Dark Sector

Jeg gikk rundt i byen for å sjekke ut min favoritt spillbutikk etter perler jeg kan ha gått glipp av. Jeg tittet rundt omkring etter bortglemte perler som bare forsvant i havet. Poesien strømmet på og det gjorde også fyren som sto i kassa.

Han startet å prate om spill som ikke har blitt verdsatt slik de burde. Titler som "Retur To Castle Wolfenstein", "Painkiller" og "Stalker" ble nevnt i det han startet å snakke om. Jeg fortalte han at det jeg ønsket meg av spill, var et nytt et til den barmfagre Xbox 360'en min. Han rettet øyeblikkelig fingeren mot to forskjellige spill. Det ene var "Battlefield: Bad Company" og det andre var, ja du gjettet det, "Dark Sector". Jeg gikk jo selvfølgelig ut av den butikken med Dark Sector i hendene, og et håp i hjertet.

Jeg startet spillet, og til min overraskelse, var det ikke veldig mye jeg kunne si om menyene, og de forskjellige modusene man kunne velge. Single player og multiplayer. Dette er i bunn og grunn alt man kan gjøre i spillet.

Single playeren foregår under den kalde krigen, og starter med at man er en fyr i en fancy drakt som er på et oppdrag der han må drepe en person og finne en spesiell sak.

Ok, det første man tenker er selvfølgelig "Gears of War", og hvorfor gjør man egentlig det? Fordi at det i bunn og grunn er nesten samme spillet, bare i en mer naken utgave. "Gears of War" parret sammen med en ekstrem stor dose "Resident Evil 4". Jeg overdriver ikke når jeg sier at dette er det største gameplay plagiatet siden "Pacman" og "Hungry Horace" (http://www.youtube.com/watch?v=Mz3r_s2Zc4M). Senere i spillet blir du om til en mutant, noe som gjør at du ikke kan bruke våpen på samme måte lenger, fordi at fiendenes våpen har en mutant sperre... Mutant sperringer på 80-tallet... Kalde krigen var visst mer moderne enn jeg trodde.

Våpen som pistoler og rifler kan du fortsatt bruke, men på grunn av mutantsperringen, fungerer de ikke mer enn 10 sekunder. Ellers så har du en våpen selger som i bunn og grunn er samme fyren fra Resident Evil 4, uten sjarm, aksent, eller gode våpen. I bunn og grunn er våpenet du bruker i løpet av hele spillet, mutantboomerangen din. Denne lille saken er noe jeg antar er en kopi fra "Heavenly Sword", du kan pælme kastesaken din, for så å styre den i saktefilm.
Der er morsomt i bunn og grunn ja, men det kan bli kjedelig etter en stund, når du går tom for ammo, og du ender opp med å bare kaste den i saktefilm. En annen sak som går meg på nervene, er at boomerangen du har, blir brukt i en haug med puzzles, men saken er, at når du er først i starten, så vet ikke du at det er et puzzle! Så i bunn og grunn, må du forvente disse greiene før du kjøper spillet, ellers havner dette spillet vekk fra action sjangeren, og faller i den skumle grøften kjent som "Hvor i helvette er jeg" sjangeren.

I løpet av spillet så blir du mer og mer mutert, noe som gir deg sterkere angrep. Jeg liker hvordan grafikken ser ut på armen til hoverpersonen idet han går og beveger på seg, men den samme motoren som gjør at armen ser fantastisk ut, er også ekstremt negativ. Armen er visstnok mutert og gjort om til et metall, men grafikken er laget sånn, at absolutt alt ser ut som om det er laget av metall. Dette er latskap fra utviklernes side.

Musikken i dette spillet er ikke noe man tenker på. Foruten om selv musikken som kommer i menyen når du starter spillet, har dette spillet mer eller mindre ingen musikk. Lydene i seg selv er gode nok. Eksplosjoner og kutting. Men av og til så dreper du mens du hører at noen snakker, og det ødelegger snakkingen. Du hører ingenting av dialogen på grunn av den, men det hjelper deg heller ikke at alle stemmeskuespillerne har like mye innlevelse som en plastikkpose.
Historien i dette spillet er skandaløs. Hovedperson skal drepe slemming, slemming gjør han om til en mutant, mutant dreper mennesker, mutant dreper andre mutanter, mutant blir forrådet, mutant dreper slemmingen, happy end.

Hvor mange ganger har du ikke hørt det? Dette plottet er så ekstremt harry og så mange deler er så rippoff fra andre spill, at du mest sannsynlig bare vil slå det av. Jeg tuller ikke, historien i dette spillet er forferdelig.

Ok, jeg må bare si dette angående spillet. Det har så EKSTREMT mange kopieringer fra Resident Evil 4, at det er skummelt. Tro meg. Sistebossen i seg selv er Salazar! Jeg lo da jeg så det. Det er akkurat den samme bossen som jeg koste meg med under mine mange gjennomganger av Resident Evil 4! Bare at i dette spillet, er han presentert på en så dårlig måte, at i stedet for å frykte ham, så ler du. Haha, jeg smiler bare av å tenke på det.

Multiplayeren i spillet er ikke noe å hoppe i taket for. Det er to moduser man kan velge i, og tro meg, det trenger ikke å være flere. I den ene modusen er man mutant, mot det andre laget som er vanlige folk som skal drepe deg. Det er en god ide i seg selv, inntil man ser at mutanten har onehit KO angrep. Den andre modusen orket jeg ikke å i det hele tatt å teste, etter fornærmelsen jeg fikk fra den første modusen.

Pluss:
Boomerangen. Grafikken på selve mutantene.

Minus:
Hermingen etter Gears of War og Resident Evil 4. Stemmeskuespillet. Metall Grafikken. Repetivt Gameplay. Forferdelig historie med kjedelige plottvister. Hovedpersonen er uinspirerende og rett og slett kjedelig. Til tider problemer med grafiske småting, som at man tar en "Fatality" på en fiende, og de ender opp inni veggen, og er på utsiden på samme tid.

Alt i alt:
Hvis du ikke har prøvd Gears of War, eller Resident Evil 4, kan det være en liten mikroskopisk sjanse for at du liker det. Ellers så kommer du til å synes at spillet er kjedelig, repetivt, og rett og slett dårlig.

Sjekk heller ut:
Resident Evil 4. Gears of War.

Samlet karakter: 7/10