Norsk
Nyeste
Atrás

Spill

Stedet for generell spilldiskusjon

Det beste og verste med PS3


Fanzy: Bluray er ikke bare for film, men også spill! Får plass til mer på en bluray-plate øker jo ofte kvaliteten på spillene, veldig fremtidsrettet. webshoppen til ps3 er helt grei spør du meg...
  • 0
Webshoppen på ps3 er oversiktlig og smooth. Finner lett fram til det du vil + at kontroll er bare en vanesak. Ingen kontroller er bedre enn andre. Playstation kontrollen har alltid vært dominerende i fighting spill. Ifølge gamereactor også!

Og som jeg skrev tidligere, så kan man egentlig ikke si at at man ikke får med en hdmi kabel er noe minus på ps3. Det koster jo maks 200. Hallo liksom..?
"The right to be a god...is now mine" - Albert Wesker
  • 0
Siterer sirupkaramell:
Fanzy: Bluray er ikke bare for film, men også spill! Får plass til mer på en bluray-plate øker jo ofte kvaliteten på spillene, veldig fremtidsrettet. webshoppen til ps3 er helt grei spør du meg...


Så langt har jeg ikke sett et eneste spill som har utnyttet blu-ray disken. I MGS4 holdes hele spillet innen en disk pga. Blu-ray, men til gjengjeld må hvert kapittel lastes inn et par minutter HVER BIDIGE GANG noe som er langt mer irriterende enn å skifte disk av og til. Å siden blu-ray disken ikke har kommet til gode enda tviler jeg på at den noen gang vil det på PS3.

Siterer sirupkaramell:
webshoppen til ps3 er helt grei spør du meg...


Den er forsåvidt grei, men det er vanskelig å finne fram til et spesielt spill.

Siterer Anti2k:
Og som jeg skrev tidligere, så kan man egentlig ikke si at at man ikke får med en hdmi kabel er noe minus på ps3. Det koster jo maks 200. Hallo liksom..?


Det er et minus, kanskje ikke et stort minus men et minus likeså. Særlig med tanke på at PS3 er hypet opp til å være den eneste ekte " neste generasjons" maskinen. En HDMi kabel koster forresten ikke maks 200, heller omvendt nemlig at den koster 200kr og oppover.
This is great banter, it really is.
  • 0
ps3:
+Gratis online tjeneste
+ryddig og bra online butikk
+bråker minimalt
+kontrollene lades via usb
+Elegant design, og med mulighet til å skifte tema på menyene.
+inneebygd trådløs internett (Host 360 host)
+Støtter usb mus og tastatur
+internett browser
+blu-ray

-Kronglete med headset, og ikke mange bruker det
-koster spenn å kjøpe (Har ingenting med kvaliteten å gjøre da)

360:
+Godt brukt onlinetjeneste
+Mange spill
+Enkel og grei headset
+Achievements (Ps3 har trophies, men er ikke i alle spill
+billig (Igjen, ingenting å si om kvaliteten)
+Mange spill, demoer, filmer osv på marketplace

-Bråker
-stor sjangse for at konsolen streiker (RROD, 30% sjangse har jeg hørt)
-Online er ikke gratis
-kontrollen er helt forferdelig (Jeg holder alltid kontrollen litt rart, etter n64 tiden)
-Kontrollen går på batterier (er hos en venn: "Hei, kontrollen er tom for batteri. Har du noen rundt her?"..."Nei"...)
-Sluker batterier
-Svær boks på strømledningen, noe som gjør den ekkel å bære rundt

wii:
+Kontroll opplegget er morsomt når det funker
+liten og lett konsoll
+Helt fantastiske aaa titler (Zelda, mario osv)
+Virtual console
+billig

-Få spill som er lagd for hardcore gam0rz. (Carneval games yay!)
-Kontrollene bruker batterier! ARGH!
-Vanskelig og forvirrende å koble fra/til flere kontroller
-de fleste spill misbruker kontrollen, og gjør spillet til en plage å spille.
-Onlinetjenesten er minimal, og er helt forferdelig (Friend codes wtf?)
-Grafikken er veldig utdatert og ligger langt bak 360/ps3
-en plage å legge ting fra pcen til wiien. (Godtar du ikke usb pen? Du må ha SD kort? Hva fae-)
-Du må kjøpe ny kontroll for n64 og gamecube spill. Med mindre du har fra før av)
-Wii shop har ingen demoer/trailere/musikk/wallpapers
-elendige third party titler (W00t my little pony!)
-Elendige ports fra 360/ps3
Blue letters goes here
  • 0
Siterer Losten79:
Redwink, du snakker litt mot deg selv. Som pluss sier du at PS3 gir mye for pengene, og minus at den er altfor dyr i tillegg at den gir mye for pengene? Javel ja.


