Gamereactor Norge. Se de nyeste spilltrailerne, pluss ferske intervjuer fra de største spillmessene i verden. Gamereactor bruker cookies slik at du kan browse nettsiden vår best mulig. Hvis du fortsetter antar vi at du er fornøyd med vår cookies policy.

Burnout Revenge

Advarsel: Denne anmeldelsen er en smule gammel, og har ikke samme kvalitiet som nyere anmeldelser. Ikke vær redd for å lese den derimot, da den fortsatt er informativ.

Jeg sitter i en bil i skitne Motor City. Det er rolig nå, men snart kommer det til å ligge bilvrak, blod og sprukket asfalt der jeg sitter å hører på litt småkjip pop-rock. Gjør deg klar for den råeste kjøre opplevelsen noensinne!

Burnout: Revenge var det siste spillet i serien der alt handlet om råskap istedenfor rå realisme. Med første øyeblikk ser det ut som et vanlig kjørespill med career-mode. Men når du starter spillet for fult blir det noe helt annet!

Grafikken er det beste jeg har sett på PS2: Bilene skinner i solen, asfalten ligger som et kunstverk på bakken og det lagger ikke det gran. Grafikken er perfekt, rett og slett. Eksplosjonene er også veldetaljert med passende model til de maltrakserte bilene. Alt ser alt lekkert ut! Banene er også ganske varierte, med alt fra snødekte fjell til storbyer, turistplazaer og høyt trafikerte neon-opplyste motorveier. Alt ligger til rette for en sikkelig god opplevelse til nå.

Lydbildet er også fantastisk. Så klart, musikken er litt småkjip til tider, men den passer vanligvis perfekt inn i løpene. Det er også et par virkelig superbrae låter som passer ennå bedre: Bullet for My Valentines "Hand of Blood" er tøff metal, Fall Out Boys "Dance, Dance" er en emo-perle med skjappe bassriff og en hyper vokalist og Goldfingers "I Want" er stemningsfull men akk rask rock med et godt tempo. Disse sangene er sykt bra å høre på mens du suser i 200 KM/H gjennom byen.

Kontrollsystemet er strøkent. Det er lett å styre, sladde, kontrollere vraket ditt i luften, "bytte litt maling" med fienden. Av og til føles det litt som på skinner, men mesteparten av tiden er man for oppslukt av å knuse biler og gruse asfalt til å tenke på det. Det er også litt vanskelig å komme tilbake i løpet vist du skjører ut av veien uten å direkte kræsje bilen med de letteste bilene, men ellers funker alt prikkfritt.

Så kommer den beste delen: selve spillet. Her kjører man fictonele sportsbiler i beinharde løp og konkuranser der det ikke spares på miljøskader og katastrofe. Man kan blant annet mose seg igjennom trafikken fra baksiden, slik at siviltrafikken flyr mange hundremeter framover i luften med eksplosjoner involvert, og kjøre i mer en 200 Kilometer i timen med sikkelig fartsfølelse som du ikke kan få i noe annet spill (etter det jeg vet). Man får boost ved å gjøre farlige ting, eks. knuse trafikkanter, kjøre på feil side av veien, sladde over lengre tid og ikke mints knuse motstanderne dine (bokstavelig talt)! Også når man kræsjer er det ikke kjedelig, man kan nemlig styre bilen i luften, og samtidig bruke opp all boosten din for å sprenge bilen med et lett trykk på R2, noe som kan sprenge motstanderne dine vist du styrer bilen mot dem og aktiverer bomben rett over taket deres. For en følelse det er å sprenge fiendene dine mens boost-metere brenner rett til tops!

Modusene er vanligvis litt generelle, som eks. Race, Elimination og Time Trials, men man har også perler som Trafic Attack, der du skal ødelegge så mye rush-trafikk som mulig uten å kræsje selv. Vist man suger hart i bilkjøring eller liker eksplosjoner mer en halsbrekende fart har Burnout: Revenge også et ekstra ess i ermet: Crash Mode. I Crash Mode velger du en spesiallaget crash-bil eller en av race bilene dine, kjører mot en plass der det er en del trafikk og kræsjer (åpenbart nok) mitt i blant dem. Med dette skal du lage størst mulig trafikkork, sprenge så mange biler som mulig og skade byen for flere millioner dollar.

Det er når det kommer til frihet at skuffelsen kommer: Hvor er free-play moduset? Hvor kan jeg ødelegge biler time på time meningsløst og brutalt for moroskyld? Det fins ikke. Så klart, Burnout Paradise har freeplay, men det er på langt nært så rått og hardcore som dette spillet. Og så er det de helvetes bussene som av og til kommer i veien. Man kan ikke mose disse framover, så man kræsjer uansett vist man treffer en slik bakfra. Og så er det en glitch som pågår fra tid til annen der bilen din forsvinner ut av banen. Synd dette, vist ikke det var for disse feilene ville spillet fått toppkarakter av meg uten protest.

Burnout: Revenge er det råeste bilspillet noensinne, med noen små detaljer som holder det fra toppkarakter. Elsker man fart, spenning og eksplosjoner burde man kjøpe dette idag, men vist man liker realisme burde man kansje gå for noe annet.

+ Plettfri grafikk, fantastisk lydbilde, intenst gameplay, adrenalinfremkallende som bare pokker

- Ingen freeplay modus, et par irriterende småting

Grafikk: 10/10