Cookie

Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Norsk
MEDLEMSANMELDELSE

Super Mario Maker 2

Da var man tilbake ved tegnebrettet. "Super Mario Maker" er nemlig her for en ny runde. Hva kan en oppfølger pressisere å gjøre som orginalen ikke fikk klekket fra seg? Er det strengt tatt nødvendig med enda et spill hvor vi kan designe egne Super Mario 2D-baner? La oss hoppe ut i det for å fiske etter svar.

Har du spillt det første spillet til Wii U og 3DS så vet du noenlunde hva du nå kan få til din Switch. Altså; du får en kiste med alle slags figurer, blokker og tingster fra Marios 2D-verden som du kan sette inn slik du vil. Du skal rett og slett lage dine egne baner med alt det kan innebære. Det er kun din fantasi som kan sette grensen. Vil du ha en bane med 27 flygende Goombas og en blokk med en stjerne eller en Koopa som daler ned i fallskjerm? Eller vil du skape nye versjoner av klassiske baner? Det er opp til deg.

Utvalget av ting og tang er viktig her. Der er hovedingrediensen og denne gangen får vi mer enn sist og det skulle bare mangle. Denne gangen har vi også tilgang til nesten hele katalogen fra starten. Dette til det positive i mine øyne, mens andre mener at man kan bli mere kreativ av et begrenset utvalgt til å begynne med. En god nyhet er i hvert fall større variasjon for banenes miljøer. Vi får nå den etterlengtede ørkenbanen og vinterbanen samt et knippe fler. Dette hjelper veldig på variasjonsfølelsen. Dessuten kan man nå komme inn i et helt annet miljø ved å forsvinne ned i et rør. Det er nemlig to lag per bane å skape på denne gangen. Alt dette er positive ting som burde være nok grunnlag for en hver ihugga banedesigner til å gå til innkjøp av spillet.
Men hvor i huleste er Pokey? Kaktusfiguren som oblikatoriskt burde følge med ørkentemaet. Om den ikke dukker opp i en oppdatering, vil nok Nintendo få en gjeng sinte fans på nakken for denne burde så absolutt få være med.

I spillet får man en simpel historiemodus med et tynt manus. Slottet til Peach er gått til grunne og trenger å fikses opp igjen. Mario reiser ut for å fullføre baner og tjene seg opp til å renovere kåken hennes igjen. Denne delen av spillet kan ikke spilles sammen med andre slik som andre deler av spillet. Dette er en kjedelig ulempe til en kjedelig del av spillet, men kan brukes til å få ideer til egne baner.
 
I "Course World" får vi tilgang til hele verdens baner. Her legger andre spillere ut sine baner, hvilket du også kan gjøre. Deretter kan man få ris og ros, samt medaljer og diverse for å la verden se dine kreasjoner. Dette er en essensiell del av spillet. Her kan vi rappe ideeer og få inspirasjon. Det er morsomt å se nye baner som kan være laget av en tobarnsmor i Canada eller en søppeltømmer i Italia. Du skjønner tegninga; alle er vi forskjellige og kan skape noe helt unikt. Det er fint at Nintendo trer litt til side og lar fansen skape sitt eget. Det er da man virkelig kan få se de kreative og helsprøe skaperverkene Nintendo ikke kan gi oss da de følger en noe mer straight linje. Og kanskje du får se en annerkjent Youtuber spille din level i en video.

Denne gangen kan vi også både skape og spille banene sammen med en annen spiller. Dette er kjent for å bli et kaotisk mareritt og det er ingen endring på den fronten. Det er spesielt teit og meningsløst å skulle skape baner sammen da man gjerne kommer i veien for hverandre. Denne funksjonen gjør nok mest nytte for foreldre som spiller med småbarn da de lett kan hjelpe dem ved å være med å skape baner ved deres side.
Det å kunne spille banene sammen er greit nok da jeg ofte har gjort det med New Super Mario Bros.-serien, men det har også lett for å bli kaotisk. Likevel er dette et fint tilskudd. Synd man må laste ned banene om man vil spille andres baner over nett med en medspiller.

Det er enkelt å lage baner både i dock-en og håndholdt på Switch. I håndholdt har man det mest effektivt når man skaper banene. Her blir man derimot nødt til å ha en stylus, og det burde absolutt følge med i coveret til alle utgavene av spillet. Det gjør det ikke. Selv trodde jeg en 3DS-stylus ville funke, men så feil kan man ta.

Hvilke spill får vi skape noe fra? Jo, klassikeren "Super Mario Bros.", "Super Mario Bros. 3", "Super Mario World" og "New Super Mario Bros. Wii U", samt "Super Mario Bros. 3D World". Alle kan du skifte utseende mellom underveis, bortsett fra sistnevne som har en annen type katalog hvilket er litt teit. Variasjonene er uansett store, og det meste er med her. Ja, bortsett fra noen essensielle fiender som Pokey!!!

"Super Mario Maker 2" er mer av det samme og enda litt til. Et skritt lengre frem og ikke minst i den positive rettningen. Du får mer variasjon, større baner og et mere innholdsrikt arsenal av utstyr, samt at du nå kan spille med opptil tre andre spillere om du vil slippe helvete løs. Og du kan fortsatt se hva resten av verdens Mario-tilhengere greier å lirke fra seg. Alt dette enten hjemme i stua eller når du er ute på farten.
Jeg ser ingen grunn til ikke å oppgradere til denne utgaven og la Wii U-forgjengeren leve i fortiden. "Super Mario Maker 2" er absolutt verdt pengene, så lenge du har en stylus. Det er et himmelrike for de som elsker Marios 2D-eventyr.

Men hvor i huleste er Pokey?

Samlet karakter: 9/10
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10