film-anmeldelser
Godzilla x Kong: The New Empire

Godzilla x Kong: The New Empire

Det siste Monsterverse-eposet etterlater mye å ønske.

Vi bruker ofte uttrykket "underholdende slop" på Gamereactor UK. Vi bruker uttrykket for å beskrive den typen underholdning som vi vet ikke vil imponere oss i kritisk forstand, men som likevel har noen engasjerende elementer som gjør at seeren får lyst til å se den med egne øyne. Det beste moderne eksemplet på dette er kanskje Fast and Furious -serien, men Legendarys Monsterverse er ikke langt bak.

Helt siden den fantastiske rebooten av Godzilla i 2014 har Monsterverset gitt oss film etter film med ganske kjedelige utgivelser som har vært skjult i en aura av kaotisk og oppsiktsvekkende action. Mellom de andre Godzilla-filmene, solo-utgaven av Kong og de to ikoniske titanene, kan jeg med hånden på hjertet si at jeg faktisk aldri har blitt imponert over det jeg har sett på det store lerretet, og likevel kommer jeg stadig tilbake etter mer. Etter Godzilla x Kong: The New Empire begynner jeg virkelig å lure på hvorfor.

Dette er ikke en god film av mange grunner. Monsterverse har aldri hatt de beste og mest sammenhengende fortellingstrådene, men her blir ting bare så sprøtt og dumt at det ikke på noe tidspunkt føles troverdig. Til og med det vitenskapelige og menneskelige perspektivet i serien, som nylig ble utforsket med Apple TV+'s Monarch show, er vridd og gjort om til et bisart plot som ser på titanenes dyptliggende historie og hvordan de passer inn i verden og knytter seg til eldgamle menneskestammer. Du kan ikke stole på menneskelige følelser og historier for å binde sammen pakken som dreier seg om en radioaktiv øgle og en kjempeape på størrelse med en skyskraper som slår seg sammen for å kjempe mot en annen kjempeape og en iskald dinosaur. Hvis du sa at denne historien var skrevet av en kunstig intelligens eller en seksåring med fargestift, ville jeg vært i min fulle rett til å tro deg.

Problemet med denne filmen er ikke bare den vanvittig dårlige historien, men også det ujevne tempoet som gjør at den nesten to timer lange spilletiden føles som om den varer dobbelt så lenge, persongalleriet som aldri føles relevant eller interessant, og den avskyelige klippingen som har inkludert filmhistoriens kanskje mest uhyrlige bruk av produktplassering. Hvis du ikke tror meg, kan du ta en titt på det korte klippet nedenfor.

Joda, handlingen er prangende og spennende, spesialeffektene er godt implementert og brukt, og Godzilla og Kong briljerer når de er på lerretet, så mye at disse to massive CGI-monstrene er mer emosjonelle enn sine virkelige menneskelige motstykker. Men dette er ikke nok til å få denne filmen til å skille seg ut og faktisk imponere. Det må være mer i denne filmen enn hjernedød action og effekter hvis den skal holde seeren interessert. Forutsatt at du ikke mister kontrollen over deg selv som en liten gutt når Kong får sin nye krafthanske eller når Godzilla 2.0 (som vi kaller ham) dukker opp, er det egentlig ikke så mye å ta med seg fra denne filmen. Den er uten tvil et lavmål i Monsterverse.

Jeg vet ikke hvor Monsterverse går fra nå av (men det var mange teasere om fremtiden), men den trenger desperat å finne tilbake til de menneskelige følelsene og den rå frykten som 2014s Godzilla bød på. Det må også gjøres en innsats for å innlemme menneskelige karakterer bedre i verden, for verken Kong eller Godzilla snakker, og uten viktig dialog fra sentrale og innflytelsesrike karakterer vil fortellingen aldri få den tyngden eller dybden den trenger. Det menneskelige elementet i denne filmen er så elendig at du antakelig kan ramse opp antallet faktisk relevante menneskelige karakterer på én hånd, og selv da er det bare noen få av dem som skiller seg ut.

Godzilla x Kong: The New Empire

Hvis du bare vil synke ned i kinosetet, slå av hjernen og nyte action uten noen som helst tyngde bak, er Godzilla x Kong: The New Empire noe for deg. Men hvis du vil ha et dryss av fortelling og noenlunde komplekse eller emosjonelle karakterer, vil du få det svært vanskelig med denne filmen.

04 Gamereactor Norge
4 / 10