Takket være familievennlige gameplay, god humor og nær tilknytning til en rekke populære filmer, har Lego-spillene høstet mye god kritikk de siste årene. Det er bare noe ved kombinasjonen av kjente filmserien som Star Wars, Ringenes Herre og Indiana Jones, og de bokstavelig talt klossete figurene, som treffer midt i hjertet.
Dette er nok grunnen til at Lego-serien allerede inneholder en imponerende mengde titler, som slippes hyppigere enn de fleste andre spill. Samtidig er det antageligvis bare noen få som kjøper hvert eneste spill, mens folk flest nøyer seg med spillene tilknyttet favorittfilmene deres. Gjennom disse spillene får du nemlig sjansen til å oppleve historiene du kjenner fra før på en ny måte, krydret med humor og interaktivitet.
Denne gangen satser imidlertid utviklerne hos TT Games på noe litt annerledes. Lego Dimensions er som et slags pusterom for dem. Endelig har de lov til å bryte ut fra retningslinjene og begrensningene til den enkelte film, uten å forsømme serien og den vellykkede oppskriften den er bygget på.
Den grunnleggende ideen i Lego Dimensions er som hentet fra en barnedrøm. Her blandes nemlig alt Lego-serien har bydd på før sammen i ét spill, akkurat som barn gjør med de fysiske lekene sine. På denne måten kan Gandalf fra Ringenes Herre fint plasseres i Batmobilen til mørkets ridder. Utover dette har naturligvis spillet en overordnet handling, da det mektige galleriet av Lego-helter må hamle opp med den onde Lord Vortek.
Når det er sagt liker vi oddsene våre, da Vortek står overfor en skikkelig utfordring. Batman, Gandalf, Dr. Who, the Ghostbusters, Scooby-Doo and Marty McFly var nemlig bare noen av personlighetene som dukket opp da Warner Bros. presenterte Lego Dimensions i Santa Monica. Presentasjonen så ut som noe hentet fra et større sportsarrangement, og inkludert var også robotene fra Portal 2, The Simpsons, en rekke DC Comics-helter, Lego Ninjago og Jurrasic World. Det eneste som manglet var i grunnen Star Wars.
Selv om rollebesetningen og omgivelsene altså er litt løsere (som jeg var inne på startet min spilløkt med Gandalf som kjørte nedover Yellow Brick Road fra Wizard of Oz i Batmobilen), er det gameplaymessige nokså likt serien ellers. Legeklosser kan brytes ned i mindre deler, som kan veksles inn mot mynter eller brukes til å danne andre legoklosser. Samtidig har de ulike heltene forskjellige egenskaper, og Batman har eksempelvis en hendig grappling hook. Etter kort tid viser likevel en ny mekanikk seg. En ond heks trollbinder Batman og fryser han slik at han ikke kan bevege seg. Og her kommer den ny Lego-portalen inn i bildet.
Trolig inspirert av Skylanders og Disney Infinity, leveres nemlig Lego Dimensions med en såkalt Toypad. Denne portalen har plass til sju forskjellige figurer eller kjøretøy, som sendes inn i spillet. Etter angrepet på Batman må du derfor fysisk "redde" ham, ved å flytte han fra én del av portalen til en annen. Ganske snedig, og denne mekanikken begrenser seg ikke bare til å flytte rundt på heltene dine. Utover i spillet må du faktisk belage deg på litt lego-bygging på den gode, gammeldags sorten, altså utenfor TV-skjermen. Eksempelvis kan du bygge om Batmobilen til et "Batblaster"-våpen, som du så plasserer tilbake på portalen for bruk innad i spillet.
Det er en kul måte å kombinere det digitale med de fysiske, men det skal nevnes at du kan "jukse" og droppe byggingen hvis du vil. Før du kan bygge Batblasteren (for å fortsette med samme eksempel) må du nemlig finne byggetegningene, altså våpenets "blueprint", innad i spillet. Når tegningene er funnet kan du ta Batmobilen fra hverandre og bygge den om, men du kan også ganske enkelt klikke på tegningene inne i spillet, og late som byggingen er unnagjort. Til å begynne med synes vi dette var nokså teit, men etterhvert skjønte vi at det er en fin mulighet. Tanken på å måtte kjøpe en helt ny Batmobil hvis man har rotet bort én eneste av klossene den består av, er ikke særlig forlokkende.
Uansett kan valgfrihet sjelden kalles et problem. Det som derimot kan være et problem for mange er prisen Lego og Warner Bros. krever for moroa. Startpakken, som inneholder Toypadden og figurene Batman, Gandalf, Wyldstyle (fra Lego-filmen) og Batmobilen, ved siden av selve spillet, koster hele €99,99. Dette tilsvarer over 850 norske kroner, og ting er jo ikke normalt kjent for å bli billigere her til lands. Når det er sagt er startpakken alt du trenger for å oppleve hele spillet, og besøke alle de forskjellige dimensjonene.
Opplegget er nemlig slik at grunnpakken byr på grunnspillet i sin helhet, mens eventuelle tillegg du kjøper ved siden av byr på noe ekstra. Vil du leke med Marty McFly, Wonder Woman eller Scooby-Doo, eller ønsker du å rase gjennom Midgard i den ikoniske DeLorean fra Tilbake til Fremtiden, må du ganske enkelt kjøpe deg disse alternativene. En Level Pack inkluderer et ekstra oppdrag, en Lego-minifigur, en Lego-bil og en Lego-pistol, mens en Team Pack byr på to figurer, to kjøretøy eller to våpen. Begge disse pakkene koster 25 euro, også kjent som 215 kroner. Til slutt har vi dessuten såkalte Fun Packs (15 euro/130 kroner), som kan friste med én figur og ett kjøretøy. Konklusjonen er derfor at det finnes mange valgmuligheter, samtidig som alle som blir hektet på Lego Dimensions må regne med å bruke litt penger på besettelsen sin.
Prisen kunne vært lavere, men vi liker likevel konseptet her. Vi liker tanken på å kunne leke med de forskjellige figurene i alle mulige slags kombinasjoner. Scooby-Doo og Dr. Who møter Ghostbusters? Ja takk, vi vil gjerne se hvordan et slik eventyr ender opp. Lego Dimension har helt klart potensialet til å bli noe stort når det ankommer til høsten, selv om det koster skjorta. Når det er sagt har vel i grunnen Lego alltid vært ganske dyrt. Dyrt, men bra...