Mario Kart 8 Deluxe

Mario Kart 8 Deluxe

Nintendo Switch ble sluppet for under to måneder siden, men med lanseringen av Mario Kart 8 Deluxe er vi nødt til å gi ut vår andre 10/10...

Da vi anmeldte Mario Kart 8 i forbindelse med lanseringen til Wii U, var det ingen tvil om at vi likte det veldig godt. Nå er det tilbake i en Deluxe-utgave på Nintendo Switch, og selskapet racing-flaggskip er i bedre form enn noen gang.

Mario Kart 8 Deluxe slippes til Nintendos nyeste konsoll med nesten 50 baner, over 40 spillbare figurer, en haug av utbyttbare bildeler, nye og gamle moduser, samt noen små endringer for å gjøre spillet både mer utfordrende for de beste og mer tilgjengelig for nybegynnere. Det utnytter naturligvis konsollens egenskaper, og vi har hatt det nesten like gøy med JoyCon-ene om bord på toget som vi hadde hjemme i sofaen. På TV-en har spillet endelig fått ekte HD, altså 1080p, og 60 bilder i sekundet, mens det i bærbar form leverer oppløsningen 720p.

Mario Kart 8 DeluxeMario Kart 8 Deluxe

Denne versjonen av spillet byr på en del nyheter. Noen av dem er mindre og generelle forbedringer av gameplay, mens andre leverer variasjon i forhold til det kosmetiske. Den største endringen er at man kan holde på to gjenstander (power-ups) samtidig. Du kan bytte mellom disse slik du selv ønsker, og på denne måten gjøre det enklere for deg selv når du skal jakte på eller forsvare ledelsen. Blant gjenstandene finner vi dessuten to nye. Boo kan brukes til å stjele power-ups fra andre under vanlige race, mens fjæren vil la deg hoppe høyere i Battle-modusene.

I tillegg til at alle DLC-ene fra Wii U-versjonen er inkludert, får vi også en 200cc-modus i vanlige løp. Farten økes dessuten ytterligere med en kraftigere boost, og denne får du som vanlig tak i ved å sladde lenge nok gjennom svingene. De nye hastighetene betyr at man er nødt til å endre spillestilen litt, men vi mistenker at veteranene vil finne seg raskt til rette. Det er tross alt snakk om små justeringer.

Mario Kart 8 DeluxeMario Kart 8 DeluxeMario Kart 8 Deluxe

I motsatt ende av skalaen finner vi noe som gjør opplevelsen mer tilgjengelig for nye spillere. Nintendo har nemlig lagt til en funksjon som hjelper de minste (eller ferskeste) å holde seg på banen, og det lar dem konkurrere på en måte som de ellers ikke ville ha fått til. Med denne aktivert blir Mario Kart 8 Deluxe et spill for absolutt hele familien, og selv fireåringer kan bli med og ha det gøy.

Enten du er del av en konkurranseorientert familie eller har venner som liker å spille online, så bør du sjekke ut de åtte nye banene som er designet for nettopp å teste de beste. Her finner du fem ulike moduser, og det inkluderer den helt nye Renegade Roundup. Denne nye modusen er i bunn og grunn politi og røver i Mario Kart-form, der det ene laget forsøker å fange det andre.

Mario Kart 8 Deluxe

Selv om den nye modusen er morsom, hadde vi det artigere med noen av de gamle traverne som Balloon Battle og Coin Runners. Sammen med disse fant vi også mye glede i Bob-omb Blast hvor du skal sende tikkende bomber mot motstanderen, eller i Shine Thief hvor man skal forsøke å holde på ledelsen lengst mulig. Her finnes det en bra variasjon av innhold, og de fungerer fint med både to og fire spillere på delt skjerm. Online er også et bra alternativ, men serverne var naturligvis ikke spesielt tett befolket da vi anmeldte spillet.

Tilbake til selve racingen finner vi time trials for alle de 48 banene, og en haug med cuper som kan spilles med alle motorstørrelser. Mario Kart 8 Deluxe mangler på ingen måte noe innhold, og alle som liker denne typen spill vil finne en nærmest uendelig gjenspillingsverdi.

Foruten det vanedannende gameplayet vil de nye samlegjenstandene sørge for at du alltid er sulten på mer. Etter hvert som du samler mynter kan du låse opp nye ting, og alt er med på å gjøre din figur og kart unik på banen.

Mario Kart 8 Deluxe bygger videre på det glimrende grunnlaget fra originalen, og legger til en rekke nyheter som hever opplevelsen ytterligere. Dette er en solid spillpakke for alle aldre, og et must for deg som har skaffet en Nintendo Switch - i hvert fall hvis du aldri testet Wii U-utgaven.

Mario Kart 8 DeluxeMario Kart 8 Deluxe
Mario Kart 8 Deluxe
Mario Kart 8 Deluxe