Little Big Planet Karting

Little Big Planet Karting

Sjarmøren Sackboy tar steget inn i den tredje dimensjonen, og utfordrer samtidig Mario Kart-serien. Men kan Sonys maskot ta innersvingen på Nintendos veteran?

I løpet av de siste par årene har Sackboy blitt en slags maskot for Sony. Greit nok, han har som regel ikke røde snekkerbukser. Han har heller ikke bart så veldig ofte, og så vidt jeg vet er han hverken italiener eller rørlegger. Han er ikke Mario, men du skal være litt av et steinansikt hvis du ikke lar deg sjarmere likevel. Han har aldri sagt et ord, men ansiktsuttrykkene og det brede smilet sier mer enn en stemmeskuespiller noen gang kunne fått til. Han minner meg på en måte om en valp. En uskyldig liten sjel som bare er ute etter lek og moro.

Men Little Big Planet-serien er også vært kjent for noe annet, ved siden av sjarmen. Serien er nærmest ensbetydende med kvalitet. Det første PS3-spillet var intet mindre enn banebrytende. Det var et herlig plattformeventyr akkompagnert av et særdeles gjennomført brettbyggerverktøy. Oppfølgeren fulgte i samme fotspor, mens Little Big Planet Vita er ett av de aller beste spillene til Sonys nyeste håndholdte konsoll. Med Little Big Planet Karting gjør Sackboy to store grep. Han tar steget ut i den tredje dimensjonen, samtidig som han forsøker å utfordre Marios plass på karting-tronen. Det var på mange måter på tide.

Little Big Planet Karting
LBP-veteraner vil raskt kjenne igjen det unike universet, der alt sydd sammen, limt fast eller teipet til hverandre.

Utvikleren bak Little Big Planet Karting er United Front Games, det samme studioet som stod bak Modnation Racers. De har også utviklet Hong Kong-eventyret Sleeping Dogs, men det er ikke så viktig akkurat nå. Man kan spørre seg om hvorfor Sony satset på Modnation Racers fremfor å utvikle Little Big Planet Karting med én gang. Begge spillene har samme premiss, men Modnation Racers mangler lekenheten og sjarmen Sackboy har med seg i sekken sin. Denne sjarmen er man nødt til å ha når man skal utfordre noe så etablert som Mario Kart, og derfor er det fint å se at Sony har slått fra seg de anonyme figurene i Modnation-spillene, for heller å satse fullt og helt på Sackboy og LBP-universet.

Og Little Big Planet Karting gjør såvisst mye riktig. United Front har ikke laget et like pent spill som Media Molecule, men de karakteristiske LBP-trekkene er tilstede. Little Big Planet Karting er barnslig på en god måte, og alt du ser rundt deg er laget av papp, tekstiler, skumgummi og lignende. Til og med kartene er laget av hverdagslige materialer, og du står selvsagt fritt til å dekorere både Sackboy og kartene etter eget ønske.

Samtidig har spillet åpenbart lånt mye fra Mario Kart-serien. Ulike våpen er spredt rundt på banene og flere av dem er svært like Mario Kart-våpnene. Du har for eksempel rakettvåpenet, som fyker fremover på banen og angriper den fremste spilleren. Akkurat som vingeskallet i Mario Kart. På tilsvarende vis tar boksehanskevåpenet kontroll over karten din, før du raser fremover i form av en diger - you guessed it - boksehanske. Mistenkelig likt kanonkulen i Mario Kart, eller hva? Likevel er ikke dette en ren kopi av Nintendos oppskrift.

Little Big Planet Karting
De ulike våpnene er forseggjorte, selv om mange er kopiert fra Mario Kart.
Little Big Planet KartingLittle Big Planet Karting