Pokémon: Battle Revolution

Ah, endelig er det som fansen har skreket, grenet, klort og brølt etter. et 3D spill som omhandler Pokemon, og som også er på Wii!

Førsteinntrykket er jo at det er nettop det - 3D. Altså noe som er ganske "nytt" i forhold til de mer tradisjonelle spillene. Joa, vi hadde jo "Stadium", "Colluseum" samt det litt mer spesielle "XD: Gale of Darkness". Men disse ble av en eller annen grunn oversett. En grunn som het Gamecube.

Men nok om fortiden.

Når jeg fyrer i gang spillet, ser jeg med en gang en ganske god grafikk - det skinner og lyser (nei, ikke like ille som Soul Calibur 4) og det er mye sollys og slikt. Det er definitivt det best utseende Pokemon spillet som noensinne er laget, det er ihvertfall ikke tvil om!

Men med en gang jeg starter "Historie"modusen, føler jeg en eim av raskt arbeid. Det er nesten ingen historie! Du skal slå x antall trenere, for å bli den beste i verden, altså i bunn og grunn det samme som GB(A)/DS spillene. Men bare uten den morsomme ferden og de tilfeldige møtene imellom disse trenerene. Det hele blir som en slags verdensturne, der du drar fra en Cyberpunk by med en Emo-trener, til noe som minner om Hawaii, komplett med t-skjorter og solbriller. Utseende ditt kan du velge selv, som de fleste spill nå for tiden, med alt fra vanlige klær, til Pikachu-cosplay utstyr. Faktisk ganske morsomt, med tanke på at du kan spille online (mer om det etterpå).

Gameplayet er en grafisk oppdatert og tredimensionell versjon av de tradisjonelle spillene. Du kan enda bare fyre alle lasere, eller ta en taktis vei som er mer som sjakk enn to overdimensjonerte ting som sloss. Og det er jo også fint å se at alle de nesten 500 pokemonene og enda flere angrepene og triksene deres har overlevd prosessen som skapte dette spillet - det hele funker ganske bra. Men det er noen små feilskjær - om så en svak krabat tar en skikkelig smell, faller den, og reiser seg bare for å "besvime" (barnevennlighet ftw!) når den allerede ser klar ut igjen. Men alt dette er egentlig bare småplukk - det er det samme som du er vant til fra din håndholdte, altså ganske til sinnsykt bra turbasert rollespillkos.

Også har vi jo online.
Med en gang Colluseum og XD kom ut, begynte folk å skrike etter Onlinemoduser. Men når skal folk lære seg å tie stille!? Okey, her har du en online modus, der du kan sloss mot andres spesielle karakterer og teams, uansett om de bor i nabohuset eller Tahiti, og siden det er turbasert, gjør ikke selv den mest absurde lag noe mye, annet enn å gjøre at du klemmer kontrollene dine til støv mens du venter. Men jeg anbefaler deg - skaff deg heller noen Friend Codes (Wii's online-kontakt... ting) og spill med dem. Som så mange andre spill, er det folk der som bare tenker på å vinne. Og det kan jo være kjipt, om du ser etter moro, også møter du noen som er.... EKSTREMT overlegne. (I disse spillene kan tross alt to like høy levlede karakterer ha 100 i forskjell i "Defense" og annen statistikk). Morsomt nom er det ikke en gang leaderboards i spillet, men en hver sin smak...

Vel, tross en del feilskjær, er dette et ... hva er ordet for "Decent" på norsk? Bra, men ikke utrolig? Noe sånt! Et bra men ikke utrolig spill. Og om du er helt opp etter ørene vill etter Pokemon, er dette omtrent så nært du kommer til å løpe etter Pikachu - visuelt sett.

Tross en nesten irriterende onlinedel, svak historie, og en litt "Gi dem det de vil ha for cash" følelse, er dette et greit nok spill.

En hårfin 7'er

Og det var pin UMULIG å finne et bilde av alt fra Pikachu til Lugia som ikke ble DRADD ut og fikk en bildekvalitet som gir deg lyst til å dyppe øynene i sprit. Sorry :/