Gamereactor Norge. Gamereactor er Nordens største gaming site. Vi står altid klar med de seneste nyheder og anmeldelser af de nyeste spil. Blogs og brugeranmeldelser er også en stor del af siden, og så har vi nturligvis Danmarks bedste gaming forum. Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Nyeste
Atrás

Spill

Stedet for generell spilldiskusjon

The Last Of Us ~ Offisiell tråd ~

Tror jeg ligger på ca 92%. Fullfører nok ikveld. Etterpå skal jeg ta en spoiler-bonanza...
(Spoiler:altså lese alle spoilerne hær på siden)..
-Kill -Loot -Return.
  • 0
Siterer bent_a:
Tror jeg ligger på ca 92%.

Jeg hater at det står oppgitt hvor mange prosent man har kommet? Jasså, 92%, ikke mange muligheter nå til å møte nye karakterer, reise nye steder etc... Hater det. Spoiler innbakt i spillet.

Jada, man kan skjønne litt utifra dramaturgi etc. etc at man nærmer seg slutten også, men jeg vil ikke vite når jeg f.eks. er halvveis. I guess people will catch my drift.

Jeg savet én gang. Da stod det 20%. Etter det savet jeg aldri manuelt igjen, men seilte på autosaven.
Bonkies - Apekatter, Tetris og avansert robotikk i skjønn forening
  • 0
Jeg liker derimot at det står oppgitt i %. Da vet jeg sånn ca. hvor mye jeg har igjen av spillet, og vet derfor bedre når jeg burde sette meg ned å spille gjennom slutten. Er ingenting som er værre enn å være på historiens klimaks, og måtte slå av spillet.
  • 0
Da ble jeg ferdig med The Last of Us. Tror de 16 timene jeg brukte på dette spillet er noen av de beste timene jeg har hatt når det kommer til gaming. Jeg virkelig elsker dette spillet, karakterene, verdenen, slutten, ja alt.

Er forresten helt enig med "spoilerposten" din på forrige side Zyrocz.

Spoiler:Jeg liker på en måte at det ikke er meningen at vi skal like Joel 100%. Han er bare en vanlig mann som har opplevd masse dritt og lets face it mennesker er egoister, noe man ser igjennom HELE spillet. De sterkeste overlever og alt det der.

Angående slutten så syns jeg den var genial fordi den tar for seg etiske spørsmål. Er det greit å ofre Ellie for å redde menneskeheten? Kanskje, kanskje ikke. Jeg skjønner på mange måte Joel, hvorfor skal han gi fra seg det eneste han er glad i for å redde en verden han aldri hadde tenkt til å redde? Alt det drittet han opplever gjennom spillet forsterker jo sikkert hans tanker rundt at de fleste mennesker er noen egositiske og brutale folk som bare gjør livet jævlig for andre, inkludert han. Nei, jeg forstår han. Det er sikkert ikke 100% rikig, men det er jo også poenget.
"Laugh, and grow fat!" - Fatman, MGS2
  • 0
Spillet har fortsatt problemer med autosave.. Var i lobbyen til det svære hotellet, og spilte en god time Spoiler:til dit der Joel faller ned heisen, seff lagra det ikke da jeg avsluttet.. Jaja, står jeg bare er 6 timer inn i spillet, dagens beste nyhet
"Homosexuality appears in over 4000 species, homophobia appears in one"
  • 0
Siterer Zyrocz:
Det at du misliker karakteren er vel stort sett ditt problem og ikke utviklernes.

På samme måte som det er mitt problem hvis jeg misliker Stalin? Det er ikke mitt problem med mindre det er urettferdig eller løgnaktige grunner for at jeg misliker noen. Du skrev senere at du forsto hvorfor jeg ikke liker han, altså har du en forståelse og en tilbøyelighet til å være enig med meg. I det du skrev det, destruerte du påstanden i den første setningen din.

Siterer SirThomas:
Den egosentriske personen som du misliker så sterkt er ikke noe annet enn mennesklig atferd.

Betyr det at det er menneskelig atferd at jeg må like vedkommede?

Siterer Zyrocz:
På bakgrunn av karakterns fortid er hans valg forståelige, og kan rettferdiggjøres med solide argumenter.

