Insanely Twisted Shadow Planet

Insanely Twisted Shadow Planet

Intrikate gåter i et vakkert håndtegnet univers. Vi har tatt med romskipet på oppdagelsesferd i Insanely Twisted Shadow Planet.

Insanely Twisted Shadow Planet er det tredje spillet i årets Summer of Arcade-kampanje, og er utviklet i et samarbeid mellom Fuelcell Games og Gagne International. Spillet har vært under utvikling siden 2007 og ble først vist frem mars 2010, der det ble hyllet som en retroflørt med en helt særegen grafisk stil.

Konseptet i Insanely Twisted Shadow Planet er ganske enkelt. Du entrer skroget i liten flygende tallerken, for å utforske en mystisk planet fylt av farer og snurrige vesener. Gameplayet foregår utelukkende i 2D. Dette består av en blanding av action og gåteløsning, ved hjelp av en rekke forskjellige våpen og egenskaper.

Insanely Twisted Shadow Planet

Jeg har ikke lyst til å røpe for mye om disse gåtene og våpnene, men kan likevel tenke meg å trekke frem et par av mine favoritter. En av disse er den fjernstyrte raketten. Ved siden av å være et effektivt våpen mot skumle beist brukes raketten også aktivt i oppgaveløsningen. For å passere enkelte hindringer må du lede rakettene trygt gjennom trange passasjer, for å utløse en bryter i den andre enden, som igjen åpner veien for det lille romskipet ditt. Her zoomes bildet inn og spillet går over i sakte film, slik at det skal bli noe lettere å unngå de spisse veggene og sprenge raketten for tidlig. Hastigheten er imidlertid fortsatt høy nok til at disse sekvensene byr på utfordring, og du må regne med et par mislykkede forsøk før du klarer å navigere deg hele veien igjennom.

En annen favoritt er gripearmen. Denne gir deg muligheten til å plukke opp ting, og manipulere deler av omgivelsene, og er essensiell for å fullføre mange av de snedige gåtene du kommer over. Måten den mekaniske armen strekker seg ned på undersiden av romskipet bidrar også til å gi spillet et sjarmerende og humoristisk preg.

Insanely Twisted Shadow Planet

Humor og sjarm er det nemlig mye av i Insanely Twisted Shadow Planet. Selv om fiendene stort sett er mørke og dekket av spisse pigger og lysende gulrøde øyne, oser de a sjarm og personlighet. Selve romskipet ditt minner om flygende tallerkener slik de ble portrettert på 50-tallet, med et stilrent, ovalt design. Når romskipet ditt tar skade endrer imidlertid utseendet seg og får et falleferdig og oppsprukket preg. Sammen med våpnene som henger på undersiden gir dette assosiasjoner til at du ikke flyr rundt i et lite romskip, med heller som en sliten paraply. Størrelsen på romskipet er også med på bygge opp spillets sjarm, og gir en følelse av å spille som et lite og harmløst romvesen, som blir sterkt og mektig takket være intelligens og et habilt våpenarsenal.

Noen nevneverdig form for historie finnes ikke i Insanely Twisted Shadow Planet, og det kommer ikke tydelig frem hvorfor du besøker denne snodige planeten, eller hva du ønsker å oppnå. Dette spiller imidlertid ingen rolle, for Insanely Twisted Shadow Planet er av typen spill der opplevelsen i seg selv er motivasjon og belønning nok til å fortsette reisen.

Det første man legger merke til på oppdagelsesferden er utvilsomt den visuelle stilen. Spillet ser ganske enkelt fantastisk bra ut. Sterke farger og store kontraster er gjennomgående, og det er rett og slett en fryd å fly videre for å se hvilke vakre kreasjoner som lurer rundt neste hjørne. Det er vanskelig å skulle sammenlikne stilen med noe vi har sett før, men det nærmeste jeg kan tenke meg er en slags blanding av PSP-spillene Loco Roco og Patapon. Dette yter likevel ikke rettferdighet til Insanely Twisted Shadow Planet, som er langt mer omfattende og variert, med en stil så særegen at den må settes i sin helt egen bås.

Insanely Twisted Shadow Planet

All grafikken er håndtegnet av den canadiske kunstneren Michel Gagné, og det er tydelig at han har lagt ned enormt mange arbeidstimer i prosjektet. Eventyret lever i høyeste grad opp til navnet sitt, og preges av store kontraster mellom fargerike bakgrunner og omgivelser, som brytes opp av mørke, spisse tentakler og andre skumle fiender.

