Obs! Alt jeg skriver i denne anmeldelsen er basert på PS4-versjonen. Jeg har ikke testet PC-utgaven eller Xbox One-utgaven, som muligens byr på en bedre opplevelse rent teknisk.
Det er ikke noe galt med innholdet til den andre Just Cause 3-utvidelsen, som har fått navnet Mech Land Assault. Faktisk er innholdet ganske kult. Du får en ny øy av brukbar størrelse å utforske, variert og vakker som resten av Medici, og en heftig mech-robot å skape ødeleggelser med. Den kommer i to utgaver, og er enkel å manøvrere. Historieformidlingen, karakterene og stemmeskuespillet er fortsatt karikert og uinspirert, men ikke i større eller mindre grad enn i hovedspillet.
Det spiller dessuten ikke så stor rolle uansett, for det er i gameplay Just Cause 3-opplevelsen ligger. Og her ligger også det store problemet til Mech Land Assault, i hvert fall til Playstation 4.
Det som i utgangspunktet er en god opplevelse blir nemlig helt ødelagt av tekniske svakheter. Just Cause 3 handler om digre eksplosjoner og kaos, men med én gang det skjer et par ting på skjermen samtidig, faller bildeoppdateringen til bortimot uspillbare nivåer.
Dette skjedde med PS4-versjonen etter lanseringen av hovedspillet også. Det skulle ta lang tid før oppdateringen kom og bildeoppdateringen stabiliserte seg på et levelig nivå. Deretter gjentok historien seg med den første utvidelsen, Sky Fortress, og nå har det altså skjedd for tredje gang. Dette blir bare for dumt. Det holder rett og slett ikke! Det gylne tre-tallet funker for eventyr, men her lever ingen lykkelig alle sine dager.
Det kan tenkes at opplevelsen blir bedre hvis man går offline. Da hovedspillet ankom rapporterte mange at dette bedret de latterlig lange lastetidene (et annet teknisk problem), men selv merket jeg ingen forskjell. I alle tilfelle spiller det ingen rolle. Det skal ikke være nødvendig å måtte gjøre slike knep for å få en opplevelse du kan tolerere. Dette er tredje gang utvikler Avalanche Studios slipper noe som går opp i sømmene når du gjør den ene tingen spillet hele tiden oppfordrer deg til. Just Cause 3 har deilige, vakre eksplosjoner, men jeg orker ikke å oppleve dem i ti bilder i sekundet lenger. Jeg har fått nok.
Det gjør meg i grunnen ganske trist. Rammeverket her er så utrolig godt, med wingsuit (nå med jetpack, etter Sky Fortress), gripehake, fallskjerm og overdrevne våpen. Det er en lekegrind uten sidestykke, men det er jo ikke mulig å nyte den skikkelig. Du kan gjengi stunts og badass-øyeblikk du har sett i trailerne nærmest hvor som helst og når som helst, men ikke uten irriterende hakking i bilde og en frykt for at konsollen din skal gi opp og krasje hele spillet. Viftene går på høygir mens jeg vegrer meg for å bruke mech-robotens svar på gravity gun fra Half-Life 2. Roboten kan plukke opp gjenstander magnetisk og kaste avgårde med stor kraft. Å kaste en lastebil inn i en diger bensintank er akkurat den typen deilig galskap som gjør Just Cause-serien så rå, men de tekniske svakhetene ligger altså på plass og forsurer opplevelsen hele veien. De få gangene Mech Land Assault klarer å bevare flyten er dette knallgøy, men to minutter senere river jeg meg i håret av fortvilelse og frustrasjon.
Jeg forstår at det er krevende å lage et så ambisiøst spill som dette, og jeg tilga Avalanche da oppdateringen som fikset grunnspillet kom ut, men dette er som sagt den tredje gangen.
Dere fikk en ny sjanse, faktisk to, men dere spolerte den. Dere kastet den bort og lanserte en utvidelse som er ødelagt. En utvidelse, til og med! Jeg forstår det ikke. Det kan da ikke ha vært noen som stod og pustet dere ned i nakken for å pushe slippdatoen for utvidelsen? Det burde da vært rom for skikkelig spilltesting denne gangen?
Mech Land Assault-utvidelsen byr på mer av det samme til Just Cause 3, pluss kule mech-roboter. Det hadde vært nok i lange baner, hvis spillet ikke hadde vært ødelagt. Igjen!