Norsk
Nyeste
Atrás

Off Topic

Her kan alt mellom himmel og jord diskuteres

Tegneserier ~Offisiell tråd~


Velkommen til den offisielle tegneserie-tråden her på GR!
Det har tidligere vært forsøk på å lage tråder med dette som tema her på GR, men når er det på tide at forumet får en ny og oppdatert tråd med en utfyllende og god førstepost.

Hva er tegneserier?
Tegneserier er et medie, i likhet med Manga, der både tekst og bilde er viktig for å formidle historien og karakterene. Den store forskjellen på Manga og (vestlige) tegneserier, er at tegneserier ofte har flere ulike forfattere og kunstnere. Når en forfatter og en kunstner skriver en tegneserie over lenger tid uten avbrudd er dette ofte kalt en "run". Tenk på dette som en TV-serie sesong med en egen historie, som også passer inn med de andre "sesongene" i samme serie. Dette gjør det mulig å starte midt i en serie, så lenge man starter på begynnelsen av en "sesong"/"run". Et godt eksempel på et moderne "run" er Scott Snyders (forfatter) og Greg Capullos (kunstner) Batman "run", som startet i 2011 med "The Court of Owls" og ble avsluttet i 2016. Etter dette tok Tom King (forfatter) og David Finch (kunstner) over, med "I am Gotham". Denne måten å gjøre ting på er veldig vanlig hos både Marvel og DC, men mindre vanlig hos de mindre forlagene (Image, Vertigo, Dark Horse) der samme forfatter kanskje skriver hele serien, med hjelp av en eller to kunstnere.

"Hvordan skal man starte med tegneserier?"
Mange opplever at det er veldig vanskelig å starte med tegneserier, og med god grunn, for hvor skal man egentlig begynne? Manga har den fordelen at man kan begynne med bok 1 og gå derfra. Dette blir mer komplisert i tegneserieverden der noen av seriene har holdt på siden 60-tallet, har blitt skrevet av ulike forfattere, opplevd flere ulike reboots, og historier i parallelle univers. Under skal jeg liste noen serier jeg varmt anbefaler, som burde være et godt sted å starte.

Før jeg begynner med dette må det også nevnes at formatet man velger å samle tegneserier i også er viktig! Tegneserier blir først gitt ut som "Single Issues" (se for deg et enkelt donaldblad). Når nok single issues (ofte 5-6) har blitt gitt ut så blir de samlet i det som kalles en "Trade Paperback", som ser ut som en softcover bok. Hva som skjer etter dette er opp til de ulike forlagene, men det er også vanlig at to trade paperbacks blir samlet i en hardcover deluxe utgave. For nye lesere anbefales formatet trade papaerbacks. Det er langt enklere å holde oversikt, de passer fint i hyllen og er ofte billigere enn hardcover deluxe utgavene. Det er også det vanligste formatet.

DC
DC har nettopp (i 2016) kjørt på med en "soft reboot" av sitt tegneserie univers, kalt "Rebirth". Dette betyr at man helt fint kan starte her uten å lese det som kom før! Rebirth har blitt helt ekstremt godt mottatt av tegneseriefansen, med flere solide serier. Det kan være lurt å lese tegneserien "DC Universe: Rebirth" først, for å få en innføring i settingen, men det er ikke nødvendig. Høydepunktet her er nok den nye Superman serien (Vol: 1, Son of Superman), som har gjort mye for å menneskeliggjøre Superman. Mine personlige favoritter er Aquaman serien, Batman serien, Wonder Woman og Red Hood. Begge de nye Green Lantern seriene skal også være veldig bra. Styr unna "Justice League", den er dessverre ikke veldig bra.

Rebirth var en respons på "DC: New 52", som var hardrebooten som kom i 2011. New 52 (Pga 52 writers) ble tatt imot med blandede meninger, men noen av serien var allikevel av ekstremt høy kvalitet. Ønsker man å lese Batman, så kan det være lurt å starte her med (som tidligere nevnt) "Court of Owls" som uten tvil er en av de beste Batman seriene. Aquaman, Wonder Woman og The Flash seriene fra New 52 var også veldig bra.

Marvel
I motsetning til DC gjør Marvel det veldig dårlig i tegneserieverden. De nye seriene har holdt lav kvalitet, og har mye politisk agenda. Ønsker man å lese Marvel, så burde man unngå det meste av de moderne seriene og gå 5-10 år tilbake i tid. Heldigvis holder noen få moderne serier høy kvalitet, feks Star Wars tegneseriene. "Star Wars: Darth Vader" av Gillen er helt utrolig bra og anbefales til alle Star Wars fans. "Star Wars" av Aaron går parallelt med Darth Vader storyen og er også solid. Nye "Ms. Marvel" er jeg også godt, og mange anbefaler nye Hawkeye og nye Moon Knight.