Du besøker en rekke forskjellige miljøer i løpet av spillets gang, og alt fra isverdener og undervannsverdener til mekaniske områder med enorme tannhjul og kjettinger er representert. Til tross for den høye variasjonen mister aldri spillet den særegne stilen, og slutter aldri å imponere med stadig nye vakre omgivelser som titt og ofte tar pusten fra deg. Det visuelle i Insanely Twisted Shadow Planet er rett og slett i en klasse for seg, og noe man må se og prøve, før man virkelig får en følelse av det.

Insanely Twisted Shadow PlanetInsanely Twisted Shadow Planet

Men det er ikke bare grafikken som gjør Insanely Twisted Shadow Planet til en god opplevelse. Kontrollene føles lette og friske, og romskipet ditt følger stort sett anvisningene dine til punkt og prikke. Utviklerne har klart å skape en god, leken følelse, som gjør det morsomt å navigere seg rundt og utforske nye områder av kartet. Samtidig sørger en jevn progresjon av nye våpen og egenskaper, samt stadig mer omfattende og krevende gåter, for at interessen holdes oppe hele veien igjennom. Man får sjelden følelsen av å ha gjort den samme oppgaven før, og omfanget av nye ideer og snedige løsninger er imponerende med tanke på at dette er et Live Arcade-spill.

Actionsekvensene sitter også godt i Insanely Twisted Shadow Planet. Fiendene er varierte og originale, og samtidig som de byr på utfordring bidrar de mye til å forsterke det særegne visuelle uttrykket. Etter hvert som du jobber deg videre innover i planeten blir fiendene stadig tøffere, og mange krever at du har det riktige våpenet på lager før du kan ta de av dage. Kontrollene er responsive og raske, men samtidig blir det av og til for hektisk når mange forskjellige fiendetyper fyller skjermen samtidig. Her hjelper det at du kan sette opp hurtigtaster for favorittvåpnene dine, men likevel blir det fort for mye av det gode, og særlig under bosskampene gjelder det å holde tunga rett i munnen.

Insanely Twisted Shadow Planet

Strukturen i Insanely Twisted Shadow Planet er velkjent, men fungerer bra. På samme måte som de klassiske Super Metroid og Castlevania: Symphony of the Night, samt det mer moderne Shadow Complex, dreier det seg om å utforske en todimensjonal verden som stadig blir mer åpen og omfattende. Du blir tildelt et kart som fylles ut i takt med områdene du besøker, og etter hvert som du sikrer deg nye våpen og ferdigheter kan du gå tilbake til steder du har vært før, for å utforske nye muligheter. I selve hovedhistorien er disse turene bakover i kartet forholdsvis begrenset, men dersom du ønsker å samle inn alle oppgraderingene spillet har å tilby må du belage deg på å fly en del frem og tilbake.

På mange måter er Insanely Twisted Shadow Planets sterkeste kort også dets største svakhet. Utviklerne har valgt å begrense hvor mye hjelp spilleren skal få slik at man må prøve seg frem på sine egne premisser. Du står ikke helt på bar bakke, og har blant annet en skanner som kan gi deg visse tips, men samtidig må man ofte ta en grundig økt i tenkeboksen før man finner løsningen. I de mer kompliserte gåtene mot slutten av spillet kan dette fort føre til en del frustrasjon over å sitte fast uten å vite hvordan man kommer seg videre. Mot slutten av spillet blir også noen av gåtene i overkant omfattende, slik at man risikerer å rote seg bort før man når målet. Misforstå meg for all del ikke, i det store og det hele er gåtene i Insanely Twisted Shadow Planets både originale og spennende, og bidrar til å heve opplevelsen fra å være et alminnelig skytespill i 2D til å bli et tenkende eventyr som spiller på flere strenger.

Insanely Twisted Shadow Planet

I likhet med de fleste andre gåtespill er ikke gjenspillingsverdien Insanely Twisted Shadow Planets sterkeste kort. Når man vet løsningen til de forskjellige gåtene blir det ikke like tilfredsstillende å spille gjennom eventyret på nytt, og selv om det finnes oppgraderinger og andre samleobjekter å finne, har man ikke all verden av insentiv til å starte spillet på nytt. Samtidig er grafikken og opplevelsen såpass unik at dette alene vil være nok til at mange trolig kan tenke seg å spille gjennom det hele på nytt, eller saumfare hele kartet for å finne hver eneste gjemte skatt og oppgradering.

Konklusjon:
Insanely Twisted Shadow Planet følger opp de andre spillene i årets Summer of Arcade og byr på en strålende opplevelse som er vel verdt pengene. Den håndtegnede grafikken imponerer, og det visuelle uttrykket er ulikt noe annet vi har sett tidligere. Samtidig byr det på bra action og snedige gåter, selv om spillet av og til kan bli frustrerende og i overkant innviklet.

8 / 10
+
Fantastisk design, fin progresjon, varierte våpen og gåter, gode kontroller, unikt.