Gamereactor Norge. Gamereactor er Nordens største gaming site. Vi står altid klar med de seneste nyheder og anmeldelser af de nyeste spil. Blogs og brugeranmeldelser er også en stor del af siden, og så har vi nturligvis Danmarks bedste gaming forum. Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Nyeste
Atrás

Spill

Stedet for generell spilldiskusjon

Dark Souls ~ Offisiell tråd ~

Siterer Crazy Kraken:
Det er ikke et overdrevent fokus på story i disse spillene, og ihvertfall ikke i sammenlikning med andre RPG-er som Dragon Age og Mass Effect der man får presentert og fortalt story og lore nesten hele tiden. Soulsborne spillene handler om gameplayet og mestringsfølelsen man får når man skjønner layoutet til et spennende område eller tar en boss. Det ER en veldig kul historie i Soulsborne spillene (Bloodborne sin er nok endel "rarere") men du må selv jobbe for å finne ut av den, feks ved å snakke med NPC-er, lese item descriptions osv. Du vil nok bli overrasket over hvor gjennomført storyen og loren er i Soulsborne spillene, men den er aldri "in your face". Du kan altså spille gjennom hele spillet uten å forstå en dritt, men det er også litt av sjarmen.

Prøvde Dragon Age en gang, men har ikke helt sansen for et spill der du kan spillene de ulike karakterene som er med i story'en. Men ser forresten at måten ting er lagt opp når du spiller "Soulsborne" spillene er at healing og andre items er helt like. Du healer på omtrent lik måte og du slåss på omtrent samme måte. Pluss bosser som du sier.

Det eg derimot syns er at hvor vanskelig "Soulsborne" er på det vanskeligste. Utviklerne vil virkelig irritere deg når du slåss mot fiender eller bosser. En dør så enkelt har eg sett, men det kommer vel an på hvor god en er og hvor godt en kjenner spillene fra før. Eg skal ikke si noe om hvordan Dark Souls serien er fordi eg ikke har spilt det, bare hørt om gameplay og sitt walkthroughs.

Trur at Dark Souls 3 er ett spill som virkelig får deg til å gå "berserk" viss ting ikke går som du vil. F.eks at en faktisk faller ned etter å ha gått for langt ut på kanten av området i motsetning til andre spill som tillater spillere å gå i en usynlig vegg uten å falle utfor banen... Liker spill hvor uansett hva du gjør så blir du ikke irritert av miljøet i spillet
Rainbow Mushroom
  • 0
Siterer Akres:
Det eg derimot syns er at hvor vanskelig "Soulsborne" er på det vanskeligste. Utviklerne vil virkelig irritere deg når du slåss mot fiender eller bosser. En dør så enkelt har eg sett, men det kommer vel an på hvor god en er og hvor godt en kjenner spillene fra før. Eg skal ikke si noe om hvordan Dark Souls serien er fordi eg ikke har spilt det, bare hørt om gameplay og sitt walkthroughs.

I hovedsak er vel problemet til mange at de går for fort frem. I Soulsborne kommer du deg mye frotere frem hvis du er skeptisk til ethvert hjørne og ser deg for hele tiden. Man må med andre ord ha en annen tilnærming når man spiller slik at man "drar" færre fiender samtidig, eller unngår en dødlig felle.

Siterer Akres:
Trur at Dark Souls 3 er ett spill som virkelig får deg til å gå "berserk" viss ting ikke går som du vil.

Nå skal jeg ikke late som at jeg aldri har blitt irritert når jeg spiller Soulsborne, men mye av forskjellen er at her er alle dødsfall unngåelige. Hvis man følger med og går sakte frem ser man fiender og feller. Selv blir jeg mye mer irritert når f.eks. i AC Unity at man gjør noe helt annet enn man prøvde på siden kontrollen er såpass diffus

Lagt til 2016-09-23 22:44:
Men selvsagt, folk har forskjellig smak og Soulsborne er kanskje ikke noe for alle
Veni, Vidi, Dormivi
  • 0
Siterer Akres:
Det eg derimot syns er at hvor vanskelig "Soulsborne" er på det vanskeligste. Utviklerne vil virkelig irritere deg når du slåss mot fiender eller bosser.

