Gamereactor Norge. Gamereactor er Nordens største gaming site. Vi står altid klar med de seneste nyheder og anmeldelser af de nyeste spil. Blogs og brugeranmeldelser er også en stor del af siden, og så har vi nturligvis Danmarks bedste gaming forum. Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Nyeste
Atrás

Spill

Stedet for generell spilldiskusjon

Bioshock: Infinite ~ Offisiell tråd ~

Siterer Tommy Kvaernerud:
Nevnte det i live-feeden, men de som liker spillet, bør virkelig vurdere å skaffe
"The Art of Bioshock Infinite". En av de beste concept-art bøkene jeg har sett.
Utrolig hvor mye som ikke kom med i spillet, som antakelig hadde gjort det mer likt de første spillene. Masse syke figurer og gadgets.

Så at du skrev det. Visste ikke at den fantes en gang. Så den skal skaffes! Takk for at du sa ifra. Elsker spillet og har sammenlignet de gamle trailerne med selve spillet, blant annet.

Klarte forresten 1999 Mode nå. Synd jeg brukte Dolllar Bill, men klarte i alle fall modusen.
"Sometimes good people make bad choices. It doesn't mean they are bad people. It means they're human."
  • 0
Spoilers
Litt sent til festen, men nå har jeg også fått rundet dette spillet. Jeg elsket spillopplevelsen. Jeg lurer bare på hva folk tror om slutten. Blir den siste Elisabeth borte når Booker drukner? I scenen etter rulleteksten, er Anna fortsatt med booker, eller er barnesenga tom?

Jeg håper og tror at det man gjør i Infinite fører til at sirkelen blir brutt på en måte. Altså at det medfører at verken Booker eller Elisabeth eksisterer lenger. Allikevel er jeg langt fra sikker, og vil gjerne høre hva dere tror om denne teorien.

Det største problemet jeg har med denne teorien er at dersom de begge skulle sluttet å eksistere, så måtte Booker drepe Elisabeth først. Grunnen til dette er at Elisabeth ikke kan eksistere uten at Booker eksisterer, men Booker kan eksistere uten at Elisabeth eksisterer. Uansett, vil gjerne høre andres meninger
  • 0
Bumper denne for å se om jeg kan få svar på posten
  • 0
Nå begynner det å bli en stund siden jeg spilte dette spillet, men:

Spoiler:Når Booker drukner, er ikke det Comstock versjonen av han som dør da? Det er jo tross alt han som blir døpt. Og det vil isåfall tilsi at Booker og baby Anna faktisk lever videre. Da vil han heller ikke miste Anna fordi Comstock ikke eksisterer. Men Elizabeth dør, hun kan ikke eksistere uten Comstock og den tidslinjen.

Det er slik jeg husker slutten, men rett meg gjerne om jeg tar feil.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Ble ferdig med dette for noen dager siden. Utrolig bra.
If You're Good At Something, Never Do It For Free.
  • 0
Siterer Crazy Kraken:

En slik slutt skal man i hvertfall lete lenge etter i spill.
Do not argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
  • 0
Siterer Crazy Kraken:
Nå begynner det å bli en stund siden jeg spilte dette spillet, men:

Spoiler:Når Booker drukner, er ikke det Comstock versjonen av han som dør da? Det er jo tross alt han som blir døpt. Og det vil isåfall tilsi at Booker og baby Anna faktisk lever videre. Da vil han heller ikke miste Anna fordi Comstock ikke eksisterer. Men Elizabeth dør, hun kan ikke eksistere uten Comstock og den tidslinjen.

Ja, men jeg mener det bare er én måte å se slutten på. Man kan se slutten på flere måter tror jeg. Spoiler poiler:Ting ble så innviklet mot slutten med alle de alternative tidsperiodene og alle de alternative versjonene av Booker og Elisabeth. Jeg følte ikke jeg klarte å følge med godt nok til å avgjøre hva som faktisk skjedde. Derfor håpet jeg egentlig at begge sluttet å eksistere etter at Booker ble drept på slutten.

Dersom Anna og Booker levde et liv uten Columbia og Comstock ville han jo fremdeles ha spillegjelden og de ville ha levd et elendig liv sammen.
  • 0
Siterer projecthammer:
Spoiler

Sure, jeg ser jo den. Må nesten spille spillet igjen for å få med meg alt.

Hr noen her spilt DLCen btw? Lurer på om jeg burde skaffe den...
  • 0
Siterer projecthammer:
Spoiler

Spoiler:Syntes slutten var alt for brå, og at den gikk alt for fort.
Do not argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
  • 0
Ingen som har spilt DLCen, eller?
  • 0
Siterer Crazy Kraken:
Ingen som har spilt DLCen, eller?

