Norsk
Nyeste
Atrás

Off Topic

Her kan alt mellom himmel og jord diskuteres

Trening- og kostholdstråden


Siterer remote:
Det kan være meget alvorlig, så vi krysser fingrene for at det ikke er det.


Det kjennes mye bedre ut nå, nå som jeg har latt det hvile en ukes tid.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Siterer Crazy Kraken:
Det kjennes mye bedre ut nå, nå som jeg har latt det hvile en ukes tid.


Det er vel og bra!

Har jeg linket til denne tidligere?
http://naturalrunningcenter.com/2014/02/26/running-rhythm-balan
ce-motorless-treadmill/
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Det er vel og bra!


Tenkter å ta en ny joggetur på mandag og se hvordan foten er da. Det kan jo hende det hadde vært lurt med en litt tykkere såle. Bikila EVO skoene hadde kanskje vært lurt for meg.

Siterer remote:
Har jeg linket til denne tidligere?
http://naturalrunningcenter.com/2014/02/26/running-rhythm-balan
ce-motorless-treadmill/


Trooor ikke det. Den så litt snedig ut, men jeg stiller meg litt skeptisk til det. Blir ikke dette bare nok et produkt for å "lure" forbrukere til å kjøpe noe de ikke trenger? Men det ser jo praktisk ut i forhold til å jogge inne på vinteren.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Siterer Crazy Kraken:
Tenkter å ta en ny joggetur på mandag og se hvordan foten er da. Det kan jo hende det hadde vært lurt med en litt tykkere såle. Bikila EVO skoene hadde kanskje vært lurt for meg.


Jeg vet ikke hvor stor forskjell det vil gjøre kontra de du har fra før. Hvis du trenger mer demping, vil jeg anbefale minimalist-sko.

Siterer Crazy Kraken:
Trooor ikke det. Den så litt snedig ut, men jeg stiller meg litt skeptisk til det. Blir ikke dette bare nok et produkt for å "lure" forbrukere til å kjøpe noe de ikke trenger? Men det ser jo praktisk ut i forhold til å jogge inne på vinteren.


Man trenger den nok ikke, men det er muligens en snarvei for å løpe riktig av seg selv, både med og uten sko. Den er nok best for nybegynnere, eller andre som ikke er obs på løpeteknikk.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Jeg vet ikke hvor stor forskjell det vil gjøre kontra de du har fra før. Hvis du trenger mer demping, vil jeg anbefale minimalist-sko.


Bikila EVO er 8,5mm. Er ikke det tykkere enn Road Glove 2 skoene? KSO er vel 2,5 eller noe.

Siterer remote:
Man trenger den nok ikke, men det er muligens en snarvei for å løpe riktig av seg selv, både med og uten sko. Den er nok best for nybegynnere, eller andre som ikke er obs på løpeteknikk.


Ser ikke ut til at det er enkelt å få tak i den i Norge...
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Siterer Crazy Kraken:
Bikila EVO er 8,5mm. Er ikke det tykkere enn Road Glove 2 skoene? KSO er vel 2,5 eller noe.


Det er såpass, ja. Det er kanskje de FF-ene som er «dempet»? RG har 9,5 mm stack height ifølge nettsiden deres.



Siterer Crazy Kraken:
Ser ikke ut til at det er enkelt å få tak i den i Norge...


Ja, og det tviler jeg på. Ikke så mye vits for de som løper riktig fra før av, da.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Ja, og det tviler jeg på. Ikke så mye vits for de som løper riktig fra før av, da.


Jeg føler at jeg bare løper bedre og bedre etter hver gang jeg løper.

Siterer remote:
Det er såpass, ja. Det er kanskje de FF-ene som er «dempet»? RG har 9,5 mm stack height ifølge nettsiden deres.


Mye mulig. Ser uansett som noen veldig flotte sko!
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Siterer Crazy Kraken:
Jeg føler at jeg bare løper bedre og bedre etter hver gang jeg løper.


Det er godt at det føles slik. Jeg tenker også hele tiden på teknikk når jeg løper. Det er en deilig følelse når man føler at den stemmer.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer Mexis:
Siden dette så å si har blitt en løpetråd: Guide til vårens joggesko i Aftenposten. Noen innvendinger?


Jeg tror mine Bikila holder et år til og jeg har et par terrengsko (Treksport) til å veksle med uansett. Tviler derfor på om jeg gidder å investere i noe nytt, men jeg kunne kanskje tenkt meg å prøve et par Merrell Vapor Glove.