Dette er faktisk feil. Spillene (bortsett fra 2ern til en viss grad) er ikke designet for å være vanskelige, men heller designet for å gi spilleren en følelse av oppnåelse (at man oppnår noe og blir bedre). For å gi en spiller denne følelsen, så må spillet være vanskelig men det er ikke urettferdig fordi spillet belønner smart spilling:

Siterer Akres:
Trur at Dark Souls 3 er ett spill som virkelig får deg til å gå "berserk" viss ting ikke går som du vil.

Berserk går man i andre spill også, og det er oftest når ting føles "billig og urettferdig". Er man smart og tar seg tid når man spiller Soulsborne spill så pleier det å gå veldig bra. Gamere flest er derimot ikke vandt med dette fordi mange moderne spill lar oss rushe gjennom enkle baner, uten å bry oss med hvor fiendene (og evt. feller) er plassert. Altså er tålmodighet utrolig viktig.

Så som Lt Mactawish sier, så kan man være smart og så vil man ikke dø like ofte. Og når man dør så lærer man utrolig mye. Ofte kan dette røpe hvordan man skal gjøre ting nestegang man prøver.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Hei forresten, Åsmund

Siterer Lt Mactawish:
I hovedsak er vel problemet til mange at de går for fort frem. I Soulsborne kommer du deg mye frotere frem hvis du er skeptisk til ethvert hjørne og ser deg for hele tiden. Man må med andre ord ha en annen tilnærming når man spiller slik at man "drar" færre fiender samtidig, eller unngår en dødlig felle.

Eg har så og si alltid gått for fort frem mot ulike områder der eg vet at det finnes fiender og feller. Men kommer selvfølgelig an på hvilke vanskelighetsgrad en spiller på. Spiller eg på enkel vanskelighetsgrad så går det jo fint. Men som på "Soulsborne" så er det jo noe annet på hard-modus eller hva det nå kalles. Har ikke spilt det så eg vet ikke hvordan kontrollene er og mekanismen i spillene.

Siterer Lt Mactawish:
Nå skal jeg ikke late som at jeg aldri har blitt irritert når jeg spiller Soulsborne, men mye av forskjellen er at her er alle dødsfall unngåelige. Hvis man følger med og går sakte frem ser man fiender og feller. Selv blir jeg mye mer irritert når f.eks. i AC Unity at man gjør noe helt annet enn man prøvde på siden kontrollen er såpass diffus

Har sett gjennom mange videoer og walkthroughs, og ser at spillere blir fort irritert i mange situasjoner. Men det får jo være måte på hvor vanskelig den vanskeligste graden er på da. Dør en så må en begynne på nytt, blir en skadet så blir en skadet mye.

Når det gjelder AC: Unity så er eg enig, mange ganger gjør Spoiler poiler:Arno noen helt annet enn det eg vil at Spoiler poiler:han skal gjøre...

Lagt til 2016-09-23 23:07:
Siterer Crazy Kraken:
For å gi en spiller denne følelsen, så må spillet være vanskelig men det er ikke urettferdig fordi spillet belønner smart spilling:

Liker ikke at spill skal være vanskelige og at en blir lett irritert. Som f.eks Black Ops 3 på realistisk. Det får være grenser på hvor mange ganger en skal dø, selv om en er god i spillet.

Lagt til 2016-09-23 23:08:
Men selvfølgelig liker eg øyeblikket en gjennomfører spillet på det vanskeligste. For en herlig følelse, å oppnå noe en aldri kommer til å gjøre igjen som f.eks på BO3
Rainbow Mushroom
  • 0
Siterer Akres:
Hei forresten, Åsmund

Halla Martin

Siterer Akres:
Liker ikke at spill skal være vanskelige og at en blir lett irritert. Som f.eks Black Ops 3 på realistisk. Det får være grenser på hvor mange ganger en skal dø, selv om en er
god i spillet.

