobbe med MDG og Rødt uansett??


Tror det ville gitt flertall på venstresiden. Nrk-laget en sak om dette, og da man satt grensa på 2 %, tror jeg det ble flere mandater på venstresiden. De fikk jo tross alt flere stemmer, og MdG og Rødt fikk 3 og 2 % så. En sperregrense på 3 % ville ikke forandret på flertallet. Tror AP kommuniserte at de ikke ville samarbeide med disse partiene for at folk ikke skulle stemme på dem, men det så ikke ut til å hjelpe. De må jo samarbeide med dem hvis de er avhengige av dem for å få flertall.

Siterer Crazy Kraken:
Det er lov til å håpe, men har vi noen garanti for at de kommer til å gjøre noe fornuftig denne gangen istedenfor å dytte en K inn i RLE og tulle med abort reglene?


Når det gjelder solidaritet, sosiale forskjeller og skattelettelser (altså mindre av det) er de mye bedre enn resten på borgerlig side, men man får selvsagt med de ufyselige delene av kristendommen deres. Mange av disse sakene er allerede unnagjort som KRLE og reservasjonsrettten. Og kontantstøtten, grrr.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Tror AP kommuniserte at de ikke ville samarbeide med disse partiene for at folk ikke skulle stemme på dem, men det så ikke ut til å hjelpe. De må jo samarbeide med dem hvis de er avhengige av dem for å få flertall.


Hørtes litt ut som et ultimatum spør du meg. Men som du sier så håpet de nok på å ikke trenge Rødt og MDG i det heletatt. Hvis trenden fra dette valget fortsetter neste valg, så er det ikke sikkert at de trenger det heller.

Siterer remote:
Når det gjelder solidaritet, sosiale forskjeller og skattelettelser (altså mindre av det) er de mye bedre enn resten på borgerlig side, men man får selvsagt med de ufyselige delene av kristendommen deres. Mange av disse sakene er allerede unnagjort som KRLE og reservasjonsrettten. Og kontantstøtten, grrr.


Enig! KRF har mye fin politikk, men de drar med seg så mye ræl.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Nå forstår jeg
Samfunn ... er sosial konstruksjon. hvis du tenker på det. Hvis du ikke er homofil eller bøyer seg til det, er det greit. I dag blir du hatet for ikke å være.. eller i det minste ikke nok
fordi det betyr 1: du er en voldtektsperson. 2: Du er en bigot, rasist og alle dårlige ting så ... jeg er enig. Det er en konstruksjon, til den som gjør det en. Men feminister eller den som bruker den til å si det er en konstruksjon vil bare si patriarket.
Men det er faktisk den som designer den. Det handler om å skape sosial orden. Samme måte som dyrene gjør
litt skummelt eller hva : ). Du lever i en generasjon, så er det greit. Å bo i en annen gjør det imidlertid en ting som var bra for noe som kan være dårlig
Det trenger ikke engang å gi mening. Poenget er .. hvis det er konstruert i systemet. Deretter er det der for å bli med mindre noen utfordrer og endrer det.

"mitt intrykk fra Amerikansk politikk... england har litt slikt også men de er bedre til å holde det skjult og er ikke så baity i media som i USA til å expose det.
  • 0
Norsk politikk er tragisk. Spiller åpenbart ingen rolle hvem som sitter øverst i systemet.... Så lenge det ikke er Støre, han kan pent gå å henge seg.

Skal jeg gi mine landsmenn et vennlig råd må det bli å droppe stemmen ved neste valg.
Hvis regjeringen innser at folk har mistet troen på vår politiske modell vil den kanskje erstattes med noe som faktisk fungerer. Amen
Hvis Gud eksisterte ville han ikke skapt meg, dårlig trekk å skape en overmann!
  • 0
Vi må bare se hva som funker
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!