Ico

ICO

Et skjeldent spill med dybde, bra grafikk og et utrolig fengende gameplay.

Selv om Sony ofte, er forbundet med mainstream appeal og uendelige fortsettelser av suksessrike spillserier, så har de siste månedene vist at firmaet, har valgt å gå i en helt annen retning. Med kommende utgivelser som Sega’s Rez og deres eget Parappa the Rapper 2, viser Sony at de også tror på de smale og anderledes titlene. Siste skudd på stammen er det fascinerende og dragende spillet med den mystiske tittelen ICO, laget av den japanske avdelingen til Sony.

Født med horn
Historien starter, da du som den unge ICO, fraktes til et ukjent slott. Her er det meningen, at du skal ende dine dager, da du som få andre i landsbyen er født med horn. Sperret inne i en oppreist steinkiste, blir du bragt inn i slottet og bare ved hjelp av flaks, lykkes det deg at slippe fri. I din søken etter en utgang, støter du på Prinsesse Yorda, som i likhet med deg, er tatt til fange. Sammen reiser dere gjennem de mange gangene og rommene for, å komme ut. Noe som krever logisk tenking og masse tålmodighet.

Spillet minner mest av alt om en blanding av Tomb Raider og Lemmings. Som pjokken ICO er du i stand til å krype, slå, hoppe og kaste deg gjennom de forskjellige banene - noe som er meget nødvendig. Yorda kan nemlig ingenting og den nærmest papirtynne og meget bleke jenta, må helst guides gjennom samtlige hindringer. I tillegg kan hun ikke etterlates alene for lenge, da mystiske skygger plutselig manifestere seg og tar hende med ned i dødsriket. Og det er nettopp dette, som gjør ICO til et såpass fascinerende bekjentskap. For mens det er oppgaver, å løse og steder som skal utforskes, så må du hele tiden ha et våkent øye på Yorda, for ikke å miste henne. Fra tid til annen er det også nødvendig å angripe og drepe disse fiendene, eller så fortsetter de bare med å komme tilbake - noe som kan gjøre det umulig å løse spillets gåter.

Til den tålmodige
ICO er ikke for alle og enhver. Action er det rikelig av, men den foregår for det meste oppe i de små grå, som må aktiviseres for å kunne løse spillets finurlige gåter. Det er ikke snakk om tall eller ord gåter, men om at trekke i håndtak, flytte kasser og finne en vei gjennom de mange rommene. Noen steder virker det pinlig enkelt, å komme frem, men når turen så kommer til Yorda, er man nødt til å omrokkere planen sin fullstendig. Hun kan utføre et minimum av oppgaver som går fra å krype til å hoppe over små ting, men skjelden hoppe høyt eller hoppe langt. Mange ganger går gåtene også i retning, av det abstrakte. Det kreves at man kan finne veien og huske hvor man sist så en kasse, som man mangler akkurat nå. På mange måter er denne delen meget lik Soul Reaver 2, som også krever, at man har overblikk.

En poleret perle
Grafisk slåss ICO med de beste innen genren. Flotte, store miljøer, som uten vansker kan manipuleres rundt og en farge palett, som kanskje ikke er prangende, men til gjengjeld meget velvagt. Selv lyskilder og skygger fungerer upåklagelig og animasjonen av både Yorda og ICO er vanvittig bra gjennomført. Spesielt kan ICO selv, en mengde forskjellige ting og kniper man sammen øynene litte grann, så kunne man neste tro, at det er snakk om virkelige personer. Til og med interaksjon med f.eks. kjeder, krukker og håndtak er det tatt hånd om. Når man kommer løpende og griper fatt i en lang kjede, så gynger den under ICO’s vekt og bare ganske langsomt stillner den igjen. Spillet er fylt med denne typen detaljer og det er en fryd å finne dem. Lyden er også i særklasse, men inneholder ikke akkurat musikk, som i så mange andre spill. Her er det mer snakk om soniske stemningsbilder, hvor vinden, fuglene eller den knirkende lysekronen, er med på å skape en atmosfære.

Litt av en overraskelse
ICO er litt av en overraskelse. GameReactor har naturligvis ikke kunnet unngå, at se de flotte ordene som spillet har fått med seg på veien i utlandet, men at det i en så stor grad skulle være så finpusset, anderledes og fengende, var det nok ikke mange som hadde regnet med. Det er teknisk meget imponerende og muligheten til, å velge mellem 50 eller 60hz, bør også gjøre hardcore folket tilfreds - selv om det er snakk om en ganske god konvertering. Allikevel må det poengteres, at ICO handler om dypt gameplay og strategisk tenking frem for store våpen og masse blod og at man skal ha lyst til, å gå på oppdagelsesreise i det enorme slottet igjen og igjen i sin streben etter å slippe ut. Alle som i de siste månedene har skreket etter annet enn bil- og figthingspill bør gi ICO en sjangse. Det er et enestående produkt.

8 / 10
+
Flott og veldig anderledes opplevelse.
-
Kan være for stille og atmosfærisk for noen.

• Noral
    Tre ryttere på hest rir igjennom skogen. De bortfører en gutt, ikke en helt vanlig gutt. En gutt som er født med horn. Gutten vet han er spesiell,... 10/10
  • ingiz
    Dette spillet er no innmari dårlig og det er ingen måte noen kan endre på det jeg sier!!!!!!!!!!!!!!! Jeg gir dette spillet 3/10 fordi det er... 3/10
  • Lykkedragen
    En liten gutt blir fraktet opp på et gammelt slott for å ofres til gudene på grunn av at han har horn. Gutten blir sperret inne i et mørkt trangt... 9/10
  • Strife_Cloud
    I 2002 kom et spill som ble total oversett av massene, mens kritikerne lovpriste det. Spillet forsvant fort ut av hyllene. Men i 2006, rett før den... 9/10
  • Saiya-jin
    ICO er et av de beste spillene jeg noen gang har spilt. ICO, gutten med horn, blir stengt inne i et stort slott, inne i en steinkiste. Heldigvis... 10/10

ICOScore

ICO

ANMELDELSE. Skrevet av Thomas Tanggaard

0
Gode Gamlereactor: ICO

Gode Gamlereactor: ICO

ARTIKKEL. Skrevet av Anders Aarhus

Vi fortsetter vår Gode Gamlereactor-artikkelserie. Denne gangen har Anders skrevet om hvordan det oppleves å gå tilbake til denne kultklassikeren i 2020.

0
Ingen ICO fortsettelse i år

Ingen ICO fortsettelse i år

NYHET. Skrevet av Jon Andreas Bjerk

Detaljleddet i spillbransjen vet ofte mer om når ett spill er satt til utgivelse, enn mange journalister, noe som gir oss god grunn til å besøke butikkenes sider med jevne mellomrom, for å snuse opp mulige lanseringsdatoer.

0
ICO 2 avsløres snart

ICO 2 avsløres snart