*ler*
Ja, det er sant. Må forandre på det. Playstation 3 er jo ikke billig, men man får mye for pengene. Var vel det jeg mente.
  • 0
Det dummeste ser ser på minuser her er at folk klager på at det IKKE følger med HDMI kabel. Er som å kjøpe skjermkort uten å få DVI kabel med! Skal man ha den beste kvaliteten, så MÅ man legge ut de ekstra kronene for det Kvalitet koster penger, noe som de fleste her sikkert skjønner hvis de vil
  • 0
lanzypanzy: jeg kjøpte hd-kabel på clas ohlson til 129kr. kvaliteten er den samme om man ikke skal ha flere meter..=)
Ikke se!
  • 0
Siterer Losten79:
Det dummeste ser ser på minuser her er at folk klager på at det IKKE følger med HDMI kabel. Er som å kjøpe skjermkort uten å få DVI kabel med! Skal man ha den beste kvaliteten, så MÅ man legge ut de ekstra kronene for det Kvalitet koster penger, noe som de fleste her sikkert skjønner hvis de vil


Hvorfor i helvete er det dumt? Det er som å si at det ikke burde fulgt med en kabel i det hele tatt. Hvorfor kan ikke sony for en gangs skyld slenge med en ok kabel slik som MS. Særlig med tanke på at PS3 er "HD-gaming". Scart/componet kabel kunne vært ekstrautstyr. Likevel er det et lite problem i samme gate som batterier til 360 kontrollen ( som jeg forresten glemte å skrive opp på listen min)...men samtidig et irritasjonsmoment.


Siterer thevik:
lanzypanzy: jeg kjøpte hd-kabel på clas ohlson til 129kr. kvaliteten er den samme om man ikke skal ha flere meter..=)


Den er kun på en meter, er greit med noe litt lengre. Uansett var bare poenget å si at en HDMi kabel langt ifra koster maks 200. 200 er faktisk en svært billig kabel ( på Hi-fi klubben koster den billigste 500kr), enda det som du skriver går ann å få tak i en som er enda litt billigere.
This is great banter, it really is.
  • 0
Det er DUMT fordi ikke alle har HD tv! Det DUMT fordi veldig få HD ting man handler sender med en HDMI kabel! Og fjerne scart/komponent kabler er ihvertfall noe av det dummeste jeg har hørt på lenge! Hvorfor skal det fjernes? Skal folk TVINGES til å oppgradere til HD tv'er? Skal folk TVINGES til å bruke penger på noe de ikke trenger, altså HD tv! Men at HDMI kabel ikke medfølger er ikke ille, fordi de koster så lite uansett!

Å se på HDMI kabler som koster mer enn 200,- er bare tull, fordi ENESTE måten å se forskjell er å ha tilgang til det absolutt beste utstyret ute på markedet! Produsentene lurer folk trill rundt med at en kabel til 1000,- er så mye bedre enn en kabel til 200! reinspikka LØGN!

Å sjekke priser på hifiklubben på kabler er også dumt. Fordi er bare merkevarer som ikke selger pga kvalitet, men på navnet! Så en HDMI kabel fra clah ohlson er like bra som den på hifiklubben, og 1/3 av prisen

Bruker selv maks 200,- kroners HDMI kabler, og kvaliteten er upåklagelig Mine kabler er 2m da istedenfor 1
  • 0
Siterer Losten79:
Det er DUMT fordi ikke alle har HD tv! Det DUMT fordi veldig få HD ting man handler sender med en HDMI kabel! Og fjerne scart/komponent kabler er ihvertfall noe av det dummeste jeg har hørt på lenge! Hvorfor skal det fjernes? Skal folk TVINGES til å oppgradere til HD tv'er? Skal folk TVINGES til å bruke penger på noe de ikke trenger, altså HD tv! Men at HDMI kabel ikke medfølger er ikke ille, fordi de koster så lite uansett!


