Startsiden
Marvel Ultimate Alliance 3: The Black Order

Wolverine, Spider-Man og Hulk er tilbake i Marvel Ultimate Alliance 3: The Black Order. Spillet overgår forgjengerne på alle måter med blant annet god humor, flere figurer fra Marvel-universet og et solid utvalg tilpasningsmuligheter til laget ditt.

Man skulle tro det var over og ut for Marvel Ultimate Alliance-serien da begge to spillene i serien ble fjernet fra alle digitale plattformer. Den gangen var det Activision som stod bak utviklingen og det er faktisk (nesten) hele ti år siden det første spillet ble laget ferdig. Heldigvis skjønner Nintendo raskt hvor mye de siste Marvel-filmene har tjent inn og tanken om en etterfølger i Marvel Ultimate Alliance-serien dukker opp. I samarbeid med Team Ninja, som er kjent for å stå bak en rekke kritikerroste spill som Dead or Alive, Ninja Gaiden og Nioh, blir Marvel Ultimate Alliance 3: The Black Order utviklet eksklusivt til Nintendo Switch. Det er snakk om et spill med forbedringer på de aller fleste områder samt et innhold som overgår det som tidligere var tilgjengelig i de to første spillene i serien. Jeg grep sjansen i Marvel Ultimate Alliance 3: The Black Order og her er min dom etter omtrentlig 25-timers spilletid fordelt over den nest vanskeligste (Mighty) og den aller vanskeligste graden (Superior) i spillet.

I motsetning til handlingen i de to første spillene i serien, som baserte seg på borgerkrigen fra tegneseriene, velger Team Ninja heller å tilpasse historien til Marvel Ultimate Alliance 3: The Black Order etter Avengers-filmene. For de av dere som har sett disse filmene vil kunne oppleve The Black Order som en smule repeterende. Om du derimot er en nykommer i det superfiksjonelle universet eller ikke har fulgt så godt med på kampen mellom The Avengers og Thanos, så vil historien i Marvel Ultimate Alliance 3: The Black Order uten tvil være enda mer interessant og spennende å følge med på.

Det hele begynner med at Guardian of the Galaxy-gjengen, bestående av Star-Lord, Gamora, Groot, Rocket the Raccoon og Drax the Destroyer, cruiser rundt i verdensrommet i et romskip. Det tar ikke lang tid før romskipet deres fanger opp et ukjent signal like i nærheten. Etter litt diskusjon innad gruppen bestemmer de seg for å kjøre i retning mot stedet signalet kommer fra, og til deres store overraskelse viser det seg at signalet leder dem i retning mot en ukjent planet. Under leteaksjonen møter dere på Thanos sin hær og blir nødt til å kjempe dere igjennom en horde av fiender før dere til slutt blir banket opp, tatt til fange og sendt avgårde til Raft Prison. Dere klarer å rømme vekk fra fengslet og under rømningen møter dere på en del andre superhelter fra Marvel-universet som deriblant Nick Fury, Spider-Man, Venom og Hulk. Sammen skal dere prøve å stoppe Thanos sin plan om å samle inn alle Infinity Gems og dette har dere tenkt å gjøre ved å først og fremst rekruttere inn flest mulig superhelter (sniff, sniff... Er det inspirasjoner fra Suikoden-serien jeg lukter?) og finne Infinity Gems før han og The Black Order gjør det.

Gameplayet er av samme sorten som tidligere. Du kan variere mellom svake- og sterke angrep, men det som nå er nytt er Synergy-teknikkene - angrepsteknikker som kan sammenlignes med de magiske kreftene fra Final Fantasy-serien. Du har et eget gult sirkelbarometer som fylles opp for hver gang du slår fiendene. Videre har hver figur fire forskjellige Synergy-teknikker som varierer fra person til person. For eksempel kan Captain Marvel bruke skjoldet sitt som en form for beskyttelse mot fiendene, men også til å reflektere skudd fra fiender (eller noen fra laget ditt). Spider-Man sin Synergy er derimot best egnet fra lang avstand siden han både kan skyte og kaste gigantiske spindelvev-bomber. Er du heller den typen som liker å slå med de kraftigste slagene så er det ingen dum tanke å heller gå for Venom eller Hulk som har Synergy-teknikker som er helt supre til bruk i situasjoner hvor man er omringet av en god del fiender. Variasjonen er med andre ord ganske stor så her gjelder det bare å finne det man føler passer best til de ulike situasjonene.

Marvel Ultimate Alliance 3: The Black OrderMarvel Ultimate Alliance 3: The Black Order

Om det ikke skulle være nok så har du en enda kraftigere angrepsmetode som er innenfor «Extreme» -kategorien. Her gjelder det å samle seg fylle opp det gule sirkelbarometeret og holde inn L + R knappene samtidig for å utløse angrepet. Avhengig av hvor mange av dere som utfører ekstrem-angrepene samtidig vil det selvfølgelig påvirke graden av hvor kraftige slagene dere deler ut er. Interessant nok merket jeg veldig lite frafall i bildehastigheten da jeg utførte denne type angrep i omgivelser hvor det var stappfullt av fiender. Kun en sjelden gang falt bildehastigheten veldig, men da var det helt vanvittig mange NPC-er tilstede. Dette er slettes ikke rart siden Team Ninja, et spillstudio som blant annet har laget andre spill som Hyrule Warriors og Fire Emblem Warriors, vet godt hvordan man skal få til en god flyt under krevende situasjoner.

I likhet med de forrige spillene i serien hvor man satt sammen grupper bestående av figurer fra eksempelvis Avengers, Defenders og X-Men for å få økt bonus i ulike spesialiteter, er det det samme prinsippet i Marvel Ultimate Alliance 3: The Black Order, men med enda mer variasjon og større utvalg av gruppesammensetninger. Med nesten 40 spillbare figurer kommer du mest sannsynlig til å finne en du vil like. Ergerlig nok er noen av figurene som blant annet Fantastic Four-gjengen (som forøvrig er med i de tidligere spillene) kun tilgjengelig hvis man kjøper en innholdspakke. Som du nå sikkert lurer på så finnes det faktisk et Season Pass til spillet. Denne gir deg tilgang til totalt tre DLC-pakker fordelt utover året og du kan forvente nye figurer, mer historie-innhold og flere sideoppdrag.

Marvel Ultimate Alliance 3: The Black Order er et langvarig spill med en historiedel fordelt over 10 kapitler med varierende lengde (avhengig av hvilken type spiller du er). Den er krydret til med en god del ekstrainnhold og mye annet som uten tvil er et stor pluss for spillets gjenspillingsverdi. Selv etter 25 timers spilletid er det fortsatt mye som gjenstår, som blant annet samle inn alle hemmelige gjenstander, øke figurenes nivåer til maks, kjøpe tilpasninger og ekstra ting til figurene og mye mer. Skulle du noen gang bli lei av historiedelen så kan du til enhver tid hive deg ut i Infinity Trials - som navnet tilsier så er det ulike typer oppdrag som kan spilles i det uendelige.

Infinity Trial kan gjøres enten alene eller sammen med andre enten lokalt eller i flerspillermodus over nett. Målene er ulike fra oppdrag til oppdrag, men det de alle har til felles er spesielle krav som trengs for å fullføre oppdraget. Kravene er fordelt over tre nivåer som like greit kan ses på som enkelt, middels og vanskelig i vanskelighetsgrad. Eksempler på kriterier er å fullføre oppdraget innen en bestemt tid, ikke dø og oppnå en viss poengsum i slagmarken. Eksempler på oppdrag er å bekjempe Doctor Octopus og Venom, og slåss mot over hundre fiender.