Det positive med Marvel er at de har en online tjeneste som likner på netflix, som heter "Marvel Unlimited". Her kan man betale en fast sum i måneden og lese så mye man vil.

Image Comics
Ikke mange har hørt om Image, men dette er forlaget som gir ut "The Walking Dead"! Hvis man ønsker å lese noe annet enn superhelt-tegneserier så burde man ta en titt på hva dette forlaget gir ut for her holder det meste veldig høy kvalitet. "Saga" av Brian K. Vaughan er en av de mest kjente seriene de har og er meget bra. Andre serier jeg vil anbefale er "Monstress" av Marjorie Liu, "Kill or be Killed" av Ed Brubaker, "Black Magick" av Rucka og "Rat Queens" Vol 1 og 2 av Wiebe. Fantastiske serier!

Vertigo
Vertigo har jeg mindre erfaring med, men serien "Fables" av Willingham er en must read! Dette er serien som ligger bak Telltales spillet "The Wolf Among Us."

Og til slutt...
Tegneserier har er ikke lenger lenger den ninsjehobbyen den en gang var, og i dag har de fått sterk innflytelse over spill og film. Marvel gjør det spesielt bra med sine superhelt filmer, og i spillverden har spill som Batman: Arkham serien blitt veldig populær. Det kommer også et nytt Spider-Man spill til PS4 til neste år (2018 ) som mange ser frem til. Hvis man ikke kan få nok av sine favoritthelter, eller er nysgjerrig på tegneserier generelt så er dette tiden for å komme i gang med denne hobbyen!

Håper førsteposten gir tilstrekkelig med info, og at dere vil bruke denne tråden til å komme med egne forslag, spørsmål, anbefalinger og fakta om tegneserier. Hvilke tegneserier leser dere? Syns dere det er vanskelig å komme igang med tegneserier? Hva anbefaler dere?

- Crazy Kraken
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
Siterer Crazy Kraken:
Det kommer også et nytt Spider-Man spill til PS4 senere i år (2017) som mange ser frem til.


Er "bare" litt lenger til det spillet kommer ut gitt. 2018 for å være eksakt.

Kilde: Marvel's Spider-Man
Damn, I'm good. Sideswipe, Transformers Revenge of the Fallen
  • 0
Siterer sideswipe:
Er "bare" litt lenger til det spillet kommer ut gitt. 2018 for å være eksakt.

Kilde: Marvel's Spider-Man


Oi, beklager glippen! Skal fikse det med en gang.

Har du lest noen gode tegneserier i det siste? Noe du vil anbefale?
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • Los
  • Los
Masse gode tegneserier der ute. Watchmen er det beste jeg har lest i trykket form noen gang tror jeg. Elsker Watchmen!

Alan Moore øvrige verk inneholder også mye bra. From Hell, V for Vendetta, Providence.

Vil og anbefale Neil Gaimans Sandman serie, har ikke lest alle volumene enda men føler meg trygg nok til å si at dette er høy kvalitet! Serien følger Dream, en slags gud med drømmekrefter.

Videre kan Hellboy varmt anbefales! Skikkelig artig og spennende mytologi som utvides effektivt utover serien.

Sin City er også utrolig bra. Jeg elsker den harde svart/hvit kontrasten.

I.N.J Culbards adaptasjon av Lovecraft er også veldig bra om man liker Lovecraft.

Mouse Guard er en veldig koselig serie, så lagt bare 3 bøker. Den følger mus som lever i en slags midddelalder verden. De sloss om farer so slanger og ugler, og andre mus med onde hensikter. Det høres banalt ut, men tegningene og stemmningen er helt topp klasse.

Ellers, om du liker Rick and Morty vil jeg anbefale deg å lese TPBene av den serien, for den holder like godt som tvserien. Og Batman er alltid bra. Standouts er Year One, Long Halloween, Arkham Asylum, The Dark Knight Returnes, Killing Joke og Joker. Så klart flere å hente, men det er noen av fovorittene
Vis vinden løye går e rett på tryne
  • 0
Siterer Los:
Watchmen er det beste jeg har lest i trykket form noen gang tror jeg. Elsker Watchmen!


