Norsk
Nyeste
Atrás

Off Topic

Her kan alt mellom himmel og jord diskuteres

Trening- og kostholdstråden


Siterer Tommy Kvaernerud:
Er det en bestemt tid på dagen man vil få mer ut av sykling?
Prøver å få plassert det på timeplanen, men jeg vet ikke helt når det vil passe best.
Tidligere har jeg syklet en times tid før jeg tar kvelden, men det har en tendens til å ødelegge nattesøvnen.


Jeg har lest noe om at man forbrenne mer fett hvis man trener på morgenen, men jeg tror ikke det var så valid forskning, og jeg tror i det hele tatt at det er store individuelle forskjeller. Tren på det tidspunktet som gjør det enklest for deg å trene. Det er ikke lurt å trene på kvelden før man legger seg, fordi man mister, som du sier, nattesøvnen av det. Gjør det ferdig minst to timer før du legger deg. Det er heller ikke lurt å spise før du legger deg.

Det kan være en fin vane å trene når man står opp hvis man ikke finner tid til det ellers. Da bør man ikke trene hardt, men ta det rolig.

Siterer Crazy Kraken:
Får bare drive mer med styrke og balanse, for å styrke beinhinna slik at jeg kanskje en gang kan drive med litt seriøs jogging.


Å balansere på en fot av gangen, når som helst og hvor som helst, skal være godt for styrken. Stå også på en fot mens du lener deg noen centimenter fram og tilbake fra ankelen. Ha litt bøy i knærne og vær rett i ryggen. Det tror jeg faktisk er effektivt. Når jeg slutter å gjøre det, støter jeg på flere problemer.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer Crazy Kraken:
Her sitter jeg i senga og tenker på når og hvordan jeg gikk fra å hate å løpe, hate jogging, hate de dumme beina mine, til å ønske å løpe en mil men ikke ha mulighet.

Man vet ikke hva man har før man har mistet det...


Sånn går det når man blir bitt av treningsbasillen, kjenner meg godt igjen
Etter at jeg kjøpte landeveissykkel i sommer, har jeg dog funnet like stor glede i sykling som løping (sett bort i fra at bakdekket har gått til helvete to ganger på knapt to uker...)

Å trene styrke på bein kan være lurt uansett for det kan også gi gunstige effekter for løpingen din, ved mer effektive og lettere løpssteg f.eks.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel988:
har jeg dog funnet like stor glede i sykling som løping

Enig! Jeg er ikke glad i å løpe da (kun enkelte innfall), men digger å sykle Herlig, og veldig flott måte å variere og ikke belaste skinnbeina =)
Jeg er ikke lat, jeg er en chillpadde
  • 0
Siterer remote:
Det kan være en fin vane å trene når man står opp


Yeah... that's not gonna happen.

Neida, det er nok det beste tidspunktet å skvise inn slikt på.
Har en tendens til å la vær hvis jeg skal gjøre det midt på dagen. Er så mye lettere å bare finne på noe morsomt istede
  • 0
Siterer Tommy Kvaernerud:
Er så mye lettere å bare finne på noe morsomt istede


TRENING ER JO MORSOMT!!!

Nei, det er faktisk genetisk betinget hvor morsomt man synes trening er. Strengt tatt trenger vi trening fordi vi beveger oss for lite generelt. Hvis man slutter med motorisert ferdsel og går og står så mye som mulig iløpet av en dag, trenger man ikke trene for helsas skyld. For de som ikke liker trening, kan jeg anbefale «sannheten om trening». Det er en dokumentar som i alle fall tidligere gikk på Nrk. Den sier ikke alt riktig, men den er til trøst for de som ikke liker å trene.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Tok en liten joggetur i dag og det gikk bra. Valgte å jogge mye roligere og kortere distanse for å ikke overkjøre beina helt.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
6km med barfotskoene i dag, ny rekord for min del Digg at jeg kan strekke det lenger og lenger nå
Jeg er ikke lat, jeg er en chillpadde
  • 0
Siterer Archana:
6km med barfotskoene i dag, ny rekord for min del Digg at jeg kan strekke det lenger og lenger nå


Det hørtes veldig bra ut. Klarer du å kjøre noe fart med dem også? Selv løp jeg litt på løpebane i går. Det var deilig. Har ikke kjørt noe særlig til fart (under 4 min/km) på veldig lenge. Og så føler man seg raskere på en løpebane. Tar det veldig rolig for å ikke gå på noen smeller.

