Star Wars: The Force Unleashed

Jeg elsker Star Wars spillene og filmene. Star Wars Knights of the old republic er det beste rollespillet jeg noen gang har prøvd. Filmene er også fantastiske der den 5. filmen er det store høydepunktet. Meningen med spillet er å leke seg med kraften å svare på de spørsmålene filmene ikke klarte å svare på. Så jeg hadde store forventninger når jeg skrudde på spillet, og jeg må si at jeg ble både skuffet og imponert.

Star Wars the force unleashed setter standaren allerede i første oppdraget der du spiller som Darth Vader. Det må være alle Star Wars fans våte drøm å spille som Darth Vader, og det er utrolig moro. Darth Vader setter i gang historien når han prøver å finne en mektig Jedi, men det viser seg at det ikke var en Jedi han fant. Han fant en liten guttunge som kunne få enorme krefter, og det er her historien begynner. Etter hvert spiller du som snørrungen Starkiller. Han prøver å vise seg verdig som Vaders lærling og han fullfører alt Vader sier. Etter hvert forandrer Starkiller seg og hører ikke blindt på hva Vader sier. Historien blir mye mer interessant og komplisert når han forandrer seg. Utviklerne i spillet har lenge skrytt over at historien i spillet skulle være så fantastisk bra, men jeg ble en smule skuffet over historien. Historien er i mine øyne for kort og forutsigbar, men utviklerne klarte målet sitt. Nemlig å svare på spørsmålene filmene ikke klarte å svare på. Alt i alt er historien godkjent, men langt fra briljant.

Selve spillbarheten i spillet er både glimrende og helt elendig. Selve kampsystemet i spillet fungerer bra og dårlig. Det er moro å leke seg med kraften og det blir aldri ensformig. Du kan variere angrepene og komboene og det er skikkelig gøy. Dessverre har kampsystemet noen svakheter også. Siktesystemet fungerer ikke i det hele tatt, og det er skikkelig irriterende. Det er med på å dempe helhetsinntrykket ganske mye. Noe som jeg også ikke var helt begeistret for var når fiendene slo deg ned i bakken. Du fikk rett og slett ikke komme opp å forsvare deg. Jeg døde et par ganger på grunn av dette og de kunne forbedret dette.

Mens du spiller får du erfaringspoeng, der du kan oppgradere kreftene, få flere komboer eller diverse force talents. Dette er en meget god ide av utviklerne, men det fungerer ikke bra på alle områdene. Meningen er at du skal variere hvordan du spiller. Personlig brukte jeg nesten kun lyssabelen med diverse komboer. Dette var ikke spesielt lønnsomt. Det er mye mer lønnsomt å ta fiendene fra avstand med en kjedelig spillestil. Derfor fungerer ikke dette perfekt, men alt i alt fungerer det greit og det er med på å krydre spillopplevelsen.

Fysikken er også med på krydre spillopplevelsen, men den glimrende fysikken kunne ha blitt brukt mye mer. Det er utrolig moro å kaste kasser og lignende på fiender. Jeg trodde at fysikken skulle bli trumfkortet til spillet, men fysikken blir ikke brukt til så mye annet enn å kaste kasser å bruke kraft på dører.

Det artigste med spillet i mine øyne er bosskampene. Bosskampene blir aldri kjedelig og det er omtrent null kameratrøbbel. Musikken er med på å få bosskampene mer intense og det er utrolig moro. Når du endelig har beseiret bossen kommer det en rekke trykkesekvenser. Det er ikke alle spilljournalistene som har likt scenografien, men i mine øyne er scenografien helt fantastiske. Det er skikkelig spennende og det er bare å nyte nødestøtene til Starkiller. Det er med en boss på slutten av alle levelene så det fungerer som god motivasjon.

Lyden i Star Wars the force unleashed er i mine ører helt fantastisk. Lyssabelen har aldri hørtes bedre ut og alt det andre, men det er musikken som er det største høydepunktet. Utviklerne har brukt nesten alt som er av Star Wars musikk og det er helt fantastisk. Ikke bare musikken, men hvor utviklerne har puttet inn musikken og det er med på å få Star Wars the force unleashed veldig, veldig spennende. Stemmeskuespillet i spillet er også imponerende, noe jeg aldri hadde trodd etter at jeg spilte demoe. Stemmeskuespillet til Organa er fantastisk, Vaders stemmeskuespill blir bare bedre og bedre utover spillet, Starkillers stemmeskuespill fungerer fantastisk og the Emperor sin stemme er faktisk deilig. Lyden i Star Wars the force unleashed er fantastisk og det er noe av det beste jeg har hørt i et spill.

Grafikken i spillet er som regel helt nydelig. Dessverre lider Star Wars the force unleashed av en del lag, noe som er med på dempe helhetsinntrykket ganske mye. Miljøet er fantastisk når det ikke lagger og veldig variert. I spillet kan du utforske alt fra en Tie fighter factory til den tropiske planeten Felucia. Når Star Wars the force unleashed ikke lagger er det noe av det peneste jeg har sett innen spill. Cutscenene i spillet er veldig godt laget og der er grafikken veldig vakker.

Holdbarheten i Star Wars the force unleashed er spillets svakeste kort. Spillet varer ikke mer enn 6-8 timer og det er ikke med Coop eller noe andre moduser. Personlig ble jeg veldig skuffet over holdbarheten, og du må nok være en ganske stor Star Wars fan for å spille dette spillet flere ganger. Jeg mener at utviklerne burde ha tatt med coop. Tenk deg å denge løs med kraften og eie alle sammen med en venn. De kunne også tatt med flere modusene som er med i PSP/ Nintendo DS versjonene. Da hadde spillet hatt mye bedre holdbarhet. Men hvor langt bør et spill være? Det er en statig økende tendens til at spill blir bare kortere og kortere. Spill som blir utviklet i dag varer kun i 12-16 timer. Jeg mener vi bør forlange mer for 550 kr.

Star Wars the force unleashed er og blir en liten skuffelse for meg. Du må være en Star Wars fan for å like dette spillet, men viss du er en Star Wars fan bør du få med deg dette spillet på grunn av historien. Er du en stor Star Wars fan og digger Actionspill er dette et must.

Pluss: Fete bosskamper, ekstremt god lyd, historien, lek med kraften, moro.

Minus: Ikke Coop, dårlig holdbarhet, kraftig lagg.

Grafikk: 7