Nope. Ett bra spill, men ikke så bra at jeg har tenkt til å investere noe mer penger i det.
  • 0
Siterer Ash Ketchum:
Spoiler

Spoiler:Jeg kan skjønne hvorfor du mener det, og selv om jeg synes at slutten var litt brå, så gjorde det på samme tid at jeg ble sittende etterpå og måpe til skjermen når hjernen min nærmest ble overopphetet av inntrykk på de siste 20-30 minuttene. Det gjorde kraftig inntrykk på meg og jeg lurer på om jeg kanskje ikke ville gitt spillet 10/10 om det ikke hadde vært for slutten. Den var genial etter min mening.
  • 0
Siterer Ash Ketchum:
Nope. Ett bra spill, men ikke så bra at jeg har tenkt til å investere noe mer penger i det.

Kjøpte Season Pass jeg. 150kr for alle de tre DLCene var ikke så ille. Nå har ikke den siste kommet ut enda, men det blir sikkert bra.
  • 0
Siterer Crazy Kraken:
Nå har ikke den siste kommet ut enda, men det blir sikkert bra.

Det ble det tydeligvis ikke, Kraken. Eller?
  • 0
Siterer SirThomas:
Det ble det tydeligvis ikke, Kraken. Eller?

DLCene er faktisk noe av de beste med hele spillet. Det de gjør med karakterene og historien er veldig bra. Men de "krever" av du har spilt ihvertfall 1ern først, for at du skal få mest mulig ut av dem. Uten å spoile noe altså.

Infinite er et sånt spill som virker helt genialt første gangen man spiller det, om man bare løper gjennom og opplever historien. Spiller man på høyere vanskelighetsgrader, og/eller bruker god til (eller spiller spillet flere ganger) så er det etterhvert mye som ikke henger på greip.
  • 0
Siterer Crazy Kraken:
Infinite er et sånt spill som virker helt genialt første gangen man spiller det, om man bare løper gjennom og opplever historien. Spiller man på høyere vanskelighetsgrader, og/eller bruker god til (eller spiller spillet flere ganger) så er det etterhvert mye som ikke henger på greip.

Syntes det styrket første gjennomspilling jeg, når jeg spilte igjennom det andre gang og fikk med meg de små hintene i starten i form av skjulte audio logs. Den "bring us the girl, and wipe away the debt", ga mer mening når jeg fikk med meg flere collectibles andre gjennomspilling.
Det å røyke strå, det er det samme som når 14-åringene drikker seg "drita" på Burn.
  • 0
Siterer Taktikkeren:
Syntes det styrket første gjennomspilling jeg, når jeg spilte igjennom det andre gang og fikk med meg de små hintene i starten i form av skjulte audio logs. Den "bring us the girl, and wipe away the debt", ga mer mening når jeg fikk med meg flere collectibles andre gjennomspilling.

Startet på nytt i går for å teste nettopp dette og jeg er ganske uenig. Fikk ikke noe "mer" ut av spillet fordi jeg hadde spilt det en gang før.

Men for å presisere hva jeg mener, så er spillet veldig skuffende når man fra før av har spilt Bioshock (1) og fulgte utviklingen til Infinite og så hva spillet kunne bli. Storyen har problemer, men det er ikke det jeg irriterer meg over. Jeg liker faktisk storyen ganske godt!

Mine problemer er relatert til leveldesign og gameplay. Hvorfor kan man bare bære 2 våpen om gangen når de kan oppgraderes? Det er ikke uvanlig at man putter masse ressurser i å oppgradere våpen man enten ikke finner ammo til eller som ikke er bra mot en spesiel fiende/ eller et scenario.

Bioshock (1) var egentlig ikke et fps, og hadde et mye mer taktisk gameplay enn "skyt alt du ser". For det første hadde man plasmids som kunne brukes til annet enn combat, stealth var mulig, det var ulike factions (splicers, big daddy, roboter) som man kunne få til å sloss mot hverandre eller på lag med seg. I Infinite er det bare en faction og "charm" vigoren er dessverre alt for dårlig i forhold til de andre vigorene så hele dette taktiske elementet falt bort.

Songbird skulle i utgangspunktet være den "nye big daddy-en", men alle som har spilt spillet vet at dette bare er tull. Handymen er en dårlig erstatning da de er utrolig irriterende å sloss mot (igjen fordi man kanskje ikke har med seg riktig våpen) og har ingen variasjon. Man kan banke de på samme måten hver gang. Man møter aldri forskjellige versjoner av handymen heller.

Det er også frustrerende lite ammo (osv) så det er vanskelig å planlegge noe som helst på forhånd fordi man vet aldri hva eller hvor mye av en item Elizabeth kommer til å kaste til deg midt i kampen. Jeg skjønner at dette er for at man skal knytte et bånd til Elizabeth gjennom gameplayet, men jeg tror ikke dette var rikitg måte å gjøre det på. kan hun ikke heller være med å sloss og bruke sine krefter uten at du ber om det?

Spiller føles også mer lineært, så det er vanskelig å bli like knyttet til Columbia som man ble til Rapture. På mange måter virker det som de har prøvd å lage et rent skytespill med litt "bioshock krydder" på toppen, og det svekker den helhetlige opplevelsen. For som et rent skytespill kan Bioshock sammenliknes med andre skytespill (som Halo feks) og da ser man at gameplayet virkelig ikke holder mål.