Flere og flere som har HD-TV og siden PS3 er tilpasset HD-TVer og blir reklamert som den eneste ekte HD konsollen er det idiotisk at det ikke er med en HD-kabel. Men hvorfor gidder jeg i det hele tatt å diskutere dette. Konsollen burde hatt begge deler. Forresten er det ingen component kabel med til PS3,hadde det vært det hadde det ikke vært så farlig at det ikke fulgte med HDMi.

Angående kvaliteten på en HD kabel så har jeg ikke EN gang sagt at en HDMi kabel til 200kr er nevneverdig dårligere enn en til 1000. Poenget mitt var bare ( som jeg har sagt 2 ganger nå) at en HDMi kabel langt ifra koster maks. 200. 200kr for en HDMi kabel er billig ( men kanskje dyr nok likevel?). Kvaliteten er en annen diskusjon som jeg ikke har nok peiling på ( ikke bryr meg om) til å kunne uttale meg om. Selv har jeg en HDMi kabel til 200 kr fra gamestop og den funker fjell. Husker bare at hi-fi klubben solgte 1 meter kabel til 500kr.

Uansett er dette et lite minus ved PS3 som jeg også har sagt 2 ganger før, men tydeligvis ble det for mye for PS3 fanboysa her (men hva kan man forvente på et PS forum?). Hvorfor klager dere ikke heller på alle de idiotiske minusene som blir satt opp på 360. Løgner som at 360 kontrollen sluker batterier og at 360 fortsatt har like stor feilrate som før. Heller klager som går på at 360 har ekstern strømforsyning.
This is great banter, it really is.
  • 0
PS3:
+ Stilig design
+ Bra spill
+ Blue-Ray
+ Bra harddiskløsning
+ Gratis online
+ Finfine menyer og PS store
+ Lite støy
- Tiltrekker seg mye støv
- Dyr

Xbox 360:
+ Billig
+ Bra kontroll
+ En haug (billige) spill
- Mye støy
- Dumme harddisker
- Ekstern strømforsyning
- Online koster penger
- Mangel på kvalitetsfølelse (når en f. eks. setter inn en disc)
- Oppskrytte eksklusiver (Likte ikke så godt Halo eller Gears)

Ok, 360 har mange gode eksklusiver. Jeg har bare Halo 3 og Gears of War, og disse hadde alt og alle rost så til de grader opp i skyene. Når jeg kjøpte de hadde jeg store forhåpninger, men ble litt skuffet etter å ha spilt gjennom spilla.
All you touch and all you see / is all your life will ever be
  • 0
Siterer fanzypanzy:
Den er forsåvidt grei, men det er vanskelig å finne fram til et spesielt spill.


Nei, det er det ikke. Spillene er delt opp i sjangere og i alfabetisk rekkefølge, så jeg skjønner ikke hva som er så vanskelig med å finne fram til et spill da?
"There Will Be Only Chaos!"
  • 0
Siterer fanzypanzy:
Den er kun på en meter, er greit med noe litt lengre. Uansett var bare poenget å si at en HDMi kabel langt ifra koster maks 200. 200 er faktisk en svært billig kabel ( på Hi-fi klubben koster den billigste 500kr), enda det som du skriver går ann å få tak i en som er enda litt billigere.


Det er sant. mente egentlig ikke å være pirkete

Og når sant skal sies ble den på 1meter litt kort. Det gikk akkurat når jeg flytta tv'n og ps'n noen cm

Synes også at PSstore er ganske enkelt. Greit nok, det kunne ha vært en søkefunksjon der du kunne ha skrevet inn tittel selv, men siden det er alfabetisk ordnet er det ikke så nøye.

Hvor ofte legges det ut nye saker på PSstore forresten?
Ikke se!
  • 0
Siterer thevik:
Hvor ofte legges det ut nye saker på PSstore forresten?


Det er vel en gang i uken om jeg ikke tar grundig feil. På onsdag om jeg ikke er helt på jordet.
Lust for power is the master disease of our time. This force alone devours the weak and rules the strongest.
  • 0
Siterer Neptune:
Citerer thevik:
Hvor ofte legges det ut nye saker på PSstore forresten?