Det er jo sant, men føler selv ikke Soulsborne er vanskelig hvis man har riktig fremgangsmåte. (Nå har jeg riktignok uendelig mange timer med spillene så jeg er vel ikke den rette til å spørre hvor vanskelig DS3 er for noen helt ferske)
Veni, Vidi, Dormivi
  • 0
Siterer Lt Mactawish:
Det er jo sant, men føler selv ikke Soulsborne er vanskelig hvis man har riktig fremgangsmåte. (Nå har jeg riktignok uendelig mange timer med spillene så jeg er vel ikke den rette til å spørre hvor vanskelig DS3 er for noen helt ferske)

Ok. Men skal nok prøve Dark Souls 3 for det første, før eg sier noe mer om ting eg ikke har helt peiling på. Unntak av hva slags spill det er
Rainbow Mushroom
  • 0
Siterer Crazy Kraken:
Spillene (bortsett fra 2ern til en viss grad) er ikke designet for å være vanskelige

Så faktisk en video om Dark Souls 2 i dag, og den tok for seg en del av designvalgene angående bossene, og om at mange av bossene var designet nettopp for å være vanskelige.

Hele videoen er egentlig ganske interessant, anbefaler den om man har 50 min til overs. https://youtu.be/UScsme8didI

Fullførte for øvrig Scholar of the First Sin her om dagen, og selv om det var en klar forbedring fra det originale spillet, så var det fortsatt fullt av irritasjonsmomenter, som feks trackingen til en del av angrepene til fiende, pluss de fuckings latterlige hitboxene. Får manne meg opp og gå igjennom DLCene snart.
Let the voice of love take you higher
  • 0
Siterer Grallen:
Fullførte for øvrig Scholar of the First Sin her om dagen, og selv om det var en klar forbedring fra det originale spillet, så var det fortsatt fullt av irritasjonsmomenter, som feks trackingen til en del av angrepene til fiende, pluss de fuckings latterlige hitboxene. Får manne meg opp og gå igjennom DLCene snart.

Mitt største problem med 2'eren er vel leveldesignet. Det føles litt som Mario der man bare drar fra bane til bane, i stedet for DS1 som føles som en sammenhengende verden (Man har jo også slikt som borgen på en sjø av lava som man tar en heis opp til fra en annen borg som har klar himmel over seg).
Veni, Vidi, Dormivi
  • 0
Siterer Lt Mactawish:
Mitt største problem med 2'eren er vel leveldesignet. Det føles litt som Mario der man bare drar fra bane til bane, i stedet for DS1 som føles som en sammenhengende verden

Haha ja, level- og verdensdesignet i DS2 er ganske svakt ift eneren. Men for min del er det tekniske/mekanikkene et større problem. Når iframsene er så fucka som de er, pga agility-staten, kombinert med de rare hitboxene til mange av angrepene til fiendene, så er jo rulling nesten bortkasta, ettersom det er veldig vanskelig å time det rett. Er jo myyyye mer viable å bare turtle bak et skjold.
  • 0
Siterer Grallen:
Så faktisk en video om Dark Souls 2 i dag, og den tok for seg en del av designvalgene angående bossene, og om at mange av bossene var designet nettopp for å være vanskelige.

Det er nok grunnen til at folk flest syns DS2 er det mest frustrerende Soulsborne spillet.

Siterer Grallen:
Hele videoen er egentlig ganske interessant, anbefaler den om man har 50 min til overs. https://youtu.be/UScsme8didI

Har faktisk sett den før!

Siterer Grallen:

Jeg har bare spilt den vanlige utgaven, og ikke DLCene, men planen er å spille hele Scholar of the First Sin + DLC-ene en gang.

Siterer Lt Mactawish:
Mitt største problem med 2'eren er vel leveldesignet. Det føles litt som Mario der man bare drar fra bane til bane, i stedet for DS1 som føles som en sammenhengende verden

Ja, det er faktisk ganske ille. Heldigvis er noen av områdene sterke alene, men de når ikke opp til feks Demons Souls.

Siterer Grallen:
Haha ja, level- og verdensdesignet i DS2 er ganske svakt ift eneren. Men for min del er det tekniske/mekanikkene et større problem. Når iframsene er så fucka som de er, pga agility-staten, kombinert med de rare hitboxene til mange av angrepene til fiendene, så er jo rulling nesten bortkasta, ettersom det er veldig vanskelig å time det rett. Er jo myyyye mer viable å bare turtle bak et skjold.

