Norsk
Gamereactor
Sport

George Russell unngår straff i Bahrain etter å ha åpnet DRS i "et brøkdels sekund"

En feil i George Russells bil førte til at DRS ble åpnet, men han tapte mer fart enn han vant.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Mercedes-fører George Russell fikk beholde andreplassen i Bahrain Grand Prix på søndag (15 sekunder bak Oscar Piastri) etter at FIA-kommissærene konkluderte med at det ikke var noen feil da han åpnet DRS utenfor DRS-sonen. Rusell forklarte at de hadde "alle slags feil", og tilsynelatende åpnet DRS seg da han klikket på radioknappen.

"Jeg lukket den igjen med en gang, rygget tilbake, ingenting vunnet, og jeg tapte mer enn jeg vant, den var bare åpen i et brøkdels sekund", sa Russell, som overbeviste stewardene, som la merke til at DRS åpnet seg når den ikke skulle gjøre det, og kunne ha gitt ham en straff som ville ha fått ham til å bytte plass med Lando Norris, treer.

Etter en inspeksjon av bilen fant de ut at problemene var forårsaket av brake-by-wire-problemer og andre elektroniske problemer. FIA sa i en uttalelse at DRS ble aktivert i en avstand på 37 meter på en rettstrekning på omtrent 700 meter, og telemetri bekreftet at han vant 0,02 sekunder, men at han senere ga opp 0,28 sekunder i neste sving for å kompensere. "Selv om det teknisk sett skjedde et brudd, bestemmer stewardene at siden det ikke ble oppnådd noen sportslig fordel, ilegges det ingen straff".

Hva er DRS i Formel 1?

Drag Reduction System, eller DRS, ble introdusert i 2011, men i år blir det siste gang det brukes. Det er en bakvinge som kan åpnes og lukkes for å øke toppfarten og hjelpe til med forbikjøringer, men den kan bare åpnes når den forfølgende bilen er på minst ett sekunds avstand. Fra og med neste år vil DRS bli erstattet med et annet aerodynamisk system.

George Russell unngår straff i Bahrain etter å ha åpnet DRS i "et brøkdels sekund"
Jay Hirano / Shutterstock

Dette innlegget er kategorisert under:

SportFormel 1


Loading next content