Gamereactor Norge. Gamereactor er Nordens største gaming site. Vi står altid klar med de seneste nyheder og anmeldelser af de nyeste spil. Blogs og brugeranmeldelser er også en stor del af siden, og så har vi nturligvis Danmarks bedste gaming forum. Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Nyeste
Atrás

Spill

Stedet for generell spilldiskusjon

Filmspill - Dødt som en dinosaur?

I en artikkel fra spillverket(sjekk vedlagt link) så har det blitt nevnt av sjefen til EA games har gått ut med en uttalelse om att filmspill (eksempel: James Bond: Bloodstone) er en fortapt del av spillverden på grunn av att spillene som baserer seg på IPene er dårlige og gir lite frihet for utviklerne å lage ett spill basert på en kjent filmserie eller lignende.

I min mening så er det utviklerne sin egen feil med å jobbe etter hva som skjer i filmene. Fordi det gir da en lineær følelse og er bare dumt fra utviklerne sin side. Og att de selv er skyldige til å ikke ta seg mer frihet i hva som skjer i spillet. For eksempel Batman: Arkham Asylum, ett spill som kom i 2009 og har blitt hedret for å være en av de bedre batman spillene som da har basert seg på Batman Ipen. grunnen til att det ble en suksess er da fordi att utviklerne selv har tatt seg store friheter i spillet og laget en egen øy fylt med psykopater.

Spillet batman var da vellykket av att utviklerne selv gjorde det på sin måte og fulgte ikke filmen sine handlinger, som da mange andre filmspilll gjør.

Men det eksisterer også spill som gjør det bra med å følge historielinjen til filmene, i min mening er da "Atter en konge" (hvis jeg ikke tar helt feil) en god filmspill som jeg koste meg med da jeg spilte det spillet i lag med venner på PS2 og GameCube og var da en overraskende god filmspill.

Jeg vil da selv si att det er ikke att filmspillene er en fiasko fra starten av, men att det heller er utviklerne som ikke greier å utnytte IPen godt nok fra starten av.

Hva med dere? Er filmspill en fiasko på grunn av att de baserer seg på kjente film iper eller att utviklerne ikke greier å utnytte det godt nok?

Eller har du noe annet å si om saken?

(OBS! Min tolkning av filmspill er spill basert på Ipen fra film serier og lignende)

Relaterte linker:
http://www.spillverket.no/artikler/-_spillmatisering_er_like_dod_so
m_dinosauren/79732
  • 0
Mye av grunnen til at filmspill ender opp som venstrehåndsarbeide ligger i tidsfristen deres. Ofte blir utviklere presset til å ferdigstille et spill i korrelasjon med filmpremieren, noe som for eksempel virket å være tilfelle med det nyeste Harry Potter-spillet.

Andre ganger kan det være som du sier, at de blir pålagt å forholde seg til visse retningslinjer i tråd med filmens handling, at den kreative friheten forsvinner. De beste filmspillene (Riddick, Toy Story 3, X-Men Origins: Wolverine, for å peke til noen nyere) distanserer seg i større grad fra filmen ved å fortelle historien fra et annet perspektiv, eller ved kun å bruke den opprinnelige historien som utgangspunkt (Arkham Asylum).

Jeg tror det er kombinasjonen av strenge deadlines, begrenset kreativ frihet og lite prioritering som har gitt filmspill det ryktet som nå regjerer. Med lav prioritering mener jeg at filmselskapene velger den billigste og kanskje minst kjente utvikleren til oppdraget, foruten å la den samme gruppen utviklere jobbe med spillet til forskjellige plattformer. Det er klart at fokuset på styrkene og svakhetene til hver enkelt konsoll forsvinner.

Dessverre er det fortsatt lønnsomt å surfe på merkevaren i slik stil, Deathly Hallows selger jo som varme hvetebrød til tross for makkverkstatus blant kritikere.
Alltid beret! sa motespeideren.
  • 0
Det beste filmspillet jeg har spilt er nok Spider-Man 2. Et utrolig underholdende spill med frihet til tusen og flere fete bossfights.

Siterer Daniel Guanio:
(Arkham Asylum)

Er det egentlig et filmspill? Er ikke det basert mer på tegneserien?
Emma Watson er skikkelig digg.
  • 0
Siterer Predator:

Går under generelt lisensspill.
Are you my mommy? // Je Vois Tout
  • 0
Siterer Predator:

Jepp, der har du rett, men som Kronoz er inne på: man omtaler ofte filmspill og lisensspill i samme vending. I den sammenheng kan det jo være interessant å se på forskjellen mellom disse.
Alltid beret! sa motespeideren.
  • 0
Jeg tror ikke lisensspill er dødt. Se på Inception for eksempel, som det visstnok jobbes med et spill til. Men jeg tror og håper at de går inn i en helt annen fase med flere spill lik Arkham Asylum (som jeg ikke har spilt, men hørt/lest enormt mye om). Såvidt jeg forstår det skal Inception-spillet kun plasseres i Inception-universet, og ikke følge filmen slavisk.