Angående det som blir nevnt om barfotløping i den artikkelen, så kan jeg vel si meg litt enig. Det er nok ikke for gud og hvermann. Men når du først har vendt deg til det, så er det vanskelig å gå tilbake på gamle joggesko. Jeg har i hvertfall ikke vurdert det igjen
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
Det er nok ikke for gud og hvermann.

Selvfølgelig ikke, som med alt annet her i verden. Men det sto at spesielt store og tunge ikke burde drive med det. Kan vel ikke skjønne at akkurat den faktoren skal være negativ for barfotløping. Kanskje det er nettopp er de som burde unngå å lande på hælen, da det blir mye mer tyngde bak hvert støt mot bakken.
  • 0
Har begynt med et tungt sett for magen, og som spesielt er awesome for gutta som "lett" vil ha abs til sommeren :p

30-40 sek planke, 10 situps, 10 skjeve situps hvor man strekker seg mot ankelen (høyre arm, høyre ankel), 10 situps hvor man strekker seg til kneet (høyre arm, venstre kne og omvendt). 10 sidelente strekker (stående, hvor man har en kettlebell i hånda, og strekker seg nedover til siden man holder kettlebellen i) og så enten 10 x pr side i rotator-apparatet evt 10x sittende på rumpa hvor man gjør rotatorøvelse med ball. Rotatorøvelsen burde også byttes ut med fremoverlent magemaskin enkelte dager.
Repeat

En av de jeg trener med har allerede fått synlige abs på 1 mnd. Sykt. Og man blir så sjukt sterk! *POWAH!*
Jeg er ikke lat, jeg er en chillpadde
  • 0
Oppdatering på barfotkonversjonen: Har ikke vært konsekvent siden jeg startet med det. Hadde en uke hvor jeg ikke trente i det hele tatt for to uker siden. Jeg starter sent på skolen i morgen, så tenker å ta en morgenøkt. Hvis det er snakk om en tilvenningsperiode, så burde man vel holde det jevnt gående, ellers faller man vel litt tilbake kan jeg tenke meg? Håper det blir bedre tid fremover nå.
  • 0
Siterer Mexis:
Selvfølgelig ikke, som med alt annet her i verden. Men det sto at spesielt store og tunge ikke burde drive med det. Kan vel ikke skjønne at akkurat den faktoren skal være negativ for barfotløping. Kanskje det er nettopp er de som burde unngå å lande på hælen, da det blir mye mer tyngde bak hvert støt mot bakken.


Nei er neimen ikke sikker selv. De har mye vekt å bære på og dermed større belastning er vel det eneste jeg synes kan virke logisk.

Siterer Mexis:
Hvis det er snakk om en tilvenningsperiode, så burde man vel holde det jevnt gående, ellers faller man vel litt tilbake kan jeg tenke meg?


Hvor lenge er det siden du først begynt da? Jeg tror ikke du trenger mange øktene i uka, men tror det kan være lurt å holde det rimelig jevnt ja.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
Hvor lenge er det siden du først begynt da?

Nærmer seg vel tre-fire uker, men i løpet av den perioden har jeg vel maks løpt fem ganger. Ser vel bare for meg at tilvenningen går saktere hvis man venter for lenge mellom hver gang, men jeg har jo ikke dårlig tid heller.
  • 0
Siterer Mexis:
Siden dette så å si har blitt en løpetråd: Guide til vårens joggesko i Aftenposten. Noen innvendinger?


Mye kjerringrådaktig (som fotavtrykk, «din løpestil» og over-/underpronasjon). Alle burde løpe barfot for å lære seg teknikk og gradvis løpe i lettere sko. Det krever dedikasjon, men sjansen er stor for at man før eller siden blir skadet uten fokus på teknikk. Spesielt tunge løpere burde ha fokus på teknikk. Det er faktisk i stegsavviklingen (og ikke i landingen) at foten absorberer mest energi, og hva er vitsen med 100 meter demping i hælen da? Skoene varer så lenge du vil også. Så lenge du løper riktig, trenger du ikke bytte sko med mindre du trår gjennom gummien. Høres ut som om denne eksperten jobber for en butikk.

Siterer Mexis:
Oppdatering på barfotkonversjonen: Har ikke vært konsekvent siden jeg startet med det. Hadde en uke hvor jeg ikke trente i det hele tatt for to uker siden. Jeg starter sent på skolen i morgen, så tenker å ta en morgenøkt. Hvis det er snakk om en tilvenningsperiode, så burde man vel holde det jevnt gående, ellers faller man vel litt tilbake kan jeg tenke meg? Håper det blir bedre tid fremover nå.