Helt enig. Parry er også dårligere fordi man sloss mye mindre 1v1 og mer med grupper. Det er derfor det anbefales å gå en magi + nærkamp combo sånn at man kan nuke så mange fiender som mulig før man må sloss med dem i nærkamp. Deretter gjemmer man seg bare bak skjoldet sitt.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
I tillegg til at jeg prøver å finpusse FTH/STR builden min med Gundyr's så har jeg nå satt i gang et lite"prosjekt".

STR/INT build. Er meget usikker på hvor god den vil være, treg OG squishy OG lite stamina er ikke en kjempecombo men vi får se hvordan det går

Black Knight Greataxe. Court Sorcerer's Staff, Prisoner's Chain for litt mer stats (trenger all stamina jeg kan få presset inn hvis jeg skal bruke BKGA...)
27+5 VIG
24 ATT
25+5 END
17+5 VIT
40 STR
18 DEX
55 INT
- FTH
- LCK
2 ekstra points som jeg antageligvis putter på END
Da ender jeg på 130 SL og kan fortsatt drive med PVP med folk på SL 120 som vel er metaen. Dette er dog en PvE build, selv om jeg antageligvis vil prøve den på en duel eller to #RIP #InevitableFailure

Lurer dog på om jeg skal bytte ut øksa mot noe som kan bli buffet så jeg får litt mer mileage ut av magien i dueller. Er også usikker på om jeg får ut potensialet med øksa med bare 40STR, men føler det blir vanskelig å kutte stats noe sted.

Thoughts?
Veni, Vidi, Dormivi
  • 0
Siterer Lt Mactawish:
Thoughts?

Vel, jeg pleier alltid å ha litt INT i STR-buildene mine, men som oftest bare nok til å bruke Magic Weapon eller Great Magic Weapon, så jeg får buffa litt i ny og ne. Har aldri prøvd en full hybrid, så du får si hvordan det fungerer.

Siterer Lt Mactawish:
Er også usikker på om jeg får ut potensialet med øksa med bare 40STR, men føler det blir vanskelig å kutte stats noe sted.

Er ikke soft cap'en til STR på 40 da? Så du får vel ikke så skrekkelig mye mer effekt av å levle det høyere. Du kan jo ellers bruke Knight's Ring, om du har plass til den.
  • 0
Siterer Grallen:
Vel, jeg pleier alltid å ha litt INT i STR-buildene mine, men som oftest bare nok til å bruke Magic Weapon eller Great Magic Weapon, så jeg får buffa litt i ny og ne. Har aldri prøvd en full hybrid,

Min første karakter var en pyro/DEX hybrid og det funket ganske fett, har også en FTH/STR build med Gundyr's som funker rimelig fjell. Men problemet med hybrider i DS3 er rett og slett hvor mye investering som er nødvendig, 50 i INT eller FTH eller 25 i begge avhengig av magitype+ ca 40 i DEX/STR. Da blir det fort litt lite igjen til resten av statsa

Siterer Grallen:
Er ikke soft cap'en til STR på 40 da? Så du får vel ikke så skrekkelig mye mer effekt av å levle det høyere. Du kan jo ellers bruke Knight's Ring, om du har plass til den.

Har sett litt på det på mugenmonkey (buildplanlegger, fantastisk verktøy) og får 574 AR når jeg har 40STR så det kunne jo vært verre Men nå er jeg mer bekymret for stamina, den øksa er vel noe av det tyngste i spillet og tenker at den tar ganske heftig med stamina for hvert slag.

Tror jeg rett og slett bare prøver meg frem, problemet nå er at jeg har sittet i hele dag og planlagt 2 builder samt lagt planer for å pusse litt på de jeg allerede har. Ser ut til at det blir noen timer DS fremover...
Veni, Vidi, Dormivi
  • 0
Shit ass, merker jeg gleder meg veldig mye til Ashes of Ariandel nå. Er vel ikke stort mer enn tre uker til det kommer ut heller. Håper det er mange nye gode bosser der, helst ingen gimmick bosser i det hele tatt. Det har vi plenty av i selve hovedspillet.
"You've got to live life standing up straight and look right at the sun"
Tenkte jeg skulle være grei og hjelpe moonbros og kjørte i gang med litt way of the blue med dried fingers men jøsses så dårlige moonbros jeg endte opp med. De fleste ble slaktet 1v1 mens jeg hadde 2 stk etter meg (hadde nesten konstant 3 invadere pga. dried finger).