Det er vel en gang i uken om jeg ikke tar grundig feil. På onsdag om jeg ikke er helt på jordet.


kan stemme det. tror jeg så noe i dag tidlig som var nytt.
Ikke se!
  • 0
På GR.no er det en ukentlig.... "ting"..... som kalles "Ukens PSN-nytt". You do the math ;)
If sex is a pain in the ass, you're doing it the wrong way! PSN: Komodo Spodo
  • 0
Playstation 3:

+ Gode eksklusive spill (Som f.eks. Little Big Planet og God of War 3 som kommer snart)
+Behagelig kontroll (Fatter ikke hva som er galt med den)
+Gratis Online
+Playstation store
+Innebygd Blu-Ray spiller
+Billig (Med tanke på hva du får med)
+Oversiktlig start-meny
+Kult Design (Egen mening)

-NOEN av spillene har dårligere onlinestøtte en 360

XBOX 360

+Bra onlinestøtte på de fleste spillene

-Rotete startmeny (Har ikke testet den nye så teller ikke så mye....)
-Stygt desig på både kontroll og konsoll (Egen Mening)
-Online-delen koster penger og er ikke verdt det
-XBOX marketplace er rotete
-Bråker mye
-Red Ring of Death
-Riper opp spillene dine når den faller
Rule nr 1: Be EPIC!
  • 0
Siterer Onyck:
Playstation 3:

+ Gode eksklusive spill (Som f.eks. Little Big Planet og God of War 3 som kommer snart)
+Behagelig kontroll (Fatter ikke hva som er galt med den)
+Gratis Online
+Playstation store
+Innebygd Blu-Ray spiller
+Billig (Med tanke på hva du får med)
+Oversiktlig start-meny
+Kult Design (Egen mening)

-NOEN av spillene har dårligere onlinestøtte en 360

XBOX 360

+Bra onlinestøtte på de fleste spillene

-Rotete startmeny (Har ikke testet den nye så teller ikke så mye....)
-Stygt desig på både kontroll og konsoll (Egen Mening)
-Online-delen koster penger og er ikke verdt det
-XBOX marketplace er rotete
-Bråker mye
-Red Ring of Death
-Riper opp spillene dine når den faller


Oh, quote of the fanboy!

-Rotete start meny? Du har ikke prøvd den en gang!
-Stygt design? Og ps3en er miss Universe da? Kontrollen er veldig fin!
-Den er bedre enn psn, så den er verd det for de med 360
-Marketplace er ikke rotete, prøv den
-Herregud, hvorfor alle fokuserer på støyet fra maskinen? Jeg fokuserer på spillet jeg da...
-Den er litt kjip
-Når den blir ødelagt? Ja da ødelegger den cdene dumbass
  • 0
PS3 60 GB:

+Bakoverkompatibel
+Spillene
+Blue-Ray
+Kommende spill
+Gratis online
+Oversiktelige menyer
+PSN
+Home
+Enkelt og billig å få en ny og større hardisk
+Stilig design
+Trophies
+God multimediamaskin
+Kraftig
+Mye for pengene
+God kontroller

-Få som har headset
"There Will Be Only Chaos!"
  • 0
Siterer fanzypanzy:
men tydeligvis ble det for mye for PS3 fanboysa her (men hva kan man forvente på et PS forum?).


Det der er den verste fanboys setningen som harblit sagt på lenge her inne Den tørste fanboyen er må vel være deg!!!

Jeg er ikke fanboy, jeg driter i hva slags konsoll som er best, jeg vet at jeg har den jeg liker best

Siterer Neptune:
Citerer thevik:
Hvor ofte legges det ut nye saker på PSstore forresten?


Det er vel en gang i uken om jeg ikke tar grundig feil. På onsdag om jeg ikke er helt på jordet.


PSN oppdateres hver torsdag rundt 18:00 på ettermiddagen. noen ganger tidligere på dagen Amerikansk PSN oppdateres hver torsdag på kvelden etter 22:00 Er ikke sikker på Hong Kong eller Japan PSN.

Lagt til 2008-12-26 14:51:
Siterer NoLifeGangsta:
Oh, quote of the fanboy!

