Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
MEDLEMSANMELDELSE

No Man's Sky

Jeg var ikke en av de som spilte No Man Sky da det kom ut for første gang. Jeg fikk bare høre hvor stort nederlag det var i forhold til hypen av storslåtthet det la opp spillet til å skulle bli. En ubetydelig spillutvikler ble stemplet som løgner og det hele ble en stor snakkis hvilket jeg tror gjorde slik at flere ble nysgjerrige på å skjekke ut dette "rævva" spillet. Noe må utviklerne likevel ha gjort riktig for til tross for dårlig mottakelse har mange også likt spillet. Er virkelig dette romeventyret så "rævva" som ryktene skal ha det til?

Jeg lovet meg selv å aldri kjøpe No Man Sky selv da det fikk en grundig overhaling av oppdateringen NEXT. Men jeg liker litt sære spill og det skulle komme til Xbox, så jeg greide ikke å dy meg. Jeg måtte finne ut om dette spillet var en flopp eller en genistrek. Det er på bakgrunn av NEXT og de tidligere og mindre oppdateringene, samt et godt anntall timer med spilling at jeg nå anmelder Sean Murrays verk.

Det ble et nådeløst møte da jeg var strandet på en planet med giftig luft og et ødelagt skip. Jeg visste ingenting, men lærekurven var formidabel og viste meg hvordan jeg skulle sanke materialer for å fikse skipet, hvordan redskapene bruktes og hva som var hva på planeten. Jeg hatet de små dronene som patruljerte, så jeg knertet dem. Nesten med livet som innsats.
Hvorfor jeg var strandet på planeten visste jeg ikke, men det var sabla godt å få skipet til å lette. Jeg hadde dødd noen ganger for å nå dette vendepunktet, og det var magiskt å fly gjennom stratosfæren og ut i verdensrommet. Jeg kjente kriblingen slik en hver Star Wars-fan kunne kjenne. Resten er historie.

Grafikken er vakker. Det vises at spillet har fått et betydelig løft her. De snåle vesenene man møter er interessante å studere, selv om mesteparten ligner helt forskrudde fabeldyr som kun kunne eksistert på slike planeter i forvridde solsystem. Enkelte av planetene er balsam for sjela å lande på for så å kle ut av skipet og se et vakkert miljø. Desverre er spillet litt treg til å oppdatere miljøene før man har stått på marken noen sekunder. En liten detalj som får en til å huske at dette er et spill, desverre.
Figurene/romvesnene er kult designede og det å kunne velge rase og utseende ble et positivt vendepunkt for min del.

Musikken er stort sett uteblivende, men når den trer til enten i form av mystiske, rolige toner eller heftig dramatiske musikkspor så føles den som skapt for spillet. Lydeffektene er også gode, men stemmeskuespillet er heller tamt. Hva de ulike individene man kommer i kontakt med sier foregår dessuten kun med tekst og noen lyder. Her kunne det nok vært litt bedre bearbeidet.

Selve kontrollene er lette å få i fingrene, og man beveger seg ikke for stivt i spillet. Menysystemene er ikke geniale, men ei heller irriterende. De er sånn midt på treet og også lette å navigere. Det eneste stedet som er litt knotete er menysystemet for galaksen hvor du kan velge andre solsystemer. Her plagdes jeg noen ganger ille, men fikk det stort sett til til slutt.

Spillet kan spilles i det uendelige da det finnes trillioner av planeter å utforske. Det er ganske massivt og noe som imponerte meg til å begynne med. Etter å ha besøkt tyve planeter derimot, føltes mye ut som om alt bare var en miks av det jeg hadde sett før. Stort sett gigantiske planeter med egentlig lite variasjon. Hva kan man egentlig forvente? Hadde det vært bedre å lage tyve planeter med rik variasjon i stedet for trillioner med mange likhetstrekk?
Man kan også velge å følge historien, samt gjøre noen kjedelige sideoppdrag. Selv om historiedelen er noe traurig vil jeg dog anbefale å gjøre deler av den for å forstå hvordan ting funker og for å få fatt i nødvendig utstyr. Når jeg sier at historien er traurig er det fordi den føles litt meningsløs. Som om de puttet inn noe for å gi spillet en mening. Man drar til ulike planeter for å oppsøke ulike vesen som man ikke forstår hva sier for å prøve å finne ut hvorfor man er i dette universet. Belønningene er noe uteblivende da man som regel blir sendt videre uten å få noen skikkelige svar på noe som helst. Historien blir derfor litt tam og innholdsløs for min del, men et ok tilskudd som kunne vært gjort på en bedre måte.
Kampene i rommet mot andre skip er ikke noe jeg vil skryte av heller. Tøft de første gangene, men deretter blir det repeterende og sørgmodig lett. Man kvier seg for å møte andre skip kun av den grunn.

Den store nyheten med NEXT er muligheten til å bygge baser hvor man vil, kamera i tredjeperson, samt flerspillerdelen som også ble lovd ved release for noen år siden. Det å bygge baser er jo en morsom ting å ta seg til. Man trenger dog å reise rundt å samle blueprints slik at man kan bygge ting, samt samle materiale ved å bryte ned ulike planter og trær, steiner og lignende. En større del av spillet vil bli brukt til å samle materiale. Samle i det uendelige. Det er fint å kunne samarbeide med venner og det gjør også til at galaksen ikke føles så tom som den egentlig gjør.

Selv om jeg i helheten synes at No Man Sky blir litt for repeterende og tam på ting å gjøre i lengden, er det egentlig et ganske kult spill. Det er avhengighetsskapende og man ønsker hele tiden å utforske en ny planet, selv om man innerst inne vet at det ikke vil by på for mange nyheter. Litt mer content hadde ikke vært av veien for å fengsle meg litt oftere til dette universet. Jeg har samme problem med Sea Of Thieves; det ender opp med at det blir et spill jeg besøker fra tid til annen men likevel forlater nokså kjapt. Men når jeg virkelig koser meg i det, kan jeg plutselig være fengslet lenge.
Jeg ønsker bare litt mer mening i hva jeg gjør, men jeg kan godt forstå at enkelte lett kan bli hektet på spill som dette. Det er og blir en smakssak, men jeg vil uansett anbefale spillet til de fleste. Jeg tror det er et av de viktige spillene man burde prøve selv om det kanskje ikke vil fenge alle.

Nå vil jeg hoppe inn i mitt røde skip som jeg kjøpte av en snål type på en varm planet, for så å sette kursen ut i rommet igjen. Jeg har samlet nok gryn og materiale til å overleve en stund. Hvem vet, man kan jo kanskje oppdage noe nytt? Ja, for selv om mye føles repeterende så er det noe ved No Man Sky som liksom tvinger meg til å spille videre.

Så total konklusjon blir; NEI, dette spillet er ikke så "rævva" som ryktene sier, bare halvveis...

Samlet karakter: 8/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10