Siterer Crazy Kraken:
Tok en liten joggetur i dag og det gikk bra. Valgte å jogge mye roligere og kortere distanse for å ikke overkjøre beina helt.


Har du to par sko som du bytter på? Det tror jeg kan være lurt.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Klarer du å kjøre noe fart med dem også?

Jeg testet såvidt på en strekning med god asfalt, og det gikk bra. Synes grepet jeg fikk fra tærne var en helt ny opplevelse.
lurer forresten på om jeg burde skaffe meg pulsklokke..
Jeg er ikke lat, jeg er en chillpadde
  • 0
Siterer Archana:
6km med barfotskoene i dag, ny rekord for min del Digg at jeg kan strekke det lenger og lenger nå


Herlig! Det tar sin tid å bli vant til de skoene, men den følelsen de gir gjør det jaggu verdt det og.

Hva handlet du på XXL Remote? Nye FF sko?
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel988:
Herlig! Det tar sin tid å bli vant til de skoene, men den følelsen de gir gjør det jaggu verdt det og.

Jeg veit. Jeg føler jeg løper som en gaselle. (Men det ser garantert ikke sånn ut )
Jeg er ikke lat, jeg er en chillpadde
  • 0
Siterer Taktikkeren:
Løping kan være gøy når man får det til, så er ikke rart i det hele tatt.


Tull, løping er aldri gøy. Spesilt ikke når man er en smålat dude, med dårlige lunger... so F**K YEAH!
u mad bro?
  • 0
Siterer remote:
Har du to par sko som du bytter på? Det tror jeg kan være lurt.


Har barfotsko (fivefingers something) og vanlige gode joggesko med justering i forhold til pronering osv. Skal jeg bruke de skoene mener du??

Siterer Archana:
Jeg veit. Jeg føler jeg løper som en gaselle.


Noen få få ganger ser jeg folk som løper med barfotsko, og det ser ut som de løper som en gaselle, så det gjør sikkert du også. Det ser ihvertfall veldig atletisk ut, i motsettning til helstøting som ser litt "passivt" ut.

Siterer peanut-butter-yummy:
Tull, løping er aldri gøy. Spesilt ikke når man er en smålat dude, med dårlige lunger... so F**K YEAH!


Jeg var også en slik smålat dude med dårlige lunger. Vil ikke tilbake dit.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Siterer Archana:
pulsklokke.


Det er et nyttig verktøy hvis man vil løpe etter intensitet. Jeg anbefaler en med innebygd eller ekstern GPS. Selv bruker jeg Polar RCX 3, og den er veldig billig nå ser jeg.

Siterer Glorfindel988:
Hva handlet du på XXL Remote? Nye FF sko?


Nix! Men jeg kjøpte veldig flate sko (Merrell Road Glove 2). Vurderer en asfalt-FF, men vi får se til neste gang.

Siterer Crazy Kraken:
Har barfotsko (fivefingers something) og vanlige gode joggesko med justering i forhold til pronering osv. Skal jeg bruke de skoene mener du??


Det optimale hadde vært om du hadde litt flatere sko, men med mer oppbygging enn FF. Altså tynnere enn de gamle, men tykkere enn FF. Men jeg tror det uansett er lurt å variere litt, selv i de gamle skoene. Da får foten restituert seg ordentlig til neste FF-tur og du kan kanskje løpe mer?

Siterer Crazy Kraken:
Noen få få ganger ser jeg folk som løper med barfotsko, og det ser ut som de løper som en gaselle, så det gjør sikkert du også. Det ser ihvertfall veldig atletisk ut, i motsettning til helstøting som ser litt "passivt" ut.


Det verste jeg ser er folk som «går». Det ser i alle fall ut som om de går når de løper.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Noen som har løpt 3000m her a? Løpet min første for ikke lenge siden. Imponerte ingen med 11.32. Utrolig morsom trening. Iallefall når det er begrenset til så få runder. 10000m på bane ville bare blitt kjedelig.
Det å røyke strå, det er det samme som når 14-åringene drikker seg "drita" på Burn.
  • 0
Siterer Taktikkeren:
Noen som har løpt 3000m her a? Løpet min første for ikke lenge siden. Imponerte ingen med 11.32. Utrolig morsom trening. Iallefall når det er begrenset til så få runder. 10000m på bane ville bare blitt kjedelig.


Har ikke løpt 3000 meter siden 1. år på VGS, tror jeg havnet på rundt samme tid som deg da.

