Norsk
Gamereactor
Videos
HQ

Vi snakker med bransjeveteranen Phil Harrison

Phil Harrison har jobbet i Playstation, Atari og Microsoft, og har så visst gjort seg fortjent til å bli kalt en bransjeveteran. Vi tok en prat med ham på Gamelab 2017, og han kunne dele sine tanker om spillmediet, hans investeringer i AR/VR, Brexit og mer til.

Audio transcriptions

"Etter et par forsøk fikk vi endelig Phil Harrison hit til Gamelab.
Takk for at du ble med oss.
Det er hyggelig å være her, og jeg beklager at det tok ett år lenger enn det burde ha gjort."

"Det var ikke din feil, du var hard, ikke sant?
Ja, det stemmer. Jeg hadde en sykkelulykke, men heldigvis er jeg her nå.
Føler du deg bedre nå?
Ja, takk for at du spurte."

"Du hadde et panel i dag som handlet om at hele verden spiller spill, hva nå?
Det er spørsmålet du stiller publikum. Hva er svaret ditt på det?
Jeg har ikke alle svarene, men spørsmålet mitt er at vi nå har milliarder av mennesker rundt om i verden som spiller spill...
og vi trenger ikke lenger å forklare hva et dataspill er."

"på grunn av suksessen til mobil- og konsollplattformene.
Vi er inne i en veldig spennende, nesten gylden tidsalder for dataspill og interaktiv underholdning.
Vi har verktøyene som gjør innholdet enkelt, lett tilgjengelig og billig.
Vi har distribusjonen, vi har plattformene, vi har teknologien til å legge ting ut på nettet."

"Vi har all den kraften vi har til rådighet, og nå bør vi gjøre noe fantastisk med denne kraften.
Vi bør fortelle historiene som virkelig berører hjertene og sjelene våre på en annen måte.
Og det var det jeg spurte om, hva skal vi gjøre med denne kraften nå som vi har all denne kapasiteten?
Og jeg gjorde en sammenligning med Hollywoods historie."

"Og hvis du går tilbake til 1927, var det den første talefilmen, The Jazz Singer, 1927.
Skru deretter klokken 40 år frem i tid, til 1967.
Se på filmene som kom ut i 1967, 68, og det er 2001 A Space Odyssey, det er Cool Hand Luke, det er I nattens hete, det er Aladdin, det er Chitty Chitty Bang Bang, noen av de mest fantastiske historiene noensinne."

"I år er det omtrent 40 år siden dataspill ble lansert.
Og spørsmålet mitt er om vi yter teknologien vår samme rettferdighet?
Gjør vi spillerne våre samme rettferdighet?
Og jeg tror det finnes noen eksempler, men ikke nok."

"Vi snakket om dette tidligere.
Et av disse eksemplene kan for eksempel være innvendig.
Tror du det bare er et spørsmål om ideer?
et spørsmål om talent som er koblet til den nye teknologien vi har nå?
Hva tror du er nøkkelen til at de finner på så gode titler i dag?
Jeg tror det alltid handler om talent."

"Og jeg tror at det vi som bransje må gjøre, er å finne måter for historiefortellere som ikke jobber med spill.
å komme inn i vår verden og være mer åpne.
Jeg skal gi deg et eksempel.
Vi snakket om innsiden, men det er åpenbart laget av et svært erfarent spillteam."

"Men det er et godt eksempel på en verden jeg virkelig ønsket å lære mer om.
og som jeg ønsket å forstå.
Og da jeg nevnte dette på scenen nå nettopp, kunne jeg høre folk i salen klappe og liksom si, Ja, vi er enige, det virket som om det ga gjenklang hos folk."

"Men det finnes et annet eksempel, Joseph Farris, fyren som laget Brothers.
Han er en utradisjonell spillforteller.
Han har bakgrunn fra filmbransjen.
Så jeg synes det er spennende med stadig flere av disse ideene og samarbeidene."

"Nå som verktøyene er der, hvordan kan vi få inn en mer mangfoldig type innholdsskapere?
både kvinner og menn, aldersmangfold, etnisk mangfold, geografisk mangfold?
Det er de tingene jeg synes er spennende."

"Det er interessant at du nevnte Joseph, for han har jo vært med i filmer før.
Og nå er han mest interessert i interaktivitet mellom to spillere.
for de to prosjektene."

