Luther: The Fallen Sun

Luther: The Fallen Sun

Idris Elba er tilbake som den grizzlede London-detektiven i en Netflix-film som ikke akkurat har imponert oss.

BBC har tilbudt utallige store politidramaer gjennom årene, men få har vart så lenge og omtalt stjernekraften til Luthers. Showet dreier seg om Idris Elbas grizzlede London-baserte detektiv, og sentrerer rundt Luther som følger sporene og jakter på ondskapsfulle og ryggradskjølende seriemordere, alt mens han må navigere i rettigheter og urett ved å operere innenfor loven. Men siden disse monstrene har så stor mangel på respekt for menneskelivet, innser Luther at det å arbeide etter bøkene vanligvis vil føre til flere dødsfall, og derfor strekker han lovens praksis til å operere i en gråsone om du vil.

Det er alltid denne dynamikken som gjør Luther til et så underholdende premiss, og det er nettopp derfor Luther: The Fallen Sun sliter. Fordi denne filmen tar oss bort fra det som gjør Luther, Luther. I stedet får vi en karakter som er mer beslektet med James Bond. Luther unndrar seg loven, havner i utallige kamper, pådrar seg alle slags skader, og fortsetter deretter med å bare fortsette. Han føler seg ikke menneskelig og ekte lenger: han føler seg som en actionhelt. Og visst er det en spennende sak i filmens kjerne, men den er overveldet av denne actionstilen som ut hjertet av Luther.

Ikke misforstå, Elba er flott her igjen, og Andy Serkis spiller en virkelig opprivende seriemorder - selv om motivasjonene hans er svært tvilsomme og ikke mangler den finere forklaringen og detaljnivået som gjorde seriens mordere så formidable og skremmende. Serkis evne til å skildre en mentalt ustabil morder er av topp kvalitet, du får bare aldri inntrykk av at karakteren er gjennomtenkt. Han føler seg mer som en gammeldags Bond skurk, en som er ond og grusom bare for å få hovedpersonen til å se bra ut, og det er ikke Serkis' feil at dette endte opp med å bli tilfelle, det er fortellingen og dialogen i stedet.

Jeg kan ikke annet enn å lengte etter en tilbakevending til de mindre, mer personlige fortellingene som gjorde forestillingen så engasjerende, for her er alt blåst til nye ytterligheter, og i den prosessen er Luthers sjarm tapt. Denne karakteren trenger ikke å være en verdensomspennende kraft for godt, Luther var eksepsjonell som en grusom detektiv som møtte virkeligheten av å jakte på seriemordere som etterlater et spor av kropper i kjølvannet.

Men mens det er mange områder av denne filmen som skuffet meg, er ingen så avskyelige som bruken av CGI i filmen. CGI-sekvensene er ikke av veldig god kvalitet og forringer seeropplevelsen betydelig. Den kaotiske sekvensen i Piccadilly Circus er det beste eksempelet på dette, med galskapen som ser ut som noe som har kommet ut av en eller annen daft parodifilm.

Luther: The Fallen Sun

Selv om jeg elsker Luther og setter pris på at franchisen videreføres, bekymrer denne retningen meg sterkt, mer med tanke på epilogen som ser ut til å sette Luther opp som en slags internasjonal agent for utleie. Dette er ikke karakteren jeg har fulgt i over et tiår, og Netflix har ikke fått det riktig i Luther: The Fallen Sun.

04 Gamereactor Norge
4 / 10

0