Har jeg skrevet at de ikke kan rettferdiggjøres? Og betyr det i så fall at jeg må like karakteren om de kan rettferdiggjøres?

Spoiler:Det som uansett irriterte meg mest var som nevnt tidligere det at han overlevde i overgangen fra høst til vinter. Det at de kutter scenen i det Joel ligger på bakken og ser død ut, for så at han på mirakuløst vis overlevde og ligger i en hytte og mens Ellie henter medikamenter. Deus ex machina er et billig fortellerteknisk triks. Joel burde ha dødd, så kunne vi spilt Ellie resten av spillet. Hun var dessuten en mye morsommere karakter å spille i tillegg til at hun er mye mer interessant.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Siterer The Heretic:
Har jeg skrevet at de ikke kan rettferdiggjøres? Og betyr det i så fall at jeg må like karakteren om de kan rettferdiggjøres?

Nei, men hvorfor skal du på død og liv like en rollefigur for å kunne like spillet? Jeg synes ofte det kan være mer spennende å følge en figur som ikke alltid handler helt idealistisk, og som ikke nødvendigvis har en personlighet som passer med min egen. Men såklart, hvis en virkelig ikke makter å finne en tilfredsstillende logikk bak rollefigurens handlinger. At alt personen foretar seg absolutt ikke gir mening, da er det klart det blir et problem, men slik føler ihvertfall ikke jeg det med Joel.

Siterer The Heretic:
Spoiler:Det som uansett irriterte meg mest var som nevnt tidligere det at han overlevde i overgangen fra høst til vinter. Det at de kutter scenen i det Joel ligger på bakken og ser død ut, for så at han på mirakuløst vis overlevde og ligger i en hytte og mens Ellie henter medikamenter. Deus ex machina er et billig fortellerteknisk triks. Joel burde ha dødd, så kunne vi spilt Ellie resten av spillet. Hun var dessuten en mye morsommere karakter å spille i tillegg til at hun er mye mer interessant.

Spoiler:Det var en litt kjip løsning. Om poenget var å skille Joel og Ellie, slik at Ellie kunne få litt alenetid, kunne det vært gjort på en bedre måte. Hvis poenget var å skape drama, og få spilleren til å lure på om Joel var død eller ikke, feilet de. Jeg mener, ingen trodde vel egentlig at Joel var død? Vi har da lært at ingen hovedpersoner bare dør slik, ikke i denne typen historier. Om ND faktisk hadde valgt å drepe av Joel, hadde det til gjengjeld vært en desto større overraskelse, men da det ikke skjedde fremsto det som et åpenbart og ordinært trekk.

Om det var troverdig at Joel overlevde? Nja, det finnes nok av fantastisk overlevelsesberetninger fra virkeligheten, og Joel var ikke akkurat død og begravet...så... sannsynlig nok i mine øyne, tatt i betraktning mye av det andre som skjer.
This is great banter, it really is.
  • 0
Jeg er ikke enig med deg The Heretic.

Spoiler:Det er rett og slett ikke viktig å vite hvordan han overlevde. Spillet skaper jo en veldig usikker stemning etter dette, er han død eller ikke? Hvor er vi? Hva skjer nå? Og det er disse tingene samt det som skjer etterpå som knytter Joel og Ellie mer sammen, som igjen påvirker det som skjer senere mot slutten.

Du har lyst til å spille Ellie resten av spillet, og det hadde sikkert vært spennende det, men jeg er ikke enig at dette hadde blitt spennende uten Joel. Det er jo kontrasten mellom Joel og Ellie som er en av de veldig kule aspektene ved spillet. De har et veldig forskjellig syn på livet, og spillet hadde nok ikke fått frem Ellies syn på livet/verden/etikk osv uten kontrasten Joel. Joel er en "broken man" som egentlig ikke har noe annet å leve for enn de små tingene han klarer å klamre seg til i forbifarten. Så møter han Ellie, og resten av historien kjenner vi. Selv syns jeg det er ganske vakkert og veldig menneskelig.
  • 0
Siterer fanzypanzy:
Nei, men hvorfor skal du på død og liv like en rollefigur for å kunne like spillet?