"Det handler altså mer om spill enn om historiefortelling.
Så kanskje vi også trenger noe annet enn historier, spillinnovasjoner og spillpresentasjoner for å endre oss nå.
Jeg tror det er sant."

"Og det er klart at en historieforteller alene ikke kan lage et bra spill.
De må samarbeide med programvareutviklerne, designerne, ingeniørene og kunstnerne.
Men jeg har håp om at på samme måte som Netflix har gjort fullstendig endret modellen for å lage tv, Jeg håper at kraften i nettdistribusjon og etter hvert VR og AR kan bidra til å vil bringe en ny type historiefortellere inn i vår verden."

"Hva med investeringer?
Jeg vet ikke om du har noen råd til publikum, for eksempel studioer som leter etter investeringer og motsatt, investorer, hvor de kan finne talenter å investere i."

"Har du gitt dem noen råd?
Jeg fikk ingen spesifikke spørsmål om det i dag, men mitt råd er alltid å fokusere på laget først.
Som investor ser jeg alltid på teamet før jeg ser på prosjektet."

"Da jeg investerte i Supercell, investerte jeg i dem fordi teamet var fantastisk.
og fordi verktøyene de hadde, gjorde at de ville være veldig enkle og raskt kunne endre spillet hvis det første spillet ikke var en suksess.
Jeg satset ikke på at det første spillet skulle bli en suksess."

"Det handler om å ha et godt lag.
Det handler om å være på rett sted til rett tid.
og å ha den rette teknologien for å bringe ideene dine ut på markedet.
Det jeg er litt bekymret for, spesielt på mobilområdet, er at det er så mye kopiering og mangel på innovasjon."

"Jeg synes det er litt deprimerende, men slik har det alltid vært.
Hva med plattformer?
Supercell er selvfølgelig mobil, som du sa, men du nevnte også VR.
Jeg antar at du også er interessert i å investere i VR."

"Jeg tror du er det.
Hva kan du fortelle oss om valg av plattform først hvis du ønsker å gjøre forretninger i denne bransjen og deretter gå for teamet?
I dag annonserte jeg faktisk en investering i en VR-oppstartsbedrift."

"som heter Dream Reality Interactive, et selskap basert i London.
som er dannet av noen svært smarte tidligere Sony-medarbeidere.
De bygger opp et VR AR-selskap.
Slik jeg ser verden, kommer VR til å være en forrett."

"og AR blir hovedretten.
Jeg vet ikke hvordan du sier det, men som tapas og hovedrett.
Hva sier du?
Jeg tror at verden etter hvert vil bli en AR-verden."

"Det vil ta tid å komme dit.
Jeg snakker om mer enn fem år for å komme dit.
Men husk at iPhone bare er 10 år gammel i dag.
Jeg er allerede i gang med å tenke på hva som er den post-mobile verden."

"Kanskje det teamet du nettopp nevnte at du investerer i...
kommer til å skape den neste spillideen.
Fordi vi ikke har noen innsikt i VR ennå.
Tror du at den banebrytende, geniale ideen allerede er på vei?
Det gjør jeg, og jeg ser faktisk at produksjonsverdiene innen VR øker mye raskere enn jeg hadde forventet."

"Jeg synes kvaliteten på produksjonene som går inn i VR er veldig spennende.
Det er også ganske skremmende, for det betyr at produksjonskostnadene vil øke.
også øker veldig raskt.
Men det har alltid vært litt av et våpenkappløp i markedet."

"Apropos plattformer, og du har jo en enorm PlayStation-bakgrunn, må jeg spørre deg om hvordan du synes det er å sammenligne med dagens PlayStation 2 og den PlayStation vi kjente fra 90- og 2000-tallet?
Jeg synes Sony har gjort en god jobb med å lage PlayStation 4."

"veldig populær over hele verden.
Det jeg lurer på, og som kanskje bekymrer meg litt, er er at både Microsoft og Sony vokser i markedet?
Bygger de opp og investerer i innholdet og utvider de opplevelsene for å tiltrekke seg flere spillere?
Ut fra de offentlige kunngjøringene ser det i hvert fall slik ut at de i økende grad satser på den samme typen hardcore-spillere."

