Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
forspill
Gran Turismo 5

Gran Turismo 5

Forrige uke fikk Gamereactor endelig prøvespille Gran Turismo 5, og for første gang ser vi skademodelleringen i bruk. Nøyaktig hvor lovende Polyphonys femmer er, kan Jesper svare deg.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Gran Turismo var spillet som for alvor leverte en realistisk racing-opplevelse da det ble lansert i 1997. Med et enormt utvalg på svimlende 170 biler som alle var justerbare, var det nesten uvirkelig. Spillet slo ned som en bombe, og siden har sjangeren bare vokst seg større og større for hvert år. I takt med spillseriens nye utgaver har jeg likevel personlig mistet mer og mer interesse for Polyphonys produkt.

Etter en overraskende lang taushet fra Sony og Polyphony om Gran Turismo 5 fikk vi i sommer se en kort trailer på E3-messen. Ingen informasjon, nesten ingen fakta og spørsmålene var fremdeles mange. Vi vet at rally-VM WRC blir inkludert, sammen med de amerikanske sørstatenes absolutte favorittsport Nascar.

Med skråtobakk i den ene hånden og en bibel i den andre skal vi derfor farte rundt på ovale baner i avsindige hastigheter, i trangt fellesskap med 40 andre biler. Selv om Nascar har en relativt lav status i Europa, er det presisjonsracing i øverste klasse, og selv om banene er ovale, byr de på massevis av dramatikk og taktisk racing. I WRC-delen bryner man seg i stedet på snirklete og våte veier tildekket av busker og småstein og andre forstyrrende elementer. Kazunori Yamauchi forklarer de nye tiltakene med at de egentlig har gjort det aller meste innen racing fra før, og at WRC og Nascar føles som logiske tillegg. Nå mangler bare Formel 1.

Men på Tokyo Game Show forrige uke var det endelig på tide å vise frem Gran Turismo for alvor, og vi fikk til og med prøvespille det. Den store nyheten rundt Gran Turismo 5 er at vi for første gang får se skader på bilene. I Tokyo fikk vi se skademodelleringen i aksjon, og ifølge Yamauchi har teamet jobbet i to måneder for å lage det vi nå så.

Dette er en annonse:

Jeg kan egentlig ikke si så mye mer enn at jeg håper at Polyphony kommer til å legge betraktelig mer arbeid i skadene enn det vi fikk se på messen. Slik det ser ut nå er det rett og slett lite imponerende. Deler av bilene kan ikke løsne når man kræsjer i andre biler, og det begrenser seg til at dørene åpner seg og henger og slenger uten å falle av.

Tidligere har vi sett bilder av biler som virkelig får gjennomgå, og derfor er det litt overraskende å se det de viste oss av skader på Tokyo Game Show-visningen. Det er langt unna den fantastiske skademodellen i Race Driver: Grid, hvor alt skjer ved hjelp av fysikk i stedet for standard og forutsigbar modellering. Per i dag ser skadedelen slett ikke interessant ut, men vi vet jo at det fremdeles er et halvt år med utvikling igjen, og at det er en stor sjanse for at Polyphony forbedrer akkurat dette elementet i spillet innen lansering.

Men skadene er ikke bare av kosmetisk betydning. Etter hva vi kunne se, kan skadene påvirke bilens ytelse. Skadet motor, styringsmekanismer eller gir er problemer man må ta hensyn til når man kjører. Dessuten har vi fått antydet at det kan bli snakk om kræsjer som faktisk kan ende hele løpet om man er uheldig. Dette på tross av at Polyphony selv hevder at de ikke har noen planer om å inkludere særlig spektakulær kræsjing i spillet sitt.

Ny er også fysikkmotoren i Gran Turismo 5. Vi ser frem til å få oppleve en bedre fysikk enn den vi hadde i Gran Turismo 5: Prologue. I tillegg vil det bli mulig å laste opp repriser til youtube, eksportere garasjen sin til PSP og den håndholdte versjonen av Gran Turismo. Interessant er det også at Sonys kamera skal kunne tas i bruk i spillet.

Dette er en annonse:

Ideen går ut på at kameraet plukker opp spillerens hodebevegelser, for å for eksempel se seg rundt i bilen eller i bakspeilet. Dette er ikke helt bekreftet, men Yamauchi antydet at det slett ikke er umulig at dette blir inkludert i det ferdige spillet.

Det ble også vist frem noen nye biler fra blant annet Ferrari og Mercedes, og det hele ser nesten guddommelig pent ut. Et avsindig antall polygoner på skjermen avdekker imponerende detaljer.

Grafikk er som kjent ikke alt, og Gran Turismo 5 imponerer også på andre felt. 950 biler i spillet er for eksempel ganske imponerende, selv om spørsmålet er hvor mange av disse som er særlig interessante å kjøre. 170 av disse bilene kommer med komplett interiør, og forhåpentligvis får vi se mer realistiske skader når vi får teste fullversjonen. Spillet slippes i mars i Japan, mens vi andre må vente en stund til. Nøyaktig hvor lenge er foreløpig ikke sikkert, men det snakkes om at vi ikke skal trenge å vente så veldig lenge etter den japanske lanseringen.

Gran Turismo 5
Gran Turismo 5
Gran Turismo 5
Gran Turismo 5
Gran Turismo 5
Gran Turismo 5
Gran Turismo 5
Gran Turismo 5
Gran Turismo 5
Gran Turismo 5
Gran Turismo 5
Gran Turismo 5
Gran Turismo 5
Gran Turismo 5
Gran Turismo 5
Gran Turismo 5
Gran Turismo 5

Relaterte tekster

Gran Turismo 5Score

Gran Turismo 5

ANMELDELSE. Skrevet av Petter Hegevall

Etter fem år og åtte måneder med ivrig venting har Gamereactors racingorakel endelig slått kloa i Gran Turismo 5. Er det årets beste spill eller en skuffelse? Her er anmeldelsen.



Loading next content