Videre må jeg si noe om karakterene uten å gå for mye i detalj i storyen. Booker er A: En idiot og B: en kaldblodig morder. For det første, hvis alle kjenner han igjen fordi han har "AD" på hånden, kan han ikke bare ta på seg en hanske? Hva skjer med å prøve å blende inn i folkemengden? Ingenting denne mannen gjør gir mening for seg selv eller storyen. Dette fører til at han myrder en haug med relativt uskyldige mennesker fordi de prøver å stoppe han. I Bioshock (1) så gav de mer mening at hovedpersonen tok liv av så mange folk, fordi de er gale mordere selv. I Infinite har ikke vaktene gjort noe galt. De er uskyldige mennesker, bortsett fra at mange av dem er rasister. Men man dreper aldri disse mennenskene fordi de er rasister, man dreper dem bare for å fremme sine egne mål og Booker prøver sjeldent (eller ikke veldig hardt) å unngå å sloss.

Elizabeth er også en karakter som ikke gir helt mening. De har designet henne sånn at vi skal like henne (sjarmerende, blid, optimistisk) men mange av karaktertrekkene hennes gir ingen mening i konteksts av storyen. Hvis hun har vært låst inne i tårnet sitt hele sitt liv, burde hun ikke da vært sjenert, redd, sosialt "tilbakestående" osv? De går for "eventyrlysten og naiv", men hun vet fremdeles hvordan hun skal oppføre seg rundt folk. Veldig rart. Dessuten prøver de å forklare at hun er god på lockpicking fordi hun har hatt mye tid til å øve seg mens hun var i tårnet sitt. Vel, tid er vel og bra, men HVA har hun øvd seg på? Det er en eneste låst dør i tårnet hennes (døren ut) og det er tydelig at hun aldri har klart å åpne den. Så hvor mye øving har hun faktisk hatt? Dette er småpirk, men det illustrerer bare at mye i Infinite ikke er gjennomtenkt.

Hvis dere går tilbake å ser videoer fra Infinite før spillet kom ut (feks fra 2012 og 2011) så ser det ut som spillet skulle være langt mer åpent, Songbird skulle ha en viktigere rolle osv...

Sjekk ut denne her feks, som gir et godt intrykk av hvor store og intrikate/dynamiske levlene kunne blitt. Ingenting av dette er i spillet, men kan kanskje regnes som spoilers uansett:

https://www.youtube.com/watch?v=6WUt5dEMt_Y
  • 0
Så videoen, og tenkte at jeg faktisk skulle ønske at mulighetene til å løse combat var mer, tja... variert. Så ser den, heldigvis ikke helt Ubisoft nivå på hyping og ferdig resultat.
Driver uansett og spiller igjennom de tre spillene, begynner øyeblikkelig på toeren, så skal få prøvd og gått inn i Infinite med mer nøytral holdning. Husker at jeg levde ekstremt på slutten i andre gjennomspilling. Så kan vi ta diskusjonen da.
Det å røyke strå, det er det samme som når 14-åringene drikker seg "drita" på Burn.
  • 0
Siterer Taktikkeren:
Så videoen, og tenkte at jeg faktisk skulle ønske at mulighetene til å løse combat var mer, tja... variert. Så ser den, heldigvis ikke helt Ubisoft nivå på hyping og ferdig resultat.

Nei det kan du si, haha

Siterer Taktikkeren:
Driver uansett og spiller igjennom de tre spillene, begynner øyeblikkelig på toeren, så skal få prøvd og gått inn i Infinite med mer nøytral holdning. Husker at jeg levde ekstremt på slutten i andre gjennomspilling. Så kan vi ta diskusjonen da.

Jeg ser frem til det! Og husk at når jeg sier skuffende så mener jeg skuffende, ikke dårlig. Hvis man mener spillet rett ut er et dårlig spill så har man ikke spilt nok dårlige spill. Du får også presisere om du snakker om Infinite med eller uten DLCene. Jeg snakker mest om spillet uten, fordi det var det vi fikk på lansering men i hovedsak syns jeg spillet ble bedre etter at DLCene kom ut.
  • 0
Gjennomførte det på PC for lenge siden, veldig bra Bioshock spill. Men var nok ikke like bra som 1ern. Som eg på den tiden forgudet spillet. Skal nok kanskje prøve å spille Bioshock: The Collection på Xbox One en dag, men tar nok tid å gjennomføre alle 3 spillene på nytt
Rainbow Mushroom
  • 0
Hvert spill tar vel 15 timer cirka og gjennomføre. Et par uker med gaming er jo nesten nok.
  • 0
Siterer Taktikkeren:
Hvert spill tar vel 15 timer cirka og gjennomføre. Et par uker med gaming er jo nesten nok.

Kommer jo helt an på hvilken gamer du er.
Rainbow Mushroom
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!