Norsk
Nyeste
Atrás

Off Topic

Her kan alt mellom himmel og jord diskuteres

Trening- og kostholdstråden


Siterer RockFuzzEleven:
Har hørt mye diskusjon fram og tilbake om hva som er lurest, rått eller stekt egg.

Noen her som har peiling? Det er så stress å måtte steke/koke egget nemlig...


Viss det er stress å tilberede egget, så er det berre til å ete det rått . Men viss du har tid, vil eg anbefale å koke det. Då skal det vere lettere å utytte proteinene i egget.
There's a reason it isn't called Grand Theft Public Transport.
  • 0
  • gnyg
  • gnyg
Skulle ønske at jeg kunne begynne å trene. Men jeg er for lat. Men om noen har noe forslag til hvilke øvelser og slikt jeg kan ta her hjemme? Sånn generell trening.

Kunne jo gått til et treningssenter. Men jeg har ingen rutine på trening så vil ikke starte med det..
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
  • 0
Siterer gnyg:
Citerer The Cookiemonster:veier kun 50 kilo da, så jeg kan ikke kalle meg veldig feit. Er 14 år gammel, hvis dere syns 50 kilo virket lite.

Snart 20 år (4 måneder unna ), og veier vel en rundt 67kg.. Burde veie minst 80/90kg.


Vekten min har ikke rikket seg på et år eller noe
Høyden derimot, den har kommet.
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Siterer gnyg:
Skulle ønske at jeg kunne begynne å trene. Men jeg er for lat. Men om noen har noe forslag til hvilke øvelser og slikt jeg kan ta her hjemme? Sånn generell trening.


Ta armhevingar. Det er sjukt bra trening. Begynn med "jentearmhevingar" (armhevingar med knærne nedi bakken), og når du klarer mange av dei, gå over til vanlege. Eg byrja på nokre få "jentearmhevingar". Prøvde å ta nokre kvar kveld, samtidig som eg prøvde å klare fleire og fleire. Etter 2-3år klarte eg 120 vanlege.
Du treng ikkje bruke mykje tid på det heller. Litt kvar kveld hjelper mykje.
Sit-ups er også ein mulighet. Sit-ups er etter mi meining veldig kjedeleg, men det er grei trening . Eg vil også anbefale chins, viss du har mulighet til det. Chins er veldig bra trening for rygg og biceps.
Trening treng ikkje ta lang tid, og resultata er veldig bra. Så eg ville absolutt investert litt tid i det .
There's a reason it isn't called Grand Theft Public Transport.
  • 0
Siterer torleif:
Ta armhevingar.


Du får utholdenhet av armhevinger, ikke like mye styrke som med f.eks. benkpress.
"I used to stop it, but then I took something miserable to the knee." - fantomena til LesMis, Desember 2011
  • 0
  • gnyg
  • gnyg
@Torleif: Det skal jeg gjøre
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
  • 0
Siterer gnyg:
Skulle ønske at jeg kunne begynne å trene. Men jeg er for lat. Men om noen har noe forslag til hvilke øvelser og slikt jeg kan ta her hjemme? Sånn generell trening.


Personlig ville jeg begynt å trene på treningstudio. Finner sjelden motivasjon til å trene hjemme selv og gjerne med en kamerat på et lokalt senter øker ofte det motivasjonen også. De fleste treningssentre tilbyr et form for nybegynnerprogram som er lett tilgjengelig for folk som har lite erfaring med trening.

Er du lite keen på å kjøpe årsmedlemskap right ahead tilbyr også de fleste treningsstudioer en slags prøveperiode på ca en uke hvor du finner ut om det er noe for deg.
  • 0
Jeg sliter litt med kostholdet mitt. Tror det holder treningen min enormt tilbake.

Noen som har noen tips og oppsett for kosthold? Jeg vil prøve å gå ganske hardt inn for det og prøve å spise 5-6 bra balanserte måltider hver dag. Det bør helst være noe lettvint som ikke tar lang tid å lage, tilgjengelig og billig. Så burde det være noe som jeg kan spise i skoletiden eller er den tradisjonelle matpakka god nok? Så får jeg bare moren til å kjøpe inn det som trengs
  • 0
Havregryn maybe?
"I used to stop it, but then I took something miserable to the knee." - fantomena til LesMis, Desember 2011
  • 0
Siterer RockFuzzEleven:
Havregryn maybe?


Spiser litt havegrøt, ja. Har ikke på sukker eller noe, så jeg sitter i 20 min - halvtime for å få det i meg. Likevel tror jeg at jeg skal spise mer havregryn.

