Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
Gamereactor
forspill
Injustice 2

Injustice 2

Kim tok turen til Chicago, også kalt The Windy City, for å blåse gjennom første kapittel av Injustice 2 samt ta en liten prat med teamet bak spillet.

Abonner på vårt nyhetsbrev her!

* Påkrevd felt
HQ

Netherrealm har hatt noen gode år siden lanseringen av Mortal Kombat 9 i 2011, før det kom det ut en del, la oss bare kalle det ræl, i MK-serien. De flørte allerede med superheltene og superskurkene med DC vs Mortal Kombat i 2008, som kunne blitt noe helt spesielt om de fikk introdusere figurene til MK-universet på en ordentlig måte, med fatalities, blood og alt. Men, dessverre så ble Netherrealms visjon skutt ned av Warner Bros. og DC Comics. At Scorpion skulle rive hode av Batman var ikke ønskelig, så spillet ble dessverre ikke det beste de har gjort. Derimot endret dette seg med Mortal Kombat 9. Ikke nok med at slåssesystemet fikk en oppgradering, men de perfeksjonerte 2D- og 3D-utseendet som gjorde at selv om spillet var laget i 3D, spilte man det i 2D. Rett og slett Mortal Kombat 1-2-3 i ny drakt. De introduserte også noe sjangeren ikke hadde sett før, nemlig en lang og kul historiemodus som føltes som en film og som hjalp med å introdusere figurene i MK-universet.

Injustice 2Injustice 2Injustice 2

Etter Mortal Kombat 9 fikk de muligheten til å nok en gang ta for seg DC Comics-universet. Og ut av dette ble Injustice: Gods Among Us født. «Det var mye diskusjoner med DC og Warner i begynnelsen, spesielt da vi fortalte at vi ønsket å gjøre Superman til en beinhard diktator som starter historien med å første drepe Lois Lane og så drepe Jokeren», sa Ed Boon, den legendariske spilldesigneren bak Mortal Kombat-serien. Da Netherrealm hadde forklart seg, og la til grunne hvorfor de ønsket å gå denne retningen med Superman og de andre, ble DC Comics kjempegira. Tegneserieselskapet ble med på ferden, og kom selv med ideer, konseptkunst og hjalp til og med å utvide universet ved å lage en tegneserie med samme navn (som enhver DC-fan med respekt for seg selv burde lese).

I Injustice: Gods Among Us starter det hele med at Jokeren doper Superman til å tro at hans gravide kone Lois Lane er Doomsday. Jokeren har også plassert en bombe i Metropolis som går av når Lois dør. Batman kontakter Superman og ber han stoppe å slåss mot det han tror er Doomsday, men før han innser hva han har gjort er det for sent. Superman har drept sin kone, og ufødte barn. Bomben i Metropolis går av og dreper millioner av mennesker. Superman går bananas, og finner Jokeren og blir forsøkt stoppet av Batman. Dessverre er det ikke nok, og Superman slår knyttneven gjennom Jokeren. Superman sier så at verden er infisert av ondskap, og at han kommer til å gjøre alt i sin makt for å stoppe ondskapen, om det så betyr å drepe den. I løpet av serien blir Superman verdensdiktator, mens Batman og de som følger hans ideologi prøver å stoppe ham. Utrolig spennende historie som i det første spillet varer rundt seks timer med alle sekvenser, og det er fem sesonger med tegneserier, hvor hver sesong har mellom 24 og 40 kapitler.

Dette er en annonse:
Injustice 2

Så, Injustice 2. Hvordan topper man eneren? De introduserer et utstyrssystem som lar deg som spiller tjene utstyr ved å vinne (eller tape) kamper. Det blir litt som når du spiller Diablo, Final Fantasy eller Nioh. Utstyret endrer basestatistikken for figuren som blant annet styrke og helse, hvor mer styrke overraskende nok gjør figuren sterkere og helse gjør at du tåler mer, men utstyret endrer også hvordan figuren din ser ut i spillet. I alle tidligere slåssespill har man kunnet få alternative kostymer, som for eksempel en grønn Ryu i Street Fighter. I Injustice 2 derimot vil hele figuren endre seg. Da jeg testet spillet slåss jeg mot en lilla Superman med gullkantet kostyme, og senere en hvit Batman. Det er til tider ganske absurd, men gud så gøy også. Spesielt når man spiller mot andre. Ifølge Tyler Landsdown, community-spesialist hos Netherrealm, ble han ofte imponert over variasjonen, «Ofte mens jeg spilte online-betaen, møtte jeg på de rareste og råeste figurene jeg har sett», på spørsmål på om man vil kunne lage en klovnedrakt ved å matche forskjellige farger på en figur var svaret 'shaders'. Disse vil endre fargekombinasjonen for hele figuren, ikke deler av dem. «Shaders er der nettopp med tanke på det å ivareta "looken" til figurene som er så ikoniske som de er.» Du vil aldri møte på en Superman med neonrosa bukser og turkis topp. Det er ikke slik Superman skal se ut. Artistene hos Netherrealm storkoser seg ifølge Derek Kirtzic, designer på Injustice 2. «Det er som en drøm som har kommet i oppfyllelse. Det å kunne jobbe med verdens mest kjente tegneseriefigurer, og komme opp med nye kostymer og utseender for dem er fantastisk moro». Ifølge teamet er det titusenvis av forskjellige kombinasjoner. Lyst på en Batman som ligner mer på den originale 60-talls utgaven til Adam West? Det finnes der. Hva med en high-tech Wonder Woman? Ikke noe problem.