"Nintendo Switch tror jeg derimot har muligheten til å spille for et bredere publikum.
Så det kommer til å bli veldig interessant å se hvordan markedsdynamikken utspiller seg.
i løpet av de neste tre-fire årene.
Hvordan tror du at Switch kommer til å forandre panoramaet for spillerne?
Det er ikke bare hardcorespillere som har den som en plattform nummer to men også for å introdusere nye spillere som ikke bare er opptatt av mobilspill."

"Så jeg kan bare svare ut fra min egen erfaring med to gutter på åtte og seks år.
Switch er definitivt den foretrukne konsollen.
I huset spiller den eldste sønnen min mye Zelda.
og sammen spiller de mye Mario Kart."

"Så jeg tror at Switch kommer til å fortsette å være den største konsollen i verden.
i huset vårt i en periode.
Men den eldste sønnen min spiller også FIFA og Forza.
og han begynner å bli mer og mer interessert i avanserte konsollspill."

"Men Switchs evne til å bruke den andre skjermen er overraskende nyttig.
Selv om vi er så heldige at vi har mer enn én TV i huset vårt er det mange hjem som ikke har det, og jeg tror at det kommer til å være en veldig stor fordel for mange mennesker."

"Det er interessant.
Hva med Den nasjonale film- og TV-skolen?
Hvilke initiativer er du involvert i nå?
når det gjelder spill og å bringe spill ut til et bredere publikum?
Så jeg ble med i styret for den nasjonale film- og fjernsynsskolen."

"for fire, kanskje fem år siden.
Og grunnen til at jeg ble med, var at de nettopp hadde etablert et spillkurs som en del av filmskolen og TV-skolen.
Og jeg ble begeistret over krysningen mellom spillutvikling og og film- og TV-produksjon, og alle ferdighetene og som kan fungere på tvers av ulike medier."

"Og de gjør store fremskritt med å bygge en fantastisk skole.
For meg er det fremtiden for historiefortelling.
Hvis du kan få en student til å begynne på en filmskole og forstår hvordan man lager TV-spill og film, er det fantastisk."

"Den kommer til å være full av Joseph Fares.
Kanskje det er der de neste historiefortellerne kommer fra.
Avslutningsvis vil jeg spørre deg om Brexit.
Hvordan tror du det kommer til å påvirke?
Vi stilte det samme spørsmålet i fjor."

"Det var et hett tema allerede.
Vi spurte David Braven og Ian Livingstone.
Hvordan tror du det kommer til å påvirke det nåværende markedet?
de nåværende selskapene og også fremtidige talenter i Storbritannia."

"som vil inn i den brede videospillbransjen i Europa og resten av verden?
Det er nå ett år siden avstemningen.
Og jeg kan fortsatt ikke fatte at det er meningen at vi skal dra.
Jeg er fortsatt trist og deprimert over virkeligheten."

"Og jeg tenker på spillutviklingen i Storbritannia, er den største frykten tilgang til talent og fri flyt av smarte mennesker.
I alle de vellykkede studioene som jeg har drevet eller vært involvert i eller investert i i løpet av 30 år, alle de beste studioene har hatt en mangfoldig blanding av kultur fra ulike land."

"Og det er det som skaper en god kreativ prosess.
Og hvis, og jeg vet ikke hva som kommer til å skje, men hvis det er et resultat av brexit, vi gjør det vanskeligere for europeere å komme og jobbe i Storbritannia."

"og for briter å jobbe i Europa, Jeg tror alle taper på det.
Så det er det jeg er mest bekymret for.
Politisk sett tror jeg at det er et stort press for å få til for å sikre at bevegelsen av talenter fra land til land opprettholdes."

"Det vil kanskje ikke være helt åpent og fritt, men det vil være lav friksjon.
Og jeg tror at hvis det er et resultat av Brexit-forhandlingene, vi ender opp med lavest mulig friksjon når det gjelder bevegelse av talenter, vil det være å gjøre det beste ut av en dårlig situasjon."

"Forhåpentligvis. Tusen takk for tiden din, Phil.
En fornøyelse. For et deprimerende spørsmål å avslutte med.
La oss avslutte med et smil.
Uansett, hyggelig å se deg. Takk skal du ha."

Gamelab

Flere

Videoer

Flere

Filmtrailere

Flere

Trailers

Flere

Events

Flere