Jeg har da ikke skrevet at jeg ikke liker spillet? Jeg ville gitt det en nier, noe som betyr at jeg setter det på lik linje med BioShock Infinite. Det jeg nevner nå er simpelthen grunnen til at jeg ikke synes det er en tier. At Joel er en kjip karakter og at det er flere logiske brister i det narrative.
he stepped down, trying not to look long at her, as if she were the sun, yet he saw her, like the sun, even without looking
  • 0
Siterer The Heretic:
det er flere logiske brister i det narrative.

Å? Som hva da?
  • 0
Siterer Crazy Kraken:
Å? Som hva da?

Som det at Joel helt i starten av spillet sier at han og Ellie skal holde historiene sine for seg selv, før han ti minutter senere begynner å avhøre Ellie om personlige ting. Det virker ikke som om det er intensjonen.

Spoiler:Når man kommer til dammen er den gudsforlatt, men når man kommer inn på området ser man flere personer som blant annet holder utkikk over dammen der Joel og Ellie krysset elven. Eller det at alle man møter på i spillet har trust issues, men så fort man møter på Sam og Henry så er det liksom greit med en gang. Selv om Joel er nær ved å drepe Henry to ganger (dialogen bevegde seg alt for fort fram i det første møtet med de to). Henry burde også vært død av julingen han fikk av Joel, men tanke på hvor fort Joel dreper fiender med hendene sine ellers. Eller at entouragen din er usynlig for fiendene. Teit når man ser Ellie stå foran ansiktet til fiendene, eller Bill løpe inn i en clicker uten at det skjer noe. Også dør jo Sam av en infeksjon i leggen enda jeg ikke kunne finne noe tidspunkt i spillet hvor han ble skadet av en infisert (og det tok bare en natt, og ikke to dager før han ble til en infisert i tillegg).

Det er flere ting, men jeg har ikke notert ned alt.
  • 0
Siterer The Heretic:
Som det at Joel helt i starten av spillet sier at han og Ellie skal holde historiene sine for seg selv, før han ti minutter senere begynner å avhøre Ellie om personlige ting. Det virker ikke som om det er intensjonen.

Tror ikke jeg ville kalt det en "logisk brist" mer at Joel er mer nysgjerrig enn han først trodde han var. Spoiler:Det tar jo også veldig lang tid før han forteller noe om sin egen bakgrunn, så jeg tolket dette som at han ikke vil dele sin fortid med andre. Det er kanskje litt hykleri, men igjen Joel er jo Joel.

Spoiler:Angående den tomme dammen, så syns jeg også det var litt rart i starten, men da den første filmsnutten kommer (der de blir overrasket over folkene på den muren) så tenkte jeg at de allerede visste at de kom og gjemte seg for å la dem passere uten å lage noe bråk. Det er jo ikke noe vits i å drepe alle som kommer forbi campen, og det er kanskje heller ikke vits i å vise på lang avstand at man er der, for da har man ikke "the element of surprise".

Joel har helt klart trust issues, men men merk deg at Henry har med en unge han også og at det kanskje er dette som overbeviser Joel om at de ikke er banditter. Henry forteller også bandittene ikke tar vare på unger, survival of the fittest og alt det der. Han kjenner seg vel også litt igjen i Henrys situasjon, da Henry har Sam og Joel har Ellie. Men joda, det går veldig fort.

Det at allierte er usynlig for fienden er veldig teit ja. Det skjedde ikke så ofte med meg med Ellie og hun er uansett et mye mindre og syns kanskje ikke så lett, men Bill? Good God! Han virra litt rundt til tider, trampet og lagde masse bråk og ingenting skjer. Men igjen så er dette mer gameplay og AI, ikke det feil i det narritive i seg selv? Selvfølgelig skal hele spillet fortelle en historie, gameplay og videofnutter, men det blir litt noe annet.