Det blir litt mye brød utover hele dagen med stortsett samme pålegg, så jeg må få litt mer variasjon.
  • 0
  • Missing Avatar
  • furu
Rask frokost;
Havregryn og melk(personlig heller jeg melka over kvelden før,så mye av den har fått sugd seg inn i havren til dagen etter)Synes det smaker kjempegodt jeg,men her kan du selvsagt gjøre noe ekstra ved enten å ha på kanel,syltetøy eller noe.
Skolemat;
Extrem polarbrød/hjemmelagd rundstykker/Brød med cottage cheese,skinke,kylling,kalkun,hjortestek,hvitost eller noe.

Elsker hver dag som går når jeg tenker på at jeg skal spise all denne sykt gode maten;D
  • 0
Takker for forslag
  • 0
Selv spiser jeg for det mest en brødkive eller en bolle med frokostblanding til frokost.
På skolen blir det som oftest en ny brødskive.
Når jeg kommer hjem spiser ejg et eple eller lignende hvis jeg er sulten, før middagen kommer ca 30-60 min etter jeg kommer hjem.
Etter det spiser ejg kanskje noe lett før jeg spiser litt forkostblanding eller en brødskive igjen ca en halvtime før jeg legger meg.

Turen til og fra skolen blir tatt til fots eller med sykkel (ikke nå som det er snø, obviously.)
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Du blir ikke stor og sterk av brødskiver, Cookiemonster. Når det er sagt så er du 14 år og trenger ikke bekymre deg så voldsomt mye over kostholdet ditt. Vær i aktivitet og spis når du er sulten. Kroppen din vokser som fy, forbrenningen er høy og det samme er metabolismen. Styrketrening og dietter kan du vente en god del år med, i hvert fall til du nærmer deg slutten av puberteten. 16 år er vel det tidligste de anbefaler før man begynner med vekttrening.
Der hvor alle tenker likt, tenker ingen særlig mye.
  • 0
Jeg sa ikke at jeg ble stor og sterk av brødskiver heller
Spørs om det furu sa er noe bedre
                                                    • Veni, Vidi, Cessi •
  • 0
Siterer svænni:
Jeg sliter litt med kostholdet mitt. Tror det holder treningen min enormt tilbake.

Noen som har noen tips og oppsett for kosthold? Jeg vil prøve å gå ganske hardt inn for det og prøve å spise 5-6 bra balanserte måltider hver dag. Det bør helst være noe lettvint som ikke tar lang tid å lage, tilgjengelig og billig. Så burde det være noe som jeg kan spise i skoletiden eller er den tradisjonelle matpakka god nok? Så får jeg bare moren til å kjøpe inn det som trengs


Kostholdet er like viktig som selve treningen om man ønsker fremgang og resultat.
Kan gi deg et røft oppsett som er billig og enkelt. Ligner noe på mitt.

Frokost:

200g havregryn(blandet ut i melk ofc)
1 banan
1 ss tran
1 ss olje(masse kalorier om man ønsker å gå opp i vekt)
1 proteinshake (drikkes på proteinfattige måltider)

Skolemat:

Kylligfilet (alt ferdiggjort på forhånd. First price, kjempebillig)
Ris (husker ikke eksakte menger. First price, kjempebillig)
Nøtter(kjøp sånne store poser, de koster ikke stort)
1 banan

Lunch(etter skolen)

1 boks cottage cheese blandet med jordbærsyltetøy/ mager kesam blandet med fun-saft
Frukt?

Middag

Dette blir vel hva enn mamma koker sammen tenker jeg? Kjøtt, grønnsaker og andre godsaker er gull. Gjerne spis så mye du klarer.

Etter trening (kanskje det viktigste måltidet)

3-4 egg(lages i en saftig omelett og tilsettes grønnsaker, kjøtt etc)
1 Proteinshake
1 ss olje

Kveldsmat

1 boks tunfisk (billigste proteinene du får i butikken. Klarer du ikke å spise rett fra boks kan du krydre, blande med cottage cheese, eller styrte det med juice/brus)
1 Skyr (proteinrik yoghurt)
Frukt og grønt

Her har du i hvert fall noen idéer til hva du kan spise. Ellers er det viktig å drikke mye vann, og småspising mellom måltidene anbefales. Nøtter, frukt og andre godsaker får du god uttelling for. Istedenfor å kjøpe f.eks en brus på butikken når du er tørst kan du heller ta en sjokolade/jordbær litago, som er mye bedre.
Der hvor alle tenker likt, tenker ingen særlig mye.
  • 0
  • Missing Avatar
  • furu
Oi,beklager,så ikke aldern på gutten.Spis hva du vil og nyt livet.Kroppen får ikke maks utbytte av trening før du er helt ferdig med puberteten lell;D
  • 0
  • gnyg
  • gnyg
Jeg kutter ut brusen, bytter den ut med vann. Det er bare positivt spør du meg. Nå er det bare å bli vrang på det. Det er ikke så lett dog.
Er snart 20, og begynner å bli lei av å være lat og slapp. Når jeg jobber (dagligvare atm) så blir jeg ofte veldig sliten i ryggen. Kommer av at man sitter for mye. :/
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
  • 0
Siterer gnyg:
Jeg kutter ut brusen, bytter den ut med vann. Det er bare positivt spør du meg. Nå er det bare å bli vrang på det. Det er ikke så lett dog.
Er snart 20, og begynner å bli lei av å være lat og slapp. Når jeg jobber (dagligvare atm) så blir jeg ofte veldig sliten i ryggen. Kommer av at man sitter for mye. :/