Har hardcover utgaven stående i hylla, men har ikke lest den ferdig! Syns den var litt for tung, men skal selvfølgelig gi den en ny sjanse. Illustrasjonene har også en stil jeg ikke er så fan av, men når historien er såpass solid så burde det ikke være et problem.

Videre syns jeg det er utrolig kult at nesten alle seriene du nevner er serier jeg selv IKKE har lest! Og jeg føler jeg leser rimelig mye tegneserier! Flere av dem er klassikere i tegneserieverden, men jeg prøver for det meste å holde meg oppdatert på det som kommer ut her og nå. V for Vendetta og Sin City må jeg lese. Hvilken Culbards tegneserie er det du sikter til? Har veldig lyst til å lese noe Lovecraft greier!
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Veldig fin første side med mye god info og utdypet. Fikk i hvertfall vite hvorfor det het new 52. Leser velidg få tegnserier , men det har hent jeg har vært innom en par av karakter wiki forhold til et par karakter fra batman og superman, eller ikke så mye. Sett bitte litt av comic via bilder på google for eks.
Uansett det lille jeg leser av tegneserier må være julehefter fra for eks Pusur, Billy og Pondus etc, men det er jo for det meste på de helgene jeg er på hytta, men da mest ved juletider hvor det hender, far kjøper et par hefter.
  • 0
Siterer Xtord:
Veldig fin første side med mye god info og utdypet.


Tusen takk Xtord, det var hyggelig sagt av deg.

Siterer Xtord:
Leser velidg få tegnserier , men det har hent jeg har vært innom en par av karakter wiki forhold til et par karakter fra batman og superman, eller ikke så mye.


Så det er Superman og Batman du liker best? New 52 Superman ble ikke så godt mottatt av fansen, men det de gjorde med Superman i Rebirth har vært helt fantastisk! Hvis du vil lese noe Superman så kan du godt starte med Rebirth. Det skal også nevnes at det er enda en Superman serie som går samtidig med hovedserien, som heter Action Comics: Superman. Vol 1 der er visst ikke så bra men serien blir visst veldig bra illøpet av vol 2 og 3. Så det kan være verdt å sjekke ut.

Når det gjelder Batman så er New 52 Batman et perfekt sted å begynne. Fantastisk serie! Rebirth Batman er også bra, og nye Detective Comics: Batman skal visst også være bra (har ikke lest den selv enda). Mye bra å velge mellom!

Nå leste jeg ferdig Vol. 2 av Kill or be Killed av Ed Brubaker. Fantastisk serie så langt! Veldig voksen, mørk, litt deprimerende, og fantastisk skrevet. Hvis man ønsker å lese noe psykologisk thriller/krim aktig så er Kill or be Killed kjempebra! Ed Brubaker skrev også Captain America: The Winter Soldier (som marvel filmen er basert på)!
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
Alltid foretrukket manga foran tegneserier, men har lest Deadpool Kills the Marvel Universe som jeg syns var bra.
  • 0
Siterer SirGalahad:
Så det er Superman og Batman du liker best? New 52 Superman ble ikke så godt mottatt av fansen, men det de gjorde med Superman i Rebirth har vært helt fantastisk! Hvis du vil lese noe Superman så kan du godt starte med Rebirth. Det skal også nevnes at det er enda en Superman serie som går samtidig med hovedserien, som heter Action Comics: Superman. Vol 1 der er visst ikke så bra men serien blir visst veldig bra illøpet av vol 2 og 3. Så det kan være verdt å sjekke ut.

Når det gjelder Batman så er New 52 Batman et perfekt sted å begynne. Fantastisk serie! Rebirth Batman er også bra, og nye Detective Comics: Batman skal visst også være bra (har ikke lest den selv enda). Mye bra å velge mellom!


Tja jeg fortrekkern nok Batman for å være ærlig, og ikke spør meg hvorfor, er vel veldig få karakter jeg sett på wiki på superman. Men, jeg skal ta superman Rebirth i betraktning

Riktig skjønner. Vi får uansett se, leser generelt litt wiki, men av en eller annen grunn hender det jeg leser litt om noen få karakter, når jeg tenker om gjelds det og x-men, men det er vel litt mer av nysgjerrighet. Eller at jeg finner som sagt noen greie comic bilder eller noe via bilder på google, men ja, takk , takk , vi får se hva det blir til angående begge.
Tror nok ikke jeg starter med det første, men ja vi får se
  • 0
Siterer SirGalahad:
Alltid foretrukket manga foran tegneserier


Hva er grunnen til at du foretrekker manga?