Men filmspill er ikke bare onde. Som Ine har sagt et sted her tidligere; Ringenes Herre: Atter en Konge gav meg mange gode timer foran Playstation 2. Ingen grunn til å kutte ut sånt helt.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0
Det nye Tron-spillet er faktisk ikke så ille. Nærmest ferdig med det nå, og det overrasker stadig. Det er ikke noe toppspill, men for all del fornøyelig.

Husk at Goldeneye 007 var et filmspill. Men der fikk de friheten til å vente med å lansere det. Rundt to år etter filmen ble sluppet, så kom spillet. Tror ikke de angrer på det nå i dag.
Chill hard, man!
  • 0
Leste et intervju angående utviklingen av Goldeneye. Slik jeg oppfattet det så var de under ganske stort press, men de tok seg allikevel den friheten som Martin sier og lagde et ekstremt bra produkt.

Lisensspill er nok langt fra dødt, men i den formen som vi er vant til vil jeg nok tro at den er det. Utviklere, og kanskje enda viktigere: utgivere, har funnet ut at å ta seg bedre tid ofte fører til et bedre produkt, og dermed bedre profitt.
  • 0
Nja, filmspill er som regel ganske kjipe. Batman var sinnsykt bra da, men det var jo også basert på en tegneserie og ikke film da.
  • 0
Hva det er basert på trenger ikke å bety om kvaliteten er bra eller dårlig. Tidsfristene som blir satt derimot.
  • 0
Tror dette med tidsfrister har mye å si. Det finnes eksempel på filmspill som er gode, men de aller fleste av dem kommer ut lenge etter filmen. Bare se på f.eks alt som finnes av Star Wars. Det finne mange gode Star Wars-spill, og de aller fleste kom jo ut mange år etter filmene.
Det finnes 10 typer mennesker. De som kan binærkode og de som ikke kan.
  • 0
Tidsfristen har noe å si ja, ettersom att de peser på med det ekstra kruttet de har igjen for å greie å levere ett spill proporsjonalt med filmene. Og når kravene for spill øker etter hvert som årene går så vil det da bli vanskelig å holde opp med den pågående utviklingen og bare skaper ett ut-datert spill med halv dårlig grafikk og elendig spillmekanisme på grunn av tidsfristen og den pågående utviklingen.
  • 0
  • Los
  • Los
Arkham Asylum er ikke et filmspill. Det er et Batman-spill. Basert på tegneserien og bat-verset, ingen film. Release er ikke knyttet opp mot en film, handlingen er ikke knyttet opp mot en fim, karakterene er basert på sine tegneserieopphav og ikke film versjonene. Det kan ikke kalles filmspill på noen måte. Red det på bølgen av Nolans filmsuksess og at Batman var blitt populært? Ja. Men det er på ingen måte et filmspill.

Saken med filmspill er at tiden det tar fra en film får grønt lys og blir et prosjekt til release er mye kortere enn tiden det tar å lage et spill. Det vil si at alle "ordentlige" filmspillene (de som kommer ut sammen med filmen som en del av marketsføring og slikt) må basere seg på en form og med et så standarisert og enkelt innhold for at det skal nå fristen at de er dømt til å bli dårligere enn vanlige spill som blir utviklet på sine egne premisser.

Det største problemet med filmspill, for å være ærlig, er at det funker. Folk kunne nesten kjøpt en boks med pest om boksen hadde en populær filmtitel på og et kult bilde med en eksplosjon. Jeg sier ikke at alle kjøper alt, men mange kjøper spillene til filmer som de liker...uansett! Selskaper tjener penger på dritten, og da skuffler de selvfølgelig bare mer møkk ut og får mer penger inn.
Vis vinden løye går e rett på tryne
  • 0
Nå virker det dog som om iallefall EA har planer for å trappe ned filmspillene/lisensspillene. Det må enten bety at de har begynt å tjene mindre penger på "møkka" eller at de har funnet en helt ny forretningsmodell de har store forhåpninger til.
                                                 ••• Abusus non tollit usum! •••                                                                                                      Moderatorsjef @ Gamereactor®                                          
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!