Ico

En liten gutt blir fraktet opp på et gammelt slott for å ofres til gudene på grunn av at han har horn. Gutten blir sperret inne i et mørkt trangt kammer og her skulle hans reise ende. Heldigvis skjer det noe som gjør at han kommer seg ut og han begynner å undersøke slottet. Det tar ikke lang tid før han finner ei jente som er innesperret i et bur og sammen prøver de å finne veien ut...

ICO er et spill som er fantastisk vakkert å spille. Det første du merker når du tar over kontrollen er at det ikke er noen livsmålere eller annet som forstyrrer bildet. Dette gjør at alt blir litt vakrere siden du slipper merkelige merker i kanten av bildet. Spillet spiller mye på lys og skygge, og store tomme omgivelser.

Skulle jeg sammenligne spillet med et annet spill, vil jeg si det minner meg om Zelda pga alle problemene du kommer over som du må løse. Men der stopper også all likhet. ICO baserer seg på å få denne lille hjelpeløse jenta med deg ut av slottet, hvor man enten holder henne i hånda,eller roper på henne.

Dessverre for Ico viser det seg at det er en del skyggevesener i slottet som er ute etter jenta og du tilbringer mye tid å redde henne fra disse skyggene. Følte ofte mye stress når disse skyggene dukket opp. Jeg oppholdte meg ofte langt unna jenta da de bestemte seg for å gjøre entre, noe som endte med at jeg med hjertet i halsen sprang etter skygger som fanget henne hele tiden. Dette ga et herlig aksjonpreg i et ellers mer hjernetrimspill. Samtidig er ikke dette et spill for de som har det travelt og liker FPS-spill. Men liker du å knekke visuelle nøtter er dette et appsolutt must for deg.

Grafikken er fantastisk fin og er noe av det peneste som er laget til ps2. Lengden til spillet er ca 10 - 15 timer ettersom hvor mye du sitter deg fast ved puzzlene i spillet. Men heldigvis kan du spille det 2 ganger hvor da skyggevesenes og jentas språk blir oversatt til engelsk. Noe som er positivt siden du da får hele historien bak jenta og ikke bare må gjette deg til hvorfor hun er der. I tillegg åpnes også muligheten til at en venn kan styre jenta med kontroller nr. 2 til en viss grad. Noe som gjør runde 2 mye mer gøy, og det kan trengs siden du alt hr løst spillets puzzels og runder det rimelig raskt andre gang.

Man koser seg under hele greia, og slutten er legendarisk.

Minus med spillet:
Enkelte ganger kan man irritere seg over at man mister kontakten med jenta. Hun har en tendes til å løpe etter duer og andre ting. Og ikke alltid hører hun etter deg når du vil hun skal komme. Men stort sett føler du at kontrollen sitter der den skal.

Har man rundet det, blir det litt enkelt å spille runde 2.

Positivt:

Spillet har lengre levetid ved at det åpnes nye muligheter ved runde nummer 2.