Siterer Xtord:
Tja jeg fortrekkern nok Batman for å være ærlig, og ikke spør meg hvorfor


Kanskje fordi... han er BATMAN?

Siterer Xtord:
Vi får uansett se, leser generelt litt wiki


Det har jeg egentlig aldri forstått. Det vil jo aldri bli det samme? Tenk deg å "lese Star Wars wiki istedenfor å se filmene"? Haha
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
Vokste opp med det. Dragon Ball frelste meg. Aldri kommet meg skikkelig inn i tegneserier. Leste selvfølgelig Donald Duck og sånn, men ikke dypt inn i Marvel og DC. Ser bare filmene haha.

Har seriøst vurdert å lese Tintin
  • 0
Siterer SirGalahad:
Vokste opp med det. Dragon Ball frelste meg. Aldri kommet meg skikkelig inn i tegneserier.


Skjønner godt hva du mener! Jeg har holdt på med manga lenge, men det er veldig "av og på". Tegneserier startet jeg med for bare 2 år siden ellerno, og jeg har blitt helt frelst. Jeg tror det jeg liker mye bedre i tegneserieverden er det at det ofte har litt kortere story arcs. Endel manga serier er så utrolig lange, men med tegneserier kan man plukke opp noen volum og så har man en liten story (som selvfølgelig henger sammen med det som kom før og det som skal skje videre).

De nye Batman tegneseriene i Rebirth (I am Gotham, I am Suicide, og I am Bane) er en slags trilogi. Når vol 4 kommer ut, så forstetter den selvfølgelig etter I am Bane, men de tre står godt alene også. Det liker jeg. Det opplever jeg ikke like mye i "manga verden". Mange av seriene har liksom ikke naturlige pauser eller "sesonger". Mange liker sikkert dette, men som i Attack on Titan feks, så ble det bare så slitsomt å aldri nå noe mål.

Kjenner du deg igjen i dette? Hva syns du?
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
  • Los
  • Los
Siterer Crazy Kraken:
Har hardcover utgaven stående i hylla, men har ikke lest den ferdig! Syns den var litt for tung, men skal selvfølgelig gi den en ny sjanse. Illustrasjonene har også en stil jeg ikke er så fan av, men når historien er såpass solid så burde det ikke være et problem.

Videre syns jeg det er utrolig kult at nesten alle seriene du nevner er serier jeg selv IKKE har lest! Og jeg føler jeg leser rimelig mye tegneserier! Flere av dem er klassikere i tegneserieverden, men jeg prøver for det meste å holde meg oppdatert på det som kommer ut her og nå. V for Vendetta og Sin City må jeg lese. Hvilken Culbards tegneserie er det du sikter til? Har veldig lyst til å lese noe Lovecraft greier!


Jeg vil si at Culbards At the Mountains of Madness og The Case of Charles Dexter Ward er de jeg har likt best. Han har også adaptert Shadows out of Time og Dreamquest of Unknown Kadath (som jeg holder på å lese nå) og Shadow over Insmuth (som jeg ikke har lest). Tegnestilen tok det meg litt tid å bli glad i, føkte det ikke passet helt materialet først. Men jeg er blitt fan!

Om du er intresert i Lovecraft inspirert, ikke direkte adaptasjoner, og tåler...vel...en del grafisk materiale, vil jeg varmt anbefale Alan Moores Neonomicon og Providence. Neonomicon består av to fortellinger, den første heter Courtyard og er fantastisk! Nummer 2 er Neonomicon og er kontroversiell.. den inneholder en lengre avbilding av grafisk voldtekt av en dame av et sjømonster. Personlig må jeg si jeg likte Neonomicon, men den ee vanskelig å lese og noen mener den kun eksisterer for å sjokkere og være fæl. Men om man virkelig tenker på ting Lovecraft insinuerer i sin fortellinger ville det kanskje vært like brutalt, det er bare at Alan Moore ikke skjuler noen ting av det...

Providence er en slags prequel/sequel til Neonomicon og Courtyard i 3 akter/volum. Har lest bare nummer 1 til nå, men det virker lovende. Sidene er full av referanser til Lovecraft og tar for seg en journalist som reiser rundt i amerika for å undersøke det okulte og lignende, hvorpå mer og mer viser seg å kanskje være ekte. Som om Lovecraft ikke skrev fiksjon.

