F.E.A.R.

Skrevet av: AvAtArA   2008-04-27

F.E.A.R. eller First Encounter Assault Recon som er det fulle navnet er et First-person shooter, horror game. Det beste skrekkspillet til dagsdato etter min mening. I F.E.A.R. spiller man som et ukjent menneske med utrolige reflexer som er medlem av et spesielt team mot overnaturlige hendelser(-.-')
Utviklerne av F.E.A.R; Monolith har også laget skrekkspillet Condemned: Crinimal Origins og Condemned 2: Bloodshot som ble lansert i mars i år. Anbefales hvis du liker skumle spill. I Condemned serien spiller man som et vanelig menneske med få våpen noe som gjør at du føler deg litt mer sårbar enn når du spiller som en superhuman...

Skrekkelementen kommer i bølger og virker som det følger en rytme igjennom hele spillet. Det går som så: skumle øyeblikk, kamper mot kloner, skumle øyeblikk, kamper mot mer kloner, og litt flere skumle øyeblikk. I det lange løp kan man nesten forutse når noe skummelt kommer. Jeg anbefaler forresten på det sterkeste at du spiller dette spillet når du er alene i mørket med headphones.

Spillet starter med at du blir tildelt ditt første oppdrag som går ut på å finne og drepe en vampyr kalt Paxton Fettel som har flyktet fra et fengsel og tatt kommando over 1000 super soldater. Og jo, nevnte jeg jenta?... Igjennom hele spillet blir du terrorisert av en mystisk jente (litt som The Ring/Grudge jenta) som aldri viser seg helt og forsvinner like raskt som hun dukker opp, men ikke uten å skremme vannet ut av deg først. Spillet har en dyster atmosfære og lydutvalg og ting skjer ofte i omgivelsene som holder deg på kanten av stolen til en hver tid. Spillet er veldig straight forward og du er alltid i trange eller mørke lokaler. Historien er ... komplisert og litt vanskelig å forstå hvis du ikke følger godt med^^ Jeg måtte lese plottet på wikipedia for å skjønne alt.

I F.E.A.R. er det skytevåpen som teller. Våpnene man har er noen av de beste i spill noensinne både i bruk og lyd. Man har en melee knapp men får sjeldent brukt det på vanskeligere nivåer. Med mindre du bruker en veldig spesiell kraft.
Man har nemmelig evnen til å senke ned tempoet i omgivelsen mens du fortsatt er rask. Dette blir man vant til å bruke og etter å ha spilt F.E.A.R. så savner man det i andre spill. Når du bruker denne evnen så er det egentlig du som bruker dine super reflexer og ikke at tiden går saktere. Slow motion kan alltid bli aktivert men var bare en kort stund. Den fyller seg opp igjen etter hvert og man kan finne powerups som booster lengden på slow motion effekten og mengden health.

Spilte ikke så mye multiplayer men den er ganske standard med ting som team deathmatch og capture the flag.
Vet ikke noe om expansion pakkene men start i hvert fall med dette og se om du liker det. Det kommer en sequel i år kalt Project Origin til flere platformer.
Vel, spillet har senket i pris nå siden det har vært ute i noen år og hvis du ikke har allerede spilt det så får du deg en skikkelig opplevelse for en billig penge!