LIVE

Du ser på

Preview 10s
Next 10s
Live broadcast
Annonse
logo hd live | Observation
Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
MEDLEMSANMELDELSE

Call of Duty: Black Ops 4

Et CoD uten noen form for historiemodus men med alt av fokus på flerspilleredelen er et friskt pust i en ellers så ganske rotfestet serie som sjonglerer mellom gamle og fremtidige kriger. Denne pakken inneholder en fin dose multiplayer-kart og en ny vri på Zombie-modusen, men hovedfokuset står og faller på deres versjon av Battle Royale. Jada, jeg snakker selvsagt om Blackout og det er det jeg vil holde hovedfokuset på i denne anmeldelsen av en spillpakke proppet full av underholdning for deg og dine venner/fiender.

Hva er Blackout? Jo, vi snakker Battle Royale-sjangeren jeg sikkert ikke trenger å utdype, men jeg gjør det likevel. Hundre spillere blir altså sendt ned fra hellikopter for å krige og bekjempe hverandre på en gedigen slagmark til det står igjen en vinner, eller et lag. En ring vil avgrense seg til et mindre og mindre omeråde etter hvert som spillerne faller om og tiden går. Jada, vi kjenner dette fra både PUBG og Fortnite, men grafikken i Blackout er en helt annen. Den tilsier at det er en spillmotor som greier å kjøre dette omfangsrike spillmoduset på et slikt nivå at det stort sett ikke oppstår noen grafikkmessige problemer. Og tingene spawner raskt når man har landet på bakken og skal lete opp et arsenal å forsvare seg med. Det som til slutt setter prikken over i-en er den mer nøyaktige treffsikkerheten som ellers er å betrakte som noe tilfeldig i motstanderspillene. Her belønnes presisjon med gevinst og man føler virkelig at man har en slags ferdighet. Bommer man så er det fordi man faktisk bommer.
Det som også gjør Blackout til en favoritt for meg personlig, er muligheten for delt skjerm. Jeg tar av meg hatten for dette. Som stor tilhenger av sofaspilling via delt skjerm, faller virkelig denne suppa i smak. Det eneste jeg vil råde dere til om dette er hovedfokuset, er at en større TV er å foretrekke. Ja, det er liten skrift og den blir jo selvsagt enda mindre om skjermen deles på langs.

Zombie-modusen er mere variert enn tidligere, men for min del så følte jeg at jeg fikk lite ut av den. Da er heller multiplayer-modusen å foretrekke. Her får vi gjennsyn med gamle kart, samt noen nye. Likevel har jeg også brukt mininalt med tid på denne modusen. Det er ene og alene Blackout som fenget meg, muligens fordi jeg elsker Battle Royale men også fordi jeg kan være på team med samboeren.
Mangelen av historie og dybde i spillet er nok nytt for tilhengere av serien, men for en gangs skyld er det helt ok å utgi et spill med vekt kun på flerspiller.
Zombiedelen fungerer som en aldri så liten historie som for meg ble både tynn og flau. Noen kule miljøer men det ble ikke nok til å henryke meg.
Multiplayer er slik som vi et vant til uten noen alt for store nyheter. Du vet altså hva du får på denne kanten.

Tilbake til Blackout.
Våpnene blir mer og mer velballanserte og utviklerne pøser ut oppdateringer som forbedrer opplevelsen. Dessuten går ryktene om at selve kartet skal forandres etter hvert, slik som i Fortnite. Det er vel og bra fordi man begynner å gå litt lei det samme kartet etter 200 matcher. Jeg savner egentlig muligheten til å skifte mellom første og tredjepersons-perspektiv slik som i PUBG. Jeg savner også litt mere variasjon i kartet og flere kart, men om de velger å omforme det eksisterende kartet så er jo det også en trøst.

Innholdsmessig så bør det være noe for en hver her. Våpenutvalget er selvsagt som forventet fra et CoD-spill, men heldigvis så slipper vi unna romvesenvåpen og forholder oss til jordnære våpen. Disse spawner på ulike steder. På enkelte steder på kartet finnes det også NPC-styrte zombier som gjerne bevokter noen sterkere våpen. Dessuten har CoD en del kreative dingsebomser til hjelp. En pistol kan for eksempel skyte ut en krok slik at man kan nå opp til høyere steder på et blunk. En datastyrt liten bil fungerer som et overvåkningskamera og kan være skjebnesvanger i kamper mellom liv og død. Ulike former for feller og beskyttelse er også mulig å spore opp for så å ta i bruk.

Jeg føler at kontrollene sitter godt og man rører seg livlig mens skuddene flyr rundt ens ører. Kontrollene kan selvsagt også justeres. Et stort pluss er også den gode kontrollen av kjøretøy. Av kjøretøy kan vi så langt kjøre lastebil, ATV og en hover-båt. I tillegg kan man fly hellikopter hvilket er et taktisk valg som kan lede til seier eller derimot en sikker død. All denne variasjonen gjør Blackout til en velfungerende Battle Royale som sjelden blir kjedelig men heller spruddler av variasjon hvor ingen kamp er lik.

Skulle vi vært foruten multiplayer og Zombies så hadde ikke det gjort meg noe. Blackout regjerer i Cod BO4, og en historiedel ville nok også blitt lagt i skyggen av Battle Royale-versjonen som får CoD-spillere til å spille på en helt annen måte enn man vanligvis spiller et CoD-spill.
Selv har jeg nå passert 250 kamper og jeg føler meg langt fra å gå lei dette spillet. Det som gjør det hele så utholdende er delt skjerm-funksjonen. Man får et tettere bånd med sin medspiller. Funker ikke det så kan man lett også finne noen over nett. Man slipper å vente lenge før en match starter, og hver kamp er full av spenning og adrenalin.

Blackout var det CoD trengte for å fornye seg og jeg elsker det!

Samlet karakter: 9/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10