Selv trodde jeg Sam ble bitt da både Henry og Sam lå nede og man må skyte de infiserte med sniperen fra det huset. Men det han jo ha skjedd tidligere også. Det blir litt som da Tess ble bitt, man får jo aldri fortalt nøyaktig når det var. Og det at det bare tar en dag for Sam og to dager for alle andre, så må man igjen huske på at sam er et barn. Han er mye mindre og infeksjonen kan fungere mye raskere på barn, slik som sykdommer, medisiner og annet gjør i virkeligheten

Men ellers må jeg si at du har observert veldig mye viktig, som kanskje ikke er forklart 100%. Men så har også utviklerne sagt at de ikke vil forklare spilleren alt 100% og at det er opp til oss å finne ut selv hvordan visse ting skjer i spillet.
  • 0
Spoiler:Det med at Sam ble bitt. Jeg tenkte også at det skjedde når han lå nede med infisert over seg. Så da jeg spilte gjennom spillet andre gangen, sørget jeg for å følge med på Sam hele veien, og jeg gjorde meg sikker på å drepe den infiserte som lå over Sam med en gang (og han var langt unne leggen hans med både kjeften og armene sine). Tess er det litt mer åpenbart med. Hun ble etter alt å dømme bitt av den infiserte som hun kjemper med i det rommet Joel bryter seg inn i.

Og med dammen. Det jeg synes var rart var at utkikkspunktet sto tomt helt fra jeg kastet mitt første blikk på dammen. De sier etterpå at de har vakter som holder utkikk på skift, så det at det ikke er noen der da, er veldig merkelig.

Siterer Crazy Kraken:
Men ellers må jeg si at du har observert veldig mye viktig, som kanskje ikke er forklart 100%.

Vel, det er jo tross alt en interessant historie som stort sett er fortalt på en god måte, så det fanger oppmerksomheten min mye bedre og gjør det lettere å finne feil.

Siterer Crazy Kraken:
Men så har også utviklerne sagt at de ikke vil forklare spilleren alt 100% og at det er opp til oss å finne ut selv hvordan visse ting skjer i spillet.

Problemet er at det som ikke forklares i flere tilfeller er hull. Man har ikke noe informasjon, subtile hint eller hendelser som peker dithen. Det skal ikke gjøres til et fullstendig åpent spørsmål, en mottaker skal ha en grunnlag å konkludere på.

Spoiler:På neste gjennomspilling på jeg minne meg på å sjekke om Ellie faktisk plukker opp leken hun gir til Sam. Noen som vet?
  • 0
Føler jeg kaster meg inn i diskusjonen her, men har litt å tilføye.

Spoiler:Det med overgangen fra høst til vinter og at Joel plutselig lever, snakket de om senest i intervjuet jeg så igår. Som Crazy Kraken sa, de følte ikke at det var viktig for historien å fortelle nøyaktig hvordan han klarte seg, men heller finne en god måte å fortelle spilleren at det var et faktum - Som ble at Ellie spurte David etter medikamenter.

At det tar kortere tid før effekten slår inn på Sam har vel med alderen hans å gjøre, uten at jeg skal si det for sikkert.

Forresten interessant tema dette med at Ellie og Bill ikke blir oppdaget. Dette har jeg snakket med en kompis om selv, og etter at jeg leste litt på det fant jeg det raskt ut:

Ellie is completely invisible to enemy AI while Joel remains undetected. This was an intentional design choice made by Naughty Dog so that her own AI would never accidentally give away Joel's position.

Til slutt er det forståelig at du henger deg opp i visse ting som ikke blir forklart i cutscenene, men selv tenker jeg ikke stort på det. Har en fast tanke jeg går etter mens jeg spiller, og det er at cut-scenes er en ting, mens gameplay er en annen ting. Ingen fikk med seg at Ellie tok leken til Sam, ingen fikk med seg at Sam ble bitt, og ingen fikk vel med seg at Ellie tok bildet av Joel og Sarah. Å finne ut nøyaktig hvordan hun gjorde disse tingene er åpenbart ikke viktig for historien - Den sier bare mer om personligheten hennes og at hun er god på å smugle med seg ting.
  • 0
Er det noen andre av dere som la merke til Nolan North sitt bidrag i spillet?
Spoiler:Jeg vil si det var spilets aller største Plot Twist. Nolan North spiller stemmen til kanibal/pedo David
--- Half-Life 3 --- coming 13.13.13 --- still waiting ---
  • 0
Nope. Ikke før en sa det på YouTube. Noe som gjør meg litt flau, siden det er en såpass kjent stemme.
"Sometimes good people make bad choices. It doesn't mean they are bad people. It means they're human."
  • 0
Har kommet til Spoiler:kloakken etter Joel og Ellie hoppet fra broen, er nå med broren til Henry er det mye igjen? Vil ikke at dette skal ende!
"Homosexuality appears in over 4000 species, homophobia appears in one"
  • 0
Siterer Cherno:
er det mye igjen?