-Rotete start meny? Du har ikke prøvd den en gang!
-Stygt design? Og ps3en er miss Universe da? Kontrollen er veldig fin!
-Den er bedre enn psn, så den er verd det for de med 360
-Marketplace er ikke rotete, prøv den
-Herregud, hvorfor alle fokuserer på støyet fra maskinen? Jeg fokuserer på spillet jeg da...
-Den er litt kjip
-Når den blir ødelagt? Ja da ødelegger den cdene dumbass


Fordi designet ER stygt, menyen ER rotete, kontrollen er ikke veldig fin, men heller ikke veldig stygg, fokuseres på støyet fordi den støyer veldig mye, har man ikke lyden høyt så høres den altfor godt! Har xbox 360 her, å den blir ikke brukt her i stua akkurat pga bråket den lager! Den får holde seg på rommet med 14 tommern!
  • 0
  • yama
  • yama
PS3 pluss og minus:

Pluss:
Blu-Ray
stillegående
kraftig maskinvare
oppladbar kontroll (er ikke bare negativt ved den)
gratis online spilling
hdd løsningen
prisen (joa. Den er dyr, men man får mye for pengene)

Minus:
støvmagnet uten sidestykke
kontrollen er elendig
HDMI kabel følger ikke med
bare to usb innganger på nyere konsoller (ikke så veldig viktig da jeg har den "gamle"


Siterer Onyck:
Playstation 3:
+Behagelig kontroll (Fatter ikke hva som er galt med den)


Gidder ikke mot-argumentere alt du skriver. Men siden du spør i punktet ovenfor. Det som gjør at PS kontrollen er elendig sammenlignet med X360 kontrollen er at den er ekstremt lett og føles veldig skjør. X360 kontrollen ligger perfekt (i mine hender hvertfall), den er tyngre (pga batteriene), føles veldig solig og i bruk er den helt perfekt. Nydelig... Det absolutt største minuset med kontrollen er uten tvil L2 og R2 knappen som gjør kontrollen til et helvette og bruke (for min del). PS2 kontrollen er mye bedre å bruke. Personlig klarer jeg sjelden og spille i mer enn en time pga de to knappene. Får jo vondt i henda pga slik jeg må holde kontrollen om jeg skal ha noen form for kontroll under spilling av feks GT eller LBP.

At de slipper en ny kontroll med bedre L2 og R2 knapper tviler jeg på. Men neste konsoll de plasserer i butikkene håper jeg inneholder en ny og bedre kontroll. Kanskje de til-og-med klarer og inkludere dualshock ved lansering og ikke kommer med en heller dårlig unnskyldning
"My name is Linus Torvalds and I am your god" -- Linus Torvalds
  • 0
Siterer Losten79:
Citerer fanzypanzy:

men tydeligvis ble det for mye for PS3 fanboysa her (men hva kan man forvente på et PS forum?).



Det der er den verste fanboys setningen som harblit sagt på lenge her inne Den tørste fanboyen er må vel være deg!!!

Jeg er ikke fanboy, jeg driter i hva slags konsoll som er best, jeg vet at jeg har den jeg liker best


Så hvilken type fanboy gjør det meg...? Du kan heller kalle meg den største hateren eller noe slikt lol. Det passer i det minste bedre siden jeg hyppig kritiserer alle konsollene. Hvis jeg er en fanboy er det isåfall en PS fanboy, men det passer vel ikke helt inn i setningen du henger deg opp i.

Så hvorfor har du enda ikke klaget på de patetiske minusene som er satt ved 360 her? Mens når jeg kommer med et lite minus ved PS3 så er alle forsvarslampene skrudd på med en eneste gang?

Eller hva med det du skriver her ?

Siterer Losten79:
Fordi designet ER stygt, menyen ER rotete, kontrollen er ikke veldig fin, men heller ikke veldig stygg, fokuseres på støyet fordi den støyer veldig mye, har man ikke lyden høyt så høres den altfor godt! Har xbox 360 her, å den blir ikke brukt her i stua akkurat pga bråket den lager! Den får holde seg på rommet med 14 tommern!


Må være noen av de mest patetiske grunnene til å ikke bruke 360 jeg har hørt. Lyden er riktignok fæl, men å ikke bruke den pga. det blir bare for dumt. Når man spiller er det svært vanskelig å høre bråket hvis du holder et normalt volumnivå. Typisk argument for de som vil sette 360 i et dårlig lys når de ikke finner på noen ordentlige argumenter. Samtidig er det jo helt klart et lite minus ved konsollen.