Fikk tatt et par her og der som var litt overivrige men det var i grunn bare en trist økt hvor jeg brukte mesteparten av tiden på å løpe fra 3 sinte personer og ta et og annet myggstikk (som de øyeblikkelig healet mens de gjemte seg bak kameratene sine -_- ).
Veni, Vidi, Dormivi
Siterer Lt Mactawish:
Tenkte jeg skulle være grei og hjelpe moonbros og kjørte i gang med litt way of the blue med dried fingers men jøsses så dårlige moonbros jeg endte opp med. De fleste ble slaktet 1v1 mens jeg hadde 2 stk etter meg (hadde nesten konstant 3 invadere pga. dried finger).

Fikk tatt et par her og der som var litt overivrige men det var i grunn bare en trist økt hvor jeg brukte mesteparten av tiden på å løpe fra 3 sinte personer og ta et og annet myggstikk (som de øyeblikkelig healet mens de gjemte seg bak kameratene sine -_- ).

Er ikke enkelt å være blueberry i Dark Souls 3, haha. Etter å ha samlet Proof of a Concord kept selv, så er det nesten fristende å la dem få drepe meg når jeg først får dem på nakken.

Kjøpte Dark Souls 2: Scholar of the First Sin for 67 kroner på Steam i går, så da blir det sikkert å starte på det en stund etter DS3 utvidelsen. Må ha noe å fylle tiden med nå som Gravity Rush 2 ble utsatt.
Vel, har startet såvidt på Dark Souls 2 nå. Om jeg skal si èn ting om det så langt, eller to kanskje...gjengvoldtekt og rotete områder. Noen områder er bare stappa med fiender, herre min skaper på skogstur.
  • 0
Siterer dark samus nemesis:
Vel, har startet såvidt på Dark Souls 2 nå. Om jeg skal si èn ting om det så langt, eller to kanskje...gjengvoldtekt og rotete områder. Noen områder er bare stappa med fiender, herre min skaper på skogstur.

Haha, hvor har du vært nå?
Veni, Vidi, Dormivi
  • 0
Siterer Lt Mactawish:
Haha, hvor har du vært nå?

Noe Bastion greier, elns. Er så mange tilfeldig plasserte bål at selv Dark Souls 3 virker fornuftig i den forstand. Aner egentlig ikke helt hvor jeg skal gå, så jeg går bare dit det passer seg, eller hvor jeg ikke blir drept bare for å gå i feil strøk.

Skal vel til på Huntsmans Copse, elns nå.

Skal nevnes at jeg føler kampsystemet sitter ganske godt da. Rullingen er ganske lett å få til. Men så er mesteparten av angrepene til fiendene veldig lett telegraferte også da (så langt). Mistet bare litt liv mot Pursuer bossen og Old Dragonslayer, f.eks.
  • 0
Noe Bastion greier, elns. Er så mange tilfeldig plasserte bål at selv Dark Souls 3 virker fornuftig i den forstand. Aner egentlig ikke helt hvor jeg skal gå, så jeg går bare dit det passer seg, eller hvor jeg ikke blir drept bare for å gå i feil strøk.

Ja, Bastion's Keep har en et par steder med mange fiender. Jeg er også enig i at plasseringen av bonfires er noe pussig et par steder. Noen steder så har man knapt gått fra en før man finner en annen.

Men så er mesteparten av angrepene til fiendene veldig lett telegraferte også da (så langt).