Tror det skal gå greit med et lite avbrekk i ny og ne, men den bør ikke være lengre enn en uke. Du starter ikke miste så mye før tre uker er gått, tror jeg. I alle fall gjelder det når det gjelder muskelstyrke.

Siterer Archana:
En av de jeg trener med har allerede fått synlige abs på 1 mnd. Sykt. Og man blir så sjukt sterk! *POWAH!*


Som regel har man magemuskler under magefettet. Hvis man vil holde seg aktiv lenge, bør man finne en annen grunn enn at man vil ha magemuskler. Man bør gjøre noe man synes er morsomt, og da få indre motivasjon. Jeg ønsker deg uansett lykke til!

Selv trener jeg styrke en gang i uka på overkropp for tiden. Og av mageøvelser tar jeg situps. Planken hjelper vel også, men det gjør jeg i hovedsak for å trene ryggen. Har imidlertid hørt at den beste mageøvelsen er å «sitte» på en stol mens man holder kroppen oppe med hendene og strekker føttene horisontalt i lufta.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Siterer remote:
Som regel har man magemuskler under magefettet.


Så det vil si at alle egentlig har six-pac, men under ett lag med fett?
Do not argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
  • 0
Siterer Mexis:
Nærmer seg vel tre-fire uker, men i løpet av den perioden har jeg vel maks løpt fem ganger. Ser vel bare for meg at tilvenningen går saktere hvis man venter for lenge mellom hver gang, men jeg har jo ikke dårlig tid heller.


Nei du må nok smøre deg med litt tålmodighet uansett. Det kan gå opptil flere måneder.

Siterer Ash Ketchum:
Så det vil si at alle egentlig har six-pac, men under ett lag med fett?


Pretty much. Magemuskler er også generelt sett ganske vanskelig å trene, siden de brukes som støttemuskulatur i de fleste bevegelser og tåler derfor en del juling. Uansett så er hovedprinsippet om du skal få frem magemusklene, å få ned fettprosenten. Å trene mage har veldig lite for seg før den er lav nok.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Ash Ketchum:
Så det vil si at alle egentlig har six-pac, men under ett lag med fett?


Ja.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Da er det altså en myte at man får six-pac av å ta situps? Egentlig så burde man da altså spise mindre kalorier, og forbrenne flere, også populært kalt å slanke seg.

Selvfølgelig, er man slank i fra før, og ikke har en sixpac, så må man bygge de til de er synlige. F.eks situps.
Do not argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
  • 0
Siterer Ash Ketchum:
Da er det altså en myte at man får six-pac av å ta situps? Egentlig så burde man da altså spise mindre kalorier, og forbrenne flere, også populært kalt å slanke seg.


Hvis du trener og legger på deg muskler, øker forbrenningen din og du får mindre fettprosent. Så, nei, det er ikke en myte at situps gir deg magemuskler. Men det hjelper å trene mer enn mage, altså.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0
Om du er generelt tykk, med en stor mage, så hjelper det ikke å ta situps. Du må ut av godstolen. Så det er jo en myte, på sett å vis.
Do not argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
  • 0
Siterer Ash Ketchum:
Da er det altså en myte at man får six-pac av å ta situps? Egentlig så burde man da altså spise mindre kalorier, og forbrenne flere, også populært kalt å slanke seg.


Sit-ups er vel verdens mest oppskrytte mageøvelse. Du kan trene hvor mye mage du vil, men har du ikke lav nok fettprosent vil du aldri få frem magemusklene. Som remote sier, så fører styrketrening til større forbrenning i hvile. Baseøvelser som knebøy og markløft stimulerer også magemusklene i større grad enn det situps gjør.
"But in the end, it's only a passing thing, this shadow. Even darkness must pass. A new day will come. And when the sun shines it will shine out the clearer."
  • 0
Siterer Glorfindel:
Som remote sier, så fører styrketrening til større forbrenning i hvile. Baseøvelser som knebøy og markløft stimulerer også magemusklene i større grad enn det situps gjør.


Hang-ups også. Der kan man også holde beina i 90 grader og man klarer og trekke seg opp. Det er tungt for magen det!
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Her er en relevant blogg for denne tråden: http://www.gamereactor.no/forum/?forum=14&thread=76164&pag
e=1


Kan anbefale de skoene til nybegynnere også. Jeg skal bruke dem som de tykkeste skoene jeg har. Sålen er tynn, men den føles veldig tykk.
                                   «Jeg prøvde å trøste meg med at jeg var et åndsmenneske»
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!