Injustice 2

Målet med dette er å øke spillbarheten for Injustice 2. Det er alltid nytt utstyr å tjene, og moduser de ikke ønsker å snakke om enda, men som også er der for å gjøre at dette ikke blir et spill man bare legger fra seg når man er ferdig med historiemodusen og har spilt noen online-matcher. For de som er bekymret for hva utstyrssystemet har å si for konkurransenspilling, frykt ikke, Netherrealm har valgt å kun beholde det endrede utseendet på figuren din om du spiller kompetitivt. Derimot for de som spiller vanlig vil man fort kunne møte på noen som blant annet har helt andre angrep enn deg selv om dere begge spiller samme figur. Med utstyret kommer ikke bare endringer i basestatestikken, men også muligheten for at de legger til helt nye angrep i form av «augments» som noe utstyr har, eller sett-bonuser ved at du samler alt utstyret i spesifikke sett. Supergirl kan for eksempel skyte stråler ut av øynene som ikke er gule eller røde, men blå, som også gjør litt mer skade. Det er variasjon og kombinasjon som er grunnsteinen til Injustice 2.

Dette er en annonse:

«Det er noe for alle!» proklamerer Derek, under en liten prat, og jeg er helt enig, det er noe for alle i Injustice 2 og det er et mantra selskapet har fulgt lenge. Mortal Kombat-serien har alltid vært imøtekommende for nybegynnere, men også vært vanskelig å mestre fullt ut. Injustice-serien er intet unntak, og kontrollen føles som en forlengelse av hendene dine. Om du aldri har spilt et slåssespill før, er kontrollen enkel nok at det ikke skal mer enn 15 minutter til før du føler du har fått greie på det. Det er Gamereactors kameramann et bevis på. Han er ingen gamer, og har kun spilt Street Fighter et par ganger da han var yngre, men likevel greide han å pløye gjennom det første kapittelet i Injustice 2 uten noen særlige problemer. Han syntes til og med det var gøy. For min del satt jeg igjen med et ønske om å spille resten, og virkelig sette meg inn i dybden av hva hver figur kan få til. Dr. Fate har lenge vært en favoritt, så det var utrolig kult at han får bli med denne gangen. Ikke minst var han vanskelig å få til ordentlig. Det så klart ikke noe problem å bare hamre på tastene og innkassere en seier i ny og ne, men måten man spiller som han på utrolig annerledes enn de jeg er vant med å spille med. Det ble ikke veldig mye tid til å virkelig sette seg ned med spillet, men nok til at inntrykket jeg satt med var positivt.

Injustice 2Injustice 2Injustice 2

Når det kommer til antall figurer, satser de på noe fler enn i det første spillet. Ordet variasjon går igjen også her. Ja, man har «The Holy Trinity» i form av Superman, Batman og Wonder Woman. Harley Quinn gjør en comeback sammen med både Cyborg, Catwoman og Aquaman for å nevne noen. Derimot får vi muligheten til å spille med mer obskure, ikke fullt så kjente figurer som de to ville dyrene Cheetah og Gorilla Grodd, samt Batmans erkefiende Poison Ivy, den mindre kjente Swamp Thing og den magiske Dr. Fate. Utvalget er variert og måten de slåss på er like variert. Der Superman og Batman er mer in-your-face, vil Dr. Fate prøve å holde deg på avstand.

Folk var ikke særlig fornøyd med at Mortal Kombat X hadde mikrotransaksjoner. Enkle fatalities? Hva skjedde med å lære dem? Så det var naturlig at det ble spurt om dette i forbindelse med Injustice 2. Det var dog godt å høre Ed Boon, med et smil om munnen, si ordet «Nei». Injustice 2 kommer ikke til å ha mikrotransaksjoner av noen slag. De ønsker ikke at spillet skal bli pay-to-win. Som merkelig nok er noe Netherrealm ikke har snakket om, eller reklamert med. Det er jo ikke ofte at man i 2017 har spill som ikke har en form for mikrotransaksjoner. Selskapet mener selv at de ikke ville vært mulig å gjøre det på en ordentlig måte med tanke på hvordan utstyrssystemet fungerer. Om du skal bli god, og få det gode utstyret, så må man bare spille spillet. Det er ikke en knapp man trykker på for å få det beste av det beste.

Injustice 2

Netherrealm gjør seg klar til å lansere et av de største spillene de noensinne har jobbet på. Injustice 2 tar alt som var bra med Mortal Kombat X og Injustice: Gods Among Us, og ser ut til å bli en av årets virkelige store spilltitler. I en verden som er opphengt i superhelter på kino og TV, er det fett at så mange nerder lager noe som dette. De har mye mer å vise frem før lanseringen i mai, både figurer og spillmoduser, og vi gleder oss!

Injustice 2
Injustice 2

Relaterte tekster

1
Injustice 2Score

Injustice 2

ANMELDELSE. Skrevet av Magnus Groth-Andersen

Netherrealm forsøker å videreføre de siste årenes suksess når de nå slipper Injustice 2, og vi har satt Magnus på saken med å finne ut om de lykkes...



Loading next content