Gamereactor Norge. Gamereactor er Nordens største gaming site. Vi står altid klar med de seneste nyheder og anmeldelser af de nyeste spil. Blogs og brugeranmeldelser er også en stor del af siden, og så har vi nturligvis Danmarks bedste gaming forum. Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Nyeste
Atrás

Spill

Stedet for generell spilldiskusjon

Oblivion (omtale)

• Missing Avatar
  • M
Spill: The Elder Scrolls: Oblivion.
Platform: Xbox360 (testet), PC
Utvikler: Bethesda Softworks
Aldersgrense: 16+

Oblivion er antagelig et av verdens mest opphypede (ikke nødvendigvis overopphypede) spill jeg har spilt. Ord som enormt, dynamisk og estetisk haglet gjennom luften om Bethesda Softworks’ fjerde tilskudd i Elder Scrolls serien. Jeg har selv spilt gjennom hele historien og 150 side oppdrag og skal nå avsi min dom.

Karakteren din: Du har så å si mulighet til å forandre alt i ansiktet på karakteren din. Nesebor, panne, kjeve, ALT kan forandres. Hårsfasonger til din helt erlitt færre, men med mulighet til å forandre farge og lengde på alle de forskjellige "utgangs punktene" er også alt til rette lagt for en unik person å entre Cyrodill. Jeg lager en kvinnelig Dark Elf med mørk grønn farget hud og hvitt hår. Hver rase har forskjellige sterke og (noen raser) svake punkt. Dark Elf har en naturlig styrke mot flammer. Kajhit kan se i mørket osv.

Jeg sitter innesperret i en mørk og fuktig celle. Tvert over gangen snakker en medfange om at jeg kommer til å dø og råtne her resten av mitt liv. Da høres stemmer, keiserens sønner er visstnok drept og nå er det keiseren som står for tur. Livvaktene hans skal føre ham ut av byen gjennom en hemmelig gang, som "tilfeldig" vis begynner i min celle. Jeg gjør som en hver mønsterfange ville ha gjort og benytter denne kjangsen til friheten. Litt etter blir vi angrepet av rød kledde snik mordere. Keiseren blir fulgt ut en dør og jeg må klare meg alene en stund. Jeg plukker opp et sverd og dreper rotter, vetter/goblins og levende døde før jeg igjen står i den hemmelige gangen. Denne gangen vil vaktene drepe meg, men keiseren stopper dem. Han sier at han har sett meg i drømmene, og spør hvilket stjernetegn jeg har. Hvilket du velger vil gi deg bonuser og enkelte noen svakheter. Jeg velger "the lady" og fortsetter. Senere blir keiseren drept, men før han blir tatt av dødens kalde grep gir han meg en amulett, jeg må finne en munk som heter Jauffre (uttales Jåfri), og stoppe invasjonen fra helvete. Nå skal man velge klasse og så gå ut i den store verden.
  • 0
  • Missing Avatar
  • M
Verdenen: Cyrodill må være den aller vakreste spillverden jeg har lagt mine øyne på noensinne. Vann, trær, alt er en fryd for øye. Det er kanskje ikke å komme bort fra at mange huler og ruiner er veldig like. Men innendørs områdene er stemningsfulle og fulle av små lyder av vanndråper og lignende. Utendørs synger fugler og sommerfugler flyr mellom rosebuskene. Det er mye skog i Cyrodill, men det er forandringer i både terreng og klima. I nord er det mye fjell og snø, i sør er fjellene redusert til koller og det er godt vær, drar du forbi den sørlige varmen vil været skifte. Og topografien skifter det til sumpmark og mørke vann. I øst er fjellene høye og gresskledde. Avstandene i Cyrodill kan fort bli store og det er ikke alltid like gøy å løpe fra by til by mesteparten av tiden du spiller. Det virker det som om Bethesda har tenkt på og gitt deg muligheten "fast travel", eller hurtig reising på godt norsk. Funksjonen virker slik at man kan "teleportere" til alle steder du har vært og de største byene, kjekt å ha for å komme fra sør til nord eller lignende. Det tar også tid i spillet når du bruker denne funksjonen. så viss du drar fra Anvil 08.00 kan du være framme i Chorrol ca midt på dagen. Personlig foretrekker jeg å gå strekningene.