Jeg har dog testet maksimalt oksygenopptak for snart et år siden og regnet ut hva jeg i teorien ville løpt den på nå, men det blir jo fremdeles ikke reelt uten å faktisk utføre testen
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer remote:
Det optimale hadde vært om du hadde litt flatere sko, men med mer oppbygging enn FF. Altså tynnere enn de gamle, men tykkere enn FF. Men jeg tror det uansett er lurt å variere litt, selv i de gamle skoene. Da får foten restituert seg ordentlig til neste FF-tur og du kan kanskje løpe mer?


Kommer nok til å kjøpe et par litt tykkere sko nå snart, nå som det blir vinter og kaldt. Fivefingers er ikke veldig bra for å holde på varmen.

Problemet er bare at jeg sliter så veldig med å finne gode sko som passer min fot. Folk flest har tydelig smale føtter, for det er jo bare det som selges, men ikke jeg! Har du noen forslag til "vanlige" sko med tynn såle??

Siterer remote:
Det verste jeg ser er folk som «går». Det ser i alle fall ut som om de går når de løper.


Syns mange får "sittestilling" i joggingen sin. Ser også litt teit ut.

Lagt til 2013-10-03 11:02:
Postet dette på facebook nå:

"I had a nice time with my family in Trysil this weekend. On Saturday we decided to take a short trip to Trysiltoppen. We had nice weather and it was about 6-8 C. After a while, I started to get blisters on my feet (stupid shoes!!), and as I was not in the mood for that i had to find a solution. It was as simple as taking of my big mountain boots and walk bare feet the last kilometre to the top. It was actually really nice! And when we got to the top, we could enjoy the amazing view. "

Lagt til 2013-10-03 11:04:
Og et bilde av meg barfot.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Drepte jeg tråden eller??

Uansett! Nå har jeg kjøpt meg Merrell Road Glove 2, slik at jeg kan jogge på vinteren også.

Mamma og damen på XXL overtalte meg også til å ta med et par kompresjonsstrømper, da dette tydeligvis skal hjelpe på beinhinnebetennelsen. Selv merket jeg ikke så ekstremt stor forskjell, bortsett fra at det ble fryktelig varmt! Hva tenker dere om slike sokker, er det lurt å bruke det når man har beinhinne betennelse??
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Siterer Taktikkeren:
Noen som har løpt 3000m her a? Løpet min første for ikke lenge siden. Imponerte ingen med 11.32. Utrolig


Det tilsvarer 3:50 på kilometeren, noe som er raskt. Har ikke løpt 3k, men ville nok løpt saktere. Jeg er en født sprinter som egentlig holder på med feil type løping, men det får bare så være.

Siterer Crazy Kraken:
Kommer nok til å kjøpe et par litt tykkere sko nå snart, nå som det blir vinter og kaldt. Fivefingers er ikke veldig bra for å holde på varmen.


Det finnes en type som heter Lontra og den er vanntett. Den kom i fjor.

Siterer Crazy Kraken:
Uansett! Nå har jeg kjøpt meg Merrell Road Glove 2, slik at jeg kan jogge på vinteren også.


Jeg har ikke løpt med dem ennå, men jeg er litt irritert over fotbuestøtten. Kjenner du den ikke? Jeg håper den kan løpes ned etter hvert. Hvorfor lager de en minimalistisk sko med null dropp og stor fotboks, men med fotbuestøtte? Snakk om å ikke være konsekvent.

Her er flere minimalistsko: http://naturalrunningcenter.com/shoe-reviews/?viewby=types&val
=Minimalist


Siterer Crazy Kraken:
Mamma og damen på XXL overtalte meg også til å ta med et par kompresjonsstrømper, da dette tydeligvis skal hjelpe på beinhinnebetennelsen. Selv merket jeg ikke så ekstremt stor forskjell, bortsett fra at det ble fryktelig varmt! Hva tenker dere om slike sokker, er det lurt å bruke det når man har beinhinne betennelse??


Det er mulig de gjør en liten forskjell. Prøv å løpe med og uten dem. De strammer og varmer, det er kanskje sokkenes viktigste funksjon. Jeg har selv vurdert å kjøpe et par, men da kan jeg jo ikke bruke tåsokker, og dessuten har jeg løpethights med full kompresjon fra før av, selv om de ikke varmer noe særlig.

Lagt til 2013-10-05 13:46:
Slenger forresten med linken til barfotsko: http://naturalrunningcenter.com/shoe-reviews/?viewby=types&val
=Barefoot%20Style
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Det finnes en type som heter Lontra og den er vanntett. Den kom i fjor.


