Assassin's Creed

Assassin's creed har vært ett mye omtalt spill. Når jeg skriver denne anmeldelsen har mye av hypen lagt seg, men det er ingen tvil om at det var store forventninger til dette spillet. Så da gjennstår følgende spørsmål: kan spillet leve opp til forventningene, og er den er perle som vil forbli en klassiker?

Det er ingen tvil om at assassin's creed er ett meget godt spill. Grafisk skinner det bedre enn mange andre spill jeg har sett. Joda, det er noen klipping feil her og der, men byene er rett og slett nydelige. Karakterene ser ikke så verst ut de heller og ser i grunn ganske overbevisende ut. Nei, rent grafisk er det lite å holde igjen på. Eneste er som sagt ett og annet klipping problem.

Ubisoft montreal er også selv klar over at de har skapt en grafisk perle her, og de vet nøyaktig hvordan de skal utnytte den! De viser virkelig frem omgivelsene ved flere annledninger. Til vanlig er de bare rundt deg overalt mens du hopper fra tak til tak. Det er først når du klatrer opp på et viewpoint for å få oversikt over det nye området du virkelig ser hvor nydelig spillet er. Kameraet snurrer da rundt deg og spillet briefer med sin overlegenhet. Første gangen man klatrer opp på den høyeste kirka er rett og slett uforglemmelig.

De tingene jeg har nevnt over sier også litt om den gode stemmningen Ubisoft har klart å fange opp her. Stemmningen er også like godt ivaretatt nede på bakken. Man presser seg i gjennom de store folkemengdene og føler virkelig at man er en del av en storby! Likevell vil du ikke oppleve dette like mye da du tilbringer mesteparten av tiden på hustakene. Dette fordi du kommer deg mye fortere fram der oppe.

Men alt er ikke bare fryd og gammen i assassin's creed. Spillet har også sine mangler. Desverre litt for store mangler. Det første store irritasjonsmomentet for min del må være hvor lett du blir avslørt! Jeg skal fortelle mer om dette, men litt bakgrunnshistorie kan være relevant:

Som dere sikkert vet handler spillet om en snikmorder som skal drepe ni mål for å utrydde ondskap i verden. I tillegg til dette skal også Altaier få tilbake sin respekt og rang i klanen sin. Han mister nemlig sin rank under det første oppdraget. Ett klassissk triks for å undskylde at man ikke starter med alle skills. Men det funker jo, så hvorfor ikke fortsette med det?

Tilbake til hvor lett det er å bli oppdaget. Fordi du er en assassin, eller snikmorder om du vil er det klart at alle vakter alltid er på utkikk etter deg. Dette er heller ikke noe jeg har problemer med å forstå. Derimot hvordan vaktene vet at jeg er snikmorder bare fordi jeg løper forbi dem er noe jeg aldri kommer til å forstå. Joda, det hadde vært greit dersom jeg kom løpende rett etter å ha drept noen. Det som er fakta derimot er at du ikke behøver å ha rørt så mye som ett hårstrå på noen i hele byen. Da er det litt rart at de klarer å avsløre deg på løpingen din.

Andre irritasjonsmomenter er kampsystemet. Det er i utgangspunktet underholdende nok, og fortsetter med det etter at du lærer og countre. Problemet er bare at det blir altfor lett! Etter at man lærer å countre behøver man ikke gjøre annet faktisk, bortsett fra å se på at fiendene faller som fluer da. Kommentarene fra folk i byen kan også bli litt vell irriterende i lengden. De har sikkert ikke mer enn 5 (har ikke telt, bare symbol på få) kommentarer som de bruker opp igjen hele tiden. Etter den ti tusende gangen med "what would cause him to run like that" etter kun to timer blir man rett og slett lei. Det er snodig at det skal være så unaturlig å løpe i ett spill hvor det er så sentralt! Forøvrig skal det sies at lyden ellers sitter som støpt!

Storrymessig vil du få ett par overaskelser i starten, men den går helt ærlig litt tregt. Dette gjelder helt frem til slutten hvor det blir virkelig spennende og ryktene om god story var helt klart sanne. Selv om storyen midt i spillet kanskje beveger seg litt lite fremover klarer den hvertfall å engasjere deg noe, og gameplaeyet er bra nok til å holde deg i gang.

Det å hoppe rundt på bygg er rett og slett en ren fornøyelse og det er her morroa ligger. Ikke i å sloss, dette er bare kjedelig i forhold. Vil du sloss bør du heller plukke fram ett annet spill. Kontrollene kan virke fryktelig enkle med at man bare må holde to knapper for så å styre med spaken. Da hopper og løper Altaier dit du vil. Det kan likevell være utfordring nok å styre noen ganger og Altaier kan hoppe mye frem og tilbake før han kommer seg dit du vil, men dette er heldigvis ikke ett vanlig problem som forekommer ofte.

Det er som sagt en virkelig kvalitets tittel vi snakker om her. Det er helt klart verdt en nærmere kikk, men jeg tror ikke vi snakker om noen evigvarende klassikker her. Spillet har rett og slett for mange mangler til det.

Selv om oppdragene er varierte og godt gjennomførte er ikke holdbarheten for god. Når du først har gjennomført spillet er alt som gjennstår å samle flag o.l. Om du er fan vil du sikkert få noe ut av å gjennomføre spillet en gang til, men for de fleste av oss er dette ett spill vi gjennomfører, pakker sammen og glemmer. Eventyret er likevell langt og engasjerende nok til at det er verdt en nærmere titt, og storyen er vel også noe som vil sitte igjen hos mange.

Medlemsanmeldelser46
Samlet karakter: 8.1/10
1