I skog og fjell er det mange huler, ruiner og gruver og utforske. Alle med en liten historie tilknyttet seg. Spor av disse historiene finnes i bøker, papirer osv. som du gjerne finner inne i disse stedene. De som søker skatter bør definitivt gå inn i alle ruiner de kommer over, eller i hvert fall mange av dem.
Rundt om i verden finnes det også Daedra skrin. Daedra er det motsatte av de ni gudene og alle har et oppdrag til deg, når du har kommet i så høy level som de ønsker vel å merke. Dessuten er du nødt til å gi en offergave for å få et oppdrag. Etter endt oppdrag får du en helt spesiell ting, som det kun finnes en av i hele Cyrodill. Men ikke alle av disse er så spesielt gode at du kommer til å ta vare på dem.
Det er også mulig å finne forskjellige merker i form av bautasteiner innskriptet med runer. Runesteiner kan gi deg kraftige våpen og rustninger. Tingene er ikke permanente og forsvinner ganske fort. Ønsker du å få tilbake den gamle rustningen med en gang må du bruke dispel, siden den ikke kan tas av. Men er en magi. Det finnes også to andre type steiner, Doomstones og Birth Doomstones. Se lenger ned for forklaring.
  • 0
  • Missing Avatar
  • M
Historie: Spillets hovedhistorie er kort og er unnagjort på noen få timer. Men den er i hvert fall ganske god. Keiseren og hans sønner er drept, og dermed er det ingen nye tronarvinger som kan holde liv i drageilden i Akatosh tempelet, det eneste som holder Lord Dagon fra å sende sin hær inn i din verden. Men det viser seg at det finnes en arving, en person som kan tenne ilden og holde helvetes krefter fra og gjøre sin entre inn i denne verden. Du som utvalgt må finne denne arvingen, og slåss mot det onde.
Det virker til at man bør gjøre hovedoppdraget først, siden belønningen ikke er spesielt nyttig for karakterer over level 20(eller noe tidligere).

AI: Den kunstige intelligensen er merkverdig god. Personer snakker med hverandre og oppfører seg forholdsvis naturlig. Men det er mulig å se noen feil her. Det hender at når du snakker med en NPC som er på vei mot en stol for å sette seg, og du avslutter samtalen at den bare blir stående der uten å røre seg. De har heller ingen problemer med å stelle seg i veien for dine slag med klubba eller hva du enn bruker. Det som kunne spart mange "liv" hadde vært om våpenet stoppet dersom du slo en fiende. Men slik det er nå så slår man rett igjennom. og viss det da står noen på andre side av din fiende, vil også den personen få kjenne et bitt fra din skarpe klinge. Dette gjorde at jeg så tidlig som i level 1, ble medlem i The Dark Brotherhood. Alt på grunn av en vakt som sto på feil side av en goblin. Noen ganger kan det også være slik at stemmen er der, men munnen leer ikke på seg. Det er mange slike som bare er småpirk, men mange pirk gir riper.

Level systemet: For å gå opp i level må du gå opp til sammen ti poeng i dine hoved skills. Det er syv forskjellige som du selv bestemmer i begynnelsen av spillet. Når du går opp i level kan du øke dine attributter med et tall bestemt av hvilke skills du har økt i for å gå opp til neste level. Det som ødelegger litt er at siden fiendene dine blir bedre ettersom du blir bedre er det egentlig ingen vits i å levle. Synd, men sant. Det føles dog bedre siden du har lettere for å tjene store summer i høyere level, men ellers er det er det liten vits.
  • 0
  • Missing Avatar
  • M
Meny(ikke start-up menyen): Karakter menyen er satt opp slik at på første side kan du se klasse, stjernetegn, rase, helse, mana og fatigue.
"ting menyen" er pent satt opp, med en bevegelse på stikka kan du velge mellom: alle tinga dine, våpen, defensive ting, potions, ingredienser og misc. Det er greit å ha når lommene begynner å bli fulle, men selv da kan det ta tid å komme fra topp til bunn når du har 56 forskjellige nøkler, ca 100 forskjellige skrifter osv. Dette systemet virker best på PC, men er grei nok på Xbox360. Resten av menyene er satt opp likt. På magi er de satt opp som: all magi, distanse magi, berørelses magi, magi som virker på deg selv og til sist hvilke effekter som utøver kraft akkurat da.

Magi: Magien er delt opp i 5 klasser pluss Greater powers: Conjuration, som endrer på noe som allerede er, for eksempel skjolding. Illusion, som gir spesielle evner, som for eksempel gir natt syn. Mysticism, hovedsakelig summon magi. Destruction, innehar all magi som gjør skade. Og Restoration, all magi som forsterker eller gir tilbake helse og lignende.
Greater Powers er kraftfull magi som kun kan brukes 1 gang per dag. Du begynner med en, men det er mulig å besøke Doom stones som nattestid vil gi deg nye. Det finnes to typer av disse steinene(runesteiner er ikke doom stones), vanlige steiner gir deg nye Greater powers uten å bytte ut noen gamle. Den andre typen er Birth Doomstones som du kun kan ha en av gangen. Disse steinene bærer samme navn som stjerne tegnene du kan velge i begynnelsen. Og funksjonen er ganske lik.