Det er noe som preger de fleste fiendene i DS og DS2. Selv om mange sier at DS3 er det letteste i serien vil jeg selv si at de andre er mye lettere siden man ofte har utrolig mye tid til å reagere og fiendene er ikke i nærheten av like aggressive.
Veni, Vidi, Dormivi
  • 0
Siden jeg er såpass sulten på DLCen tok jeg en titt på diverse greier som ble kuttet fra spillet.

http://darksouls3.wikidot.com/unused-content

Synes spesielt Burial Knight så ganske swag ut (selv om halsregionen ser litt pussig ut). Også Man-Serpent Mask ser også ganske stilig ut (har alltid vært en sucker for masker i RPGer, var helt knust når DS2 masken ble kuttet/endret). Heavy Knight hjelmen ser også decent ut men synes hele rustningen ser litt kort og feit ut.

Når vi er inne på unused content, hva skjedde med de lore gravsteinene fra network testen? Glemte helt at de eksisterte før jeg trykket inn på siden og plutselig kom på dem.
Veni, Vidi, Dormivi
  • 0
Siterer Lt Mactawish:
Heavy Knight hjelmen ser også decent ut men synes hele rustningen ser litt kort og feit ut.

Overdelen ser digg som rakkern ut da.

Siterer Lt Mactawish:
Når vi er inne på unused content, hva skjedde med de lore gravsteinene fra network testen?

Hva var det for noe? Fikk desverre ikke tilgang til Network-testen. (Noe som irriterer meg, ettersom jeg fikk tilgang til network-testen til både DaSII og Bloodborne).

Bare en uke til DLC og nå. Får vel få ræva i gir og fullføre spillet med en ny karakter, så jeg slipper å spille DLCen på NG+++. For det gikk jævlig i Bloodborne.
Siterer Lt Mactawish:
Det er noe som preger de fleste fiendene i DS og DS2. Selv om mange sier at DS3 er det letteste i serien vil jeg selv si at de andre er mye lettere siden man ofte har utrolig mye tid til å reagere og fiendene er ikke i nærheten av like aggressive.

Jeg følte ikke det var så veldig ille, sånn sett. Men så var kanskje ikke overgangen fra Bloodborne, som i seg selv er det kjappeste Souls spillet, så veldig brutal heller.

Siterer Lt Mactawish:
Når vi er inne på unused content, hva skjedde med de lore gravsteinene fra network testen?

Såkalte Vaati-stones, haha. Nei, aner egentlig ikke. Fikk sett noen av dem når jeg så en Youtuber spille network testen, men det er vel alt.

Siterer Grallen:
Bare en uke til DLC og nå. Får vel få ræva i gir og fullføre spillet med en ny karakter, så jeg slipper å spille DLCen på NG+++. For det gikk jævlig i Bloodborne.

Haha, sikkert lurt. Gjorde klar en karakter for noen uker siden selv. Går for en quality build, slik at jeg får mulighet til å teste ut flest mulig nye våpen, så lager jeg heller builds rundt våpenet når jeg har fått testet dem litt. Har jo Rosarias fingers også, sånn sett.
Jeg følte ikke det var så veldig ille, sånn sett. Men så var kanskje ikke overgangen fra Bloodborne, som i seg selv er det kjappeste Souls spillet, så veldig brutal heller.

Ikke det at jeg slet i DS3, men fiendene presser deg mye mer enn tidligere. Er ikke så lenge siden jeg tok en runde i DS1 og jeg hadde tatt et par bosser før jeg måtte bruke min første estus.
Veni, Vidi, Dormivi
  • 0
Siterer Lt Mactawish:
Ikke det at jeg slet i DS3, men fiendene presser deg mye mer enn tidligere. Er ikke så lenge siden jeg tok en runde i DS1 og jeg hadde tatt et par bosser før jeg måtte bruke min første estus.

Det ligger vel mer i det, ja. Tror kanskje jeg må spille gjennom DS1 selv, om ikke så veldig lenge. Holder på med DS2 nå, og føler jeg ikke har så voldsomt mye igjen (akkurat fått de fire sjelene jeg trenger). DS3 DLCet neste uke, men det er vel begrenset hvor mye tid jeg får fordrevet med det, selv om jeg har planer om å gå gjennom det minst tre ganger, i løpet av kort tid. Først på PS4, så på PC og etter det enda en gang på PS4...I NG+6

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!