Prototype

Jeg løper bortover taket i full fart mens tanks, helikoptere og soldater med Rocket Launchere skyter som gærne etter meg. Jeg lader opp til et giga-hopp og flyr flere hundre meter opp og frem før jeg treffer et helikopter som jeg sparker rett ned. Mens jeg fremdeles er i luften gjør jeg armen min om til en pisk og drar med innpå et annet helikopter med denne. Jeg tar fort kontrollen over det, og skyter ned noen andre helikoptere før jeg hopper ut igjen og deiser ned i bakken i 100 km/t. Jeg sluker fort en av de uheldige forbispaserende og blir borte i mengden...

For å starte opp vill jeg si at [PROTOTYPE] er noe av det beste jeg har spilt innen sandkassespill når det kommer til gameplayet.
Det er såpass bra satt opp og kontrollen sitter som støpt.

Historien bak spillet er ikke så veldig original og spennende i begynnelsen, men den bygger seg godt opp i gjennom spillet, selvom den ikke alltid er like lett å følge med på.
Du er Alex Mercer. Når spillet starter befinner du deg på et obduksjonsbord og skulle egentlig være død. Men like før en av legene som står over deg og skal ta det første kuttet våkner du til live. Du kommer deg fort ut av bygningen du er i og lærer deg å kaste biler og andre ting på helikoptre. Da dette er gjort finner du fort ut av at du husker absolut ingenting. Men etter å ha slukt i deg en Soldat, finner du i hvertfall ut av at du har en søster. Med hjelp av henne får du vite at du jobbet på et sted kalt Gentek. Og det blir da bare en ting som står i hodet på deg, de som gjorde deg til en mutant, skal få svi.

Samtidig er det et virus som herjer i byen. Dette viruset gjør flere og flere folk om til gærne zombier som igjen infiserer andre. Dette trekker også militæret inn i bildet. De er der for å stoppe dette viruset, og drepe alle som er infisert. Og deg da. Historien blir litt klossette fortalt, men den kommer med en god del venningspunkter som jeg tror de fleste ikke klarer å forutse.

Tilbake til selve spillet. Gameplayet er noe av det beste med hele spillet. Som nevnt tidligere sitter kontrollen som et skudd, men det er så veldig mye du kan lære deg som Alex Mercer. Du kan blandt annet løpe i en overaskende høy fart, Løpe opp vegger og glide i luften. Når det kommer til våpen og slossing har du et helt arsenal. Ja, du har de vanlige våpnene kjent fra de fleste spill, Assualt rifle, Grenade launcher, rocket launcher osv. Men Alex sine hender og kropp kan selv forandre seg til dødelige våpen og skjold. Slakt ned horder av soldater og infiserte folk med store klør eller ta ut en tanks med et digert sverd.
I tilleg kan du gjøre kroppen din om til en stor rustning og løpe gjennom byen som en form for bulldoser.

Du kan også "sluke" eller conzume hvem som helst. Soldater eller sivile. Og når du har slukt noen, kan du løpe rundt i hele byen med deres utseende og Alexs krefter, med untak av de som du må forandre kroppen din for å få tak i.
Dette kan se litt rart ut hvis du har slukt en gammel dame eller mann.
Og Soldatene er veldig dumme når det kommer til forklednonger. De skjønner ikke at det er deg hvis du hopper flere meter opp i lufta og løper tre ganger så fort som bilene. Eller løper på veggene eller kommer ned fra høy skyskrapere og lander rett forran dem så asfalten knuser. Ikke før du byter form, går til angrep eller løfter opp noe skjønner de at det er noe muffins på gang og går til angrep.
Kampsystemet blir desverre litt for ensformig etterhvert og jeg føler at jeg bare gjør det samme om igjen og om igjen.

Det er også mer enn nok å gjøre. De militære er på nakken din nesten hele tiden, og de infiserte lager seg "hives" som de kommer ut ifra. Både disse og militærets baser kan ødelegges. Og de miltiære basene kan også infiltreres hvis du sluker basens offiser.
Du kan ta kontroll over og kjøre tanks og helikoptre og kontrollen på disse er også veldig god. I tillegg til oppdragene og å herje rundt er det også events hvor du skal ta et race på en bestemt tid, sluke noen bestemte personer eller knuse en base eller hive. Av å gjøre disse for du "Evelutoion Points" til å oppgradere deg med. Dette kan også fåes ved å bare drepe fiender

Grafikken i selve spillet er ikke så mye bedre eller dårligere enn de andre spillene som finnes på markedet nå til dags. I cut-scenene er graikken derimot litt bedre.

Lyden i spillet er også grei nokk. Stemmeskuespillet på enekelte personer, kunne vært bedre og de kunne kanskje ha valgt litt annen spilmusikk. Men når du er midt i kampen høres det veldig bra både på de forskjellige tingne Alex gjør og for Soldatene og de infiserte.
Soldatene prater stadig i radione sine, og har du slukt en av dem kan du følge med på hva de sier i tillegg.

Desverre finnes det ingen form for multiplalyer, leaderboards eller noe i den retningen. Noe som hadde gjort at det vart lengre. For spillet har ikke så veldig god "Replay-value". Du har ikke så lyst til å runde det om igjen. Og det er heller ikke så veldig gøy å lete etter collectibles eller herje når spillet er over.

Grafikk: 8/10
Lyd: 8/10
Holdbarhet: 6/10

+Herlig gameplay. Grafikken er bra nokk og det samme gjelder for lyden. Historien er spennende, men litt rotete fortalt til tider.

-Kunne godt vært noen andre sideoppdrag enn Eventsene. Soldatene er "dumme" når det kommer til forkledninger. Du har ikke så veldig lyst til å spille det om igjen 2-3 ganger.
Repetivt kampsystem. Småkjip historie.

Dette spillet synes jeg er herlig og underholdene. Kommer nokk til å sette det på hylla for så å ta det ned i gjen etter en stund, fordi det blir kjedelig hvis du spiller det for mye. Men eller koser jeg meg med det og håper spent på om det kommer noe nedlastbart innhold eller en toer i fremtiden.

Samlet karakter: 6.9/10
1
2