Guitar Hero

Advarsel! Denne anmeldelsen er svært gammel og har ikke samme kvalitet som nyere anmeldelser. Les på eget ansvar.

Spillet som startet hele det konseptet med plastinstrumenter. Ja, jeg vet at det fantes noe lignende før, men siden man spillte med en vanlig kontrollen ville jeg ikke kalt det for plastinstrument. Og de japanske spillene fra 90-taller er jo ikke helt det samme som det er i dag (med tanke på soundtracket og gameplayet).

Spillet går som skjent ut på å bære en gitarformet kontroller, og trykke på en knapp nede på gitaren som kalles en "Strum Bar" i takt med notene som kommer ned over skjermen, samtidig som du holder inne knapper oppe på gitaren som skal symbolisere stringer. For eksempel: Det kommer en rød note. Da skal du holde inne den røde knappen, og trykke på "Strum baren" når den når bunnen av skjermen for å spille noten. Altså en gitarsimulator. Og ja, det er MYE morsomere en det høres ut.

Låtutvalget i det første spillet er lite, men fantastisk. Her er noen av de største klassikerne noen sinne, inkludert "Smoke on The Water", "Iron Man", "Cowboys from Hell", "Aces of Spades", "Symphony of Destruction" og "Ziggy Stardust". Tilsammen 30 skjente låter og cirka 14 låter fra mindre, men gode band (altså over 40 låter å spille til). Notekartene er rene og fine, uten en hel strøm av overdrevne trippelnoter. Notekartene er litt lett dog, men det var jo det første spillet i serien, så de kunne ikke risikere at det ble for vanskelig.

Grafikken er aldrig det viktigste i disse typer spill, men grafikken i Guitar Hero er uansett unik og spennende, med en tegnefilmstil som ikke fins maken til. Harmonix har dessuten vert utrolig flink med skygger og lys effekter. Scenen i seg selv er ikke den mest detaljrike, men det hadde kunnet blitt forvirende. Man kan også velge mellom 8 rockere for å få den rette "feelingen".

Gameplayet funker utrolig bra. Spillet blir liksom ikke kjedelig til tross for at det er samme konseptet i lang tid. Musikken og de varierte notekartene er nok med på å hjelpe til her. Noe som trekker ned er "Hammer-ons/Pull-offs", som er solonoter som man kan spille på en spesiel måte. Eneste problemet er at det er vanskelig å forstå og utføre disse (noe Harmonix har fikset i GH2), noe som gjør et par soloer utrolig vanskelig (Spesielt "Bark at the Moon" og ironisk nok riffet til "Cowboys from Hell").

Multiplayerdelen er veldig enkel: Man velger ver sin figur, en låt, og så ser dere hvem som er best. Man kan ikke ha handicap, noe man har på GH2. Men det er et greit system vist du har noen på samme skill-level som deg selv på besøk

Ikke perfekt, men utrolig bra fordeom, og et must for alle som liker Guitar Hero og/eller rock.

Grafikk: 9/10
Lyd: 10/10