Jeg husker første gangen jeg begynte å lære meg å skape ting av materialer i "Minecraft" på PC, altså før man fikk maler å gå etter. Man lærte seg hvilke kombinasjoner man trengte å sette sammen for å skape det man ønsket. Med '7 Days To Die" må jeg atter en gang sette meg på skolebenken og lære meg hvordan jeg skal lage en øks, en seng eller en spade. Og jeg elsker det å være uvitende og lære noe nytt. Det er bare det at "Minecraft" føltes mye tryggere...
I "7 Days To Die" skal man i hovedsak prøve å overleve så lenge som mulig etter en Zombie-apokalypse. Vi trer inn i et åpent landskap med frodig natur, nedslitte sletter, ødelagte hus, ulike biomes og ruinbyer. En verden full av materialer man bør sanke for å beskytte seg mot de blodtørstige døde vandrerne som aldri er langt unna. Jada, vi har hørt og sett det utallige ganger før, og personlig begynner jeg å bli møkkalei Zombie-konseptet, men det er nå mange år siden jeg har gått til anskaffelse av et Zombie-spill, så det var vel på tide å stifte bekjentskaper til det igjen.
Opprinnelig ble dette utgitt for noen år siden, hovedsakelig på PC og videre på konsoller i 2016, med et stort bevis på at dette absolutt ikke så ut som et ferdig produkt. Spillerne frøser fortsatt over å måtte punge ut for et uferdig produkt og et utviklerteam helt uten service for kundene, samt evigheter mellom oppdateringer og bug-fiksing. Jeg anmelder dette på grunnlag av Xbox One som selvsagt fortsatt henger etter med tanke på oppdateringer og innhold. Men jeg ville ha det til Xbox, og ønsket litt sofaspilling via split-screen med min bedre halvdel, så da ble det slik. Angrer jeg? Joda, både og, men mest fordi jeg kjøpte det to dager før det kom på salg.
7DTD er nemlig full av feil. Det er dårlig sikt, ting som popper opp for sent, skjerm som hakker og fryser og med en relativt stygg grafikk. Det vakreste her er utrolig nok Zombiene. Den første jeg støtte på, møtte meg ved en bakketopp i tussmørket. Det var en skremmende opplevelse. Zombiene er nemlig godt utførte og beveger seg på en realistisk måte i forhold til andre dyr i spillet, som for eksempel hjort. Hjortene løper som om de skulle hatt forstoppelse og det er et forferdelig syn. Ja, langt over grensen til å fremstå som komisk. "No Man's Sky" føles som et praktfullt spill i forhold når det kommer til normale bevegelser på dyrene. Tro det eller ei.
Musikken hører man lite til, men den kommer godt frem når det er fare på ferde. Tittelmelodien er god og en enda større grunn til å forbli i tittelmenyen til tider. Zombienes stønnende lyder er til å få frysninger av. Det gjør det hele grøssende og gjør slik at man får en fryktelig respekt for dem. Andre lyder er helt ok, men her snakker vi ikke noe store prestasjoner som vil blåse parykken av deg. Det er like lite å hente her som det er av historie i spillet. Nei, faktisk så er det ingen historie bortsett fra en slags tutorial hvor vi kan sanke prestasjonspoeng for å bygge og lage ting. Historien blir til det du gjør den til. Men med så lite innhold, må det en viss dedikasjon til for å få noe ut av spillet over tid. Liker du å traske rundt og samle ting i en Zombieinfisert verden for å bygge deg fort for å overleve, er dette spillet noe for deg. Vil du derimot ha en dypere historie bør du sky dette spillet som pesten.
Kontrollene er ikke optimale. Det vil si at de er meget stive og trege. Menyskjermene er dømt til å få negative reaksjoner da man fysisk må flytte en rund sirkel rundt for å trykke på tingene i ryggsekken. På Xbox One får man da ikke helt til å se hva tingene heter en gang fordi sirkelen blir i veien. Med Y kan man få informasjon, men det er litt mer tungvint.
Spillet tyder på at det ikke er laget med god nok omhu for at spillerne skal få en flytende og fin opplevelse. Det er rett og slett er tungvint spill som også til tider kan gjøre opplevelsen av å overleve til et bittert mareritt. Det er ikke bestandig så lett å se mellom fingrene på slike grundmessige feil. Det er rett og slett sløvt og uproffesjonellt gjort fra skaperne sin side.
Konsollene henger etter og føles som en Alpha-versjon av spillet i forhold til PC-versjonen. Det å da i tillegg påstå at dette ikke lengre er i Early Access-modus for så å ta seg blodpris for produktet er også hjerteløst. Skammelig!
Så hvorfor fortsetter jeg å spille dette til tross for dets kritiske feil? Jo, fordi jeg prøver å være positiv og fordi jeg liker Survival-spill. Hadde det derimot ikke vært for samarbeidsskapet via split-screen, tror jeg derimot at dette spillet ville vært dødfødt. Bokstavelig talt. Jeg overlever litt småskavanker og synes opplevelsen er spennende. Det er et repeterende spill som ikke har like kreative løsninger og funker like smooth som sine motstandere, inklusive "Minecraft", men her er det iallfall monstre som er skumle. Ja, for Zombiene er faktisk kule og skremmende.
Alt i alt et ok spill med mange småskavanker, og som passer best for de som ikke er så nøye. Men for å være ærlig og på tross av alt det negative jeg synes spillet har, må jeg innrømme at jeg har blitt sittende oppe til langt på natt, klistret til skjermen uten å merke timene som har flydd forbi. Jeg gir 7DTD en midt på treet-karakter, men det er for det meste på grunnlag av dets dårlige sider som virkelig er tragikomiske. Jeg kan ikke utelukke dem. Samme for meg, for jeg er hekta! Og det merkelige er at jeg ikke burde være det. Jeg burde avskydd dette spillet fordi det har så mange feil, men jeg elsker det. Ironisk nok. Dermed vet jeg heller ikke helt om jeg kan annbefale det eller fraråde noen fra å gå til innkjøp av det. Jeg tror det er et av de spillene som man faktisk må prøve for å finne ut om man vil like det eller ikke.
I slik forstand har en anmeldelse ikke noe for seg. Dette må prøves. Det har så langt vært et kult spill med minneverdige øyeblikk for meg, og 5/10 føles slemt, men se vekk fra det. 5/10 kunne like greit være 9/10 her. Det er bare tall som forvirrer. Tall som kommer fra en det tragiske ved spillet, men som blir overdøvet av stønnende Zombier som vil spise meg. Likevel beholder jeg 5/10 fordi jeg mener punktene jeg har kritisert bør telle inn. Men det er bare tall...