Angående PS3 kontrollen vil jeg oppsummere det slik.

D-pad og knapper (X,trekant osv) er klart best på PS kontrollen

triggere og analoger er helt klart bedre på 360 kontrollen.

360 kontrollen sitter godt i hendene, men kan kanskje for noen virke litt stor. PS kontrollen kan virke veldig liten og knotete for voksne med normale eller store hender. Samtidig vil spørsmålet om hvilken kontroller som er best alltid være en smaks og vanesak.
This is great banter, it really is.
  • 0
Ikke alle liker å ha støy i bakgrunnen når man spiller...Jeg liker meg uten støy når jeg spiller takk Men støyen fra 360 er grusom, ingen her kan komme å si at den ikke er det! Hvis viftene i PS3 begynner å gå for fullt, så blir jeg også irritert, for de bråker HVIS du starter for fullt, men det er så sjelden at man kan telle d på 1 hånd i løpet av 1 mnd, kanskje 2 mnd. Men der er løsningen enkel, restart

Jeg personlig synes 360 kontrollern var liten, og ikke stor. Derfor synes jeg PS kontrollern er best for meg. Men de med mindre hender liker nok 360 kontrollern, og det kan jeg egentlig skjønne ganske godt.

Hvorfor jeg ikke har klaget på 360 minusene er fordi jeg er enige i dem, så hvorfor klage på noe jeg er enig i? Men det er som sagt smak og behag.
  • 0
Siterer NoLifeGangsta:
Oh, quote of the fanboy!


Oh, quote of the other fanboy!

Siterer NoLifeGangsta:
-Rotete start meny? Du har ikke prøvd den en gang!


Startmenyen er rotete i forhold til PS sin (sier eier av 360), og i tillegg har han prøvd den. Bare ikke så mye.

Siterer NoLifeGangsta:
-Stygt design?


Rimelig stygt ja. DVD greia går til og med i rykk og napp når du åpner og lukker den... Har du noen gang satt inn en disk i PS3'en? Det er faktisk veldig morsomt. Kunne gjort det dagen lang.

Siterer NoLifeGangsta:
-Og ps3en er miss Universe da?


Heller Mr. Console War? Hmm... Kanskje jeg burde laget et show der jeg hadde sammenlignet designet på denne generasjonens spillkonsoller?

Siterer NoLifeGangsta:
-Kontrollen er veldig fin!


Fin = God å bruke? Delvis enig.

Siterer NoLifeGangsta:
-Den er bedre enn psn...


Kanskje. Har du prøvd PSN, da? Funker nemlig helt perfekt, spør du meg.

Siterer NoLifeGangsta:
-...så den er verd det for de med 360.


For de som spiller Halo 3 Live 20 timer i uka +++ er det greit med 500 i året, men for oss som bare tar et par timer på fredagskvelden blir det unødvendig mye.

Siterer NoLifeGangsta:
-Marketplace er ikke rotete, prøv den


Har prøvd den. Helt grei, egentlig!

Siterer NoLifeGangsta:
-Herregud, hvorfor alle fokuserer på støyet fra maskinen? Jeg fokuserer på spillet jeg da...


Herregud, kanskje det ikke er så lett å konsentrere seg om spillet når Xboxen bråker mer enn 5 skrikende grisunger. Så har en argumentet med at en ikke hører susen pga. den blir overdøvet av eksplosjoner og gunsounds, som er greit nok. Problemet er at det fins mange magiske øyeblikk i et spill der det skal være helt stille, men det går jo ikke når Xbox'en bråker sån...

Siterer NoLifeGangsta:
Når den blir ødelagt? Ja da ødelegger den cdene dumbass


Han sa aldri når den ble ødelagt. Han sa når den falt, eller tippet over. Da riper den opp diskene. I tillegg har kompisen min opplevd flere ganger at disken blir helt fucked up selv når han har 360'en liggende hele tiden. Dumbass.
All you touch and all you see / is all your life will ever be
  • 0
Siterer yama:
Det som gjør at PS kontrollen er elendig sammenlignet med X360 kontrollen er at den er ekstremt lett og føles veldig skjør.

Sixaxis gjør det ja. Men ikke dualshock 3. Den er tung, og ligger godt i min hånd i alle fall.
Are you my mommy? // Je Vois Tout
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!