Oi, den så ganske kul ut, men jeg finner den ikke i noen norske butikker...

Siterer remote:
Jeg har ikke løpt med dem ennå, men jeg er litt irritert over fotbuestøtten. Kjenner du den ikke?


Jo litt, men jeg tror Road glove 1 hadde mer fotbuestøtte enn 2ern (som jeg har kjøpt), ikke at jeg vet dette for sikkert. Det ble uansett denne skoen fordi den er bre nok for min fot og jeg skal jo bare bruke den på vinteren.

Siterer remote:
Det er mulig de gjør en liten forskjell. Prøv å løpe med og uten dem. De strammer og varmer, det er kanskje sokkenes viktigste funksjon. Jeg har selv vurdert å kjøpe et par, men da kan jeg jo ikke bruke tåsokker, og dessuten har jeg løpethights med full kompresjon fra før av, selv om de ikke varmer noe særlig.


Ja, jeg får jo bare brukt dem med merrell skoene mine... Kan jo alltids klippe av "foten" til sokken når det blir vår og sommer igjen?
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Siterer Crazy Kraken:
Oi, den så ganske kul ut, men jeg finner den ikke i noen norske butikker...


De finnes i alle fall her: http://www.barefootshoes.no/categories/fivefingers-lpesko

Siterer Crazy Kraken:
Ja, jeg får jo bare brukt dem med merrell skoene mine... Kan jo alltids klippe av "foten" til sokken når det blir vår og sommer igjen?


Jeg vet ikke om det ødelegger kompresjonen i resten av sokken, men det er jeg usikker på. Det er i alle fall en mulighet.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer Crazy Kraken:
Mamma og damen på XXL overtalte meg også til å ta med et par kompresjonsstrømper, da dette tydeligvis skal hjelpe på beinhinnebetennelsen. Selv merket jeg ikke så ekstremt stor forskjell, bortsett fra at det ble fryktelig varmt! Hva tenker dere om slike sokker, er det lurt å bruke det når man har beinhinne betennelse??

Det skader ihvertfall ikke å prøve, siden det forbedrer blodsirkulasjonen. Men det hjalp dessverre ikke på meg. Jeg har prøvd kompresjonssokker, strømper og "leggstrømper" uten at det hjalp noe særlig. Eventuelt kan du få resept på Orudis betennelsesdempende salve hos lege, denne skal knaes hardt og godt inn i huden. Eventuelt vanlig Ibux-gel. Jeg har også brukt tigerbalsam for å hjelpe til med blodsirkulasjonen (i kombinasjon med kompresjonsstrømper).

Men det aller viktigste er faktisk at du MÅ lytte til kroppen din. Mange betennelser kan man trene bort, men beinhinnebetennelsen er så vanskelig å skulle trene bort siden den sitter i beinhinna. Jeg tror du mye heller burde bytte ut løpingen over lang tid, og heller trene kondisjon på andre måter, mens du trener opp leggene med forskjellige styrkeøvelser.
For min del var jeg nok heldig at FFskoene hjelper meg med min beinhinnebetennelse, men om dine sko ikke gjør det samme, er det helt tydelig at du må gjøre andre tiltak.
Jeg er ikke lat, jeg er en chillpadde
  • 0
Vel, nå har jeg lagt en ny plan, ish. Jeg skal prøve å jogge flere ganger i uken, der hver tur er kortere enn den jeg vanligvis løper. Jeg tenker at hvis jeg løper oftere, så kan jeg vende beina til å være i aktivitet og så helle øke litt og litt. Så gjør jeg styrkeøvelser og tøying før og etter hver økt. Jeg prøver også å bli flinkere til å masere leggene etter hver økt, for da er det god blodsirkulasjon osv osv.

Jeg håper jo at jeg kan slippe det dritet her i fremtiden en gang...
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Jeg har god erfaring med komprisjonstrømper. I perioder kjenner jeg veldig stivnet på skinnleggen. Og da tar jeg de fire neste økter med strømper, etter det er leggene gode igjen. Har mye med at det støtter opp og belastningen frampå leggen blir mindre. Synd ingen andre her har opplevd effekt av det. Mye sitter også i hodet da.
Det å røyke strå, det er det samme som når 14-åringene drikker seg "drita" på Burn.
  • 0
Siterer Taktikkeren:
Mye sitter også i hodet da.

Ja, det kan du si.
Jeg er ikke lat, jeg er en chillpadde
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!