Med litt cardio, ryggtrening/kjernetrening og rett kosthold så fikser du det
  • 0
  • gnyg
  • gnyg
Ryggtrening og kjernetrening er ukjente begrep for meg. Vær så snill og utdyp.
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
  • 0
Siterer gnyg:
Ryggtrening og kjernetrening er ukjente begrep for meg. Vær så snill og utdyp.


Kjernemusklene er de som sørger for stabilitet i korsryggen og man kan nesten si at det er grunnsteinen til kroppen. Ved trening av rygg og mage vil du trene kjernemusklene. Du får mye ber kroppsholdning og forebygger mot skade. Har du en godt trent rygg, mage (kjernemuskulatur), så minker du sjansen for å få dårlig rygg i 40 åra og oppover. Du vil heller ikke bli så fort sliten i ryggen hvis den er godt trent.

Lagt til 2012-03-02 17:55:
Siterer Hybriz:
Når tenker dere at jeg burde begynne å løpe med feltstøvler og sekk med ulik tyngde? Etter jeg mestrer 3000m med joggesko?


Det blir mye gåing med tung sekk i militære, så der er lurt å begynne tidlig. Ikke ha på altfor mye kg med engang, men øk gradvis.
  • 0
Siterer Hybriz:
Når tenker dere at jeg burde begynne å løpe med feltstøvler og sekk med ulik tyngde? Etter jeg mestrer 3000m med joggesko?


Begynn med engang.

Mandag: Rolig langtur (med sekk og feltstøvler) 45-60 min.

Onsdag: 4x4 intervall. 3minutts pause mellom hvert intervall. Hold eit raskt tempo. Er litt usikker på %, men tipper rundt om 70-80%. Eventuelt kan du spørre friidrettstrenaren din.

Fredag: Bakkeløp. Finn ein grei bakke, mellom 150-300m. Løp opp, og jogg rolig ned. Gjer dette 4 gonger. Når du er ferdig med den 4 gangen. Ta en pause på 3minutt. Så gjentar du dette 2 ganger til. (Altså blir det 12 løp opp bakken tilsammen.) Bestem farten opp selv, etter egen form. Men dette skal være beinhardt. Du er glad for pausen som kommer etter 4. løpet med andre ord
There's a reason it isn't called Grand Theft Public Transport.
  • 0
  • gnyg
  • gnyg
Uff, tror jeg har overstimulert en muskel i høyrearmen gjennom jobben. Er ganske støl. Vel vel, går nok over fort I hope.
Is it the fear to fall in space that keeps us from understanding? The only way to find the power is to look inside Increase your fall on purpose and let this river flow Now you hold this secret, appeared out of the vacuum of space - Gojira
  • 0
Har selv nettopp begynt på et 5-splittsprogram gjennom Arild Haugens' egne hjemmeside. Ikke noe "hokus-pokus", men føler programmet gir en bra gjennomgang av hele kroppen i løp av 5 økter hver uke.

http://www.nordicpower.no/info.php?id=63
Her ligger det flere program som består av alt fra nybegynnerprogram til helse-og kosthold (basically matinntak og diettplaner). Kan i tillegg til 5-splittsprogrammet anbefale 2-splitten, som kan være mer gunstig for nybegynnere.
  • 0
Siterer Nero The Elder:
Har selv nettopp begynt på et 5-splittsprogram gjennom Arild Haugens' egne hjemmeside. Ikke noe "hokus-pokus", men føler programmet gir en bra gjennomgang av hele kroppen i løp av 5 økter hver uke.


Ligner på noe av det samme jeg bruker, bare at jeg kjører flere sett med flere repetisjoner (større fokus på utholdende styrke) og har større fokus på kardio. Uten å gå i dybden på hver øvelse, så trener jeg ben på mandag, intervall på tirsdag, bryst og rygg på onsdag, intervall på torsdag, skuldre og armer på fredag og makstest med 5 km, pull-ups og push-ups på lørdag. Totalt blir det seks dager i uka, med en hviledag.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!