Ico

Skrevet av: Noral   2009-07-21

Tre ryttere på hest rir igjennom skogen. De bortfører en gutt, ikke en helt vanlig gutt. En gutt som er født med horn. Gutten vet han er spesiell, men han vet ikke hvorfor.

Gutten blir tatt med til fengselet for uvanlige mennesker. I denne tidsalder var det uhørt å være annerledes. Gutten blir satt i sin egen steinboks celle, og vil tilbringe en god tid i denne før han til slutt vil bli ofret til gudene. Men når vaktene skal låse fengselet for dagen, så faller din steinboks av platformen sin, og hele steinen ruller utfor kanten og gutten blir kastet på hue og ræva ut av den. Gutten faller på nakken og blir bevisstløs i en kort stund. Gutten har en utrolig merkelig drøm om en skapning i ett bur i toppen av ett tårn, før han kvikner til igjen. Han bestemmer seg fort for å komme seg fort ut igjen, og tilbake til sitt virkelige liv, der han kan være i fred, og det er her hvor du kommer inn i bildet, for å hjelpe gutten ut igjen. Du løper rundt for å finne veien ut, og du blir med en gang introdusert for noen små gåter for å finne ut hva du skal for å komme videre. Du beveger deg rundt om i fengselet og kommer til ett stort tårn, og du tar turen til toppen for å finne ut om det kan være en utvei eller om det kan være noen som kan hjelpe deg. Vel fremme på toppen, legger gutten merke til at dette var som en fortsettelse på drømmen han hadde for litt siden. Det var som om at han var der, ikke ett dé javu. Gutten legger merke til at den merkelige skapningen er en nøytral fange slik som han, og tar mot til seg og vil hjelpe den ut av buret som henger fra taket i toppen av tårnet.

Gutten klarer å senke buret nesten ned til bakken, og må dermed hjelpe det litt med å komme seg helt til bunns. Du tar ett byks og hopper opp på buret og dermed deiser det i bakken. Du faller nå igjen på huet og ræva, men nå er du frisk og rask og spretter opp for å se hvordan det gikk med den hvite nøytrale skapningen, som viser seg å være en nydelige pike. Piken snakker på ett helt annet språk enn det gutten kan, så han føler det blir vanskelig å hjelpe henne videre, men han ser hvor vondt hun har det, og tar hånden hennes, og tar henne med seg for å redde begge ut ifra dette skummle dødsfengselet. Idet de prøver å komme seg ut, så dukker det opp noen mørke skapninger opp av ett svart hull i gulvet, og den ene kidnapper piken. Motet og sinne til gutten vokser raskt og han angriper den mørke skapningen for å redde piken. Gutten bekjemper også skapningen og tar hånden til piken (som dermed er meget flink på kroppsspråk) og løper mot en utgang, men den er blokkert av disse magiske portene, men piken bruker sine krefter til å åpne den, og dermed lurer gutten på hva han egentlig har reddet. Er det en ond skapning som lurer han, eller er det noen som er tatt til fange og også må bli reddet.

Du tar med deg piken gjennom hele spillet, og du må gjøre all jobben. Hun gjør ikke annet enn å åpne magiske dører, og bli jaktet på av mørke skapninger. De kommer tid til ofte for å ta henne fra deg og tilbake til deres herre for å få henne fanget igjen, og dermed må du gå til angrep for å få fred og stillhet for å løse gåtene du møter på for å komme deg ut. Dette med at piken blir bortført hele tiden, gjør at du får ett slikt ansvar, ett ansvar du aldri kan gi slipp på, vis hun blir dratt ned i ett hull for lenge, så blir det "game-over". Så dette med at du må etterlate piken noen ganger, gjør at du alltid tenker på om det skjer noe med henne, om det er noen skapninger som fanger henne, eller om du har gått for langt så hun ikke kan følge etter deg senere. Dette er en ordentlig følelse av kjærligheten til spillet, at du føler du må ta vare på det, holde godt fast i det. Så det ikke blir borte, alle følelsene og opplevelsene.
Det er en del gåter og mysterier i ICO, og de er relativt greie å takle og noen er helt for jævlige, men de er helst logiske og passer helt perfekt inn i spillet. Gåtene og all den tenkingen du må igjennom for å fullføre dette spillet er helt utrolig bra satt sammen. Mysteriene er det som gjør spillet til ett ordentlig mesterverk.

Animasjonene i spillet er helt utrolige til å være ett PS2 spill, og det er tilogmed mange neste-generasjons-spill som ikke er like gode til å få karakteren til å være en del av universet i spillet. Men det som slo meg med en eneste gang, jeg først så ICO, var hvordan cutscenene var "filmet". Hvordan kameraet beveget seg, slik man så det. Det gjorde det så utrolig mye mer levende, og du fikk en helt spesiell følelse av å være med, og at det var "film-synsvinkler" gjorde det lille ekstra.
Også i spillet, så er det kameravinklene helt uten grenser nesten. Du kan bevege det for å se på alt du har lyst til, det er ikke "stuck" på personen.

Spillet grafisk er meget bra til å være 2002 PS2. Det er så mange detaljer og konstruksjonene er meget imponerende. Det overgår en hel haug av spill jeg har spilt før på PS2. Det er langt mye sjel i spillet for å gjøre det helt perfekt, slik som det er.

Lydene i ICO er realistiske. Flammene høres ut som det er ett bål bak stolen din, fuglene høres ut som det sitter 2-3 i vinduet ditt, men og når det sitter fugler innendørs i slottet så er det som at de er der, ekkoet gjør de levende. Meget bra gjennomført.

Holdbarheten kan ingen si noe på, du kan ikke slippe kontrolleren før du er helt ferdig med spillet. Du blir gal, du blir sliten, men du går aldri lei av spillet. Du vil spille mer, du vil finne ut hva som skjer, hvordan det går med "gutten med horn". Selv om ICO ikke er ett spill hvor du må samle 120 stjerner eller vinner alle racene. Hvor du da skjønner hvor slutten er, og du vet at du snart er ferdig. ICO har ingen ting du skal finne, lete etter, eller samle på. Det er rett og slett bare å "Komme seg hjem"-spill. Ingen ting å tenke på, ingen kjedelige oppdrag. Bare, redd gutten.

Anbefalt musikk: Tool - Discography

+ følelsen av at du ikke klarer å slutte å spille, og vil finne ut hvordan det går med denne gutten. Alt passer perfekt og ingen spill kan sammenligne seg med dette mesterverket.

- gutten hopper så jævlig rart. :b