Angående Watchmen husker jeg at jeg tenkte nøyaktig det samme om tegnestilen. Men jeg ble helt overvunnet til slutt, og der litt tung ja. Men den er såååå verdt det! Har du sett filmen eller vet hvordan tegneserien slutter? Slutten er fantastisk, no spoilers vis du ikke vet
Vis vinden løye går e rett på tryne
  • 0
Siterer Crazy Kraken:
Det har jeg egentlig aldri forstått. Det vil jo aldri bli det samme? Tenk deg å "lese Star Wars wiki istedenfor å se filmene"? Haha

Det blir kanskje ikke det samme, men det gjelds å ta seg tid til tegnserier uansett... Er jo oftest jeg gjør det si i Harry potter hvor jeg har sett filmene et par ganger og lest/ hørt noen av de på lydbok 1-2 +-5-7 og friske om hendelsene de karakteren var eller , store slag i serien huske det uten å måte se filmen om igjen eller lese boka,(ja det funger det å og se filmen) ,se hvem de var allierte med , personligheten, friske om minnene osv. Det gjelds og ringenes herre, sett og er veldig glad i de filmene, har også hørt de på lydboka, men hender jeg søker opp karakterer for friske litt opp minner ,eller bare lese om de for å få tiden til å gå (gjelds ikke bare lotr da).
Star wars er det for det meste bare å lese hva som skjer med karakterene etter det som nå blir vel kalt legends.

Veldig sjelden jeg har brukt det uten om det ,ja noen spefikke karakter i superman, noen par flere i batman , litt sånn ok han overlevde og gjorde det i filmen, hva er status på han i tegneseren, regn nysgjerrighet. For x-men er det litt barndommes minner, liker/ likte universet, hva skjer med de og de i tegneserien osv. Hvordan er de , hvem er de venner og alliert med ( det gjelds litt alle eksemplene jeg nevner dog).

Det er litt det samme det går i her altså , men ja sparer litt tid,friske opp minner , huske hva de var gjennom osv. Helt samme sikkert ikke , men det går
Kraken: Ah. Da er vi motsatt. Liker godt når story arcsene er lengre.

Aldri lest eller sett Attack on Titans. Holder på med en manga som heter Pluto. Fy faen så bra. Bare 8 vol. og så ikke så alt for lang.

Men ja foretrekker når det er lange arcs egentlig. Liker også mindre historier da. Vil lese mer Deadpool. Fordi det er morsomt og spennende samtidig. Han gir jo fullstendig faen.
  • 0
Siterer Los:
Jeg vil si at Culbards At the Mountains of Madness og The Case of Charles Dexter Ward er de jeg har likt best.


Kult, skal se om jeg finner dem på Outland!

Siterer Los:
Har du sett filmen eller vet hvordan tegneserien slutter? Slutten er fantastisk, no spoilers vis du ikke vet


Har sett filmen, det var den som gjorde at jeg ville lese tegneserien.

Siterer Xtord:
Er jo oftest jeg gjør det si i Harry potter hvor jeg har sett filmene et par ganger og lest/ hørt noen av de på lydbok 1-2 +-5-7 og friske om hendelsene de karakteren var eller , store slag i serien huske det uten å måte se filmen om igjen eller lese boka


Joa, men da har du sett filmene og/eller lest bøkene først! Det er en stor forskjell syns jeg.

Siterer SirGalahad:
Kraken: Ah. Da er vi motsatt. Liker godt når story arcsene er lengre.


Det er en grunn til at jeg ikke orker å begynne på Naruto og One Piece, feks.

Jeg har ikke noe imot lengre storyer, Death Note fungerte feks bra, men jeg syns ikke alltid all manga "flyter så godt". Etter 15 bøker med attack on titan har jeg bare blitt lei og forvirret. Det er en følelse av historien ikke går noe sted. Ikke kommer til å nå en konklusjon. Mange har ikke noe imot denne oppbyggingen, men jeg syns det er vanskelig å holde interessen oppe når historien ikke går noen vei.

Siterer SirGalahad:
Men ja foretrekker når det er lange arcs egentlig. Liker også mindre historier da. Vil lese mer Deadpool. Fordi det er morsomt og spennende samtidig. Han gir jo fullstendig faen.


Jeg har lest litt Deadpool! Startet med den "Vol. 1: Dead Presidents", som var veldig artig. Den anbefales.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Kraken: Forstår. Ser for the meste animeene på de lengre selv haha, men har lest 10 vol. av One Piece og 3 av Naruto. Dragon Ball er vel den lengste jeg har lest. Der har jeg lest 42 av 42 vol.

Oh. Kult. Kanskje jeg får plukke den opp hvis jeg ser den på Outland neste gang jeg er der!
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!