Little Big Planet

Skrevet av: Aiden   2008-11-11

Play, create, share

Ett av de mest ventede spilltitlene til Playstation 3 har endelig ankommet våre breddegrader, og spillet heter selvfølgelig LittleBIGPlanet. Ved første øyekast kan det virke som ett helt vanlig platformspill, der spilleren skal komme seg igjennom ulike baner med hindere kun ved bruk av en hoppeknapp og en knapp til å holde fast i objekter. Men det tar ikke lang tid før man finner ut at spillet er så mye mer enn kun enda ett platformspill. Media Molecule har også skapt ett spillverktøy og man innser at LittleBIGPlanet er ett av de mest kreative, unike og sjarmerende spillene som noensinne er blitt laget.

Innledningsvis blir man umiddelbart møtt av en liten krabat. Møt Sackboy, en liten tøydukke som vil smelte hjertet til de fleste hardhauser. Han står der smilende og venter spent på å ta sine første skritt mot en helt fantastisk spillverden. Bare innledningen til LittleBIGPlanet er noe helt for seg selv. Man styrer Sackboy igjennom en introduksjonsbane, der man får prøve seg på kontrollen og samtidig bli presentert til alle de kreative hjernene bak spillet. En herlig vri som blir godt mottatt. Deretter blir man tatt med til spillets hovedmeny. Her venter en historiedel, som vil lære spilleren alt det grunnleggende om spillet. Det gjelder å komme seg fra A til B, og man løper igjennom de fargerike og fantasifulle banene, enten alene eller sammen med 3 venner, både offline og online.

Man hopper, griper fast i ulike objekter for å komme forbi hindringer eller å løse gåter, samtidig som man plukker opp glasskuler for å sanke poeng, diverse materialer man kan bruke senere og ulike kostymer man kan kle opp Sackboy eller Sackgirl med. I overflaten er spillet ett todimensjonalt-platformspill, der man kan hoppe lenger inn i skjermen eller nærmere for å finne skjulte skatter og hemmelige passasjer videre. Men dette er kun til man har spilt seg igjennom historiedelen. Etter dette blir man introdusert til nivådesigneren, som lar spilleren selv slippe fantasien løs og lage sine helt egne baner. Og det er her LittleBIGPlanet virkelig utfolder seg til å være ett spill helt i sin egen sjanger.

Nivådesigneren er det som gjør LittleBIGPlanet til ett helt glimrende spill. Her kan man velge å få en bane som har lagt grunnlaget for deg, som vil gi spilleren en godt utgangspunkt. Eller man kan velge å få en helt tom level, der du er Gud, du bestemmer akkurat hva den skal inneholde. Å ha såpass makt over sitt eget spill er befriende og deilig. Man velger selv handlingsforløpet, omgivelser, figurer, farger, fasonger, temaer, utfordringer og belønninger. I starten kan det virke litt for mye å kaste seg rett ut i og lage en bane. Derfor er det en mannlig fortellerstemme som geleider en igjennom de ulike stadiene og forklarer til punkt og prikke hva man bruker de ulike verktøyene til. Det er veldig hjelpsomt og etter en stund føler man seg klar til litt prøving og feiling. Her kan man bruke de gjenstandene man fant i historiedelen, og bruke de i nivådesigneren. En genial ide som får mange til å spille historiedelen flere ganger, for å finne alt som er av utstyr og kostymer og få 100% på alle banene. Hva man fyller banen med, er helt opp til en selv, og det er en begrensning på hvor mye en kan presse inn i en enkelt bane. Dette er uansett ganske mye, så man vil kunne lage en relativt stor bane.

Etterpå kan man legge ut den ferdige banen på sin egen lille planet og la mennesker over hele verden innta ditt spillunivers, som kan legge igjen enten positive eller negative karakterer og tilbakemeldninger. På denne måten vil man inspirere og hjelpe hverandre til å lage bedre baner. Nivådesigneren er svært omfattende og krever en god porsjon tålmodighet, men er desto mer tilfredstillende når man virkelig begynner å få teken på det.

Kontrolloppsettet er enkelt. Man styrer med venstre analog, hopper med X-knappen, som enkelte ganger kan være litt kranglete, og tar tak i enten motspilleren (som kan føre til ett slag i ansiktet av motspilleren) eller forskjellige objekter med L1. Med O-knappen får man opp en liten meny som man bl.a kan forandre utseende på tøydukkene, ta livet av seg selv hvis man står fast, finne frem til diverse stickers og motiver som man kan bruke til å løse gåter eller små puzzles for å få belønninger.

Hvis man holder L2 og/eller R2 inne, styrer man Sackboy's armer. Høres kanskje rart ut, men disse kan man faktisk ha det ganske så gøyalt med. Lapp til motstanderen ved å holde en av de nevnte knappene inne og styr med analogen i ønsker retning. Når 4 stykker febrilskt samler opp glasskuler og har skikkelig konkurranseinnstinkt, kan dette føre til både kaos, humor og hysteriske øyeblikk.

Fargerike omgivelser og sjarmerende figurer gjør LittleBIGPlanet til ett veldig lekkert spill. Det er kanskje ingen grafikkbombe når det kommer til realistiske detaljer og antall pixler, men det er heller ikke det som er hensikten. Det blir feil å sammenligne, siden det stiller seg i en helt annen kategori. Dessuten er fysikken i spillet enestående. Når man tar seg igjennom de forskjellige banene, blir man rett og slett trollbundet av atmosfæren, som enten kan være småsøt og hyggelig, eller nifs og skummel. Alt ettersom man velger selv. Musikken er både variert, sprudlende og helt glimrende. Ved å plassere en liten musikkspiller hvor enn man måtte ønske, kan man skape en stemning, alt etter hva man er ute etter. Det er ikke veldig mye dialog og stemmer i spillet (bortsett fra den behagelige fortellerstemmen), men det er en rekke lydeffekter man kan legge til ulike partier eller figurer på brettet som kan være nokså festlige.

At LittleBIGPlanet vil vare i mange år fremover, er ingen overdrivelse. Selv om historiedelen kan raskt gjennomføres på 5-6 timer, er det allikevel en utfordring for de som er ute etter å få 100% på alle banene. Da snakker man om adskillig fler timer. Men det som er mest unikt, er at LittleBIGplanet fortsatt er under en slags utviklingsprosess. Media Molecule har lagt ett massivt grunnlag, med haugevis av materialer og utstyr man kan skape de mest fantastiske banene helt fra bunnen av, og spillet er fabelaktig i all sin prakt slik som det allerede er. Men bare tenk på hvordan dette vil utvikle seg i tiden fremover. Allerede nå ser man at det er en rekke kreative sjeler der ute, men når utviklerne fortsetter å dele ut flere gjenstander, kostymer og byggemateriell som spillerne kan videreutvikle gamle baner og skape helt nye med, vil det hele tiden virke frisk og man får alltid nye impulser og ideer til å lage enda større, mer omfattende og kreative baner.

LittleBIGPlanet er intet mindre enn en spillrevolusjon av de skjeldne. Det har blitt Sony's nye flaggskip. Media Molecule har ikke bare laget ett fantastisk platformspill, men også ett omfattende spillverktøy som kommer til å glede Playstation 3-eiere i lang tid fremover. Det er ett spill som det oser kvalitet og sjarm av, ulikt alt annet en har sett tidligere. LittleBIGPlanet er uten tvil ett av de beste spillene på maskinen og ett av årets spill, som virkelig fortjener en plass i spillhylla.

Grafikk: 9

Gameplay: 10

Lyd: 9