Du er ca. litt under halvveis.
  • 0
Siterer The Heretic:
Jeg har da ikke skrevet at jeg ikke liker spillet? Jeg ville gitt det en nier, noe som betyr at jeg setter det på lik linje med BioShock Infinite. Det jeg nevner nå er simpelthen grunnen til at jeg ikke synes det er en tier. At Joel er en kjip karakter og at det er flere logiske brister i det narrative.

Det kom tydeligvis litt feil ut. Jeg mente ikke å insinuere at du ikke likte selve spillet. Poenget mitt var at selv om personligheten til en rollefigur ikke passer helt med ens egne moralske regler, eller har andre trekk ved seg som en i utgangspunktet ikke kan relatere seg til, trenger vel ikke det bety at rollefiguren ikke fungerer.

Så lenge motivene til rollefiguren gir mening sett i forhold til ytre/indre faktorer, kan jeg ikke se hvorfor det skulle være et problem at rollefiguren fremstår som en drittsekk. Men som sagt, når også motivene fremstår som uforståelige og ulogiske, DA forstår jeg det kan bli et problem.

Men jeg kan ikke se helt hvor Joel sine handlinger ikke passer i kontekst med resten av spillet.
This is great banter, it really is.
  • 0
Slutten er genial?

Jeg er enig i at slutten er genial, men ikke bare på grunn av det mange her trekker frem.
Spoiler:Det er interessant nok, men ikke kjempeinteressant, dette med om man skal ofre Ellie for å prøve å finne en kur. Var det forresten flere enn meg som ventet på et valg mot slutten? "Save Ellie/Save humanity"? Men uansett, dette var et aspekt som bidro lite til en "genial slutt".

Jeg ble mer opptatt av det mellommenneskelige. Hvordan Joel lyver for Ellie underbilturen mot slutten. Han lirer av seg noe jeg tror han synes er en hvit løgn. "Det finnes mange som deg, Ellie, det gjorde ikke noe at vi dro derfra". Helt på slutten konfornterer hun ham med dette. Hun røper at hun føler seg skyldig for å ha overlevd, og ber Joel sverge på at hun ikke er den eneste, at hun ikke kunne ha hjulpet.

Når Joel så lyver igjen, sverger på at løgnen er sann... Da visste jeg ikke hva jeg skulle tro. Det kunne da ikke være riktig av Joel å lyve, kunne det vel? Lyving er galt! Det er vi lært til å tro. Var det riktig å la Ellie leve videre på en løgn? Jeg tror Joel ikke hadde lyst til å lyve. Han skjønner likevel at om Ellie skal kunne leve med seg selv må hun høre ham lyve. Han gir henne en falsk livsgnist. Jeg tror løgnen var et offer for ham, noe han ikke ville utsette henne for, men noe som måtte gjøres.

Jeg tenker og tenker over dette, og jeg er ganske sikker på at han gjorde det rette, men en pris ble betalt. Han misbrukte tilliten hennes, selv om det var til hennes eget beste. Jeg mistenker det vil hjemsøke ham, og en dag vil sannheten komme for en dag. Hva skjer mellom dem da? Jeg orer ikke tanken på at hun skal legge ham for ha fordi han løy for henne. Jeg vil at de skal leve lykkelig alle sine dager som farsfigur og dattersubstitutt.

Dette kverner i hodet mitt enda, over en uke etter at jeg er ferdig med spillet. En genial slutt, på så veldig mange måter.
  • 0
Ehm, kan du gjøre om alt det der til "hidden text"? For det er veldig mye spoilere der.
  • 0
Oh, fuck. Sorry. Done. Kluss med <>-ene
  • 0
Flott! Takk.

Er enig angående slutten, men jeg tolket det ikke helt på samme måten. Tror også det er poenget, at man tolker slutten og finner sin egen mening med den.
  • 0
Bare sånn for å spørre. Men er jeg den eneste som enda ikke har runna Last of Us?
  • 0
Siterer ElGamer:
Bare sånn for å spørre. Men er jeg den eneste som enda ikke har runna Last of Us?

Her på forumet, eller i verden??
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!