Våpen og Rustning: Våpnene er delt inn i: sverd, "warhammers", klubber og økser, pil og bue og hand to hand. Hand to hand er (selvsagt) lettest og krever lite utholdenhet når du slåss. Deretter kommer pil og bue, sverd, klubber, økser og "warhammers". Det er tyngden på våpenet som bestemmer hvor mye fatigue du mister når du bruker det, og dermed noe av skaden. Rustnings klassene er delt opp i lett og tung rustning. Den lette gir mindre beskyttelse, men bedre bevegelighet. Den tunge virker motsatt.
Det bør også nevnes at kampene nå er langt mer dynamiske enn i Morrowind, der alt handlet om tall. Nå er et treff et treff og de eneste tallene som bestemmer her er hvor stor skade du gjør. Her er tallene hentet fra rustningen til motstanderen din, hvor god du er med den typen våpen, våpenets tilstand og skade verdi, styrke og hvor mye fatigue du har.
Dessverre er det litt for få ting å leke seg med. Materialene som våpen og skjold består av kan telles på to hender. Dette gir spillet mindre holdbarhet, noe som er Oblivions trumfkort. For dere PC brukere er det gode muligheter å lage egne våpen og annet knask. Mens Xbox 360 eiere får nøye seg med det som er å få på marketsplace, og i tillegg betale litt for det. Heldigvis er det noen artefakter gjømt rundt i Cyrodill, og noen av dem kan gi deg store fordeler.

Lagt til 2006-10-16 21:43:
Bugs: Oblivion inneholder veldig mange bugs. Personlig har jeg ikke vært borte i noe annet spill som krasjer så ofte. Når jeg går gjennom dører eller laster noe. Det har hendt at det har krasjet fire ganger på forskjellige steder på to timer. Hadde Bethesda tatt seg litt mer tid før release for å slipe bort bugs kunne mye frustrasjon vært spart. Den feilen som har vært sjeldnest på "besøk" hos meg er at pilen setter seg fast i bua di og ved neste skudd fyres den videre. Den gikk da tilbake til der jeg sto og skjøt første gangen, noe som førte til litt forvirring. Hadde alle feil vært like greie å ha med å gjøre ville det ikke vært så farlig. Men slik er det ikke.

Oblivion er stort, du har mye å gjøre. Men på grunn av de få våpna og rustningene føles det mer som et action spill enn et RPG.

Positivt:
Stort omfang.
Ambisiøst
Nydelig grafikk

Negativt:
Mange krasjfeil gir unødvendig frustrasjon
Level systemet virker merkelig
Har lett for hakke(Xbox360), selv etter å ha tømt chace.

Gameplay: 9/10 Lyd: 9/10 Grafikk: 9/10 Spillglede: 8/10
  • 0
  • Missing Avatar
  • M
Den samme omtalen som jeg hadde i Brukernes omtaler før det ble fjernet. (RIP). håper på enda flere tilbakemeldinger
  • 0
oblivion ternings kast :::::::::::::::6 dobbel 6,kser spør du meg helt utrolig
men gidder ikke og skrive noe ommtale men jeg suns att det er bedre på pc enn på xbox 360
Nintendo xD Pwner alle Ninten-do
  • 0
Smaken er som baken, det kommer ann på hvem du spør .. (har det til X360
Gaming is here to stay
  • 0
Må si meg enig i det meste her. Syns lyden er litt mere kjedelig en deg, og at man blir fort lei i og med at landskapet varierer lite, og at man ikke har mye å gjøre når man er leder i alle guildene. Bugs ødelegger også en del.
Skal ej rive dej eit nytt rævhål? :O
  • 0
lyden på pc V er bugga
  • 0
Hmm, jeg synes Oblivion er STERKT overvurdert. Jeg hadde hApet pA en konge grafikk, som jeg var sterkt klar over at jeg ikke kunne kjQre med en gang jeg kjQpte spillet, men jeg skaffet meg en ny pc som kjQrer spillet pA fullt, og mA si at jeg er sterkt skuffet over utfallet historien er ogsA ganske kjei etter som at den er ganske kort, og kan fullfQres pa 5 timer om du er effektiv.
Last night, I dreamt I ate a huge marshmallow. When I woke up my pillow was gone
  • 0
ja men så stort det er så ja det kan ikke være sonn derre konge graffik da jeg synes det er noe av det lekreste jeg har sett...
Nintendo xD Pwner alle Ninten-do
  • 0
Siterer mathias9114:
Hmm, jeg synes Oblivion er STERKT overvurdert. Jeg hadde hApet pA en konge grafikk, som jeg var sterkt klar over at jeg ikke kunne kjQre med en gang jeg kjQpte spillet, men jeg skaffet meg en ny pc som kjQrer spillet pA fullt, og mA si at jeg er sterkt skuffet over utfallet historien er ogsA ganske kjei etter som at den er ganske kort, og kan fullfQres pa 5 timer om du er effektiv.

Og om du ikke har no' liv..
Neida, bare kødder.
Jeg synes det er kjempebra spill, men man trenger en dritgod pc for å bruke det.Ikke den første Xp-en du finner på markedet liksom.Du må kjøpe nytt kjermkort +++
Men det er dritbra, synes jeg
Bah!!?
  • 0
Jeg måtte kjøpe nye ram brikker og nytt grafikkort, og det var dyrt.

Men det var vert det

(det hjalp på grafikken på andre spill også )
Be one with the lagg.
  • 0

For å diskutere må du være innlogget. Om du ikke er medlem ennå - bli medlem nå!